zrovna ted o vikendu jsem svoji starou a1200 vylovil z krabice a kochal se ji. naprosto skvela klavesnice, dokonaly design, paradni amigaOS... a musim rict, ze ten pocitac i po tech letech jeste porad nadherne voni! mno, zatlacil jsem slzu a ted premyslim, co s tim skvelym pocitacem udelam...
Clovece - vy jste jako ja... Nekdy o vikendu na chalupe otevru takovou skrin (tam to vsechno je - historie pocatku mikropocitacu v Cechach :-))), vytahnu treba ZX Spectrum (i po tech letech ma tu svoji vuni :-))), zatlacim slzu, prohlasim v duchu cosi jako : "Jo-tenkrat jsme opravdu programovali...", nekdy dokonce pripojim Spectrace k prenosne TV, vrazim do Microdrivu Cartdridge s nejakym genialnim softem, no a ... stravim s nim treba cele odpoledne...Pak se tedy musim vratit do reality. Nedavno jsem dokonce precetl (po 11 letech) celou svoji diplomku, psanou v ASM Z80... Pro me je to dobra relaxace. Jezisarja - ty casy se uz fakt asi nevrati :-)) Jeste, ze mame Linux...
No možná by nebylo od věci příště napsat něco odbornějšího než jen sentimentální vzdechy...
Samozřejmě jsme každý měli někdy svého osmibita (ti mladší asi už 386ku - cha, nemají na co nostalgicky vzpomínat;]) a myslíme si, že byl nejlepší. Jen jsem doufal, že se vzrůstajícím věkem nás všech už nebudu muset poslouchat pubertální vzlyky o tom, že C64 (Amiga, Spectrum, ...) byl ten nej.
Souhlasim opravdu mizerny clanek. Navic je tam cela rada nepresnosti. Nevim ze by 8-bit ATARI byly machry na MIDI to spis ST-cka. Taky se mi nezda ta pasaz s procesorem C64, co ja vim tak tam byla 6510 - o I/O porty vylepsena 6502 a stejny procesor byl napr. take v pocitacich ATARI XL/XE a rade dalsich (tusim ze i Apple). Nevim co chtel autor rici "kouzlem" nemodularni koncepce - vzdyt diky tomu se prave PC prosadila. Napr. uz i 8-bit ATARI mely radu zakaznickych obvodu: ANTIC, POKEY, FREDDIE, GTIA pricemz ANTIC byl obrazovy procesor (vlastni instrukcni soubor). Proste same silacke reci bez konkretnejsi specifikace (viz pasaz multitasking). Co se tyce Amigy tak jeji vyhodou bylo HW presouvani pixelu coz se hodi v rade 2D her a kvalitni zvuk - nic vic nic min.
Souhlasim. Prohlaseni v clanku "8-mi bitove Atari nebyly dobre na nic jineho..." - to bylo uplne mimo. Neznam jedinou oblast SW, ktera by se (v malem) nenasla na A800 - textove editory, spreadsheet, databaze, .... Nahore jsou zmineny neuveritelne genialni obvody. Kazdy, kdo nekdy slysel pojmy Player-Missile Graphics, Display List a dalsi by nemohl prohlasit takovou blbost.
Nic ve zlem, nic proti Amize, ale o odbornosti autora zacinam pomalu ale jiste pochybovat. Uz jsem se tady jednou prezentoval svou neschopnosti najit jakekoliv podrobnejsi udaje o OSu Amigy, mozna maji co tajit, anebo to spis NA SVOU DOBU byl hvezdny OS. Autor me dostal do varu svou (zase) nicnerikajici a Microsofti (protoze neni zalozena na nicem jinem nez na mlzeni a naklaneni nebo prevraceni pravdy) vetou o neprekonatelnem multitaskingu. Uz me s temi Vasimi tvrzenimi nese**e. Tak aby bylo jasno, dam Vam ferovou moznost v klidu odpovedet a napsat objektivni srovnani. Do strehu! ;) QNX ma jadro o velikosti 8kB, ktere se zamkne do vnitrni cache Pentia. Podivejte se na jejich domaci stranky, jak dlouho trva prepnuti kontextu. QNX JE hard-realtime operacni system. Chcete jako tvrdit, ze Amiga-OS je jeste vice HARD nez HARD realtime? (Jestli nevite co to je, rad vysvetlim.) QNX existoval na 8086, ale byla to slabota. Byl to PRVNI realtime pro 286. Nechci v zadnem pripade Amiga OSu krivdit, kdybych jej mel pred deseti lety, nedal bych na nej dopustit a je videt ze i dnes je mnohem lepsi nez ty debilni Woknouz, ale nepiste tady nepodlozene tvrzeni, anebo si na rootu zaveddte rubriku soda. Jo, nastval jsem se a po sobe to cist nebudu. Takze presne podle vlka, nevzdychejte mi tady sentimentem, nikdo Vam uctu k Vasi milovane amize nebere, ale clanky tohoto typu piste na zive.
Amiga 500 je 4x POMALEJSI NEZ 286 !!!!!!!!!! A multitasking JEDE JAK Z PRAKU, a na to staci 512 KB RAM a 7 MHz CPU ! Prepinat lze STOVKY aplikaci pro Amiga OS, aniz by se to nejak zpomalilo
Pokud chces tvrdit, ze si na 286 mohl prepinat v QNXmultitasku desitky kvalitnich aplikaci a her, tak tomu se muzu akorat tak vysmat.
286 v te dobe stalo 120.000, QNX taky nebylo zadarmo. A ZADNE POUZITELNE APLIKACE ! Navic v te dobe nemel NIKDO tuseni, ze nejake QNX existuje. Mluvit se o nem zacalo az s prichodem PPC na Amigu.
Amiga 500 stala cca 15.000, OS 3.1 v cene. Ted srovnavej ! To kam se nacpe QNX je mi uplne jedno, protoze na to neni (ted, v roce 2001) zadna smysluplna aplikace. Jedine, co je na netu videt je jakasi instalace systemu, ktery je po instalaci krome browsovani po netu k nicemu.
Tohle je jako rvat, ze mnou vlastnorucne vyrobeny OS je o cca 0.12375678672389 % rychlejsi nez konkurence, proto jsou ostatni sracky. Proste v roce 1990 nejaky QNX vubec nikoho nezajimalo - existovalo jen tohle:
Commodore Amiga 500 a spol. (Amiga OS)
IBM PC (MS Dos)
Atari ST (TOS)
Acorn Archimedes (nazev OS si nevzpominam)
Amiga je pocitac pro masy, s mnozstvim softwaru - tak sem neplet ZCELA NEPOUZITELNE QNX. Zkus to nekomu nainstalovat na pocitac, a uvidis jak te pozene.
A jeje! Uz to zacina, sem se nekoho dotkl, takze shields up a hezky poporadku.
* "..multitasking JEDE JAK Z PRAKU,...Prepinat lze STOVKY aplikaci..." Uz chapu, ze kvalita OS se u Amigistu meri podle poctu aplikaci a her. A ze nejlepsi technicky popis multitaskingu je "JAK Z PRAKU" ;)) Nejste trochu ozraly?
* Na QNXu na 286 jsem nemohl prepinat desitky kvalitnich aplikaci a her, protoze desitky her tam proste nebylo. Dnes uz ano,ale k hrani nepotrebuji PC, nerkuli QNX.
* Dale: Vzhledem k tomu, ze se od dob 286 QNX prodava asi mel o nem NEKDO tuseni. A asi byly dost dobre pouzitelne aplikace. Jenze ma reakce nebyla mirena na mnozstvi aplikaci, ale na popis vlastnosti OS, ktery "nekdo" smahem postavi pred jine, aniz by to necim dolozil, viz jine prispevky v teto diskusi.
* Nechci srovnavat ani ceny, opravdu je to o necem jinem a proto me o to vic zajima, proc je Amiga OS lepsi nez QNX. A s vysvetlenim, ze jede jak z praku si muzete vsichni skocit do zdi. Mimochodem by me zajimalo, jestli jste konkretne VY nekdy videl QNX na zatizenem stroji. Ja jsem zatizenou Amigu nevidel a proto ji nehodnotim, jen se ptam. Ale s QNXem delam nejaky ten patek a je moc malo veci, ktere mi na nem vadi, nemluve o tom, ze jiz nekolik let jsem jej nevidel zatuhly nebo jinak zhrouceny. To jen tak, aby bylo jasno.
* Ja netvrdim, ze jsem napsal OS, nebo ze je QNX lepsi. Je se ptam, sakra uz asi podesate, kdyz "nekdo" napise, ze multitasking QNXu se muze jit zahrabat oproti Amize, PROC? A to mi tady zatim nikdo nebyl schopen odpovedet. Asi uz vim proc, protoze Amiga. A Amiga je moje mila pritelkyne a na tu se nesaha, ta je nejlepsi a hlavne nekritizovat. Viz server zive nebo novinky nebo tak neco.
* A ejhle - zcela nepouzitelny QNX. Taky dobry hlod. Uz me to prestava bavit a jestli se chcete bavit na takove urovni, tak za chvili sklouzneme k urazkam. Ne ze bych nemel munici, ale tohle fakt nemam zapotrebi. Zatim se drzim a vyzyvam autora tohoto clanku, aby uvedl veci na pravou miru podle OBJEKTIVNICH kriterii.
"Po neúspěšchu C128 vyrazili vývojoví pracovníci Commodoru celému světu dech počítačem, jehož architektura ani operační systém nebyly doposud nikým a ničím překonány. Představena byla šestnáctibitová Amiga 500."
Je to možná jen můj dojem, ale myslel sem, že první Amiga byla Amiga 1000 a pak přišli současne Amiga 500 (domácí použití) a Amiga 2000 (profesionální použití).
A taky jsem myslel, že AROS je něco jiného než AmigaOS. Možná že se pletu, tak mě ukamenujte...teda opravte.
Ano, první skutecne byla Amiga 1000 i Amiga 2000, jejich obchodni uspech se ale neda ani zdaleka priblizit legendarni Amize500. Navic Amiga 1000 (alespon ta, kterou jsem mel k dispozici ja), nemela graficky OS, takze to nebyla plnohodnotna Amiga. Existovala pak jeste napriklad Amiga 100, ktera byla naprosty propodak. Proto zacinam s petistovkou, protoze to byla prvni uspesna opravdova Amiga.
Jako atarista (od roku 1986) musim upozornit, ze 8-mi bitove Atari pocitace, se kterymi je C64 srovnavan, rozhodne nebyly "dobre na MIDI" - tady si to autor plete s radou Atari ST (16/32 bitu).
Mam docela chut napsat dalsi prispevek do serialu, tentokrat na motivy TOS/MiNT operacnich systemu - a taky bych tam neopomnel sentimentalne zavzdychat nad dokonalosti Atari 800/130.
Spectrum byla sunka. Ta naprosto nemozna grafika ... Staticky obrazky vypadaly dobre, ale dynamicky - to byla hruza ty barevny ctverecky 8x8 ..... Je ale fakt, ze gamesy nebyly spatny a jako nostalgicka masina je to taky dobry. Ja jsem osobne mel Atari 800XL, ale obcas si rad pohraju i s emulatorem C64 nebo Spectra ...
BTw vcera jsem v nejaky newsgroup objevil odkaz na textovej browser pro C64 - to je bomba, ne ? Ta masina je snad nesmrtelna :-).
http://www.armory.com/~spectre/cwi/hl/
A500 nebyla 16ti bitova ale samozrejme 32bitova protoze procesor MC68000 je 32bitovy, nenechte se zmast velikosti adresovatelne pameti.
Po Eskomu vlastnil Amigu jeste blaznivej Viscorp a potom Gateway a az od nich to odkoupilo Amino ktery se prejmenovalo na Amiga Inc.
A na konec, novy typ je na obzoru ale nevyrabi ho Amiga Inc, ale treti spolecnosti podle specifikaci Amiga Inc, ktera se rozhodla byt pouze SW spolecnosti. Vyviji v soucasnosti dva produkty jednim je AmigeDE (digital enviroment) coz ma byt multiplatformi system pro cokoliv od telefonu po skutecne velky kompy a dalsim je prave AmigaOS 4.0 coz je verze 3.9 portovana na PowerPC. Novej pocitac + OS ma byt v prodeji na podzim.
tema clanku se mi libilo. trocha toho sentimentu neskodi, kdyz se to neprehani. co se mi ale nelibilo, bylo to, ze temer vsechna fakta, co se tyce historie a nektere technicke zalezitosti jsou uplne mimo.
commodore ty pocitace vyrabel temer soucasne, z prosteho komercniho duvodu - neco je drahe, kdo na to nema, koupi si levnejsi.
prvni z amig byla opravdu a1000. commodore zalozily tri zubari, kdyz nevedeli co udelat se sedmi miliony dolaru, co jim zbyly po poslednim mejdanu. tenkrat ovsem stvorili neco, co melo taky zensky meno (nepamatuju si jaky), mely to rozebrany za vylohou a vsichni to obdivovali, nebot to melo asi 64 barev, coz bylo tehda nevidano.
co se tyce te nove 32bit a1200, tak to je hezke, ale zas takovy rozdil mezi 68000 a 68020 neni - jiste ne v sirce datoveho slova. to, ze z 68000 kouka 16 dratu na sbernici neznamena, ze je sestnactibytova. vnitrni architektura byla kompletne 32bitova, vcetne registru (ovsem je fakt, ze zbytek amigy 16bitovej byl).
ad atari - ty 8bit kramy (ja sem spectrista :-)) nemeli s midi nic spolecnyho. a vubec zvuk byl (h)ruznej. s midi prisly az atari st a nemyslim, ze toho umely malo. lecktere studio je pouziva dodnes.
co se tyce C64, tak to bylo neco jinyho. i jako spectrista musim uznat, ze technologie toho stroje nebyla spatna (k autorovi - 16MHz nevydany takt graf. procesoru ? a na jakem taktu si myslite, ze bezela ULA ve spectru ? a ten ANTIC nebojaksetomenovalo v atari ? a i do te vasi amigy by jste se mel podivat poradne). hlavne jsem mu zavidel zvuk. ten SID obvod byl proste malej zazrak. vzdyt to umelo nekolik prubehu a melo to dokonce pasmovy filtry !! mimochodem, i dneska se pouziva tento obvod (je jich tam nekolik) na vyrobu synthesizeru, ktery se prihodne jmenuje SID MACHINE.
co se tyce te autorovi poznamky o nemodularnosti, musim s nim souhlasit. jak tu uz nekdo pripomel, diky modularnosti se pc dostalo tam, kde je, tj. vsude. modularnost je jiste vyhoda komercni, ne vsak funkcni. diky ni existuje jungle kdejake taiwanske elektroniky s vicemene nefunkcnimi drivery. amiga byla v hw jednotna a tudiz tyhle problemy odpadaly. coz ovsem neznamena, ze se nedala rozsirit, viz. turbokarty nebo zoro sloty, a1200 dokonce PCM/CIA.
amigaOS vymakanej byl, s tim taky souhlasim. multitask dobrej, prostredi taky (obzvlaste ten napad s nekolika wb obrazovkama). jen ta sprava pameti... to byla hruza. ale ono to bez veci jako je protect mode ani poradne nejde. dusledek byl ovsem jasny - system to byl pomerne dost nestabilni. hlavne kickstart 1.2 v a500. kdo nikdy nevidel cervenou cedulku v horni casti cerne obrazovky s napisem GURU MEDITATION, neni amigista :-) ja ji videl mockrat a to jsem spectrista :-))))
No, trošku nad tím klroutím hlavou. Atari s MIDI bylo ST se stejným procesorem jako Amiga.
Co se Commodore 64 týče, tak se jich prodalo asi 20 miliónů, byla to v té době dost bomba a existovalo asi 10 mutací. Ekvivalent od Atari (800/130XL) na tom byl po HW dost podobně, jen se jich prodalo méně. Tyhle Atárka se prodávala normálně v Tuzexu, takže to s tím embargem na čipy Motorola nebylo tak horké. Přesněji se to týkalo procesorů MC68000 a výše, stejně se v té době dal počítač s MC680x0 koupit oficiálně, dovozce vám dovezl počítač bez procesoru a pak inkokdito přijel a předal vám vlastní procesor při konspiračním setkání na letišti. MC68010 v obálce, to by pánové z Pentagonu šíleli. Údajně v raketě Pershing je MC68020 a člověk co psal soft pro tuhle raketu pracoval prý i pro Borland na Paradoxu :-).
Ad Amiga, ta v žádném případě nepochází od Commodore. Amigu spáchala malá společnost jménem Amiga, ta se zabývala vývojem grafikckých čipů v návaznosti na procesory Motorola. Vlastně spáchali kompletní herní konzoli, pak to nabídli k prodeji, přemýšlelo o tom například i Atari, nakonec koupil Commodore. Ti k tomu dali klávesnici, myš, dopsali kousek operačního systému pro práci s disky (ta nejhorší čast napsaná v BCPL za pár dní - dos.library) a nabídli první Amigu 1000. Neměla ani vlastní BIOS v sobě (Kickstart), ten se natáhl z diskety a pak se z další teprve začlo něco startovat dle uvážení uživatele. :-) A1000 byla klasická stavebnice v desk-top provedení, po čase se objevila A500 a A2000, vše s MC68000, lišící se v provedení (v klávesnici/desktop). Nasledovalo několik mutací, pár jich bylo jen lokální experiment neměcké pobočky (A100, A2500). Zajimavější byla desktopová řada 3000 na bázi procesoru MC68030, tam byl dokonce model prodávaný s AT&T Unixem (A3000UX), protipólem byla A500+, stále s procesorem MC68000. V té době vzniklo i CDTV (Commodore Dynamic Total Video :-), umělo to přehrávat vlastní pseudo video CD formát velikosti tak 1/4 obrazovky. Pak následoval již zmiňovaný postup s A1200/600/CD32.
Co se té chip/fast paměti týče, tak chip byla opravdu využívána všemy koprocesory, ale pomalejší byla jen za některých podmínek, jen když byla použita grafika ve větším rozlišení nebo barevné hloubce, připadně jely všechny zvukové kanály nebo všechny sprite. Normálně ta pamět jela 2x rychleji než do ní procesor přistupoval. V sudých cyklech přistupoval procesor a v lichých koprocesory, až když koprocesorům dané pásmo nestačilo, tak začly krást cykly procesoru.
Co se grafiky týče, tak první Amigy měly jen paletu 4096 barev, nikoliv 16 mil. To přišlo až s A4000/1200 s AGA čipsetem?
Byla to krásná doba. Zamáčněme slzu. :-)
Asi vybalim svoji A1200 2MB Chip +4MB Fast @28Mhz z krabice a pustim ji. Vlezla na me nejaka nostalgie. BTW Pentijum III @ 800Mhz a UAE stale nema na A500, hodne dem stale nestiha muziku i grafiku soucasne :-).
BTW k debate Atari XL a Amiga, jestli pak si nekdo pamatuje na cloveka se jmenem Jay Miner (RIP). Tenhle clovek stal za obema projekty a z hlediska HW navrhu je to znat. Podle me je Atari 8bit navrzeno velice podobne jako Amiga, takze si dovolim rict, ze Amiga je dalsi generace Atari XL :-).
Jinak ten clanek stal za prd. Tolik nesmyslu jsem pohromade jeste nevidel ....
Nejprve bych chtel rici, ze jsem (byl) Amigista a Amigu mam rad. Naprogramoval
jsem toho na Amigach hodne (pod systemem i bez neho). Ale....
Musim napsat komentar k tomuto clanku, ktery obsahuje spoustu nepresnosti,
pocinaje jednotlivymi typy a jejich navaznosti a pokracuje technickymi nepresnostmi a
mlhou.(napr. Motorola 68000 je 32 bitova).
Co to byl (je) Amiga OS. Zaklad tvori KickStart, ktery je ulozen v pameti ROM, zaroven
jsou v ROM ulozeny i knihovny - (napr. graphics.library, intuition.library, dos. library, exec.library atd.).
Pokud chtel uzivatel pracovat s knihovnami, resp. se systemem, pak si na adrese 4 precetl
bazovou adresu exec.library a tim dostal pristup k zakladnim strukturam OS a cele knihovne exec.
Po nabootovani se natahl boot block a spustil se. Klasicky okenni system - Workbench - se spustel
z diskety. Struktura disku/disket je podobna jako na UNIXech (najdete zde adresare napr library device atd.)
Rici, ze Amiga mela skvely multitasking je mlzeni. Je potreba uznat, ze na svoji dobu
dokazala hodne a nabizela za zlomek ceny vysoky vykon a komfort. Nicmene multitasking,
ktery neobsahuje ochranu pameti neni uplne to prave. S tim take souvisi neexistence virtualni
pameti. Dalsi zavaznou vytkou muze byt moznost jednoduse zakazat preruseni a tim cely
multitasking vyradit, nehlede na to, ze kdokoliv muze pristupovat na adresy $df0000, coz
jsou adresy, na ktere byly namapovane porty koprocesoru a zakaznickych obvodu.
Amiga ve sve dobe mela skutecne silne HW zazemi - puvodne to byly 3 zakaznicke obvody (procesory)
- Agnus, Denisa a Paula (pak prisly AGA). Tento HW dokazal prehravat nezavisle 4 zvukove kanaly,
8 spritu, Blitter (obvod slouzici pro rychle pracovani s pravouhlymi vyrezy - maskovani, posuny ....),
pristup az ke 4 disketovym jednotkam a planarni grafiku. A prave planarni grafika byla na pocatku
velkym uspechem, ktery se nakonec vymstil. Jednoduse se delaly hry, ve kterych bylo nekolik nezavislych
rovin, ktere delaly dojem prostoru (napr. Shadows of the beast). Naopak s prichodem Doomu a podobcyh her,
bylo potreba grafiku chunky (tzn. bity jsou vedle sebe v jedne rovine a ne v nekolika rovinach za sebou). Pro Amigy se
podarilo napsat hodne optimalizovanyh algoritmu, ktere dokazaly spocitat scenu, ale nakonec nejuzsim
mistem byl prevod chunky to planar. Co se tyse (ne)modularity Amigy, na zacatku velka vyhoda, postupem casu
se vsak stavala nevyhodou, jelikoz vyvoj nepokracoval a ostatni vyrobci se nemolhi zapojit.
Zorro sloty, Blizzardy (akceleracni karty) prisly az moc pozde....
O Amize by se toho dalo napsat opravdu hodne, ale myslim, ze v soucanse dobe je to sice pekne, ale
stejne mrtvolka. .....a sliby, ze na podzim vyjde neco noveho slysim jiz od roku 1995, a od te doby se nic
nezmenilo.......
Tak tahle reakce je lepsi nez vsechno tady dohromady, navic od cloveka, jehoz jmeno mi aspon neco rika ;) Myslim ze Tiger to dobre shrnul a i v konci ma pravdu. Ale k hlavnimu clanku: Prekvapilo me, ze clanek ma byt o AROS a venuje se hlavne hardwaru Amigy. AROS mam dojem byl pokus napsat AmigaOS akorat volne siritelne. Nevim v jakym stadiu to je ale asi jako cela Amiga :( Jinak me docela mrzi, ze v clanku neni neco podrobnosti o AmigaOS. Myslim, ze srovnani s odstupem casu by bylo docela zajimavy.
Ja jsem mel Atari 1024 ST a myslim si ze co do "beznych aplikaci" (ne her) rozhodne byl na tom lip nez Amiga. Okenni system GEM (od autoru DR DOS-u) byl v ROM-u a startoval se okamzite. Mel knihovny na praci s grafikou, fonty, dialogy apod. Multitasking take slo zakazat ale myslim ze to bylo dane procesorem MC68000. Tam, pokus si pamatuji, byl user a privileged mode ale slo to prepinat sem a tam bez problemu. Nektere aplikace jako Calamus nebo CuBase se potom proslavily i na PC. Atari take mel rychlejsi pristup do pameti nez Amiga diky jednodussi architekture. Celkove si myslim ze na hry a graficke programy (pamatujete nekdo DeLux Paint od Electronic Arts?) Amiga byla dobra ale na ostatni (programovani, office, DTP, midi) byl lepsi ST diky jednodussi architekture a lepsim UI.
Jinak souhlasim ze clanek byl blbej a nepresnej.
No - ja se musim ohradit. Sice se vratim o takovych 15 let zpatky :-), ale neda mne to. Ten spor je hodne stary - tak jeste jednou : Neni pravda, ze Sinclairy nedosahovaly moznosti C64. Jako clovek, ktery dodnes vlastni ZX-81, ZX-Spectrum, ZX-Spectrum plus, ZX Spectrum 128, Sinclair QL (jo byl jsem fanda :-)) - a jeste jsem - jen mit cas :-() snad trochu vim o cem mluvim. C64 mel samozrejme furu veci resenych hardwarove, dost veci slo delat diky tomu snadneji. Ovsem architektura ZX Spectra byla tak genialni, ze jste se nemuseli tolik zatezovat shanenim informaci o hardwaru. Kdyz to prezenu - stacilo znat sluzby ROM, umisteni a organizaci videopameti, systemove promenne a par portu a...mohli jste programovat(nejlepe v assembleru samozrejme). ZX Spectrum 128 bylo vybaveno zvukovym obvodem AY, 128K RAM, dokonce MIDI rozhranim... jen grafika byla trochu horsi nez na C64 - to je pravda.
Software, ktery pro Spectra vznikal byval plne srovnatelny s obdobami na C64 ! Nekdy byval i lepsi...
To jsem se zase rozepsal. No - asi je pravda, ze "stara laska nerezavi"...
jo, mluvis mi z duse :-)
ja jsem spectrista stale, obcas na to i hrabnu (jako ze neco naprogramuju ale hlavne k tomu pripojuju novej hw. ted ZIPku, casem mozna mp3 prehravac, koncepce by uz byla). ty veci, co jsi jmenoval, mam taky, az na jedno - sinclair QL (btw., slysel jsi o Q40 ?). neprodas ho ?
nekdo tu psal, ze na C64 je textovy browser. na speccy je taky, vc. mailoveho klienta. je to odnekud z ruska, link si bohuzel nepamatuju. z ruska je taky ale par slusnejch veci na spectrum, jako je doom (a fakt to beha !), worms, ufo 1/2, black rawen (v podstate warcraft), prince of persia, walker (zname z amigy)... koho to zajima, link je tady: http://www.czechia.com/tritol/down_gms.html
(cela stranka zde http://www.czechia.com/tritol/hlavni_frame.html)
ono vubec to spectrum je fajn. nechci se prit, co je lepsi, naprosto neobjektivne a zaujate bych rekl, ze spectrum, ale faktem je, ze tenhle stroj (obzvlaste v rusku) stale zije !
:-))) speccy zdar !!!
Jestli jeste pro Spectrum programujes - mas muj obdiv. Ja uz na to cas nemam...Naposled jsem neco napsal snad v roce 1992??? To je ale davno - ach jo. Co se tyce textoveho browseru - v roce 1996 nebo 1997, uz nevim - jsem (pri jednom ze zachvatu nostalgie) se Spectrem take brouzdal po Netu - emulator terminalu na Spectru (no vidis - vlastne jsem tenkrat jeste neco udelal - ten emulator byl jakysi polotovar, ktery jsem si priohnul - ale moc prace to nedalo), Spectrum pres Interface 1 pres seriovy kabel pripojeny k PC s Linuxem... A tam? hadej co : LYNX :-))
Ke QL mam snad vsechno (stejne jako ke Spectru) - vcetne servisni dokumentace... Ale uz dlouho shanim Cambridge Z88 - posledni Sinclairuv pocitac - proboha - musi to jeste nekdo mit !!! Koupil bych ho hned.
Myslim ze k clanku se da napsat snad jenom to, ze je velmi nepresny a neobjektivni. Snad v kazdem odstavci se nachazi nejaka nepresnost (slusne receno).
Amigista jsem byl od roku 1989 a vystridal jsem A500, A1200, A3000T a skoncil na A4000D (IMHO docela nadprumerne vybavene). Tu a4k mam dodnes. I kdy uz ji prilis casto nezapinam. Sem tam si pustim nejake to demo a zamacknu slzicku v oku, ale je fakt ze vetsina programu, dem a her co clovek z Amy potrebuje nebo chce spustit muze provozovat na prumerne vykonnem PC s rychlosti vetsinou prekonavajici nejvykonnejsi Amigy. Kdo neveri at tam bezi a zkusi nove WinUAE (nebo UAE for linux/unix) s JIT-emulaci.
Jinak zdravim nekde nahore reagujiciho (in:)Tigera z Division a chvalim jeho reakci! Jsem rad ze jeste zijes, chlape. Reknu Deforovi ze tak pekne reagujes ;)
Na zaver bych jeste rad vzkazal autorovi aby se pri psani podobnych clanku vice informoval na skutecnosti o kterych pise.
To je asi tak vse co jsem mel na srdci.
Rucnik konci ...
V clanku je fakt hafo nepresnosti vzdyt prvni amiga byla na svete uz v roce 1985!!! a ne zacatkem devadesatych let!
Ale jsem rad ze se o AMIZE mluvi a zvlaste v dobje kdy se chysta velkej NAVRAT! Takze bych doporucil navstivit servry jako je treba AMIGA.COM nebo www.realdreams.cz/amiga
kde se docte clovek novinky a hlavne to bude davat smysl a ne jako tenhle znacne popletenej clanek.
trocha nostalgie me osobne nevadi, kazdej ma rad to svoje (ja treba ZX Spectrum). A ikdyz v kazdem parametru je takove PC lepsi nez ZX, tak stejne celkove (synergicky efekt?) povazuji speccy za lepsi ;)
proto mi nevadi kdyz v clanku autor zmini ze amiga byla nej, protoze to vyjadruje jeho nazor, ale kdyz uz zacne srovnavat konkretni veci, jko treba multitasking (kterej sem na amize nemel moznost posoudit, hral jsem tam akorat par her a zadnyho multitaskingu jsem si nevsim), tak mi prijde docela odvazny rict, ze je nejlepsi, kdyz v druhy vete nasleduje zminka o tom, ze nehlida pamet, nekdo poznamenal ze jde zakazat preruseni - takze to ani nebude poradny nepreemptivni ...
dalsi vec co se mi nelibila a nikdo to jeste zde nezminil, je to o tom formatovani ve vztahu k soucasnosti, autor si asi nevsiml ze na root.cz vetsina lidi nepouziva wokna, ale Linux. A v linuxu me prace s disketou nijak nebrzdi.
citat : "díky čemuž bylo možné na televizní obrazovce ukázat ve velkém rozlišení ve speciálním fli-interlaced módu až osmdesát barev současně" .....
Taky jsem C64 mel a co si pamatuju, tak to melo 16 barev
ze kterych se dalo zobrazit jen 4 v jednom snimku a jeste to melo omezeni, ze do jednoho znaku 8x8 se vesly jen 2 barvy soucasne. Je jasne ze prokladanim se dalo dosahnout lepsich vysledku, ale kde by se vzalo tech 80 barev soucasne ? A 320x200 ze je velke rozliseni ? Co ja vim, tak horsi uz melo jen Spectrum :o)
Tech 80 barev je nesmysl, cetl jsem to uz na vic mistech (patrne je tim mysleno, ze televize rozplizne dva body vedle sebe do jedne barvy), ale zobrazit slo na snimek vsech 16 barev, na znak sly dostat i 4 barvy (nepocitam prokladani-v tom slo na znak vsech 16 a pouziti sprajtu). Rozliseni 320x200 slo rozsirit otevrenim borderu pomoci jednoducheho triku (vertikalne 200>312, horizontalne nevim-tam se mi to nikdy nepovedlo spravne nacasovat, ale videl jsem hry, kde sel skrolujici text pres celej border)