Mě pokaždé naprosto děsně bije do očí ten hroznej font rendering.
Třeba poslední screen - mezery mezi písmeny Your name vs. Host name.. Já nevím, mě to naprosto vytáčí :D ale to je jen příklad, ono obecně mě trhá oči když mám číst nějakej obsáhlejší text, když zrovna dělám na nějakém linuxu apod.
Na win/mac mě to přijde mnohem čitelnější. Ale pravda, Firefox taky pořád neumí na w10 pěkně vyrenderovat Arial.
Standardní 22'' nebo 24'' s 1080p, řekl bych posledních 10 let takovej "normál", a furt na tom mají linuxy hrozný fonty.
Je možné že na nějakém 15'' 4K se zvětšením to bude OK, pak samozřejmě ten subpixel rendering nebude tak vidět.
zajímavý článek o tom je tady - https://pandasauce.org/post/linux-fonts/
1080p na 24" je 90 DPI. Jestli používáte takový monitor, tak se nedivím, na něm je IMHO písmo špatné všude. Na XPS 13 mám 3840x2160 na 13", 335 DPI. Tam nějaký subpixel rendering nemusíte řešit, protože se ani nepoužívá. Od té doby, co ho mám, se mi těžko zkousává něco horšího. Asi minimum, co jsem ochotný akceptovat, je 2560x1440 na 24".
Jinak samotný subpixel rendering a hinting je čistě o zvyku. Všechny patenty na ClearType vypršely, takže ve FreeType už se všude používají ty samé algoritmy jako ve Windows/macOS. Je to jen o nastavení. Ve Fedoře jsme to nastavení měnili několikrát a vždy byla polovina uživatelů spokojená a druhá křičela, že se na to nedá dívat, ať to vrátíme. Tyto války vyřeší spolehlivě až přechod na lepší rozlišení.
No, všude rozhodně špatné není, na W7/W10 je to mnohem čitelnější out-of-the-box, a už spoustu let.
Tohle DPI - rozuměj monitor+rozlišení používám (nejen já) denně k práci s W7 k plné spokojenosti už více než 10 let, a vždycky jsem měl s písmama a jejich kerningem problém jenom na linuxu...
Ale jak píšete, je to o zvyku. Mě to prostě ty oči trhá, a ač jsem už hodněkrát chtěl ten microsoftí krám nahradit, vždycky jsem se k němu z různých důvodů ještě rád vracel. Doufám, že až nebude jiná volba než W11, tak si nějaké vhodné distro pro sebe najdu.
Jo, až budou mít všichni HiDPI displeje tak už žádný subpixel rendering řešit nebudeme :) I když IMHO je HiDPI displej na čtení/psaní textu zbytečnej overkill. Na 4K mám doma na hry 43''.
Nebojte, až se bude blížit konec windows 10, přijdou windows 12 ;)
Jinak, mě osobně nepřijde, že by se to nějak výrazně lišilo podle OS, spíš to je opravdu o monitoru a rozlišení, resp DPI. Jediné co mi trhá oči je, když ve windows připojíte dva monitory s různým rozlišením a na každém je jiný scaling. To pak ten "menší" vypadá strašně, i když připojený samotný je jinak ok.
Dlouho jsem přemýšlel kde jsem naposledy viděl taková hranatá tlačítka a scrollbary jako jsou v installeru. A myslím, že to bylo někdy na konci devadesátých let ve fvwm95. Ni nic popojedem, zbytek tak nejak na mě děla dojem podivného kde3 stylu. Ta modrá ve mě evokuje MacOS 8.
17. 1. 2022, 17:56 editováno autorem komentáře
Pravda je ze ak by sa to podarilo comu ale sam neverim tak by to bola bomba. S prichodom W8 som migroval vsetky pocitace v praci aj doma na Linux (Debian, Ubuntu, Mint) a OS X. Musim priznat ze jediny bezproblemovy OS je ten z OS X. Ano nepaci sa mi uzavreta politika Apple, nepaci sa mi ich hardware ale vsetko to na 99% spolahlivo funguje a to si cenim. Ak by prislo slobodne, spolahlive a zaroven krasne (kazdy mame iny vkus) ako OS X tak respekt a kludne za to aj zaplatim.
Jestli on nebude spíše problém ze MacBook Air jako entry level je kvalitativně srovnatelný s Lenovo Carbon. Ne-li lepší co se týče zpracování. K výkonu M1 mohu dodat to, že zatímco jsem na MacBook Pro s i7 a srovnatelném vybavení kompiloval ClickHouse hodinu, na M1 půl hodiny. Holt má Apple entry level srovnatelný s Lenovo high-end.
7. 1. 2022, 16:04 editováno autorem komentáře
Už dnes relativně dobře fungující pear os, které imituje ten vzhled, ale v základech je úplně jiné, tudíž nějaká spojitost ohledně stability tam není žádná, stejně jako u tohoto projektu. Něco jiného je to u windows, kde je React os. Osobně mám opačný problém. Líbí se mi jejich hardware, ale s m1 procesorem bych tam dostal Linux extrémně složitě a stejně by to moc nefungovalo.
Mac OS X nedělá jen samotný vzhled, ale spíš technologie.
Zatím tu máme pouze pár GUI či skinů, které vypadají jako skoro MacOS ale nefunguji.
MacOS má orientaci na obsah a ani ve velkých distribucích Linuxu se neobjevil vážný konkurent Spotlight, Finderu, time Machine a jiný viditelných komponent, nemluvě o tom co je pod kapotou ohled zpracování grafiky a zvuku.
Myslim ze duvodem toho uspechu neni zdaleka jen vyladeny UNIX, ale spis uzavrena hardwarova platforma (to je super) a take nedostupnost aplikaci z Windows sveta, kdy pak ve firmach travi uzivatele 50%-80% pracovniho casu pripojeni na (windows) terminal a samotny Mac pouzivaji pouze na prohlizeni webu a cteni emailu, cimz vznika iluze, jak ten Mac dobre funguje. Chci tim hlavne rict, ze podobne snahy o "neco jako" OSX jsou nesmysl.
LOL tak jistě že...
Otázka jestli mluvíte o dnešních dětech který v nějaké programátorském notepad píší kód , nebo jinak v kavárně "pracují"
A nebo myslíte lidi kteří dělají plakáty, stříhají opravdové video , dělají opravdovou grafiku. Na které je NDA to dílo mnohdy nesmí opustit studio , takže je nevidíte.
Mezi těmahle lidmi je u Apple , tedy nejen apple je velký rozdíl.
A nebo myslíte lidi kteří dělají plakáty, stříhají opravdové video , dělají opravdovou grafiku. Na které je NDA to dílo mnohdy nesmí opustit studio , takže je nevidíte.
Nejen oni, také obchoďáci, kteří jen připravují nabídky a smlouvy a objíždějí zákazníky, přičemž potřebují "aby to vždy fungovalo", aby se před zákazníkem neztrapnili.
Mac jsem měl rok jako "služební" notebook. Nějaké věci jsou tam dobré, některé dost WTF?!?!?! (hlavně způsob fungování fullscreen aplikací).
Pořádná systémová commandline byla dobrá, ale když jsem si stáhnul Double Commander, tak jsem při každém spuštění musel do systémového nastavení a to spuštění pokaždé ručně povolit. Tomu tedy "vyladěný UNIX" neříkám.
Já jsem příklad uživatele, který nemá zájem, přestože roky Mac měl a ještě někde ve skříni má. Finder ani Spotlight mi nechybí, specializovaný software nepotřebuju. Po čem se mi ale rozhodně nestýská jsou ty neustálé updaty systému až do momentu, kdy laptop přestává být použitelný z důvodu pomalosti. Nemluvě o tom, že se mi konzistentně neprobudí z hibernace použitelným způsobem a musíš to natvrdo vypnout a zase nastartovat naplno.
Najednou zjistíš, že v Apple Mailu nefunguje PGP, jelikož je na to SW 3. strany a to, co jsi roky používal, byla "beta" a ta už s novou verzí nepojede a plať. Nemluvě o prapodivném ekosystému MacPorts + HomeBrew.
Za mě Ubuntu oproti Masoxu je úplně zlaté. Pro vývoj rozhodně, multimediální ekosystém a aplikace jsou jiná věc.
Z Flatpacku jsem si nainstaloval nedávno nový Gimp. A ejhle, všechny obrázky, včetně PDF, se začaly otevírat v Gimpu. Po určitém zkoumání jsem zjistil, že Flatpack se rozhodl mít vlastní nastavení pro mimetypes a udělal to tak, že si narval svůj adresář s definicemi a default akcemi před ty systémové. Takže děkuju, Flatpack, stejně jako Snap a podobné nesystémové přílepky, na svém počítači nechci.
Co to znamená pro airyxOS nevím, ale s tím Flatpackem jsi mě neuklidnil.
5. 1. 2022, 14:18 editováno autorem komentáře
Podivnymi konvenciami to nazval pisatel predomnou. Pointa je v tom, ze tieto self-contained baliky si so sebou nesu prakticky vsetky zavislosti. Ci uz staticky zabalene v baliku s hlavnou aplikaciou, alebo formou archivu nezavisleho na balickovacom systeme. Ci sa to niekomu paci, alebo nie, je to +- jediny sposob, ako rozumne distribuovat komercny SW na Linuxe. Samozrejme, nie idealny. Tiez ma svoje bezpecnostne muchy.
Masox toto robi odjakziva. DMG je v podstate len image disku, v ktorom je cela aplikacia zostavena. Preto u vela aplikacii proste staci zobrat a pretiahnut "ikonu aplikacie" z DMG do "zastupcu" Applications a hotovo.
Ofc existuju baliky, ktore maju regulerny installer, ale jeho pouzitie nie je v ziadnom pripade nutnost, kym si aplikacia nejde niekam hadzat nejake sharovane komponenty, alebo konfigurovat system. A mam podozrenie, ze nemalo softu ten installer pouziva, aj keby nemuselo proste preto, ze predsa ako inac by sa SW instaloval, ak nie instalatorom?
Ze stejneho duvodu jako Wine ci UAE. Treba 32bit mac apky jiz na poslednich 3 verzich macOS nespustis a casem to ceka i zbyvajici intel apky, protoze se prejde na ARMy uplne. Mit otevreny OS postaveny na BSD s runtime podporou vsech starsich mac apek bude super. Muj vlhky sen je mit implementovanou jak starou Rosettu1 co umoznovala beh PPC binarek na x86, tak novou Rosettu2 co umoznuje beh x86 binarek na ARMu + nativni ARM podporu. Plus samozrejme jeste reverznout Cocoa/Carbon/Metal knihovny. V takovem stavu by bylo mozne spoustet historicke apky od prvniho OSX 10.0 az po dnesek na jedinem operacnim systemu :-)
Treba pro vedecke ucely. Nektere univerzity jiz nabizeji MSc/PhD studium digitalni archeologie. Jako jeste nejakych 10-20let tu bude moznost najit nejaky stary kus HW, rozbehat ho a spoustet to nativne. Ale casem tahle moznost zmizi a ty programy nebo stare data nebude jak precist. V minulosti bylo spousta uzavrenych formatu ktere casto ani nevis jak reverznout kdyz to nemas v cem otevrit. Detto software bez zdrojovych kodu. Nad tim nemuzem zavirat oci, proprietarni doba tady byla dost dlouho a je nasim ukolem na ni nezapomenout.
Problém se spouštěním starých binárek máš i na Windows a Linuxu, kde se CPU architektura nezměnila. Dodnes můžeš na Windows a Linuxu nativně pouštět i386 - problém jsou nekompatibilní API. Na Windows např. hry pro staré DirectX (pro Colin McRae Rally 2 musím nahrát do složky hry DLLka převádějící volání starých DX na novější). Na Linuxu zas moje stará hra potřebuje starší verzi libstdc++ (nějakou dobu šla doinstalovat z repozitářů, dnes nevím). Ta hra je opensource, ale narazíš na to, že využívá starou verzi SDL, která si nerozumí s Wayland (komunita ale pracuje na wrapper knihovně převádějící volání SDL 1.2 na SDL 2).
U Apple je to pochopitelnější, ten mění architekturu CPU jako ponožky - podle toho, co je zrovna nejlepší (Motorola --> PowerPC --> x86 --> ARM). Navíc Rosetta 1 (běh PowerPC aplikací na x86) nebyla ani od Apple, byl to zaplacený software od externí firmy a licence jim vypršela - Apple ji nechtěl prodlužovat. Beztak Apple razí heslo, že aplikace, která není přebuildovaná aspoň jednou za rok, je mrtvá a potenciálně nebezpečná. Na takové máš použít např. virtualizaci. Já si třeba na Windows PC ozkoušel MacOS X 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6, 10.7, 10.8, 10.9, 10.10, 10.15 a teď pro vývoj používám virtálku macOS 11 Big Sur (abych mohl buildovat univerzální binárky Intel+ARM). Ty PowerPC verze jsem si zkoušel v dnes již zapomenutém emulátoru PearPC, kde sice nefungovala např. síť, ale mně šlo jen o základní představu, jaký daný OS byl - včetně naživo vidět historii jejich změn v designu. Pro zajímavost: 10.0 nebyl finální systém, např. nebyla ještě OpenGL akcelerace toho prostředí Aqua.
8. 1. 2022, 01:14 editováno autorem komentáře
Z mé zkušenosti na M1 Rosseta2 funguje velmi dobře. Zatím jsem nenarazil na nic co by v ni nefungovalo a co nemá arm nativní build. Pokud vím, tak v ni bez problémů fungovali i MS Office, ty však již dnes mají arm64 build. Ja osobně v Rosetta2 provozuji OBS Studio víceméně bez problémů a taktéž Visual Studio for Mac, tady ale verze 2022 bude také arm64 nativní.
Třeba většina produktů Adobe ne. Apple jim dal vývojářskou 64bit verzi Carbon, ale nakonec si to rozmyslel a do finální verze OS ji nedal. Adobe už nestihlo UI předělat na Cocoa, tak se macařům smáli PCčkáři, že mají furt jen 32bit verzi. A tohle nebyly jen produkty Adobe - spousta aplikací zůstala v Carbon od posledního nutného velkého přepsání UI. Carbon byl oblíbený taky v C/C++ aplikacích a obecně těch, které nebyly v ObjC (každý jazyk umí volat knihovny s Cčkovým interfacem). Protože se autoři nemuseli učit další jazyk (ObjC) a psát "glue" vrstvu.
Mel jsem za to, ze nove verze MacOSu uz nejsou zalozeny na BSD. A rychle googleni https://stackoverflow.com/questions/3446231/how-closely-are-mac-os-x-and-bsd-related me v tom i utvrzuje, ze to jadro uz je vicemene custom. Netusite nekdo neco vic?
Diky