Mobilní reklama zažívá krušné časy. Nejdřív se ukázalo, že může být velkým bezpečnostním problémem, protože je možné skrz ní stahovat neznámý kód z internetu a ten pak spouštět. Teď se navíc ukazuje, že konzumuje i nadměrné množství energie z baterií mobilních telefonů a tabletů – v některých případech až 75 %. Běh jedné aplikace tak může vybít váš přistroj během 90 minut.
Nová studie, kterou se svými kolegy vypracoval Abhinav Pathak, vědec z univerzity v Indianě, zkoumala populární aplikace zobrazující mobilní reklamu. Ukázalo se, že programy jako Angry Birds, Free Chess nebo NYTimes využívají jen asi 10 až 30 % energie pro svou vlastní funkci. Zbytek má na svědomí mobilní reklama.
V případě Angry Birds je jen asi 20 % energie použito k hraní a zobrazování hry, přičemž 45 % spolyká zjišťování polohy uživatele, její odesílání na server a stahování lokalizované reklamy. Připojení pomocí 3G sítě navíc běží ještě deset sekund poté, co jej aplikace přestane aktivně využívat. Výsledkem je konzumace dalších 28 % energie.
Vědci tvrdí, že vývojáři prahnoucí po zisku z reklamy způsobují obrovskou energetickou neefektivitu a malou výdrž dnešních mobilních zařízení. Výsledkem tak mohou být dva extrémy: buď uživatelé začnou platit za aplikace bez reklam nebo si začnou reklamy blokovat. Která asi bude pravděpodobnější?