No, jenže problém je právě v tom zastupování hudebníků
sdružením OSA. Hudebníkův souhlas je k ničemu a
OSA se chová velmi zvláštním způsobem (viz několik
článků za poslední rok v novinách). Podobným způsobem
dopadli i nějací zastupitelé, když si chtěli doma
zahrát divadlo. Byl z toho málem soudní proces o
autorská práva...
Proste jak ma nekdo monopol, tak je to nahouby. Cili
zlikvidovat OSA nebo rozdelit jako M$. Je to fakt stupidni,
aby clovek nesmel hrat na kytaru u ohne nebo na nejake besidce
zpivat pisnicky. To pak ty hudebnici vubec nemuseji nic skladat.
K MP3. Docela by me zajimalo, kolik stoji (tim myslim skutecne naklady)
nahrani a vytvoreni jednoho CD. Totiz platit 500 za jedno CD je fakt hodne,
kdyby ale hudebnici davali svoje CD v MP3 na Inet, nemuseli by
vubec davat zbytecne prachy tem, kteri akorat zajisti nahravku
a vytvoreni CD. Tohle myslim, ze by zvladnul hudebnik i sam.
Navic na 1 CD se vejde o hodne vic hudby v MP3 nez jako audio.
On je totiz problem, ze asi dost penez sezerou meziclanky-zprostredkovatele.
Jednou jsem byl v Nemecku (uz driv, mozna se to zmenilo) a CD tam stalo kolem
30 DM a co me udivilo, listek do kina stal taky 30 DM. A ted mi reknete,
proc je to u nas jine? Rekl bych, ze obe vec
Mluvit o 'malem ceskem trhu' je IMHO naprosto mimo misu - je to ciste volba hudebnika, v jakem jazyce bude komponovat; a prave Internet jenom potvrzuje to, ze hudba nezna hranice. Pane Klempir, co kdybyste zkusil komponovat v anglictine a dokazal tak sam sobe, ze je Vase hudba natolik dobra, ze se uchyti i v konkurenci zbytku sveta ? ;o))
A dalsi vec - i kdybych pristoupil na termin 'cesky trh', tak ten sice maly je, ale nemyslim si, ze by 'hustota' hudebnich teles byla vetsi nez jinde - takze problem bude spis v male kupni sile obyvatelstva a z toho vyplyvajici NESMYSLNE VYSOKE CENE za nosic ...
Je mi jasne, ze zatim Vam sireni hudby po Inetu nic neprinasi, ale IMHO je otazkou casu, nez se rozbehne nejaky system mikroplateb - potom budeme moci spolecne zamavat vsem tem middlemanum, kvuli kterym stoji CDcko 500-600 korun.
Jenom Vas prosim, prestante obhajovat ty parazity, co Vas zastituji - tudy cesta nevede. Zkuste si aspon na chvili pred
A jeste neco - to bych asi adresoval vsem hudebnikum, kteri se citi byt Internetem ohrozeni ... jeden citat (snad) z Chipu od Dvoraka - 'lide nejsou nijak odvazani z toho, ze nekoho okradaji, ale jeste mnohem mene jsou odvazani z toho, ze nekdo okrada ja'.
Tim, ze obhajujete ty middlemany, vlastne lidi nutite zivit vase parazity - a to jenom proto, ze vam se nechce nic menit. To je taky 'ohleduplnost' jako vepr. Aneb 'jaqy k my, tak my qy'. To se pak nesmite divit, ze lidi stahuji jako o zivot ... a stahovat budou - a o zenitu empetrojky si muzete nechat zdat. ;o)))
Mno, puvodne jsem zacal psat jako prvni prispevovatel, jenze jsem mezi tim (nez jsem to odeslal) musel na hodinu pryc, takze se jen pridam k tem, co to uz napsali :)) Naprosty souhlas a prisadim si: Ota Klempa si, zda se, nevidi na spici nosu :-) a kredit JAR po nekolika zazitcich z posledni doby u me taky klesa (k jejich skode). Jen tak dal, pak budeme poslouchat uz jenom zahranicni muziku....
Všem 'Hudebníkům':
Až bude stát vaše CDéčko 250 Kč, tak si ho koupím - víc za něj nedám ani omylem. Kradené *.mp3 nemám, stačí mi rádio.
To znamená, že dokud budou hudební společnosti předražovat CDéčka - máte smůlu - neuvidíte ode mne ani korunu. Já sice uslyším vaše písničky jenom v rádiu, ale to v pohodě přežiju.
Až dostanete rozum a zjistíte, že se dají prodávat i *.mp3, a až vám dojde, že 100 x 10Kč je víc než 1 x 100Kč, tak vyděláte i na *.mp3, a nikdo vám nic krást nebude.
300 a více korun jsem ochoten dát jen za takového Simona & Garfunkela, nebo třeba Ping Floyd, ale na ze nějáký upocený J.A.R., který potí ptákoviny typu 'Empé trojka má zenit zřejmě za sebou'.
Ty seš chytrej,co?
Mě připadá,že tobě připadá,že je svět jenom o tobě.
Myslím,že těm "hudebníkům" jak říkáš,tahle zpráva.že
TY jim nedáš ani korunu moc hrůzu nenažene.
Co máš furt s J.A.R. Myslim,že u nás se dá najít spousta trefnějších příkladů pro interprety za který nezaplatit ani korunu.Hold Machálková a spol. jsou asi
podle tebe mnohem lepší,když už jseš takovej fanda rádiovej.To je zajímavý,já bych řekla,že Pink Floyd se v rádiu moc neslyší.
Vylisovani CD stoji cca od 150 - 20 Kc za kus podle poctu. Pri poctech nad 1000 kusu je cena pod 35Kc za kus (i s potiskem).
Pri poctech v jakych se vyrabeji CD s prodejni cenou kolem 500Kc bude vyrobni cena na jedno CD stezi 20Kc vcetne uplne vseho (potisk, krabicka, booklet etc.)
Ostatne viz seznam.cz -) 'lisovani cd'
Takze .. kdo koho okrada ? ;)
Panove,
Vam patrne nedoslo, ze samotni hudebnici dostavaji 'vesmes' z ceny CD 'zanedbatelnou' castku? Myslim, ze nejvetsi cast penez shrabne producent, firma a cenu jiste zvysuje i marze obchodniku. Placete na spatnem hrobe, kamenujte hudebni firmy a kolosy, ne hudebniky ... no, ty taky, ale za jiny veci. A neverim, ze si CD koupite treba za polovicni cenu, pokud by doslo ke slevneni. Tohle je o tom, jestli neco chci a jak moc ;). Svou oblibenou hudbu podporite tim, ze si koupite legalni hudebni nosic nebo navstivite koncert. I tak vetsinu penez skasne promoter, prodejce, producent... Tohle je problem spolecnosti, doby, nikoli hudebniku samotnych, proste jen zase zas.... byznys ;(
Me zaujala reakce p. Misika. Rika (nebo pise :-)), ze si clovek stahne jen tu pisnicku, kterou zna z radia, a prijde tak o celkovy dojem. K tomu bych napsal asi toto: Jiste, treba mate v umyslu na posluchace nejak pusobit, ale otazkou je, jestli je on ochotny to podstoupit. Nazory na umeni, kvalitu apod. jsou velice subjektivni, takze se aspon pozna, jak dobre album to nakonec bylo.
Ota Klempa to mozna napsal pro nekoho ostre, nicmene souhlasim, ze MP3 ma zenit za sebou resp. doufam ... Neznam zadneho hudebniho 'nadsence', ktery by si napr. jazzik poustel z bakelitu a z MP3 souboru. Znam jen spoustu 'sberacu', kteri smazi a pali a sbiraji cokoli. MP3 je sqla prilezitost pro nezname resp zacinajici hudebniky, resp. darecek 'zavedenych' hudebniku pro fanousky, ulet. Samotna kvalita formatu je zalostna, jen 'silenec' tvrdi opak. Nic neni zadarmo a nikdo nemuze mit vsechno, i o tomhle je zivot. Problem je mozna v tom, ze spousta lidi jsou 'jen konzumenti', tzn poslouchaji takrka vse (co je in) a chteji mit samozrejme vse. Predem se ale omlouva v pripade, ze jste vsichni sqli hudebnici a instrumentaliste, a tudiz jste 'schopni' odhadnout a urcit cenu hudebniho vykonu resp nosice.
To claire:
'nejvetsi cast penez shrabne producent, firma a cenu jiste zvysuje i marze obchodniku.'
Ano a kdyby si hudebnik nebo skupina zaplatila nejakyho clovicka, kterej umi trochu delat
s internetem, umi delat obyc web stranky, tak by mohly svoje skladby prodavat na internetu,
bud cely alba nebo jen pisnicky. A mohli by mit dost a ty paraziti by meli utrum. A toho se
prave boji a proto rikaji, ze MP3 je spatny. Hudebnici by to mohli zmenit.
Ke kvalite MP3: samozrejme, kvalita je horsi. Ale kdyz clovek nema na 10 alb 5000 kc, tak mu
holt nic jinyho nezbyde. Proste koupi to, co chce mit kvalitni a to, u ceho mu kvalita
a nutnost zapnuti pocitace (kdyz nema MP3 player) nevadi, to si stahne v MP3.
Ja bych si za polovicni cenu CD asi kupoval vic. Totiz za 500 si koupit jedno CD, za 250 bych
mohl dve. Takze takhle si holt vyberu jedno a na vic nemam.
To RWS:
s tim se da souhlasit, ale to muzeme zrovna zacit volat po snizeni cen VHS, DVD, obrazu, soch atp. pac hudba je prece taky 'emeni'. Tohle je spise tema pro 'fundovane'. Michame ale dohromady 2 rozdilne veci, tj. cenu hudebnich nosicu (at uz za ni stoji cokoli) a autorsky zakon (kopirovani, verejna reprodukce, sireni atp.). Zakon je v tomhle pripade celkem vystizny, takze pravdepodobne vetsina lidi 'operujicich' s formatem MP3 porusuje zakon. Nebo snad vsichni pouze 'komprimujeme' nase vlastni nosice za ucelem reprodukce z prenosneho zarizeni resp. pocitace? A co kdyz se firma vlastnici 'patent' na format MP3 rozhodne, ze se za MP3 bude platit ji? To je slozityyy ;) Moc obsahly a narocny pro nas amatery ;) Ten problem je mnohem komplexnejsi nez jen cena nosicu a autorske prava.
continue:
Omlouvam se za 'spamovani', ale nejsem profesionalni zurnalista a neumim v par radcich najednou napsat vsechno ;) ... Nakonec naprosta vetsina 'lidi' si i predrazene nosice koupi, teenageri, deti, 'obycejni' pracujici a lide, nadsenci, silenci atd atd. Tezko se nekdy vsichni zakaznici sjednoti a neco zmeni. Ale opravnuje nas nedostatek financi k porusovani zakonu, byt 'jen' autorskeho? Kazda vyjimka se muze stat precedensem pro dalsi vyjimky ... Tohle uz je spise vazne filozoficke tema ;)
TO CLAIRE: jisteze neopravnuje - ale na to se jaxi nehraje - a nejenom u nas (uz slysim zase ty plky o 'typicky ceske povaze' :o).
A s tou 'zalostnou kvalitou' MP3 bych to taky nevidel AZ TAK HOT ... v porovnani s dostupnosti uz vubec ne.
A ze placeme na spatnem hrobe ? To myslite vazne ? ;o))) Mam ja snad chodit za vydavatelem a dojednavat (napr.) JARu jine podminky pro prodej CDs ? To asi ne, to se snad shodneme. Kdo jiny by s tim mel neco delat, nez sami hudebnici.
To Yaroukh:
urci snad autor 'komercni' knizky, software apod. za kolik se bude prodavat (pokud neni samonakladatel nebo open source apod.)? Urcite neco zmohou i hudebnici, ale porad se necim 'musi' zivit. V neposledni rade, neberte to osobne, ale vy vsichni znate 'zakulisi' jen z casopisu, masmedii, plku apod. ... nepredpokladam, ze jste nekdy nahrali nejakou desku, produkovali cokoliv. Na poznamku 'na to se jaxi 'nehraje' asi jen tolik - to je vec kazdeho zvlast a ja na to mohu rict to samy na Vase narky, na to se jaxi nehraje, porusujete zakony, ztracite 'moralni' pravo se k cemukoliv vyjadrovat ;) na vsexny stejny metr ne ;) Samozrejme ze vim, ze jsem napsal desnou blbost, ale v konecnem dusledku neni o tolik mensi nez blbosti, ktere pisete Vy.
Myslim, ze hlavni problem je spis v tom, ze vznikla situace - je tady format MP3 a spousta warezu, kde je ke stahnuti cokoliv. Lidi si to BUDOU stahovat at rika Ota nebo autorsky zakon cokoliv. Takze hudebni vydavatelstvi by misto zoufalych vykriku meli na situaci reagovat, at uz snizenim cen, nebo cim chteji. Maji tam nejspis more dobre placenych lidi, odborniku na marketing atd. Je to stejne jako kdyz Eurotel MUSEL snizovat ceny a reagovat na konkurenci, kdyby jenom narikal, kde by dneska byl.
pokud hodláte zakázat mp3 budu mezi prvníma co budou volat po zakázaní televizí a rádií v nichž se provozuje byť i legálně muzika - vždyť si někdo može bez problému nahrát písničky z esa na kazetu nebo dokonce CD - není to taky krádež - ale to nikomu nevadí. protože lidí ví, že se tomu nedá nijak zabránit - ale mp3 - většina lidí neví co to je - a tak je zásedně proti protože si myslí že se jim to podaří zastavit - ale prd tomu rozumí - jinak by věděli, že je to merné, je to marné, je to marné.
Vazeni ;),
tak napr. urcite CD distribuovane urcitym labelem rekneme za 26,- DM koupim v urcitem meste v urcite zemi za 26 nebo necelych 30 DM ... v urcitem jinem obchode (WOM) o par metru 'vedle' uz za 34 resp 40 DM. Myslite si opravdu, ze napr. vlasati kluci z 'tvrdsich' kapel maji kazdy vilu a jezdi v Rolls Royce? Ono nahravaci studio a cela deska neco stoji. Mit vlastni label a vydavat si desky sam taky neni zadna sranda. Nehazejte vsechny do jednoho pytle. Verte, ze kapely stojici mimo mainstream a konzumni hudbu kolikrat z prodeje desek neuvidi ani penny. Na jedne strane mate M Carrey aspol, na druhe spoustu bezejmennych ... obe strany utrpi 'skodu', kazda jinou. Vidite to moc jednostranne. Nechcete M$ za spoustu penez, sahnete po Linuxu a prijde Vam to naprosto prirozene. A myslite, ze je problem v programatorech M$, Oracle atd. nebo nekde jinde? Spousta hudebniku se hudbou uzivi tak akorat. Vy to soudite jen podle top popular, protoze ostatni
Precital som si a tu je moj nazor:
1. mp3 ma zenit nie za sebou ale pred sebou
2. castokrat som z predajne odisiel s povzdychom:'keby stalo nie 700Sk ale tak 200-300 tak si ho kupim'
3. myslim, ze pravdu ma ten ktory hovori 'kamenujte distribucne spolocnosti', profituju z toho najviac
4. kamarat sa minuly tyzden vratil z Nemecka, doniesol si CD DIRE STRAITS-Brothers in arms za 10 DM (!!!) a jeho hodinova mzda bola cca 18DM. Musim to komentovat? Hned som si dal doniest ked pojde opat :-)
Takze ak niekomu z mocnych 'neblikne' tak este dlho budu ludia odchadzat :-( z predajni s povzdychom...
PPD nosice je zhruba polovicni nez cena na krame
horsi kvalita je pro me v ramci poslechu nepripustna
mlady zacinajici kapele MP3 pomoct jiste muze, ale
ze by slo v pripade MP3 o pomoc subkulturam je asi trochu naivni
burza CD pres internet poptavku po levnejsich regulernich nahravkach muze mozna castecne uspokojit
Kazdou koupi CD prispeji svemu oblibenemu autorovi
ci interpretovi na koupi prostredku k tvorbe a vyjadruji tak jistou uctu k nemu (coz zni z mych ust podezrele, ale je tomu tak).
den v dobrym studiu stoji 10.000 kc a udelat v nem slusne znejici nahravku trva zruba mesic
dobrej mikrofon stoji min. 25.000 kc
slusna bici souprava i z cinelama asi tak 50.000 kc
videoklip treba 200.000 kc atd.
kde tedy zacit ?
sam nevim
krast pastiky v samosce se prej nema...
dan barta
A ja se ptam, proc jsou vsechny ty veci tak drahe? Jsou to ceny skutecne trzni nebo to par 'gigantu' vsechno sroubuje - tim mam nyni na mysli i mikrofony, aparatury atd. Jedna vec je hudebni nastroj nekolik desitek let stary po nejakem dobrem hudebnikovi - to je ale spise umelecka hodnota nez naklad na vybavu... Elektronika silene zlevnila (nemluvim o snizovani kvality), proc komba, zesaky, mikrofony atd. atd. stale v profi kvalite stoji tolik? Inu proto, ze nikdo se nesnazi o tlaceni ceny dolu, proc stoji den ve studiu 10.000? Chcete rici, ze v malem studiu je zarizeni za 5 milionu? Pokud ano, proc se majitel nepostara o lepsi vyuziti sveho nadobicka, protoze investice 5milionu se mu pri teto cene vrati za 2 roky (10.000 * 20 * 12 * 2 je zhruba ta castka) to je ale kseft co? A kazdy dalsi rok svou investici zhodnoti 50% - takovy procenta by bral asi kazdy... takze kdyby se chtelo, jde to. Co se tyka MP3, neni jen 128kBit, neni jen MP3, ale je fakt,
ze bezny obcan 44kHz stereo stejne nedoceni, nema totiz penize na takovy reprodukcni zarizeni aby slysel rozdil, tak proc je furt jak blbec masirovanej ze je to zrovna to, co potrebuje... a beda, kdyby se v milionu cisel jedna '1' stala '0' to by se hudebnikovi utrhlo ucho, ze (kopirovani CD snizuje kvalitu;-))? Nekdy mam pocit ze jsme tu vlastne quli hudebnikum a RIAA a MPPA apod. neni to nahodou opacne? nejsou tu oni quli nam a na nas zalezi kolik, co a za kolik budeme jako spotrebitele odebirat?
Den nahravania v kvalitnom studiu 10.000 Kč? To je kolko predanych CD za 700 Kč v pripade ze si z toho nejaky autorsky zväz (je jedno ako sa ta institucia vola) necha mastnu proviziu a kolko predanych CD za 250Kč (alebo Sk, to je jedno) v pripade, že si necha primeranu proviziu? Stavim sa, ze z toho vyjde lepsie pre umelca menej predanych nosicov za nizsiu cenu (ak preda 10 nosicov za 700 a z kazdeho ma 70 alebo 50 nosicov za 250 a z kazdeho ma 20). A este ked cena za vylisovanie jedneho CD je (vid. vyssie)? Nema nahodou autorsky zvaz (je jedno ci tu na Slovensku, u vas v Cechach alebo v Honolulu) nejake majetkove zaujmy aj v tych nahravacich studiach? Potom ostosest rizuje ;o( na vsetky strany, nie? Som plne ochotny si kupit CD od autora za 250Sk a vyplatit mu to na ruku ale nedam 700 Sk za to iste CD v krame. To radsej napalene (este raz pre tych ktorym to nie je jasne: CD kopia je identicka kvalitou s originalom, vyplyva to z podstaty zaznam
to Dan Barta:
Tak schválně, počítejte se mnou.
20 000 prodaných nosičů krát 600 korun = 12milionů korun,
12milionů - 10 000Kč x 31dní v nahrávacím studiu = 11 690 000. No odečtu od toho ještě vaše bicí a mikrofon, - 225000 a pořád mi zůstává 11465000 Jedenáct milionů čtyřistza šedesát pět tisíc. - 50 000CDéček x 50Kč tj ceny za výrobu CD 2500000 dva a půl milionu. Takže i když budete nahrávat celý měsíc, koupíte si bicí a microfon, a zaplatíte vylisování CDromů, pořád zbývá na rozdělení 8965000Kč - osm milionů devětset šedesát pět tisíc korun. To je vám málo?
To Nobody:
mistre, kolik myslite, ze z te Vami spocitane sumy uvidi treba p. Barta? Kolik myslite ze z te sumy je marze obchodnika? Kolik si vezme producent a nahravaci spolecnost? Pletete si pojmy s dojmy. Ja netusim, jestli ctete Bravo, Rolling Stones nebo koukate na N@vu resp. MTV, ale ujistuju Vas, ze to vidite moc jednoznacne a cernobile. Venujte se radeji dale pocitacove problematice, kopirujte a sirte MP3, piste treba na SnM. ROOT jsem povazoval za 'seriozni' server, kde se lide (mozna prave protoze jsou fanousci Linuxu) opiraji o fakta a premysli. Asi jsem se mylil. Ano CD v obchodech jsou draha, ale zjistil jste si nekdy, za kolik je obchodnici kupuji od distributoru a jaka je pak konecna cena na kramu? A to je jen vrchol ledovce. Strilite spatnym smerem. Btw opravdu nekdo z Vas videl CD J.A.R. na krame za 600? To co tady predvadite je demagogie, spatna demagogie. Vy totiz nemate zadne informace ani podklady, ktere by jste mohli prekroutit. Vy
to claire:
1) *.mp3 nekopíruju a nešířím. Po pravde receno, na disku mam jedinou *.mp3 a to je Svestka od Cimrmanu, kterou mam koupenou i na CD, ale nechtelo se mi nosit si CD do prace, tak jsem z toho udelal *mp3.
2) Je mi uplne jedno kolik ma z toho D. Barta. Je mi uplne jedno kolik z toho maji distributori, je mi uplne jedno kolik z toho maji kamene obchody, je mi uplne jedno ze delate z lidi blbce.
Je mi uplne jedno, ze vase CD jsou nehorazne predrazena a ze si na tom distributori masti kapsy a 'ubozacci hudebnici' nemaji na chleba.
Me staci radio.
Mimochodem, ani Barta, ani JAR se mi vubec nelibi, a konkretne jejich CD bych si nekoupil ani za dvacku.
HOWG
To NOBODY:
ty jeden kluku, tobe to prece neni jedno, kdyz ses uz pustil do te matematiky, kritiky a polemiky ;) a mimochodem kdo a proc dela z lidi blbce? Umis snad cist mezi radky, nebo vis o necem, o cem ja nevim? Ja mel pocit, ze pouze uvadim 'fakta' a snazim se nevidet vec cernobile. S tema MP3 to nebylo osobni, pouze reakce na nepodlozene a nepresne informace ;) Pouzivas lacina slova a gesta. Ja mam hoodne MP3, snad vsechny z vlastnich originalnich CD, a kamaradi me nemaji radi, protoze jim radeji pujcim audio CD nez bych jim 'venoval' MP3 ;) ... howg
to claire: tvrdis, ze se na tuto problematiku
nedivas cernobile. tak proc stale delas z lidi,
kteri se zastavaji form. mp3 piraty a ztahovace
nelegalnich kopii. mp3ky nemohou za to, ze jsou
zneuzivany piraty. kvalitu bych tez nepomlouval.
ta se da nastavit cimz se ovlivni objem dat.
pokud chci porovnavat mp3 format s form. pouzivanym
na hudebnich CD, nemohu porovnavat pouze kvalitu nahravky,
ale kvalitu pri shodnem objemu dat. Toto porovnani
jiz vrha na vec uplne jine svetlo. proto jsou mp3 takovym hitem
Nekdo se tady ohani autorskym zakonem a jeho porusovanim. Bylo by dobre precist si ho. Mimojine se ta pise, ze si kazdy muze udelat kopii autorskeho dila pro vlastni potrebu, pokud se nejedna o pocitacovy program (a dila architektonickeho stavbou, ale to nepredpokladam, ze by nekdo z nas delal:). To znamena, ze si muzu od kamarada pujcit CD, prepalit si ho a klide si ho do omrzeni prehravat, ale ne verejne.
Trestna je u audio a video del pouze distribuce. Takze ti, kteri nabizi MP3 na internetu a nemaji na to licenci, porusuji zakon. Ten, kdo si ji stahne, nic neporusuje.
to claire:
mne bohato staci ukazka poctov na http://www.negativland.com/albini.html.
Ku 'kradnutiu' mptrojek: nie je mozne vycislit ziadnu skodu. Cisla vyhadzovane roznymi zvazmi su prevazne vytiahnute z brucha. Alebo dokazes uviest, ake su marginalne naklady vydavatela na tu ktoru stiahnutu mptrojku?
Bozinku lidi, napsal jsem nekde, ze je nekdo pirat? Osoudil jsem snad jednoznacne format MP3? A ohanim se autorskym zakonem? Lidicky, skoro celou dobu spise vedu polemiku na tema CD, jejich cena a kdo si mastu kapsu... uniklo mi snad neco? A k tomu zakonu, pokud ho chapu spravne, tak si samozrejme muzu udelat kopii pro vlastni potrebu, pokud napr. CD pujcim kamaradovi a ten si udela kopii, tak je to, podle mne, v rozporu s onim zakonem, neno neni? To ze kamarad pujci sve CD a Vy si udelate kopii je prece sireni, ne?
Tohle uz je asi debata mimo, nicmene Vy urcite vsichni vite, jak MP3 vznika, jakym zpusobem se data zapisuji, jake frekvence je schopna zaznamenat, jiste Vam nejsou ani cizi pojmy ztratova komprese atd atd ... tak proc se do mne navazite? Jiste i MP3 muze mit 'velmi' slusnou kvalitu, ale uz jen z principu sve 'podstaty' nebude 'srovnatelna' s kvalitou audio CD, to neni dobre ani spatne, to je fakt, nic vic. Prectete si pozorne copyryght a laws na konci jakehokoli CD, videa, DVD apod. Tam prece neni co nepoxopit. Tohle neni obhajoba, tohle je fakt, o nicem jinem jsem se ani bavit nextel.
Moj nazor:
MP3 JE AKO TECHNOLOGIA SAMA O SEBE DOBRA, tak ako aj noz, ci iny nastroj.
Zalezi na co to pouzijeme.
Sirenie *.mp3 bez suhlasu autora nie je spravne.
Nechcem moralizovat ani nikoho odsudzovat. Jednoducho sa
zamyslam.
Ak ide o vymienanie mp3 bez platenia, musim povedat, ze je to
nespravne No na druhej strane musim povedat, ze nie je spravne
ani zdieranie zakaznika? Vyrobna cena CD je miziva.
Ide o to aby si autor zaplatil naklady a pritom aj zarobil.
Obcas kupujem krestanske CD a myslim si, ze 140-200Sk za CD
je dobra cena. Co vy na to?
Feel free to mail me.
lajciak@zdnetmail.com
to claire:
som zvedavi, preco by ma malo zaujimat kolko penazi z predaneho CD ma autor? Ved to je jeho vec a v jeho zaujme kolko si zjedna! Mna ako zakaznika to nema co zaujimat (a ani nezujima). Mna jedine zaujima vysoka cena CD a to je vsetko.
Este niekde hore boli spominane ceny za mikrofony, atd... . Myslim si, ze aj ked ceny su vysoke, tak snad ten mikrofon a spol. vydrzi viac ako na jeden album. Alebo sa mylim?
A taktiez je pravda, ze keby CD stalo tak o 40-50% menej tak sa urcite viacej predavaju. A zase na druhej strane mysliet si, ze kradnut sa neprestane nikdy je nerealne, vyplyva to minimalne z povahy cloveka. A je uplne jedno, ci sa zakaze\zrusi mp3, vzdy sa vynajde novy, iny format. Ved tak isto je to aj so softwarom - tiez sa nikdy neprestane kradnut(aj ked nechcem tvrdit, ze je to spravne). Ide len o to, aby sa znizila miera dovodu kradeze a o to by sa mali snazit ti, ktorym na tom zalezi.
V poslední době mi čím dál více lidí spílá, a ptá se proč naše časopisy stojí tak moc peněz, že si je lidi běžně kopírují na kopírkách a vůbec nedbají na autorský zákon. Mě se cena 600Kč za průměrný 100 stránkový časopis nezdá nijak přemrštěná, vždyť si to vemte, jen vyrobní cena takového jednoho výtisku je asi 20Kč. ale teď k tomu přictěte náklady na provoz redakce, dále musíme zaplatit desetitisíce za výpocetní techniku, musíme zaplatit všechny naše redaktory, a také náklady na propagaci atd. Příjde mi nesmyslné tvrdit, že takový časopis by mohl stát třeba 50Kč (případně 100Kč za časopis bez reklam).
nejradeji bych porusil smlouvu se Sony music Bonton uvedenim vsech informaci o mych procentech
z nosicu, ale prijde mi to neslusne. snad jen uvedu, ze z celeho dila obdrzi kolektiv autoru dohromady ze zakona 9,1 % z PPD.
cena za kterou hudebni vydavatelstvi novy nosic postupuje dale(PPD)JE ZHRUBA 250KORUNCESKYCH
kdybys nebyl zanicenej nervak,NOBODY, tak ti to doklapne.
anndy zivotnost je zhruba rovnaka. ide viacej o rozsirenie pohladu na vec. neobhajujem vysoke ceny
CD, lebo ich sam kupujem, no v tejto spolocnosti s i s takymi polozkami, ako je mikrofon rata pri cene za studio a s cenou za studio, pochopitelne,
pri vyrobnej cene za CD. lacne nie je nic.ani ja.
coz je do jiste miry vtip. hraval jsem zadarmo,
a budu to delat dal, kdyz si budu chtit zahrat.
doporucena literatura k MP3 a moralnimu opodstatneni existence tohoto fenomenu,jakoz i jeho zneuzivani, pripadne naduzivani : MATT RIDLEY
PUVOD CTNOSTI a STANISLAV LEM DOKONALA PRAZDNOTA
kapitola DO YOURSELF A BOOK. Druhou z techto knich je mozne zakoupit jiz jen v antikvariatu, takze cena bude primo smesna a v pripade na prvnim miste uvedene publikace jde o knihu novou,
navic autor je popularni, takze tato cena bude minimalne o rad vyssi. Pokud je mi znamo, jde o velmi obtizne kopirovatelne soubory a nejsou ani volne stazitelne. Nic si z toho nedelejte. d.
Umeni prece neni o penezich. Vincent byl chudy a presto (nebo prave proto) maloval skvele. Ale chapu, ze z neceho muzikanti byt ziveni musi a predstavu o tom, kolik stoji jen aparat taky mam. Ty ses tady, Dane, ozval a nepravem ses dostal mezi zdejsi mlynska kola, mezi ktere patri spise distributori a vydavatele. Myslim, ze prave oni jsou ti pravi na vysvetleni, proc jsou CD tak drahe, kdyz autori ty naklady nedelaji. K temto lidem bych chtel vzkazat, ze CD nosice narozdil od peciva nepodlehaji zkaze, nevyzaduji zvlastni podminky pro skladovani, nemuseji splnovat hygienicke normy, atd... nedovedu si predstavit kolik by stal chleba v distribuci Bontonu.
Nemeli by muzikanti opet zvazovat moznosti samizdatu? Nepripada mi totiz normalni, kdyz autor dila dostane od zakaznika asi tolik co stetka od pasaka.
Ke kvalite mp3: rozhodne nelze tvrdit, ze kvalita je spatna nebo horsi bez jasneho pochopeni algoritmu. MPEG, at uz audio nebo video, je ztratova komprese zalozena na vypusteni redundantnich informaci, ktere lidske ucho (nebo oko) vnima bud okrajove nebo vubec. Takze z hlediska dat je zde jiste znatelny rozdil, ale z hlediska poslechu by byt nemel, resp. byt nesmi (pri nastaveni spravnych parametru a pouziti korektne implementujiciho kodeku). Samozrejme dalsi vec je ta, ze takto 'upraveny' zvuk jiz nelze pouzit k nicemu jinemu nez k poslechu - velice spatne se s nim dal pracuje (mixing) a dochazi ke ztrate dalsich zakodovanych parametru, napr. dolby surround atd.
to Jan Braun: to s temi casopisy byl snad prece for. A docela dobry!
to Dan Barta: Vzdyt o tom to tady je, ze si masti kapsu uplne nespravni lidi na nespravnych mistech, a OSA je trapna zalezitost, to nelze poprit.
to ALL: Uz jste cetli tohle?! (humor):
http://www.cdr.cz/clanky/000818.html
A tohle jste už četli?! (humor!):
Deník zvláštního agenta R. D. (krycí jméno Bílý Nedvěd) Mezinárodní federace pro potírání hudebního pirátství, ždímání hudebníků a likvidaci formátu MP3 (dále jen MFPHPŽHLFMP3).
Pondělí 14. 8. 2000
Dostali jsme hlášení, že ve známém klubu Rock Tea na Nadnárodní třídě se hraje hudba bez písemného povolení. Ve 21:00 vyrazila přepadová skupina složená z osmi pěšáků, odstřelovače a specialisty na likvidaci audio vybavení. Akce byla nadmíru úspěšná, zatkli jsme majitele klubu, osm členů personálu a jednoho hudebníka. Později se prý ukázalo, že ten hudebník je i autory hudby, kterou veřejně produkoval, ale to nevadí, právníci MFPHPŽHLFMP3 teď zkoumají, jestli i tak neporušil pravidla o veřejné produkci. Nebojím se, že by nás někdo napad
Deník zvláštního agenta R. D. (krycí jméno Bílý Nedvěd) Mezinárodní federace pro potírání hudebního pirátství, ždímání hudebníků a likvidaci formátu MP3 (dále jen MFPHPŽHLFMP3).
Pondělí 14. 8. 2000
Dostali jsme hlášení, že ve známém klubu Rock Tea na Nadnárodní třídě se hraje hudba bez písemného povolení. Ve 21:00 vyrazila přepadová skupina složená z osmi pěšáků, odstřelovače a specialisty na likvidaci audio vybavení. Akce byla nadmíru úspěšná, zatkli jsme majitele klubu, osm členů personálu a jednoho hudebníka. Později se prý ukázalo, že ten hudebník je i autory hudby, kterou veřejně produkoval, ale to nevadí, právníci MFPHPŽHLFMP3 teď zkoumají, jestli i tak neporušil pravidla o veřejné produkci. Nebojím se, že by nás někdo napadl za neoprávněnost zásahu, oni už mu něco přišijou. %0
Jinak co se tyce licencovani mp3, ackoliv patenty drzi Fraunhofer IIS, je mp3 ISO/IEC MPEG standard, jehoz algoritmus (zdrojovy kod) je k dispozici zdarma. Paralelne s tim jsou vyvijeny open-source encodery (napr. LAME), ktere sice puvodne vysli z ISO standardu, ale dnes s nim jiz de facto nemaji nic spolecneho. Takze i kdyby Fraunhofer zmenil licencovani svych patentu (ktere mimochodem nejsou v CR registrovane - http://mp3licensing.com/patents.html), tak to na cele veci nic moc nemeni, nehlede na to, ze jsou paralelne vyvijeny zcela open algoritmy (napr. Ogg Vorbis).
A ty udajne ztraty, ktere jsou bezne uvadene jako dusledek zneuzivani mp3, jsou taktez irelevantni, protoze vychazi z premisy, ze kazda ilegalni mp3 kopie znamena adekvatni ztratu v 'nekoupeni' originalniho CD. Toto je zcela mylna logika, protoze v pripade neexistence mp3 by si drtiva vetsina lidi originalni CD stejne nekoupila. Stejny pripad je i v oblasti software.
A jeste k autorskemu zakonu: ten zcela jasne stanovi, ze ona 'zalozni' kopie lze vytvorit jen z legalne drzeneho dila predmetnym zakonem chraneneho. Tedy NE z pujceneho CD. A ty kecy - jakoze pro vlastni potrebu jo, ale pro sireni ne - to jsou nesmysly (stejne i v pripade software).
Dale koupi autorskeho dila kupujici prijima licencni ujednani, ktere musi byt v souladu s autorskym zakonem, ale muze ho dale upresnovat a zprisnovat, ve kterem je zpravidla mimo jine jako jeden z pozadavku uveden i zakaz pujcovani, verejne produkce atd. Tim, ze kupujici zaplatil (coz je konkretni jednani kupujiciho - tedy akt), tak s timto ujednanim vyslovil jednoznacny souhlas. Kdyz se to nekomu nelibi nebo s tim nesouhlasi, tak si to nema kupovat. Je zcela veci majitele autorskych prav, za jakych podminek bude prodavat sve dilo.
Jinak si myslim, ze teze 'kdyby CD stala 250,- misto 500,-, tak si to koupi vice lidi' je sice pravdiva, ovsem ti, kteri jsou dnes ocho
Hmmm. Neco na tom je, ale fakt je ze napr. ja jsem
v poslednich 2 letech koupil dejme tomu 10 CD a
vsechny do 250 Kc. Zajima me totiz hlavne muzika
ze 60. let a v te oblasti se daji sehnat ruzne
vybery v cene 100-250 kc. Jo radsi bych si kupoval
radova alba, protoze byla usporadana s nejakym
(umeleckym?) zamerem, ale za to se plati 700 a vic
(klasika je klasika...). Kdo zije soucasnou komercni
hudbou a nechce krast, tak si za to zaplatit musi
protoze alternativa (zatim) neexistuje,
*viz pokracovani*
...protoze alternativa (zatim) neexistuje, ale
tihle lidi by si urcite misto 1-2 CD za mesic
koupili 3-5 kdyby staly pulku, protoze vetsina
mladych ma fakt hluboko do kapsy.
A my co kupujem 10 CD za dva roky bysme si aspon
doprali ty puvodni alba misto (beztak mozna
podezrelych) vyberu.
Na volnem trhu existuje nejaka rovnovazna cena
ktera je optimalnim kompromisem mezi kupujicim a
prodavajicim a ta proste JE jina v Nemecku a v CR.
Jenze hudebni trh neni volny dokud v celem retezci
existuje monopol..
Hmm, autorsky zakon rika PRESNE tohle:
---
Oddíl 2
Volná užití
§ 30
(1) Za užití díla podle tohoto zákona se nepovažuje užití pro osobní potřebu; to neplatí pro zhotovení rozmnoženiny počítačového programu či elektronické databáze nebo rozmnoženiny či napodobeniny díla
architektonického stavbou.
(2) Do práva autorského tak nezasahuje ten, kdo
a) pro svou osobní potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla; rozmnoženina nebo napodobenina díla výtvarného musí být jako taková zřetelně označena,
b) při prodeji originálu nebo rozmnoženin děl, přístrojů pro jejich rozmnožování nebo pro jejich sdělování veřejnosti, rozhlasových nebo televizních přijímačů a počítačů, šíří nebo dočasně zhotoví rozmnoženinu díla
v rozsahu nezbytném pro předv
Sakra, ukouslo mi to pulku prispevku...
Takze: licence nesmi byt tvrdsi nez nas zakon. Tj. napr. ze zakona je explicitne povoleny reverse engineering, to, ze ho licence zakazuje na tom nic nemeni.
Mimochodem, sedel jsem asi 5m od kpt Dastycha, ktery rikal, ze kopie od kamarada je OK.
Castecne si (ne)rozumime. Pro osobni potrebu si mohu udelat jednu nebo i vice kopii, nicmene OSOBNI potreba je, uz z vyznamu predmetneho slova, vztazena pouze a jenom na mou osobu, tedy na legalniho vlastnika licence na uziti dila. Kdyz tuto kopii nebo i original pujcim kamaradovi, tak uz to samozrejme NENI pro osobni potrebu a slova 'kopie pro kamarada je OK' jsou totalni nesmysl. Zadny policista v teto zemi neni autoritou pro vyklad zakona, od toho zde jsou jedine soudy.
Ackoliv verim, ze p. Dastych (mimochodem jeho posledni znama hodnost je major) pokud to vubec rekl, tak to myslel malinko jinak. Ono je totiz rozdil mezi presnou a striktni dikci pravnich predpisu a jejich implementaci v praxi. Stupen nebezpecnosti trestneho cinu pro spolecnost (Ô 3 odst. 4) je podle Ô 152 (Porusovani autorskeho zakona) trestniho zakona v pripade 'kopie pro kamarada' evidentne mensi nez v pripade verejneho sireni eventuelne za financni poplatek, a proto je i stihani t
dokonceni:
a proto je i stihani takoveho cinu mene intenzivni ba dokonce tak nepatrne, ze lze z toho odvozovat, ze 'kopie pro kamarada je OK'.
Neni to tak, je to taky poruseni zakona, jen je z hlediska priorit v pripade omezenych (napr. lidskych) zdroju, ktere maji statni organy k dispozici pro uplatnovani zakonu, logicky mene sledovane.
Je tu jeste jeden problem 'z druhe strany'.
Spousta lidi v hudebnim prumyslu a bohuzel
i v oblasti IT chape mp3 jako piratsky format a
protoze jsou to obvykle lidi kteri 'maji v rukou
paky' tak je proti nemu plosne nasazuji. Mp-trojku to
samozrejme neohrozi, ale zbytecne to brzdi
konkretni nekomercni a zcela legalni aktivity jako
je sirenini mp3 zdarma autory nekomercni muziky.
Na vetsine free webspace serverech je napr.
publikovani mp3 souboru duvodem ke zruseni accontu
bez varovani.
Jakym pravem mi nekdo smaze moje stranky kdyz tam dam
legalne nahravku v mp3 (zatimco kdyz ji tam dam v
konkurencnim formatu od M$ tak se nic nestane?)
Jakym pravem se mnou budou jednat jako se zlodejem
V pripade free serveru by to byl nonsens. Sice tyto sluzby moc neznam, ale predpokladam, ze v podminkach (agreementu) je klauzule o tom, ze si provozovatel vyhrazuje pravo na cokoliv (tedy i kdykoliv cokoliv zrusit bez udani duvodu).
A i kdyby tomu tak nebylo, v kazdem pripade pri nekorektni, resp. neseriozni funkci sluzby, ktera je poskytovana uzivatelum zdarma, podle meho nazoru nemuze uzivateli vzniknout skoda. A kdo neni poskozen nemuze zalovat.
Nevim, jestli to tu uz nezaznelo, nechce se mi to vsechno cist, ale co se tyce meho nazoru na MP3, tak jsem v zasade pro. Protoze za jedno blby CD, jehoz vyrobni cena se vejde kdyz hooooodne maximalne do 100,- Kc platit sest kilo je docela neunosny. Pokud by cena CD byla takova, ze by pokryla vyrobni ceny plus tantiemy umelcovi, myslim ze bysme se vesli do ceny 350,-, coz je vice nez prijatelny a nebylo by co resit.
UDC ... ramcove jsi to vystihl s tou problematikou MP3 OK...a vetsinou souhlas... ale vloudilo se ti tam nekolik nepresnosti ktere by mohli nekoho uvest v omyl:
1. dolby surround se z mp3 pri encodovani neztraci!! stejne tak ani obdobne zakodovane informace... ztraci se jen v okamziku kdy pouzijes pri encodovani spatny parametr... tedy v tomhle pripade kdyz je mp3 encodovana v Joint-Stereu... pokud je normal stereo nemelo by v zadnem pripade ke strate dolby surround apod. dojit... a nastaveni JS nebo S je beznym parametrem pri vytvareni(encodovani) mp3
...krom toho bych rad vsechny zaslepene odpurce mp3 ..tedy jejich kvality.. rad vyzval k objektivnimu testu kvality....dejme tomu, ze jim bude dodan k porovnani vzorek (treba vypaleny na CD audiu) libovolne hudby, podle jejich vlastniho vyberu... v jednom pripade pujde o vzorek puvodne z mp3 a ve druhem pripade o digital kopii primo z originalu... pokud nekdo z lidi co se tady tak vehementne branily proti spatne kvalite mp3 bude schopny poznat ve slepem testu ktery vzorek je ktery tak smeknu klobouk...
...to jsem zvedavej jestli nekdo bude mit odvahu!!
;o))
Uresnuji mp3 bude vytvorena v encoderu Lame (volne siritely) v kvalite 256 bitrate...stereo...
coz je pro mne archivni kvalita kterou pouzivam pro zalohu audiocedecek...
...jen tak pro zajimavost dodavam, ze slepe poslechove testy mp3 s nejruznejsimi bitrate a encodery byly uz nekolikrat provedeny i renomovanymi casopisy z oblasti audia & hi-fi a pro odpurce mp3 dopadli dost nepriznive... pri tzv. archivni kvalite (256bitrate) a solidnim encoderu (Lame nebo Fraunhofer IIS codec) nebyl v naprosto drtive vetsine pripadu zadny z posluchacu schopny rozlisit mp3 od original nahravky....opravdu bych toho netopyra kterej by dokazal opak chtel videt!!
...podminky muzeme upresnit... podle dohody.... tak cekam ...jen do toho ...;o)))
S moznosti plneho, nezkresleneho (!) zachovani zakodovanych informaci Dolby Surround po encodovani do mp3 bych si dovolil mirne polemizovat.
Dle specifikace Dolby Laboratories jsou surround kanaly vytvareny z 5 kanalu nasledovne:
Lt = 1.0 * L + 0.707 * C - 0.707 * Ls - 0.707 * Rs
Rt = 1.0 * R + 0.707 * C + 0.707 * Ls + 0.707 * Rs
Podstatne je, ze je zde zachovana zpetna kompatibilita, takze lze takto vytvoreny (az 5 kanalovy) zvuk prehrat i v klasickem stereo (2 kanalovem) rezimu bez jakychkoliv slisitelnych rusivych elementu.
Jedna se tedy v podstate o aritmeticke operace, kterym je srdecne jedno, jestli pracuji se zvukem, ktery je slisitelny lidskym uchem (a je tedy zachovan po prevodu do mp3) ci nikoli (a NENI tedy zachovan po prevodu do mp3).
Na zaklade toho se domnivam, ze NENI mozne dosahnout plneho zachovani informaci Dolby Surround a v nejlepsim pripade bude zachovana pouze cast techto informaci (tedy jakysi
Dolby Surround ... mam to odzkouseno radou testu..testovanim encoderu se zabyvam jiz radu lep a mam v tom praxy a dovolim si rici ze i dost znalosti v teto oblasti... zmineni test na Dolby Surround jsem delal jiz pred dvema lety v ramci tehdy mnou objeveneho bugu Fraunhofer. encocoderu..pri pouziti Joint Sterea... ztrata informace Dolby Surround byla jakymsi pridruzenym problemem, kterym tehdy (a jeste dosud!) prpel F. encoder pri pouziti JS... tehdy jsem take zjistil, ze Blade Encoder a jeste nekolik dalsich encoderu problem s Dolby Surround nemaji ...
... jelikoz se od te doby mnoho zmenilo na poli encoderu a sam preferuji jako absolutne nejkvalitnejsi encoder Lame....tak jsem ted provedl overovaci test ... takze Lame ...take nemrsi Dolby Surround.... zkuste si provest par testu sam...
No jak jsem jiz uvedl, uz z povahy podstaty pouziteho (aritmetickeho!) algoritmu neni mozne plne a nezkreslene zachovat tyto informace. Je to logicke, ackoliv osobne bych byl rad, kdyby opak byl pravdou.
Mozna by mohlo byt zajimave uvest, v cem spociva takovy (objektivni) test Dolby Surround.