Základní informace
Ardentryst je kreslené 2D akční RPG vytvořené programátorem Jordanem Trudgettem. Hra je dělaná komplet v Pythonu s pomocí modulu PyGame. Není to žádný rozsáhlý macek, má do 40 MiB. Je navíc open-source, takže si můžete stáhnout a prohlédnout zdrojáky, které jsou napsané velmi přehledně.
Na začátku si vytvoříte jakýsi účet (offline) a v něm postavu (k těm se vrátím později) se zbraní a počátečními statistikami. Poté pokračujete tutoriálem, který je docela zdlouhavý, ale dá se přeskočit. Napoprvé však doporučuji si ho projít, jelikož se tam dozvíte základní možnosti ve hře, které se jinak těžko shání.
Ovládání
Postavou hýbete standardně šipkami. Speciální akce se provádí blokem kláves Q, W, …, X, C. Konkrétně Q slouží jako Menu (podle mého by byl přirozenější Esc) a nemá jiný význam. Ostatní klávesy, resp. jejich kombinace, slouží pro různé útoky a komba a věřte, že některé kombinace jsou opravdu šílené a bez dívání na klávesnici se zřejmě neobejdete.
Obecně ovládání není z nejintuitivnějších. Nakupování v obchodech stojí mnoho času jen kvůli různým přehmatům. Každý dialog se také musí potvrdit (většinou klávesou C), což například při „smrti“ celkem otravuje. I během hry se vám ale bude ze začátku stávat, že se někam rozeběhnete a najednou stojíte kvůli nějakému upozornění.
Postavy
Hrát můžete za dvě postavy, přičemž každá je úplně jiná, naprosto ve všem. První postava se jmenuje Pyralis a je to každým coulem válečník. Bojuje s mečem (malý dosah, střední poškození, rychlý), válečnou sekyrou (střední dosah, velké poškození) nebo halapartnou (vééélký dosah, malé poškození). Má několik kombo skillů a i pár jednoduchých kouzel, která však kvůli nízkému magickému číslu škody příliš nenadělají.
Druhá postava je kouzelnice Nyx. Ta má na výběr buď hůl (bonus na magii), kuši (střílí kouzelné šípy) nebo srp (menší bonus, větší poškození než hůl). Hraní za ni mi přišlo mnohem jednodušší. Kouzla jsou samonaváděcí a většinou i hromadná, takže od určitého levelu jen probíháte krajinou a občas zakouzlíte, čímž pobijete celou obrazovku.
Nákupy
Důležitou součástí hry jsou obchody. V těch si můžete koupit zbraně, zbroje, prsteny, amulety i různé lahvičky. Ty se dělí na protijed, zdraví a manu. Poslední dvě mají navíc ještě několik velikostí. Osobně jsem lahvičky nikdy nepotřeboval, takže jsem si s nimi dobře přivydělával.
Závěr
Hra není na žádné několikadenní řádění po klávesnici, ale jako chvilkovou záležitost ji mohu doporučit. Zajímavé u takovéhle hry je, že nemůžete umřít, vždy vás takové stvoření vrátí zpět na mapu. Užitečné je také ukládání hry u kamenů a během jednotlivých lokací u monolitů. Hudba a zvuky jsou průměrné, nenadchnou, ale ani nevadí.
Výhody:
- systém ukládacích kamenů a monolitů
- některá grafika
- finální boss
- spousta nepříběhových questů
- open-source
- porovnání skóre na serveru
Nevýhody:
- málo lokací a nevyužitá mapa
- nevyváženost postav
- po zdolání bosse dost repetitivní
- občas zbytečně zdlouhavé
- zbytečně moc akčních kláves