AMD FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3) bude open-source
Balík nejnovější verze vylepšovacích obrazových technologií známý jako FidelityFX Super Resolution 3 (FSR3) bude vydán později v tomto roce, AMD už náznaky na něj pouští tu a tam do světa. Jak je u firmy dobrou tradicí, i toto bude opět otevřeným projektem ve smyslu licence. Použita bude opět MIT licence, stejná jako u FSR2, AMD tedy nijak neomezuje přístup k vyvinutému know-how.
Zástupci AMD se o trochu více o FSR3 rozpovídali na Game Developers Conference (GDC). Hovořili například o nové interpolační technologii AMD Fluid Motion Frames, se kterou bude možné u her s implementovanou podporou dosahovat až dvojnásobných snímkových frekvencí oproti renderingu v nativním rozlišení.
Dodejme, že stejně u AMD, se ani u Intelu a Nvidie u jejich konkurenčních technologií XeSS a DLSS nic nemění: Intel i Nvidia mají otevřený kód jen k tomu, aby načítal příslušný binární blob, u Intelu aspoň máme příslib, že by měl svůj kód otevírat (jestli toto nějak ovlivní odchod Raji Koduriho z Intelu, uvidíme), u Nvidie bych něco takového spíše neočekával, to budou dřív z nebe padat otevřené firmwary pro post-Maxwell GPU.
Přechod openSUSE Tumbleweed na GCC 13 začal
Rolující distribuce openSUSE Tumbleweed pokračuje v přechodu na GCC 13 jakožto výchozí kompilátor. Všimnout velké změny si mohli všichni, kdož svoji distribuci kompletně povyšují „mocným příkazem“ zypper dup
– aktualizoval se jim celý systém. Výhodu poznají například majitelé některého z nejnovějších Ryzenů, neb GCC 13 obsahuje první optimalizace pro architekturu AMD Zen 4, nemluvě o vylepšeních podpory nových CPU architektur a ISA společnosti Intel, případně též ti, kdo provozují Tumbleweed na ARMu či RISC-V (aktualizace Vector Extension Intrinsics).
Dodejme, že mezi oznámenými a uživatelům distribuovanými novinkami najdeme také aktualizace EFI Boot Manager. Vedle samotného přechodu na novější GCC, konkrétně verzi GCC 13.0.1+git, je tu také Flatpak 1.14.4 a spoustu dalších novinek, které do Tumbleweed tak nějak z jeho povahy přirolovaly.
Ovladač AMDGPU se připravuje na eDP 1.5 panely s 6,75Gbit/s linkami
Od zveřejnění specifikace embedded DisplayPortu 1.5 sice v létě uběhnou už dva roky, ale jeho rychlá adopce trhem zatím zas tak rychlá nebyla, pročež tolik nevadí, že vývojáři ovladače AMDGPU teprve nyní implementují podporu eDP 1.5 v balíku dvou desítek posledních patchů.
Vhodno doplnit, že eDP 1.5 je samozřejmě zpětně kompatibilní se starším a široce zavedeným eDP 1.4, oproti němu však přidává podporu Panel Self Refresh, vylepšenou podporu Adaptive-Sync (původně AMD FreeSync) a další, včetně možnosti využívat 6,75Gbit/s DP linky. Další části kódu přináší optimalizace, které by měly umožnit dosahovat nižších hodnot napájecího napětí na GPU a tím šetřit energii.
Kód pro Meteor Lake míří do Linuxu 6.4
Meteor Lake se sice s ohledem na problémy s vývojem výrobních procesů do desktopů podle všeho nedostane, čekat jej můžeme ale v mobilní sféře a vývojáři Intelu jako vždy pilně pracují, aby podpora byla včas připravena na „někdy později ke konci tohoto roku“.
Něco se objevilo už v jádru 6.3, nyní do větve DRM-Next míří další patche, které jsou přípravou na podporu ochranných systémů HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) a PXP (Protected Xe Path), dále pak firmware pro DMC (Display Microcontroller) atd. Kód je zatím pochopitelně označen jako experimentální, ostatně jen málo lidí na světě má možnost jej testovat na reálném železe.
Ještě lepší Direct3D 12 nad Vulkanem, díky VKD3D 1.7
Zatímco Valve vyvíjí vlastní upravenou implementaci Direct3D nad Vulkanem známou jako VKD3D-Proton (používáno v rámci Steamu), je zde samozřejmě i výchozí projekt Wine VKD3D.
Henri Verbeet z CodeWeavers nyní vydal verzi VKD3D 1.7, která implementuje další prvky D3D12 / HLSL i lepší pdoporu profilů pro Shader Model 1 / 2 / 3, výpočetní shadery atd. Phoronix dodává, že lze očekávat, že nový kód zamíří do Wine už příští týden.