Horečně ještě uvažujete nad životem, přáteli a hlavně strategií. Kterou kótu obsadit? Jak rozmístit palebnou sílu? Postavit nový obraný val či raději posílit narušený? Tak přesně tyto otázky se stanou vaší alfou i omegou ve strategické hře Castle Combat.
Jak již bylo řečeno, Castle Combatje příjemnou a nenáročnou strategií, kde je vaším úkolem zničit nepřítelovo sídlo. Hra se odehrává v kolech, přičemž každé kolo má tři fáze, s výjimkou první části, která má čtyři. Tvůrci Castle Combat nám dávají na výběr ze dvou módů hry, a tak prohlubují herní zážitek a prodlužují čas strávený u počítače.
Ať neztrácíte čas dlouhou volbou, uvádím rysy jednotlivých módů: River mód – každý hráč obsadí jeden břeh řeky. Přes ni potom posíláte pozdrav druhé straně v podobě koulí s vyrytým nepřítelovým jménem. Výhra může nastat pouze porušením valu. Conquer mód – přímější souboj tváří tvář. Nejste odděleni žádnou překážkou. Tento typ nabízí větší herní zvraty. Vítězství může nastat oběma popsanými možnostmi.
Jakéže fáze hry na vás vlastně čekají? Nejedná se o nic nad vaše síly, tedy doufám:
První fáze alias Zrod – jedná se o úplný prvopočátek, kdy si zvolíte svou hlavní matičku základnu, ze které šíříte svou pravdu a myšlenky. Jednoduše kliknete na jednu z nabízených možností. Poté, co si zvolíte, se kolem ní objeví jednoduchý val. Ten si musíte stále zachovávat, popřípadě rozšiřovat či zesilovat.
Druhá fáze alias Nabito a odjištěno – v tomto tahu rozmístíte střílny. Ty mohou být umístěny jen do ohraničených částí (jsou lehce vyšrafovány). Střílny jsou buď malého, nebo velkého kalibru. Liší se palebnou silou a místem potřebným k jejich vybudování.
Třetí fáze alias Bitva započnuta – část, na kterou jste se těšili, vaší povinností je zničit pomocí střel co největší díl základny vašeho oponenta. Je také možné zničit nepřátelskou střílnu, popřípadě vaše vlastní zdivo, pokud se vám nelíbí jeho umístění.
Čtvrtá fáze alias Tetris – teď si zase musíte poničenou základnu opravit. Proč právě tetris? Opravu totiž provádíte pomocí kostek známých právě z této herní klasiky. Pokud by se vám v daném časovém limitu nepovedlo obnovit uzavření valem, prohráváte.
Po skončení poslední části se koloběh opakuje. Výhra nastane v okamžiku, kdy protivník utrpěl tak velké ztráty, že je nestihl včas opravit, nebo pokud se vám povede ohraničit protivníkovu základnu. Každá z fází kola je časově omezená, tudíž se nevyplatí dlouhé rozmýšlení, ale skutečně včasné myšlení a jednání.
Jak grafická, tak i zvuková stránka hry je postarší. Nenalezneme mohutné výbuchy ani nejmodernější engine. Jedná se skutečně o prostou barvitost a detaily. Hra také není stvořena za účelem převratu, ale pro pobavení a rychlé strategické úsudky. Hudba je dynamická a celkem i zapadá do koncepce hry. Ovládaní Castle Combatu je snadné, ale pokud by přesto někomu dělalo problém jeho zvládnutí, může si volně nadefinovat lehčí. Obecně vzato si volíte tyto položky:
- směry
- doleva; doprava; nahoru; a překvapivě rovněž dolů
- action button 1
- tímto tlačítkem budete v průběhu hry Castle Combat měnit mezi typy střílen a také s ním rotujete tetrisové dílky
- action button 2
- tlačítko slouží ke střelbě a k potvrzení umístění valu a střílen
Závěrem bych vám chtěl říci, milí generálové, že pokud hledáte oddechovou strategickou hru k ukojení vašich dobyvačných choutek, Castle Combat je ideální právě pro vás. Hra je pouze multiplayerová. Nabízí buď local, nebo network hru dle libosti pařanského veličenstva. Castle Combat není sice nic převratného ani graficky nového, ale osobně si myslím, že hlavní, ač skrytou podstatou je stejně jako u většiny takovýchto her zlomyslná radost z pokoření vašeho známého. Už kvůli tomuto pocitu škodolibosti strategii vřele doporučuji.
Instalace hry nevyžaduje žádné extra počínání, ze stránek projektu si stáhneme zdrojové kódy pro Linux. Aktuální verze je 0.7.4. (K mání je i netestovaná binárka pro Windows, RPMka a balík pro OpenBSD.) Zdrojové kódy se po rozbalení kompilují klasickou trojicí, z knihoven je potřeba SDL. Hra se spouští příkazem castle-combat.