Server Aeronet, který patří do skupiny českých dezinformačních webů, si veřejně postěžoval, že e-mailové služby společnost Economia (Centrum.cz, Atlas.cz a Volný.cz) potichu zahazují zprávy, ve kterých se objeví odkaz právě na Aeronet, ParlamentníListy a další weby. Když posílají svým kamarádům a přátelům přes emaily na Centrum.cz odkazy na články z našeho serveru AE News, adresátům nic nedojde. Odesílatelé hlásí, že emaily odchází v pořádku z jejich poštovních schránek např. na Seznamu nebo Gmailu, ale příjemci na Centrum.cz je nikdy nedostanou,
píše Aeronet.
Mail servery zahazují poštu
Opakovaně jsme odeslání pošty s odkazem na některé freemailové servery vyzkoušeli a potvrdilo se, že se pošta ztrácí. Pokud mail s odkazem na Aeronet pošleme na Seznam nebo Gmail, v pořádku dorazí. Pošta doručená na Centrum.cz se ale ztratí, přestože cílový SMTP server v komunikaci ohlásí úspěšné přijetí zprávy.
Pokud se zpráva posílá mezi uživateli freemailu Centrum.cz, v pořádku dorazí. To ukazuje na filtrování na perimetru služeb, které pro Economii zajišťuje služba Virusfree.cz od společnosti Excello, která provozuje filtrační systém pro příchozí poštu a nabízí jej jako komerční řešení umístěné před skutečným serverem přijímajícím zprávy.
Totéž potvrzuje i provozovatel freemailových řešení. Používáme pro naše freemailové portály antivirové řešení Virusfree. Blokace vznikla u dodavatele antiviru, který si filtr takto nastavil na základě podnětů svých uživatelů. Situaci prověřujeme,
odpověděl na dotaz kolegů ze serveru Lupa.cz Štěpán Burda, ředitele divize Produkt a vývoj v Economii.
Poštu zahazuje spam filtr
Situaci nám potvrdil také Tomáš Charvát ze společnosti Excello. Služba Virusfree.cz provádí antispamovou a antivirovou kontrolu vydavatelství Economia.
Přidává také detaily o posuzování původu jednotlivých zpráv: Vyhodnocení e-mailu, jestli je či není spam, probíhá v rámci služby Virusfree.cz, která k tomu používá řadu různých technologií.
Jednou z těchto technologií je i reputace domén, kterou podle Charváta ovlivňuje zejména výskyt v e-mailech, které jsou uživateli označeny jako spam, a výskyt na ostatních reputačních listech
.
Jednotlivé zdroje reputace se podle Charváta korelují a na základě výsledku se pak rozhoduje o osudu konkrétní zprávy. Pokud dojde ke korelaci špatné reputace z více zdrojů, e-mail je hodnocen jako spam.
Podle Charváta mají zmíněné domény velmi špatné hodnocení. Uvedené subjekty mají dlouhodobě špatnou reputaci, kterou je možné sledovat například na Konšpirátori.sk. Tento web bereme v potaz, protože odvádí fantasticky transparentní práci.
V tomto případě prý za zahazování může extrémně špatná reputace v kombinaci s velkým množstvím a velikost e-mailů.
Zeptali jsme se také na to, proč je zpráva zahozena v tichosti a ani příjemce, ani odesílatel se o tom nedozví. Toto záleží na kombinaci několika faktorů. Ty dva nejzásadnější jsou velikost e-mailu a množství e-mailů. Pokud má antispam odmítnout e-maily o velikosti v řádech MB, tak se vrátí ACCEPT, abychom předešli generování velkého počtu bounce e-mailů, které obvykle odesílatelé nejsou schopni zpracovávat dostatečně rychle. Významně tím šetříme zdroje odesílatelů. Je to běžná praxe velkých poskytovatelů.
V tomto konkrétním případě je prý hlavním důvodem odmítání samotných uživatelů, kteří konkrétní poštu označují jako spam. V případě těchto dvou webů je to korelací uživatelsky vyklikaného hodnocení s externím listem a ostatními komerčními zákazníky. Na tyto subjekty se zvedla neobvyklá negativní odezva v poměrně krátkém čase.
Špatná reputace
Virusfree a Excello používají zpětnou vazbu od milionů uživatelů. Máme zpětnou vazbu od 7 milionů uživatelů. To je jediné, co k tomu řeknu. Nechci zveřejňovat, jak ohýbat metriky pro manipulaci zpětné vazby,
říká Charvát.
Podle Charváta jde o známé spammery, kteří jsou například i na blacklistu SORBS. V takovém případě pak nezáleží na tom, kde se spammerská doména vyskytuje, zda v hlavičce či těle zprávy. Reputace se týká domény, bez ohledu na to, kde se ve zprávě vyskytuje. Zejména, pokud je reputace extrémně špatná. Dělá to tak každý antispam.
Aeronet tvrdí, že jejich testovací e-maily přes bránu Virusfree procházejí a zprávu zahodí až cílové servery Economie. Založí si schránku na Centrum.cz a pošlou si tam e-mail. Ten nedojde a v logu vidí, že jsme ho přijali. Důsledek jejich aktuální reputace. Vzhledem k tomu, co nyní o této věci píšou na svém webu, je celkem pochopitelné, že lidé mažou jejich e-maily jako spam a jsou na blacklistech třetích stran,
říká Charvát.
Služba Virusfree v tomto ohledu nemíní na své praxi nic měnit. Většina blacklistů, na kterých jsou, je přejatá od třetích stran, čili toto necháme na nich. Mají vlastní delistovací pravidla. Až jejich e-maily budou znovu procházet, bude stačit méně stížností, aby se znovu ocitli za hranicí špatné reputace,
vysvětluje možnosti majitelů konkrétních domén, které jsou na blacklistech.
Economia požádala o změnu
Economia už podle informací Lupy provozovatele antispamu požádala, aby své filtry pro její freemailové služby odstranil. Potvrdil nám to IT šéf vydavatelství Štěpán Burda i Tomáš Charvát z firmy Excello.
Aeronet je anonymně provozovaný dezinformační web, který nemá jasné provozovatele ani zdroje financování. Patří do skupiny asi čtyřícítky webů, které kvůli proruské propagandě monitoruje ministerstvo vnitra.