Myslim, ze autor si tu hru plete se sachy. Ve skutecnem zivote velmi casto rozhoduje nahoda, s tim je potreba pocitat a prizpusobit tomu taktiku, ne si pomahat slabosky pomoci save/load. Rovnez rychlost jednotek je soucasti taktiky, oddolne tezce opancerovane jednotky jsou pomale, rychle jsou pruzkume jednotky. Chce to hrat se vsema, ne jen jednim druhem. Presun jednotek je tak nutno naplanovat, i to odpovida realite, za 2. svetove se pomale tanky taky nedaly presouvat podle potreby mez frontami. Mozna ze vam takovy typ her nevyhovuje a mate radsi sachy, kde nahoda neni a pres sachovnici se vetsinou figuek dostanete jednim tahem, to je vase preference, ale neoznacujte jiny pristup za chyby. To je jako tvrdit, ze v sachach je chyba, ze pesci mohou postupovat jen dopredu. Nahodny prvek ve wesnoothu neni nijak tragicky, mozna vas spis zmatlo, ze pravdepodobnost zasahu se meni treba v zavislosti na terenu, pesaku se z baziny na pevnost holt utoci tezko.
V recenzi nebyla zminena nejsilnejsi stranka hry a to multiplyer pres net, krasne pouzitelny i s nejpomalejsim pripojenim k netu. Kampane jsou jen takovy lehky trening a seznamovani se hrou na bitvy vedene na netu.
Ja jsem nepsal, ze nahoda je obecne spatna. Jen ze je ji v Wesnothu moc. Kdyz uz jsme u druhe svetove - ve Wesnothu se deji situace ktere odpovidaji tomu, ze ceta rudoarmejcu vyzbrojenych jen samopaly rozprasi nemeckou tankovou brigadu. A to je proste nesmysl. Nahodu ponechat, je to koreni hry, ale omezit evidentni nesmysly.
Treba vcera jsem neco hral, jedni kopijnici se branili na moste (pravdepodobnost zasahu 70%) a moje tri dvojurovnove jednotky je dobijely asi tri kola, protoze se proste porad nemohly trefit.
Rychlost jednotek jako takova je OK. Co mi jen prislo trochu nesikovne, ze kdyz je clovek nevygeneruje na zacatku, tak pak uz dost casto nestihnou do boju zasahnout. Ze by mohlo byt zajimave mit vic mist, kde se da privolavat. (Nehlede na to ze je muze privolavat jen velitel a tak mate problemy s jeho levelovanim.) Ale tohle jsem ochoten povazovat za vlastnost hry - zpusob hrani a ne ani tak moc za chybu.
Multiplayer: Souhlasim, moc jsem se do nej nezapojil, bavi me spis kampane. Co jsem se ale koukal (lze pozorovat hru jinych), tak dost casto byl problem s tim, ze protihrac si odskocil na kafe a hra se zastavila :-( I tak clovek jednu tretinu doby tahne a zbytek pak jen ceka, az odtahnou ostatni, coz neni moc prijemny zpusob hrani (alespon pro mne).
Prijde ti to jako blbe velka nahoda, ale rekrutovat jednotky by jsi chtel i v lese? Jako ze by do armady prijali jeleny? To mi prijde logicke ze jdou rekrutovat jednotky jen ve meste.
Zahraj si Online na serveru, kampane jsou hrozne jednoduche. Az s zivym protivnikem uvidis jak velkou roli hraje nahoda, ze te stari matadori vynesou v zubech, at uz budes mit stesti jak velke budes chtit. Teprve tam jsem poznal ze neexistuje tah jen tak, kazdy musi mit presne urceni, pak uz to je opravdu jako sachy.
V lese muze byt klidne pevnustka s jednim-dvema poli. Jak tak premyslim nad tim rekrutovani, ono to asi pri MP ani tak moc nehraje roli, proto ti to nevadi. Ale v kampani jsou scenare, kde clovek nesmi naverbovat za vsechny penize a naopak kde musi naverbovat a pozna to az v prubehu toho scenare.
Pokud budu mit stesti jake chci, tak mne souper ani jednou netrefi a to chci videt, jak za takovych podminek vyhraje :-)
Samozrejme to je extrem. Ale mne se proste nelibi hra, kde muze o mnoho slabsi skupnika porazit silnejsi skupinku (bez nejake extremni terenni/takticke vyhody) ciste kvuli tomu, ze ma stesti. Muzete nesouhlasit, je to muj subjektivni nazor. A evidentne nejsem sam, protoze se tahle otazka dostala i do FAQ :-)
Ano, pokud tvurce mapy (scenare) chce abyste mohl recruitovat jednotky v lese muze Vam
to dovolit...
V MP verbovani je klicove!!! (uz spoustu zapasu jsem "prospal" na acatku hry)
Stesti muze ovlivnit hru jen pokud hraji proti sobe rovnoceni hraci. Pokud neverite, mohu
Vam poslat replay, kde jsem porazil protihrace (pokrocilejsi zacatecnik) i kdyz jsem zpusobil
kolem 50% zraneni nez dle odhadu.
Do FAQ se otazka nahody dostala proto, ze je spousta lidi co si usmysleli, ze jejich jednotky
(s sanci 70%) se musi trefit pri kazdem zasahu a pak se nic takoveho nedelo...
Jasne, verbovani je spis o scenari, hra to v principu umoznuje.
Ad verbovani: To je jasne, ze i v MP musite verbovat. Ale vetsinou naverbujete na zacatku jednotky za vsechny penize, protoze (pokud tomu dobre rozumim) usetrene penize vam v MP k nicemu nejsou. Zato v singlu byste s podobny pristupem u nekterych scenaru dost pohorel... Jsou scenare, kde _nesmite_ naverbovat moc, protoze jinak budete v dalsich scenarich na mizine.
U stesti je to otazka. Kdybyste pusobil 0% odhadu (coz je teoreticky mozne), tak by to s tou vyhrou asi tak zhave nebylo :-) Ale je pravda, ze v praxi pokud hraje souper jak ponocny, tak mu stesti nepomuze.
Ja bych spis rekl, ze si lidi mysli (vcetne mne), ze kdyz ma jednotka napsano "pravdepodobnost zasahu 70%", tak by to tak melo zhruba vypadat.
znovu opakuji, ze nahoda nehraje nijak velkou roli, je nutno ji zahrnout do taktiky, jak rekl kolega, zahraj si proti zkusenemu cloveku a uvidis, ze ti zadna nahoda nepomuze
No nevim, kdyz mi v kampani kvuli blbe nahode zemre polovina mych dlouho vypiplavanych tretilevlovych jednotek... Mozna se da hrat opatrne, aby se tyto moznosti omezili. Ale jak jsem napsal vys, ja to proste vnimam jako zapor hry (chyba neni treba uplne presne), nekdo to muze povazovat za vyhodu, rozhodne je to ale vyznamna charakteristika.
muzes udelat 1000 pravidel pro tahovou strategii, a kazdemu muze vyhovovat neco jineho. Ja jsem dohral vsechny kampane, a jeste nejake mensi z bety 1.1.2a a teprve pri online hrani mi doslo jak hraju blbe.
Nestava, staci to umet hrat, muzeme si klidne zahrat.
Rozdily mezi jednotkami ve wesnothu nejsou tak velke a predevsim jeden souboj mezi jednotkami nerozhoduje bitvu, natoz valku. A panzerfauster tank zastavit dokaze, prestoze jde o mnohem slabsi a levnejsi jednotku. A wesnoth je postaven tak, ze kazda jednotka ma nejakou slabinu.
Mne se to stava dost casto... Ze mam 70% sanci na zasah, pet utoku a netrefi ani jeden. A nepritel ma treba 40% a trefi ctyri ze ctyr. Tyhle situace mne na Wesnothu proste stvou :-)
Rikam, podle mne je to taky rozdil kampan vs. multiplayer. Kampan je dost omezena tahy, takze napr. stahnutim se a preskupenim se dost ztrati. A kdyz vas jedna-dve "stastne" jednotky zdrzi o dva-tri tahy, je to taky znat (prijdete klidne o 100 zlataku).
Ja jsem premyslel nad tim systemem. Pokud by treba 70% sance na zasah u jednotky se ctyrmi utoky znamenala, ze prumerne v 80% pripadu se trefi 3x a v 20% pripadu 2x, tak by to bylo fajn.
Myslim, ze autor si tu hru plete se sachy. Ve skutecnem zivote velmi casto rozhoduje nahoda, s tim je potreba pocitat a prizpusobit tomu taktiku, ne si pomahat slabosky pomoci save/load. Rovnez rychlost jednotek je soucasti taktiky, oddolne tezce opancerovane jednotky jsou pomale, rychle jsou pruzkume jednotky. Chce to hrat se vsema, ne jen jednim druhem. Presun jednotek je tak nutno naplanovat, i to odpovida realite, za 2. svetove se pomale tanky taky nedaly presouvat podle potreby mez frontami. Mozna ze vam takovy typ her nevyhovuje a mate radsi sachy, kde nahoda neni a pres sachovnici se vetsinou figuek dostanete jednim tahem, to je vase preference, ale neoznacujte jiny pristup za chyby. To je jako tvrdit, ze v sachach je chyba, ze pesci mohou postupovat jen dopredu. Nahodny prvek ve wesnoothu neni nijak tragicky, mozna vas spis zmatlo, ze pravdepodobnost zasahu se meni treba v zavislosti na terenu, pesaku se z baziny na pevnost holt utoci tezko.
V recenzi nebyla zminena nejsilnejsi stranka hry a to multiplyer pres net, krasne pouzitelny i s nejpomalejsim pripojenim k netu. Kampane jsou jen takovy lehky trening a seznamovani se hrou na bitvy vedene na netu.
naprosto nemohu souhlasit s tím, že pokud smrtelný úder zasadí jednotka, která nemá kam postoupit, zkušenosti jen tak zmizí. Není to pravda, protože jednotce, která nemůže dále postoupit se připočítájí 3 životy k maximálnímu počtu životů, což také není k zahození...
Ano, mate pravdu, nechtel jsem vyklad komplikovat. 3 zivoty za 100 zkusenosti mi tedy moc vyhodny obchod neprijde :-) Kdyby se alespon ta jednotka vylecila (coz dela jen par jednotek).
Hra má i českou lokalizaci. S tou jsem měl bohužel trochu problémy v nápovědě, kde mi občas nefungovaly odkazy na další úrovně jednotky.
V nápovědě se lze dočíst pouze o vlastnostech takových jednotek, se kterými již vaši hrdinové bojovali (resp. setkali se s nimi) – v angličtině encountered units (tak nějak se je to i v textovém souboru, ve kterém jsou všechny zapsány). Proto se v nápovědě můžete potkat s „nefunkčními“ odkazy, jelikož víte na co jednotka povyšuje, ale nevíte co ta povýšená vlastně umí. Je to navíc i vcelku pochopitelné: když nějakou jednotku neznáte (neviděli jste ji v akci), tak asi jen těžko víte, co přesně vůbec umí.