Díky za článek.
Bez mála 30 let správcuji sítě ve školách.
Dřív jsem také zastával názor, že tam žádné filtrování nevhodného obsahu nechci, že nejlepší ochranou je, když je tam člověk s nimi a má přehled co žáci dělají a když na něco nevhodného zabrousí, že to s nimi bez zbytečných emocionálních výlevů, probere.
I ty učebny IT jsem projektoval tak, aby učitel viděl co žáci dělají, tedy často kolem obvodu, nebo s učitelem za zády.
Bohužel se mi tento status nepodařilo uhájit. Učebny používají i jiní učitelé a Ti s takovým přístupem mají problém.
V dobách pomalého připojení a HTTP(bez s) jsem to řešil cache proxy Squidem a redirectorem Squirm. Nejdříve v roli blokování reklam, později i pro blokování "nevhodného obsahu".
Teď co máme HTTPS používám službu opendns.com a na severu mám PDNSD, který jimi přidělenou adresu bere jako nadřazené DNS.
U nich se dá ve webovém rozhraní nastavit, které oblasti nehodného obsahu chceme blokovat a dá se i nastavit text, který se místo takto zablokované stránky má uživateli zobrazit, aby věděl o co jde.
Samozřejmě to není 100% ani úplně bezchybné, ale pro naše účely to dostačuje.