Ano, ty co mám ISP v dosahu, tak vidí směr nejměně pracnou cestou unést spojení na port 53 (osvícenější jen pro tu cílovou IP 8.8.8.8, kterou lidem nastavovali) někam, kde to něco profiltruje.
Ono přenastavit pár set nebo i více klientů dá celkem dost práce, aby místo 8.8.8.8 měli přímo něco jiného (většina z nich má statické manuální konfigurace v koncových routerech a ne DHCP/PPPoE/TR-069).
Únos spojení je poměrně závažný delikt proti síťové neutralitě, který je hazardním zákonem jen těžko obhajitelný, takže pro účastníka je to na reklamaci služby, včetně případné eskalace směrem k ČTÚ. To když už, tak pouze selektivně firewallem zahazovat DNS dotazy a/nebo odpovědi pro doménová jména na blacklistu.
Pokud jsou zařízení ve výlučné správě operátora, asi by je měl mít možnost hromadně dálkově překonfigurovat, taková akce je z dlouhodobého hlediska i levnější, než cokoli unášet. Pokud jsou zařízení ve správě zákazníků, stačí je prokazatelně spravit (například na vyúčtování) o nutnosti změnit adresu DNS serveru a tím se zbavit odpovědnosti.
To když už, tak pouze selektivně firewallem zahazovat DNS dotazy a/nebo odpovědi pro doménová jména na blacklistu.
Hm. A jak v iptables tedy odfiltruju DNS dotazy na konkretni domenu? To v iptables jde? Prdpokladam, ze tvurci iptables nebrali v potaz moznost nasazeni iptables pro aplikaci zakona psaneho nekompetentnimi hnupy, ale pouze nasazeni na normalni ulohy, ktere firewall obvykle dela. A spousta ISP nejspis linuxove FW pouziva.
ISPík, co je technologicky tak na výši, že používá linux firewall, tak jednak může použít zmíněny iptables string modul: .... -m string --string "mfcr.cz" -j DROP, ale ten asi bude schopen mít i vlastní resolver nad linuxem pro zákazníky a nedělat unášení portů, co čeká spíše na ty, co žádné resolvery nemají a hitorick žijí z Google public DNS.
Unášení vidím jen u těch, kde nic jiného, jak mikrotik nebo ubiquity krabičky v celé síti nenajdete. Ale i u těch jde v RouterOS celkem snadno dropovat konkrétní pakety v /ip firewall filter pomocí L7 filtru. Někteří tak plánují činiti, jako menší formu zla.
To o tom "Pokud jsou zařízení ve výlučné správě operátora, asi by je měl mít možnost hromadně dálkově překonfigurovat,", tak to opravdu u naprosté většiny nefunguje, to zcela přesahuje představivost a schopnosti. :-)
Skutečně směšný je celý tento článek. Autore ty jsi tupý člověk který se bez pokynu shora snad ani nevysere. Přesně na toto dojela strana v 89, kdy bez pokynů z Moskvy si komouši nevěděli rady. Tak dlouho byli do strany povyšování kariérní debilové co uměly plnit jenom pokyny, že pak se nedokázaly ani rozhodnout a hlavně nevěděly co dělat.
např. dotaz 1) Kdy blokování ukončit? - to je evidentně jasné i děcku ze základní školy. V okamžiku odstranění ze seznamu může být web opětovně přístupný( tvz. odstraněno blokování).
a dalo by se pokračovat ...
A jak casto musite ten seznam kontrolovat, abyste zjistil, ze zaznam byl odstranen? Kazdou vterinu? To je totiz zasadni, protoze kdyz budete blokovat neopravnene, tak se vystavujete riziku zaloby ze strany zablokovaneho webu. Proto tam musi byt jak termin pro zavedeni, tak podminky pro jeho zruseni.
Ale v zasade chapu, ze ten zakon je uplne spatne, resi neresitelne. Totiz jediny zpusob jak ty weby skutecne zakazat je zrusit internet. Coz je samozrejme mozne, ale pak budeme zebraci vsichni a ne jen nejaka uzka skupina lidi, ktera vydelavala na hazardu, nestihla prejit na jiny obor a ted se pokousi zachranit zbytky podnikani na ukor svobody prenosu informaci.
Ano ako od uvedomeleho obcana od Vas zakon chce aby ste kazdu sekundu stahoval pdf zo strojovo citatelnou vrstvou a upravoval zoznam. Ked sa takto uvedomele zachova 10 tisic poskytovatelov internetu (najlepsie ked je poskytovatel definovany co najvseobecnejsie aby ich bolo viac) tak bude toto pdf na dobro nedostupne.
Přečtěte si ten dokument a zjistíte že je stanoven limit 15 dní (v kapitole 4.3 na stránce 11 dole). Mělo by tedy stačit kontrolovat a realizovat změny v extrámním případě i jen jednou za 15 dní (zákonodárce je na nás takhle hodný a dává nám možnost to dělat i ručně). Když vás někdo za blokováni do max. 15 dnů po odstanění jeho webu z Burešova seznamu bude zkoušet žalovat tak nemá šanci na úspěch, protože jednáte podle platné legislativy.
Pardon, ale metodický pokyn je těžko možné považovat za součást legislativy. A dotčená věta stojí hodně na vodě:
„Poskytovatelé připojení k internetu jsou povinni bezodkladně po nastání této skutečnosti provést opatření vedoucí k tomu, že již nebude zamezeno v přístupu k dotčeným internetovým stránkám, a to nejpozději ve lhůtě, která je stanovena pro splnění povinnosti, bezodkladně, za nejzazší okamžik splnění lze považovat ve lhůtě 15 dní ode dne odstranění údajů z internetových stránek Ministerstva financí.“
I neprávník si povšimne šikovného použití obratu „lze považovat“, který z normativního („zákon požaduje“) dělá informativní. Není to nic víc, než názor ministerstva, bez patřičné opory v zákoně.
Konzultujte to se svým právníkem, uvidíte že vám potvrdí že ministerstva jsou oprávněna vydávat právní předpisy které jsou platnou součástí legislativy, viz například https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1vn%C3%AD_p%C5%99edpis
Vzhledem k tomu že zákon neobsahuje ohledně odstraňování blokací konkrétní limit, není s ním být ten odkazovaný dokument ve sporu a tedy platí.
Díky za odkaz na heslo Právní předpis na Wikipedii, který podporuje mé tvrzení, totiž že právním předpisem ministerstva je vyhláška (nikoli metodický pokyn) a že pro její vydání je třeba mít pravomoc, kterou by mu mohl udělit zákon, ovšem kdyby byl napsaný jinak..
Cokoliv je součástí platné legislativy, to musí splnit tři podmínky:
1. Musí to mít nepřerušený řetězec právní závaznosti na ústavu (zákon 1/1993 Sb.). Tenhle blábol není zmíněn v zákoně, nesplněno.
2. Musí vyjít ve Sbírce zákonů. I kdyby splnil podmínku 1, ve Sbírce nevyšel, smůla (nebo na to máte odkaz?)
3. Musí vzniknout nějakou standardní cestou, která je daná (pro zákony je to připomínkování v rezortu, projednání na vládě, 3x sněmovna, konírna a nakonec hradní strašidlo). V případě vyhlášek apod. je může standardně vypracovat ten, kdo je k tomu ze zákona pověřen. I kdyby úředník na ten hlavičkový papír ministerstva napsal sebekrásnější verše, v tomhle případě k tomu nemá ze zákona kompetence a má to úplně stejnou váhu, jako písanka repetenta z 1. třídy ZŠ.
A závazným se to nestane, ani kdyby se AB na přirození stavěl.
Zákon č. 186/2016 Sb. definuje v § 82 (3) definuje dobu do kdy musí ISP začít blokovat (15 dnů od zveřejnění), ale nikde nic neříká o procesu přestání blokování. Jenom pro ministerstvo určuje v § 84 (3), že má neprodleně odstranit ze seznamu subjekt, pokud pominou důvody k blokování. Ale nikde není nic o tom, jak a do jaké doby má regovat ISP.
Zato tvujvylizanej mozek nedokaze pochopit ani tak triivialni vec, ze jediny relevalni co tu je, je zakon, a ministersky urednik si muze blabolit cokoli, zakon zadnou lhutu nestanovuje a nikdo jiny nez zakon ji ani stanovi nemuze, dokonce ani kdyby existovala vyhlaska, ktera existovat nemuze, protoze ji zakon nepredpoklada, tak nemuze stanovit lhuty, protoze vyhlaska muze tak maximalne resit zpusob provedeni, ale nemuze stanovovat zadne povinosti, coz lhuta zjevne je.
Ono je to složitější. Ten metodický pokyn v podstatě určuje správní postup, jak má úředník postupovat. A je pro úředníka závazný (pokud nejsou jeho části v rozporu se zákony/vyhláškamí atd). Já, jako normální člověk můžu očekávat, že úředník bude obvykle postupovat v souladu s tímto pokynem. Pokud nebude, například mě bude snažit se buzerovat/sankciovat za to, že jsem nenepřestal blokovat v následující sekundě po té, co daný server byl vymazán z blacklistu, tak mám u soudu slušnou šanci, že se přikloní na moji stranu (což už soudy předvedly a odlišný postup přijaly jen v hodně dobře zdůvodněných případech).
Ovšem to už neplatí, pokud budu zažalován provozovatelem daného serveru, že jsem jej neodblokovl hned, ale až za týden a bude např. nárokovat odškodnění za ušlý zisk (pomňme, že ZoEK toto nějak řeší), tak v tomto případě se už na nějaké metodiky MF nehraje...
Výstižně řečeno. Metodický pokyn je manuál pro zaměstnance MF, jak postupovat, stejně jako třeba požární poplachová směrnice. Řeší jenom to, že se dá předvídat chování MF, ale nedá se na jeho základě říct nic o chování ostatních.
To, že MF je u zadku, že po odstranění ze seznamu zůstane stránka 15 dní blokovaná a úředník nebude těch 15 dní uplatňovat žádnou sankci za neoprávněný blokování, ještě neznamená, že je to u zadku i provozovateli té (komerční) stránky. A ISP nemá žádnou obranu při žalobě o náhradu škody, pokud to odblokuje byť jenom o jednu minutu pozděj, než to bylo odstraněno ze seznamu.
Já tam tu vložku o ZoEK dával úmyslně. ISPík ochranu má ve formě zákona o elektrnických komunikacích. Tato záležitost, že jsem neoblokoval hned, ta padá do "závady povozního charakteru" a poskyovatle není povinnen nahradit uživatelům škodu, která jim vznikne v důsledku přerušení služby nebo vadného poskytnutí služby.
Mají max právo na přiměřenou slevu z ceny služby, pokud postižený je přímým koncovým mým účastníkem, což zahraniční sázkovny obvykle nebudou...
Ne, třetí subjekt má smůlu. To zproštění za škody je vůči všem subjektům, pokud k nim nedošlo úmyslným chováním. Musel by prokázat, že jej blokuji úmyslně, aby měl na něco nárok.
Jen můj přímý zákazník má za takovýto stav nárok na přiněřenou slevu z ceny služby za dobu nefunkčnosti nebo poskytnutí jiné (případné odškodnění za to, že nemohl hrát a prohrát tak své úspory, tak to je maximálně můj dobrovolný akt).
Ty zjevne vubec nechapes, ze me naprosto nezajima co si ty pises v nejakym svym blabolu. Pokud se budu cejtit tvm jednanim poskozenej, tak te budu zalovat a soud vubec nebude resit, co ty si nekde pises, ale bude resit, jestli si mi skodu zpusobil, jakou a jestli si mohl a mel ty skode predejit.
Pricemz klidne muze konstatovat, ze vzhledem pomerum na internetu je hodina dostatecne dlouha lhuta a ze tudiz tim, ze si me blokoval dyl, si me poskodil. A voiala, takova sazkovka ti klidne pak v zavislosti na poctu uzivatelu muze dokolozit skody v desikach tisic kdyz malo.
S tím souhlaím, že sázkovka si může doložit co chce, klidně mu i odkejvu škodu v řádu desítek a více tisíc a následně odkážu na zákon o elektronických komunikací, který jaksi v Česku platí:
"Podnikatel poskytující službu elektronických komunikací není povinen nahradit jejím uživatelům škodu, která jim vznikne v důsledku přerušení služby nebo vadného poskytnutí služby."
Takže dokud neprokáže, že jej blokuji úmylsně, tak má smůlu, případné nahrazení ušlého zisku je můj dobrovolný akt, soudit se maximálně můžeme o její výši. A rozlišuje se pojem uživatel (do něj spadá ta zahraniční sázkovka) a koncový uživatel (což by byl můj připojený zákazník, pravcěpodobně hráč), který má aspoň nárok na to, že mu trochu slevím z platby za službu, to řeší ZoEK hned v předchozím odstavci.
Dokud nebude mít daný subjekt se mnou nějkou speciální smlouvu, kde se mu např. zaváži hradit škody, tak v případě ISP platí ZoEK.
Daný sázkovka může tak leda podat podnět na ČTU, který přípaně pak po prozkoumání by mi mohl dáti pokutu.
Ach jo. Uživatelem je každý, kdo využivá nebo žádá využít veřejnou síť (nemusí být mojim zákazníkem), zkrátka aktuálně jdou jeho data mojí sítí, tak je uživatelem mé sítě. Účastník jen ten, kdo má se mnou uzavřenou smlouvu o poskytování služeb. Toto jsou definice ze začátku ZoEK. S těmi se pak pracuje dále a říká se, co jsem uvedl, že uživatel nemá nárok na odškodnění za škody z důvodu nefunkčnosti nebo pochybení (vyjímkou je úmyslní škodění). Jediný, kdo má na něco nárok, tak je účastník a navíc to musí být zároveň i koncový uživatel, ten má ze zákona nárok na slevu z ceny služby/poskytnutí náhradní služby.
Zákon připouští, že ve smlouvě o přistupu ke službě se zaváži a stanovím postup pro náhradu případné škody, ale pokud nic takového ve smlouvě není, tak platí obecný bod, že uživatel má smůlu.
Rozhodovat bude soudce. Soudce vystudoval práva, ne IT. Soudce zajímají paragrafy.
- Blokoval jsi na základě čeho? ...
- Aha, ale už to na seznamu nebylo, proč jsi to blokoval dál? Aha, protože je moc práce to odblokovat.
- Jak dlouho trvá odblokování? Aha, smazání řádku v souboru a reboot serveru, takže minutu.
- Je nějaký objektivní důvod, proč jste to neudělal hned a tři dny ignoroval změnu? Aha, metodický pokyn dává 15 dní, ale to je ve vztahu k ministerstvu, ne k žalobci.
- Povoluje vám tohle zpoždění nějaký právně závazný předpis? Ne? Aha.. Tak plať.
Soud by měl v takovém případě řešit otázku té doby. Konstatuje, že pro daný případ není stanovena. Pak by měl platit obecný princip "bez zbytečného odkladu" a bude muset najít, co to v daném případě znamená. Bude zvažovat dobu pro aktivaci blokování (15 dnů), bude zvažovat jiné doby, jak se uplaňují v podobných případech v jiných oborech. Takže třeba pokud nahládne do správního řádu a části o ochraně před nečinností, tak to také může být 30 dnů...
Nepředpokládám, že odblokování až za 3 dny by mělo šanci na problém, jesltiže ta doba nikde nebude legislativně určena (což nyní není) a stanovím si to pro to interní předpis, který předložím, že kontoluji seznam jednou za 3 dny a dle toho blokuji/odblokovávím všechny subjekty dle seznamu.
A proč by to dělal? Je snad placený za to, že bude vyvracet Váš osobní názor? Protože nic jiného to není, než Váš osobní (a pro mnohé stejně špatný jako ten oficiální) názor na to, jak by něco mělo vypadat. A o tom, že zrovna tohle je ta jediná správná varianta ani nemá cenu polemizovat, protože každému dojde, že to je nesmysl.
Jediný 'tupoun' v tomhle článku jsi ty technomaniaku. Máš plnou hubu žvástů o politice a o tom jak je všechno jasné, ale sám nejsi schopen vůbec ničeho, jen tohodle tvého blábolu, který neřesí vůbec nic.
Raděj mlč a neurážej lidi kteří jsou schopni nadhledu a konstruktivních myšlenek...
Článek tohoto kalibru a ještě od mého oblíbeného spisovatele vysoce fundovaných technických textů mě na zdejším serveru překvapil. Dovolte mi připomenout některá fakta:
Tento zákon je vzorovou ukázkou korupce a klientelismu v České republice. Pan ministr financí, jeden z největších oligarchů v naší zemi, jasně řekl, že mu zákon přinesli již napsaný zástupci českého hazardu a že jim ho vydal bez úprav.
Cílem zákona totiž není nějaká bohulibá ochrana patologických hráčů a jejich rodin, ale pouze zvýšení zisků soukromých firem. Tento vzor by se dal mimochodem vysledovat i u řady jiných zákonů, např. z oblasti mobilní komunikace, kde také zákony přinášejí do sněmovny konkrétní poslanci již hotové z pera mobilních operátorů.
Vysvětlovat proto ministerstvu, že zákon je napsaný špatně a měl být napsaný jinak, třeba s použitím definovaných termínů, je zbytečné. Tento zákon psali jiní šíbři a je dobře, že vyšel ve Sbírce právě v této podobě. Čeká totiž na svůj první soud, který by jasně řekl, že zákon je paskvil a patří do /dev/null.
No a proč mě to překvapilo? Psal jsem to už dřív - kdokoliv se snaží "zlepšit" tento protiústavní zákon, napomáhá zlu, které za ním stojí. Dalo by se to omlouvat, že je jen tzv. "užitečný idiot", ale na mě to vždycky působí jako lidé, kteří udávali své sousedy za vlády gestapa. Promiň Ondro, ale je to tak. Technicky jsi to možná vylepšil, ale jediný přijatelný lidský postoj k cenzuře posledního trochu svobodného média je jasné a bezpodmínečné odmítnutí všech cenzurních zásahů.
Promiňte Petře, ale neviděl bych to tak černě. Ten paragraf ze zákona je jistě směšný, o tom se nepotřebujeme přít. Jedna věc je, jestli je takový paragraf nutný a druhá věc, když už jej naši volení zástupci včetně ministra financí, zda-li je konzistentně formulovaný. (Příště můžete ministra financí označovat klidně bez pána. Česky je "pan Babiš", "ministr Babiš", "ministr financí", "ministr Babiš". Paskvil je "pan ministr financí") V Češtině máme na rozlišování pohlaví případné ová a jakoby zdvořilosti kde se kombinuje hned několik různých označení nejsou na místě. Proto bych si nejdříve zametl před svým prahem a nesrovnával kohokoliv s kolaboranty "takovými či makovými".
S největší pravděpodobností ten zákon s námi zůstane. Můžete to aktuální vládě nandat u voleb a zvolit někoho, kdo by třeba nepoužíval "internetové" stránky nebo dokonce necenzuroval. Můžete tlačit na jiné politické strany, aby si daly do programu zrušení tohoto paragrafu.
Treba bojovat proti cenzure a dufat ze stat raz porazite. Nedufajte ze nejaka strana bude presadzovat nieco proti velkym stavkovym spolocnostiam ktore im financuju kampane. Odpor moze byt aj to ze oddialite ucinnost zakona tym ze ich neupozornite na nedefinovane pojmy, upozorni ich az prvy prehrany sud a to moze par rokov trvat.
Adame, "pan ministr financí" není paskvil, ale úmyslná kombinace nahrazující původní nepublikovatelnou kombinaci slov spojených s vylučováním, bývalou státní bezpečností a některými dalšími invektivami. Moje sebecenzura ji těsně před Odesláním nahradila souslovím, které čtenáři dostatečně naznačí, co si o tomto podnikateli na ministerském postu myslím.
Škoda, že to musím takto vysvětlovat - je to podobné jako vysvětlovat někomu pointu vtipu.
Mimochodem, napadat formu místo obsahu sdělení je mnohem silnějším důvodem pro hledání smetáčku a lopatky...
A teď se, Petře, vžij do situace, že si tvůj zaměstnavatel zákon přečte a pověří tě úkolem technicky splnit zákonné podmínky. Co s tím? Dáš výpověď?
I když si osobně myslím, že daný paragraf je zcela zbytečný (na západě od toho ostatně už ustupují, my máme jen dlouhé vedení), budu ale mnohem radši, když tu bude zákon, který objektivně bude možné splnit. Stejně tak bych se ozval, kdyby někdo uzákonil, že kontanta poměru délky a průměru kružnice rovna velmi přesné hodnotě 3,2 a slíbil pokutu každému, jehož kružnice budou používat jinou konstantu.
To já zas budu raději, když tu žádné podobné zákony nebudou. Zákonů máme příliš, navzájem kolidují, drtivou většinu ani neznáme a protože neznalost zákonů neomlouvá, jsme neustále jednou nohou v kriminále - což je také jeden z cílů tohoto právního guláše, o kterém tuším předseda Soudcovské unie prohlásil, že je už v podstatě nevymahatelný a že proto nežijeme v právním státě.
Nevím, jestli tu s tebou v komentářích diskutovat, jak bych se zachoval jako zaměstnanec, nebo zaměstnavatel, nebo třeba kontraktor - můj militantní přístup by zřejmě nebyl univerzálním vzorem (i když bych si to přál).
"budu ale mnohem radši, když tu bude zákon, který objektivně bude možné splnit" . Take boli aj protizidovske zakony.
Pracovnik ktory take nieco ma implementovat by si mal uzatvorit poistku proti skode sposobenej zamestnavatelovi. To je asi 100 eur rocne ostatne naklady nesie zamestnavatel.
Žádná vyhláška neexistuje a ani existovat nemůže, zákonodárce pro ni nenapsal zmocnění.
Metodický pokyn je právně nezávazný dokument, který rozhodně nemá vyšší moc než zákon (to ostatně nemá ani vyhláška). Byť se dá předpokládat, že při případném soudním sporu bude soud brát metodický pokyn v potaz, stejně jako spoustu dalších okolností.
Tak potom musi Vas zamestnavatel zaplatit skolenie adminov podobne ako mavaju uctovnicky skolenie ked sa menia danove zakony. Ak take skolenie neexistuje mal byzamestnavatel zaplatit pravnicku firmu aby mu dala posudok a ten moze byt zabavny :-). Ak na to zamestnavatel nema musite sa spolahnut na to ze metodicky pokyn pisal pravnik a riadit sa podla neho. Samozrejme mozete si vykladat zakon aj sam, ale to je ta nejnebezpecnejsia cesta.
Posudok od pravnickej firmy treba na to aby ste pri svojom vyklade na nieco nezabudol, co sa moze prejavit tak ze nieco urobite podla zakona A a porusite zakon B. Posudok Vam jasne povie jasne ze A mozete urobit len za podmienok x, y, z aby ste zakon B neporusil inak to nesmiete robit. Pravnu vahu to nebude mat, ale zmensi sa sanca ze Vas niekto bude tahat po sudoch.
Niekto mudri raz povedal ze zakon ktory potrebuje vysvetlenie je zly zakon.
Ad vykadi zakona. Davnejsie som pracoval na urade. V pripade jedneho podobne sialene napisaneho zakona si urady davali robit vyklady tohoto zakonu. Aby vedeli co sa vlastne od nich chce. Sranda bola ze jednotlive urady maly casto dost rozdielne vyklady. Vyklad ktory nakoniec prisiel z ministerstva mal asi najvacsi WTF faktor zo vsetkych.
Závaznost je odstupňovaná postupně:
1. Ústava
2. Pokud to (neupravuje ústava) || (je tam možnost jiné právní úpravy zákonem), tak zákon.
3. Pokud to (zákon vyžaduje) nebo ((zákon umožňuje vydat vyhlášku) && (vyhláška existuje)), tak vyhláška.
4. Pokud to zákon explicitně požaduje, může učinit závazným jiný dokument, např,. technickou normu.
Tady je průšvih, že zákon ten metodický pokyn neučinil závazným, z pohledu práva je to cár papíru a má stejnou právní váhu, jako kdyby si ho ISP napsal sám :(
Zákon se dodržet nedá, protože říká "Zablokuj něco podle něčeho nespecifikovanýho. Neřeknem ti co, jak, do kdy, ale jak to bude blokovaný málo, dostaneš flastra a jak to bude moc, tak tě někdo zažaluje." A nic jinýho, právně závaznýho, neexistuje.
Navíc by měla platit nějaká rovnováha mezi tím, že zákon ukládá povinnosti, ale dává práva (např. na úhradu nákladů toho, po kom je něco požadováno) a v té zkryplenině nic takovýho jaksi není...
Zapomel si jeste na ... evropskou legislativu, kera je ty nasi nadrizena. A stejne jako EU soud konstatoval, ze stat nemuze ISPkum (a dalsim) narizovat uchovavat data (tudiz zcela jasne prohlasil nas zakon a utraceni penez za nelegalni), tak muze uplne stejne prohlasit za nelegalni prave tohle, coz je pomerne logicky predpoklad.
Uz jen proto, ze rozhodujou urednici a ne soudy, pricemz jednim ze zakladnim piliru EU je to, ze muzes podnikat v cely EU z libovolny clensky zeme.
Pravda, trochu jsem to zjednodušil, ale v tomto konkrétním případě to nevadí, z EU v tom bastlu totiž není nic. V praxi jde o to, že se vytvoří něco jako v el. podpisu řetězec důvěry, ale tady je to "řetězec právní závaznosti", začínající ústavou. Pokud se cestou k dokumentu ten řetězec přeruší, tak dokument není právně závazný (i smlouva, akcie a směnka je uvedena někde v zákoně, kdyby tam nebyla, tak je cár papíru).
Takže to, co vydali, je stejně právně relevantní jako papíry, co potiskávám na WC po vykonání potřeby.
Ale na druhou stranu, seznam blokovaných webů je na MF ČR. Není tam někde i rozcestník na EET, daňový portály, registr dlužníků a takový koniny? Je to seznam internetových stránek na webu MF a jejich neblokováním je porušován zákon... Švejk rulezz
Proč mám pocit, že v ústavě čím dál víc chybí dva paragrafy?
První, že společně s návrhem zákona předkladatel předloží i výsledek vyšetření od psychiatra ne starší než tři kalendářní dny.
Druhý, že kdo předloží protiústavní paskvil, dostane automaticky bez pardonu doživotního zaracha na tvorbu v oblasti legislativy.
Druhý, že kdo předloží protiústavní paskvil, dostane automaticky bez pardonu doživotního zaracha na tvorbu v oblasti legislativy.
Proč se omezovat na předkladatel? Ať takovou odpovědnost nese každý, kdo daný návrh podpoří, zvlášť, je-li prokazatelně seznámen s vadami. Velká moc vyžaduje velkou zodpovědnost.
Jak je tady už zmínka, že by se to do ústavy ani nedostalo, tak např. Svobodní mají v programu tzv. Lidové veto.
http://zlinskykraj.svobodni.cz/2013/04/predstavujeme-nas-program-lidove-veto/
Přitom by úplně stačilo, kdyby ministerstvo zřídilo vlastní DNS resolver s blokací, a všichni ISP by měli povinnost tam přesměrovat všechny DNS requesty. Jednodušší (vše na jednom místě), efektivnější (netřeba distribuovat seznam adres) a hůře obejitelné až neobejitelné (nastavit DNS na 8.8.8.8 nepomůže).
@Papundekl
Teď jsi na to kápnul. Všechen DNS provoz unášet a přesměrovat do Burešova Čapího hnízda. A nebo rovnou blokovat všechno kromě Mafry a hazardních webů toho zm*da Valenty, kvůli kterému se tenhle debilní zákon vytvářel.
Škoda, že by takový Velký český firewall fungoval asi tak 1 sekundu a pak by spadl, protože by nevydržel nápor - vím, jak vypadají státní IT zakázky.
Kdyby se tohle nedelo v CR, clanek by asi byl zarazen do sekce humor. :-(
Nevim, proc Slovaci musi do Cech exportovat vzdy ten nejhorsi lidsky odpad, ktery dokazi najit, namisto aby si to pekne drzeli doma, v kleci v ZOO. Nejdriv Bilak, tedka Hnizdo. Moralne shnily az do morku kosti a blby jak dlabane necky. Jako by nestacilo, ze mame tolik volicu tak blbych, ze to zvoli a jeste volene tupce, kteri tomu ty zakony schvaluji.
Kdyby se blbost dala vyvazet, byli bychom prednim svetovym exporterem, hned po USA.
Jenže tento konkrétní případ, filtrace přístupu k "nepovoleným" harazd hrám, je celkem rozšířený mor i na západ od nás.
Pokud si vzpomínám, tak i naši jižní sousedé v Rakousku to mají dokonce vylepšeno tak, že online sázet lze jen u provozovatelů sídlících v Rakousku, vůbec nejde legálně hrát u jiných. A tuším, že dělají i online blokaci na úrovni DNS (a na rozdíl od ČR nesmí tamní ISP o tom říci ani píp nahlas).
A tuším, že dělají i online blokaci na úrovni DNS (a na rozdíl od ČR nesmí tamní ISP o tom říci ani píp nahlas).
Ta to bych chtel videt. Oni tu blokaci muzou delat leda na zaklade zakona a zakon je verejny dokument. Nemuzou blokovat jen tak, protoze prisel pan v klobouku a slunecnich brylich a predal jim jakysi seznam.
Take bych rad vedel, jak se tamni ISP vyporadali s nerealizovatelnosti efektivni blokace.
V Rusku nikdo nikoho v baloňáku nenavšteje, ale tamní Роскомнадзор vydá normálně správní rozhodnutí v souladu se zákonem ( https://rg.ru/2012/07/30/zakon-dok.html ) o zařazení webu na "černou listinu" a dle ní tamní operátři blokují. Až kdyby neblokovali, tak přijdou pánové v baloňákách...
Úplně stjeně, jak zde, jenom zde je to "zatím" jen rozhodování omezena na nedovolené harardní hry...
Pokud vím, tak žádná starší verze metodiky nevyšla. Byla tu jen v článku odkazovaná odpověď na dotaz firmy Seznam.cz, pak neveřejná reakce na ústavní stížnost a nakonec neveřejný seminář s operátory na půdě FIT ČVUT.
Domnívám se, že problém vznikl v okmžiku kdy tvorbu legislativní předlohy týkající se IT svěřili týmu odborníků zvyklému na záznam informací do kamenného kvádru a měděným dlátem, nebo možná už s hliněnou destičky a rákosovým rýtkem. Alarmující však je, že tento paskvil nezastavilo ani kolektivní vědomí obou komor parlamentu a inividuální vědomí hlavy státu.
To co poviem je cista fikcia ktoru som si vymyslel (ako vsetko dotaraz). Mame stavkove spolocnosti ktore si u reklamnej agentyry A objednaju reklamu, mali by zalatit 50milionov ale zaplatia 100. Pridu volby a vsetci ktorych zahrnujete do kolektivneho vedomia a mozno aj toho individualneho pojdu do reklamnej agentury A a za reklamu ktora by mala stat 60 milionov zaplatia 10.
Problem nastal mnohem driv, a to v okamziku, kdy blb (bures) zacal vytvarek zakony k vecem, o kterych nejen ze nema ani paru, ale jeho to ani nezajima. Coz se opakovane ukazalo v okamzicich, kdy se mu to spousta lidi snazila vysvetlit.
A ze je to blb se ukazuje neustale, viz treba jeho prebytek 60G ... a kde teda sou, nebo jeho 100% narust prijmu (jasne, kdyz nekdo vyda kupon za 500 a pak za nej vyda tu veceri za 500 tak vlastne mel prijem tisic ...)
Podobné blokování funguje ze strany USA vůči ostrovnímu státu Antigua a Barbuda, kde se počátkem tisíciletí masivně rozjel byznys s online hazardem. A to blokování je v praxi účinné, odvětví a tedy i výnos pro Antiguu dost utrpěl a Antigua stále vede s USA spory a dokonce vyhrožuje, že zlegalizuje poskytování v USA autorsky chráněného obsahu.
Bohužel se mi nepodařilo dohledat technické pozadí amerického blokování, námět pro investigativního novináře, když už se v tom někdo chce rýpat.