Ovladač Intel Xe už je v Linuxu 6.8
Architektonicky nový grafický ovladač Intelu, zvaný prostě Xe, byl konečně začleněn do vývojové větve jádra, z níž vzejde Linux 6.8. Po všech trápeních se vývojářům Intelu podařilo vyřešit všechny připomínky, které začlenění bránily, a tímto momentem se tedy pro GPU Intel začíná psát nová éra, kde dlouholetý ovladač i915 bude jednoho dne hrát spíše podpůrnou roli pro starší grafická jádra, ale jeho role bude slábnout.
Připomeňme, že nový ovladač například umožní provozovat GPU Intel na samostatných kartách i s platformami jako ARM, POWER a RISC-V. Očekávat také lze, že nadcházející měsíce vývoje povedou i ke zrychlení běhu GPU Intel přes tento ovladač ve srovnání s x915.
Prozatím pro kód v budoucím Linuxu 6.8 platí, že ovladač je nutné aktivovat ručně, neb typicky na platformách je primárních ozkoušeným ovladačem i915, nebo jsou samy ještě ve vývoji (jako Intel Lunar Lake). Podrobnosti jsou k dispozici v pull requestu.
Týden v KDE: zase o krok blíž k Plasmě 6.0
Uběhl další týden, během kterého vývojáři desktopového prostředí KDE primárně pracovali na opravách nahlášených chyb. Těch nadále na cestě k šestkové Plasmě přetrvávají necelé dvě stovky. Za poslední dny obecně vývojáři vyřešili 175 chyb, včetně snížení počtu těch s vysokou prioritou z 5 na 3 a řešení mnohých starých chyb. Vše směřuje k mega-vydání 28. února 2024, kdy nás KDE poctí kombinací Plasmy 6 + Frameworks 6 + Gear 24.02.
Vylepšení uživatelského rozhraní zahrnují například dialog pokročilých nastavení řízení spotřeby, který byl překlopen do dílčí podstránky Energy Settings. Vylepšeny jsou dialogy kolem baterií v zařízeních s Informačním centru, kde lze snadněji rozlišit, kterému zařízení ten či onen akumulátor patří.
Když uživatel zadá chybné heslo k Wi-Fi síti, je upozorněn hned, ne až po chvíli, kdy se připojení nepovedlo. Témata kurzorů Breeze obsahují více předpřipravených velikostí, které pokrývají širší spektrum DPI a uživatel tak uvidí méně v horší kvalitě za běhu škálovaných kurzorů v aplikacích, kde ještě není používán Wayland protokol cursor-shape-v1
.
V obdélníkovém oknu výběru ve Spectacle lze nově podržením klávesy Shift přejít ke zvětšení, zatímco kurzorové klávesy posouvají výběr. Další podrobnosti shrnuje Nate Graham na svém blogu.
Mesa 23.3.1 opravuje běh D3D12 i RADV
S vydáním Mesa 23.3 se objevilo několik chyb/regresí v subsystémech jako Direct3D 12, Intel ANV či RADV. Vývojáři je řeší rychlou aktualizací Mesa 23.3.1 a přidávají opravy pro DriConfig pro Hades / Vulkan a další menší opravy. A jak Phoronix dodává, s Mesou 23.3 jsme konečně pryč z cyklu Mesy 23.2, jejíž správa byla problematická.
AMD zveřejnila zdrojový kód FSR3
Zhruba dva měsíce od vydání třetí generace FidelityFX Super Resolution (FSR3) zveřejnila nyní AMD na webu GPUOpen také zdrojové kódy této verze pro integraci s DirectX 12 a Unreal Engine 5. Více podrobností je k dispozici na GitHubu projektu.
Prompt: nový terminál pro GNOME
Komu by nestačil klasický Terminál či GTK4 Konzola, může primárně na GNOME používat další terminálovou aplikaci, nazvanou tentokrát Prompt.
Stvořit novou terminálovou aplikaci nebylo původním záměrem GNOME vývojáře Christiana Hergerta, ale stalo se. Prompt je tu, zaměřený na kontejnerové použití a s některými úpravami, kdy Christian mění věci, které jemu osobně na stávajících terminálech nevyhovovaly, mimo jiné co se výkonu týče. Jeho řešení staví na standardní knihovně VTE (virtual terminal emulator), na jejímž vývoji se podílí.
Sám pak Prompt vystihuje jako kombinaci bezešvé kontejnerové podpory, krásy textového editoru GNOME a robustnosti VTE. Prompt chápe jako dobrý doplněk pro Builder. Podrobnosti z vývoje i vlastní motivaci shrnuje v blogpostu.