Dark Oberon je open source strategie podobná svým typem nesmrtelným klasikům jako Warcraft 2 či C&C Red Alert. Uvidíme, zda se někdy dočká stejné obliby. Každý z hráčů si na začátku partie zvolí svoji základnu, kterou dále rozvíjí za pomoci svých peasantů. Spojitost s Warcraftem je více než zřejmá. Podobnost systému staveb a jednotek. Bohužel není tolik rozmanitá, ale přesto je zdařilá.
Základním stavebním kamenem je samozřejmě těžba. Suroviny, které nás zajímají, jsou dřevo, zlato a uhlí. Za ně budujete stavby, které produkují další služebníky či vojáky, popřípadě válečnou techniku. O jejich množství máte neustálý přehled. Hodnoty ukazující jejich počet se nacházejí ve spodní liště obrazovky. V pravém horním rohu se pak nachází zmenšená mapka hrací plochy. Úkolem je samozřejmě získat převahu nad protivníkem a posléze jej zničit.
Po spuštění aplikace vás přivítá hlavní nabídka. Zde byste si měli zvolit jednu z nabídek Play, Quick Play, Nastavení či si můžete pročíst jména autorů hry v Credits. Pokud nemíníte ztrácet čas vytvářením hry skrze Play (toutéž nabídkou pokračujete v případě, že chcete navázat na rozehranou partii), doporučuji Quick Play. Zde se o vás postará random systém, který dle vlastní elektronické nálady připraví stranu, mapu a vytvoří také minimálně jednoho, počítačem ovládaného, oponenta. V opačném případě jednoduše nastavíte vše sami, není to nic komplikovaného, jen vyplníte krátký dotazník. Options obsahuje navolení audio a video efektů. Těmi se myslí hlavně hlasitost, rozlišení (640×480 až 1600×1200), texture filter a mipmap filter.
Jak jsem již výše zmiňoval, mnoho věcí vyplývá ze systému hry Warcraft 2. Pokud jste jej hráli (nebo také Warcraft 1 či 3), do ovládání velmi snadno proniknete. Hiearchie staveb a jednotek je velmi podobná. Pro neznalce, kterých bude jen velmi málo, lehce nastíním. Vyplatí se stavět strategii na množství peasantů, kteří vás zásobují surovinami. Zlaté doly bývají stejně jako uhlí omezené, nutí vás to nacházet a zajišťovat stále nová území. Lesy pro těžbu dřeva jsou častější, jejich zpracování není sice tak pomalé jako ve Warcraftu 2 (proto často podporováno cheatem hatchet;)), ale přeci jen se vyplatí nasadit na toto odvětví více dělníků. Ze staveb jmenuji například farmy, díky kterým je možno vlastnit více jednotek, tři typy hlavního centra, kasárna, zdi, různé typy střílen.
Z hlediska zpracování je Dark Oberon opravdu povedeným projektem. Je vidět, že jej vytvořili profesionálové. Grafika je příjemně nakreslena. Účelně na nás působí plasticky (plastelínově). Jednotky se pohybují v souladu s fyzikálními zákony, což rozhodně potěší. Dělníci sice při stavbě budovy nevykazují nějakou činnost, ale to je myslím detail. Nehodlám zde porovnávat například poddané z Dark Oberon a z Knights and Merchants.
Hudební doprovod je libý. Lehké, nenáročné tóny vás naladí a když zazní zpěv českému hráči srozumitelný, srdce zaplesá. Také hlášky postav jsou vynikající a povznesou vaše ego. Kdybyste měli nejasnosti o hře, autoři rovněž uveřejnili na svých stránkách rozsáhlý manuál ve slovenštině a pro zájemce je momentálně v překladu i anglický. Hratelnost je stejně jako u předlohy výtečná. U vojáků se neopomnělo na více typů formací, tabulky se zadanými hodnotami (štít, útok, rozhled, maximální rychlost,..).
Dark Oberon je kvalitně zpracovanou hrou, která vás dokáže pobavit. Samozřejmě je obsažen multiplayer, takže můžete vyzvat některého z přátel. Doporučuji do manuálu alespoň nakouknout. Dozvíte se v něm mnoho užitečných strategií, klávesových zkratek. Hra dále obsahuje map editor, data editor, takže nudit byste se neměli. Dark Oberon je rozhodně dobrá volba.
Zaujala-li vás tato hra vzešlá ze zlatých ručiček matfyzáků, zajděte na její stránky. Upozorňuji, že hra má poněkud tvrdší požadavky – 1 GHz CPU, 512 Mib, 3D grafická karta. Z „měkkých zboží” je vyžadována knihovna GLFW 2.5 a FMOD. FMOD je nutný jen ke kompilaci zvuků a hudby, v současné verzi ale zvuky nejsou. Po stažení a rozbalení hru zkompilujete příkazem make
a spustíte ./doberon
.