Čtyři nástroje pro správu vašeho času

13. 12. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Den má pro každého z nás stejných 24 hodin, ale přesto v něm různí lidé dokáží stihnout odlišné množství práce. Někdo nestíhá a má práce nad hlavu, jiný se zase nudí. V tomto článku se podíváme na čtveřici nástrojů, jejichž společným cílem je efektivnější nakládání s časem a jeho celková správa.

Samotný pojem time managementu není nijak starý, ale od poloviny minulého století se již vystřídaly čtyři odlišné generace, která každá akcentovala nějaký jiný rozměr v práci s časem. První generace se tak například zaměřovala na to, aby měl člověk před sebou seznam jasně zadaných úkolů na celý den.

Odškrtávání jednotlivých položek jej motivuje, aby pracoval výkonným způsobem a vše stihl. Postupně se k tomuto přístupu začaly přidávat další psychologizující prvky, které se zaměřovaly na motivaci a práci s psychikou člověka. Ne vždy je totiž v možnostech člověka splnit vše a schopnost říkat ne, rozdělit důležité od nedůležitého a najít si také čas na odpočinek se jeví jako klíčová.

Zatímco ještě před deseti lety se manažeři předháněli v tom, kolik odpracují hodin, že ředitel má chodit do práce první a odcházet poslední, dnes je situace úplně odlišná. Člověk nevydrží kreativně pracovat více než osm hodin, pak klesá jeho výkonnost, schopnost úsudku, kreativity i schopnost příjemným způsobem stimulovat zaměstnance. Jestliže nějaký manažer dnes tráví v práci pravidelně dvanáct a více hodin, je to jen ukázka toho, že jako manažer selhává.

Různé metody a nástroje, které by měly člověka naučit pracovat s časem, tak fungují na komplexním pojetí dvou základních extrémů. Předně je třeba k práci přivést prokrastinující, ale současně naučit workoholiky odpočívat a každého efektivně nakládat s časem. Téměř každý, kdo se do řízení svého času pustí, jistě bude souhlasit, když řeknu, že během prvních několika dní zjistíme, že naše práce je zoufale neefektivní a dá se dělat jinak a lépe. A to téměř vždy. Tyto nástroje jsou odrazovým můstkem, který může ukázat, jak na to.

Getting Things GNOME

Jednou z nejznámějších a nejlepších aplikací na správu času je Getting Things GNOME. Jde o aplikaci, která je napsaná v PyGTK a i přesto, že je relativně mladá nabízí celou řadu možností. Využívá metody GTD (Mít vše hotovo), kterou popsal David Allen. Vše je založené na jednoduché myšlence, že aby byl člověk maximálně produktivní, musí mít přesnou představu o tom, co má dělat. Getting Things GNOME je tedy nástroj, který umožní takto jednotlivé úkoly organizovat.


Ke každému úkolu existuje jednak název, začátek činnosti, priorita – udělám to nyní, za chvíli nebo v nějaký jiný den, dále pak je možné vypracovat jednotlivé podsložky úkolu, jeho popis a tagy. Člověk tedy vidí, kolik práce má v rámci jednotlivých projektů, činností atp. Pokud položku splníte, automaticky zmizí. Zajímavostí je také modul, který umožňuje rychlé přidání položek.

Vše tedy funguje na principu rychlého a jednoduchého organizátoru, který dokonale připravuje váš harmonogram práce. Další užitečnou vlastností této aplikace je podpora pluginů. Nejen, že je jich již v základní instalaci relativně velké množství (notifikace, zasílání mailem, spojení s Remember the milk,…), ale každý uživatel si může vlastní naprogramovat v Pythonu.

Domovská stránka: gtg.fritalk.com

Hamster

Máte také pocit, že jste celý den v práci a nic jste dohromady neudělali? Pak právě pro vás je určený Hamster. Jde o jednoduchý plug-in do Gnome, který souží k monitorování činnosti. Pokud děláte cokoli, vždy si to zapíšete do jednoduchého řádku. Ke každé činnosti je pak navíc možné připojit také štítek, takže víte, z jaké oblasti jste co plnili.


Je samozřejmě nutné, aby byl člověk poctivý a ve chvíli, kdy činnost mění, tak aby to skutečně zapsal. Odměnou budou uživateli podrobné statistiky, které umí tento nástroj generovat, včetně grafů. Nechybí ani export do HTML. Díky tomuto nástroji tak lze nejen snadno analyzovat, co jste přes den dělali, ale také jak pracujete v jednotlivých dnech v týdnu atp.

Domovská stránka: projecthamster.wordpress.com


ToDo List

Pokud jste milovníci klasických úkolníčků, jistě se vám bude líbit také nějaký ToDo list. Výběr je v této kategorii více než bohatý. Doporučit lze především Gnome ToDo, což je integrované rozšíření pro Gnome 3, které nabízí možnost jednoduché zprávy a notifikace přímo v horní liště. Jinou variantou může být Todo list z Ubuntu, který podporuje řazení položek podle kategorií, umožňuje si psaní poznámek k úkolům, včetně správy dat.

Domovská stránka: extensions.gnome.org


Zim

Jako poslední zde uvádíme nástroj, který na první pohled nemá se správou času úplně mnoho společného. ZIM je robustní nástroj na práci s poznámkami. V jednom ze svých módů nabízí také kalendář, v rámci kterého si lze psát úkoly, provozovat ToDo list nebo třeba zaznamenávat, co jste právě dělali. Právě psaní poznámek a úkolů může být pro řadu lidí důležité v tom, že mají přehled o svých činnostech a mohou si v nich lépe plánovat. Zvláště lidé méně progresivní (kterým se zdá GTD trochu přitažené za vlasy) jistě možnosti tohoto poznámkovníku ocení.

Domovská stránka: zim-wiki.org

bitcoin školení listopad 24

Více se o něm dozvíte v článku Kam si píšete poznámky? Zkuste Zim, který před časem vyšel na Root.

Závěrem

Jak je vidět, nástrojů na práci s časem je také v Linuxu velké množství. My jsme se pokusili nastínit základní typovou nabídku, především se zřetelem ke grafickému prostředí Gnome. Pokud ale preferujete příkazovou řádku, je zde také pro vás jedno řešení, nese název Taskwarrior a slouží jako ToDo list.

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.