Chicken Scheme – další interpret a především překladač programovacího jazyka Scheme

12. 12. 2019
Doba čtení: 42 minut

Sdílet

Další zdařilá implementace programovacího jazyka Scheme je představována projektem nazvaným Chicken Scheme. Podobně jako u mnoha dalších moderních reinkarnací Scheme se nejedná o pouhý interpret, ale i o překladač.

Obsah

1. Chicken Scheme – další interpret a především překladač programovacího jazyka Scheme

2. Překlad a instalace projektu Chicken Scheme

3. Použití interpretru dodávaného současně s Chicken Scheme

4. Překlad skriptu naprogramovaného ve Scheme do nativního kódu

5. Možné problémy při překladu

6. Příprava jednoduchého benchmarku

7. Porovnání rychlosti interpretrů GNU Guile a Chicken Scheme

8. Rychlost benchmarku přeloženého do nativního kódu

9. Porovnání kvality překladače Chicken Scheme s alternativními implementacemi vytvořenými v C a Go

10. Typové informace a jejich vliv na výsledek benchmarku

11. Výsledky všech benchmarků v grafické podobě

12. Další vlastnosti programovacího jazyka implementovaného v rámci Chicken Scheme

13. Funkce a speciální formy

14. Koncová rekurze

15. Lokální rozsah proměnných

16. FFI – rozhraní mezi Chicken Scheme a nativními jazyky (C apod.)

17. Předchozí části seriálu

18. Repositář s demonstračními příklady

19. Literatura

20. Odkazy na Internetu

1. Chicken Scheme – další interpret a především překladač programovacího jazyka Scheme

V dnešní části seriálu o rozsáhlém a možná i poněkud chaotickém světě lispovských programovacích jazyků se seznámíme se základními vlastnostmi projektu nazvaného Chicken Scheme, který naleznete na adrese https://call-cc.org/. Podle názvu tohoto projektu je možné snadno uhodnout, že se jedná o další implementaci programovacího jazyka Scheme (plně podle R5RS a částečně i R7RS), takže se nám sbírka již popsaných implementací úspěšně rozrůstá (mimochodem: je zajímavé, že se Scheme stále drží v první padesátce seznamu nejcitovanějších programovacích jazyků, což je zvláštní, když si uvědomíme, že například na slavné MIT byl předmět založený na SICP nahrazen jinými předměty).

Jen pro připomenutí, s jakými variantami tohoto programovacího jazyka jsme se již setkali: především se jednalo o projekt nazvaný GNU Guile a taktéž o nástroj TinyScheme. Oba zmíněné projekty nabízí programátorům jak klasickou interaktivní smyčku REPL, tak i možnost vložit (embed) interpret či překladač jazyka Scheme do dalších nativních aplikací a tím do značné míry rozšířit jejich možnosti (skriptovatelné aplikace, aplikace s podporou pluginů získaných od třetích stran atd.). Zatímco projekt GNU Guile obsahuje jak interpret, tak i překladač (a to relativně dobrý), je TinyScheme v tomto ohledu mnohem jednodušší, protože se jedná o „pouhý“ interpret, ovšem pochopitelně doplněný o automatickou správu paměti a další pro Scheme naprosto nezbytné vlastnosti.

Obrázek 1: Logo projektu GNU Guile.

Z rozsáhlejších projektů jsme se zmínili o jazyku nazvaném Kawa, který je zajímavý a potenciálně užitečný hned z několika důvodů. Jedná se o implementaci jazyka Scheme naprogramovanou v Javě a běžící nad virtuálním strojem Javy (JVM). Ovšem současně se v žádném případě nejedná o pouhý primitivní interpret, ale o překladač jazyka Scheme do bajtkódu JVM. Z benchmarků je patrné, že výsledný kód vůbec není pomalý ale naopak dokáže více než zdárně konkurovat dalším programovacím jazykům, které v současnosti nad JVM existují.

Obrázek 2: Logo projektu Kawa.

A konečně jsme se ve třech článcích zabývali projektem nazvaným Racket, jehož původní jméno bylo PLT Scheme. Samotný programovací jazyk Racketu sice vychází z klasického Scheme, ale je poměrně snadno rozšiřitelný a modifikovatelný, takže vzniklo hned několik jeho variant. Kromě klasického dynamicky typovaného jazyka Scheme je tak možné použít jazyk s možností přesné deklarace datových typů, jazyk s infixovu notací zápisu aritmetických výrazů, dokonce i implementaci Algolu 60 atd.

Obrázek 3: Logo projektu Racket.

Poznámka zcela na okraj: Algol 60 oslaví příští rok kulatiny, takže se seznámíme i s tímto jazykem. Oproti až absurdně rozsáhlému Algolu 68 je totiž Algol 60 i na dnešní poměry velmi elegantním jazykem, takže není divu, že od něj jsou odvozeny prakticky všechny dnešní mainstreamové jazyky (s výjimkou LISPovské větve a funkcionálních jazyků).

Přímými konkurenty Chicken Scheme jsou však odlišné implementace, s nimiž se ještě v tomto seriálu později podrobněji seznámíme:

  1. Gambit-C s pravděpodobně nejlepším překladačem do C
  2. Bigloo s překladačem do C, bajtkódu JVM a bajtkódu .NETu
  3. Scheme48 s překladačem do bajtkódu

Obrázek 4: Logo projektu Chicken Scheme.

2. Překlad a instalace projektu Chicken Scheme

Balíčky s projektem Chicken Scheme jsou sice většinou součástí standardních repositářů většiny rozšířených linuxových distribucí, ovšem mnohdy se setkáme se staršími verzemi tohoto jazyka. V době psaní tohoto článku je aktuální verze 5.1, ovšem například ve Fedoře 30 (což není tak stará distribuce) najdeme pouze Chicken Scheme ve verzi 4.12.0, o čemž se ostatně můžeme velmi snadno přesvědčit:

[schemer ~]$ cat /etc/redhat-release
Fedora release 30 (Thirty)
 
[schemer ~]$ chicken
 
(c) 2008-2017, The CHICKEN Team
(c) 2000-2007, Felix L. Winkelmann
Version 4.12.0
linux-unix-gnu-x86-64 [ 64bit manyargs dload ptables ]
compiled 2019-01-31 on buildvm-14.phx2.fedoraproject.org
 
Enter `chicken -help' for information on how to use the compiler,
or try `csc' for a more convenient interface.
 
Run `csi' to start the interactive interpreter.
Poznámka: jak je z předchozího zápisu patrné, bude se většina příkazů spouštět pod uživatelem se jménem schemer, který byl vytvořen jen pro účely testování různých implementací programovacího jazyka Scheme. Na vašem počítači samozřejmě můžete použít libovolného uživatele (snad kromě roota).

Aby bylo možné použít nejnovější stabilní verzi interpretru a překladače, je vhodnější provést překlad a instalaci Chicken Scheme přímo z dostupných zdrojových kódů. Potřebovat budeme standardní vývojové nástroje, zejména překladač programovacího jazyka C (výchozí je GCC, teoreticky je však možné využít i další překladače) a GNU Makefile. Nejprve je nutné stáhnout tarball se zdrojovými kódy stabilní verze Chicken Scheme. V tomto konkrétním příkladu se bude stahovat verze 5.1.0, ale pochopitelně můžete stáhnout i verzi starší či naopak novější:

[schemer ~]$ wget https://code.call-cc.org/releases/5.1.0/chicken-5.1.0.tar.gz
 
--2019-11-14 19:20:27--  https://code.call-cc.org/releases/5.1.0/chicken-5.1.0.tar.gz
Resolving code.call-cc.org (code.call-cc.org)... 78.47.93.131
Connecting to code.call-cc.org (code.call-cc.org)|78.47.93.131|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 4071169 (3,9M) [application/x-gzip]
Saving to: ‘chicken-5.1.0.tar.gz’
 
100%[=====================================================================================================================>] 4 071 169   1,73MB/s   in 2,2s

Následně je nutné stažený tarball rozbalit, a to běžným postupem:

[schemer ~]$ tar xvfz chicken-5.1.0.tar.gz

Dále přejít do adresáře vytvořeného při rozbalování tarballu se zdrojovými kódu:

[schemer ~]$ cd chicken-5.1.0

A provést vlastní překlad, který většinou trvá několik desítek sekund:

[schemer chicken-5.1.0]$ make PLATFORM=linux

Po překladu by se měly v aktuálním adresáři objevit minimálně tyto tři spustitelné soubory:

  1. chicken (základní tooling včetně interpretru)
  2. csi (interpret)
  3. csc (překladač)

Pro jistotu otestujeme, zda je možné spustit alespoň interpret (což by mělo být v každém případě možné):

[schemer chicken-5.1.0]$ ./csi
 
CHICKEN
(c) 2008-2019, The CHICKEN Team
(c) 2000-2007, Felix L. Winkelmann
Version 5.1.0 (rev 8e62f718)
linux-unix-gnu-x86-64 [ 64bit dload ptables ]
Poznámka: může následovat ještě další krok, a to konkrétně instalace do adresářové struktury v /usr/local. Pro tento krok budete potřebovat příslušná práva. Alternativně je možné instalaci provést do adresáře /opt/chicken, ovšem posléze je nutné správným způsobem nastavit cestu do podadresáře /opt/chicken/bin a přidat ji do proměnné prostředí PATH.

3. Použití interpretru dodávaného současně s Chicken Scheme

Interpret dodávaný společně s projektem Chicken Scheme (resp. přesněji řečeno interpret, který jsme přeložili podle postupu z předchozí kapitoly) je kompatibilní s dalšími dialekty tohoto programovacího jazyka, a to minimálně na úrovni R5RS. Nejprve si vyzkoušíme naprogramovat a následně spustit funkci určenou pro výpočet faktoriálu, a to v její rekurzivní variantě (bez tail callů). Tato funkce bývá v oblasti LISPovských jazyků obdobou programu typu „Hello world“, který se používá v jazycích odvozených od Algolu (tato tradice začala už u céčka):

(define (println item)
     (display item)
     (newline))
 
(define (factorial n)
    (if (= n 0) ; podmínka pro ukončení rekurzivního zanořování
        1       ; faktoriál nuly je definitoricky roven jedné
        (* n (factorial (- n 1)))))
 
(println (factorial 10))

Celý skript můžeme předat do interpretru, který je představován spustitelným souborem csi (Chicken Scheme Interpret):

[schemer ~]$ ./csi factorial.scm

Interpret by měl vypsat vypočtenou hodnotu faktoriálu a následně zůstat v interaktivní smyčce REPL:

[schemer ~]$ csi factorial.scm
 
CHICKEN
(c) 2008-2017, The CHICKEN Team
(c) 2000-2007, Felix L. Winkelmann
Version 4.12.0
linux-unix-gnu-x86-64 [ 64bit manyargs dload ptables ]
compiled 2019-01-31 on buildvm-14.phx2.fedoraproject.org
 
; loading factorial.scm ...
3628800

Interpret musíme ukončit, a to například zavoláním funkce s názvem quit:

#;1> (quit)

Pokud je vyžadováno, aby se interpret ukončil ihned poté, co je dokončen běh vybraného skriptu, je nutné použít přepínač -q:

[schemer ~]$ ./csi -q factorial.scm

S tímto výsledkem:

[schemer ~]$ csi -q factorial.scm
 
3628800

4. Překlad skriptu naprogramovaného ve Scheme do nativního kódu

Existují dva hlavní důvody, proč by se vývojář vůbec měl zabývat projektem Chicken Scheme. Prvním důvodem je existence poměrně rozsáhlého ekosystému, který je okolo tohoto jazyka postaven (takzvané Eggs). A druhým důvodem je fakt, že je projekt Chicken Scheme vybaven překladačem, který dokáže transformovat skripty zapsané ve Scheme do nativního spustitelného kódu nebo do knihovny určené pro statické či dynamické slinkování s dalšími bloky nativního kódu. Ve výsledném kódu je kromě běžných runtime funkcí dostupný i plnohodnotný správce paměti (garbage collector), který je pro LISPovské jazyky prakticky nutností.

Samotný překlad je přitom proveden v několika krocích:

  1. Transpilace zdrojového kódu ze Scheme do jazyka C
  2. Překlad transpilovaného kódu překladačem jazyka C (například GCC)
  3. Slinkování do spustitelné podoby a/nebo knihovny

Důležité a potenciálně užitečné přitom je, že je umožněn takzvaný cross překlad pro jiné architektury, než s jakou právě vývojář pracuje. Je tak například možné na platformě x86–64 provést překlad aplikace pro procesory ARM, AArch64 atd.

Dnes si ovšem ukážeme „pouhý“ překlad do nativního kódu pro stejnou platformu a systém, na které je provozován vlastní Chicken Scheme. Samotný překlad je z pohledu uživatele-programátora až triviálně jednoduchý, protože postačuje použít nástroj csc neboli Chicken Scheme Compiler, kterému se v tom nejjednodušším případě předá jediný argument – jméno překládaného skriptu:

[schemer ~]$ csc factorial.scm

Po několika sekundách by se měl vytvořit spustitelný soubor, jehož jméno je odvozeno od jména původního skriptu (tedy v našem případě factorial). Jedná se o běžnou aplikaci, kterou lze přímo spustit:

[schemer ~]$ ./factorial
3628800

Zajímavé bude zjistit, jak je vlastně výsledný soubor velký a jaké má závislosti:

[schemer ~]$ ls -l factorial
 
-rwxrwxr-x. 1 schemer schemer 51424 Dec  7 20:01 factorial
[schemer ~]$ ldd factorial
 
        linux-vdso.so.1 (0x00007fff789ed000)
        libchicken.so.8 => /lib64/libchicken.so.8 (0x00007f5c75db6000)
        libm.so.6 => /lib64/libm.so.6 (0x00007f5c75c70000)
        libdl.so.2 => /lib64/libdl.so.2 (0x00007f5c75c6a000)
        libc.so.6 => /lib64/libc.so.6 (0x00007f5c75aa4000)
        /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x00007f5c7623e000)
Poznámka: důležitá je především závislost na dynamické knihovně libchicken.so.8, kterou je nutné v případě potřeby distribuovat současně s aplikací.

5. Možné problémy při překladu

Pokud jste nainstalovali Chicken Scheme ze standardního repositáře vaší linuxové distribuce, může se stát, že se překlad skriptu pro výpočet faktoriálu nezdaří a namísto vytvoření výsledného spustitelného souboru se pouze zobrazí chybové hlášení:

[schemer ~]$ csc factorial.scm
 
sh: gcc: command not found
 
Error: shell command terminated with non-zero exit status 32512: 'gcc'
'factorial.c' -o 'factorial.o' -c  -fno-strict-aliasing -fwrapv
-DHAVE_CHICKEN_CONFIG_H -DC_ENABLE_PTABLES -O2 -g -pipe -Werror=format-security
-Wp– D_FORTIFY_SOURCE=2 -Wp– D_GLIBCXX_ASSERTIONS -fexceptions
-fstack-protector-strong -grecord-gcc-switches
-specs=/usr/lib/rpm/redhat/redhat-hardened-cc1
-specs=/usr/lib/rpm/redhat/redhat-annobin-cc1 -m64 -mtune=generic
-fasynchronous-unwind-tables -fstack-clash-protection -fcf-protection -Wformat
-Os -fomit-frame-pointer -I/usr/include/chicken

Napravení tohoto problému je snadné – postačuje nainstalovat gcc a vývojářskou verzi standardní céčkové knihovny.

Poznámka: ve chvíli, kdy byl Chicken Scheme přeložen ze zdrojových kódů podle postupu ze druhé kapitoly, bude překlad skriptu pro výpočet faktoriálu proveden v pořádku, protože již máte k dispozici všechny potřebné nástroje.

6. Příprava jednoduchého benchmarku

Vzhledem k tomu, že je projekt Chicken Scheme vybaven plnohodnotným překladačem, bude užitečné zjistit, jak kvalitní kód tento překladač vlastně generuje. Připravíme si tedy jednoduchý benchmark, s nímž jsme se vlastně již seznámili v předchozích článcích. Jedná se o program určený pro iterativní výpočet konstanty π s využitím (velmi pomalu konvergujícího) Wallisova součinu (Wallis product, který je popsán například na stránce https://en.wikipedia.org/wi­ki/Wallis_product). Přepis tohoto algoritmu do Scheme může vypadat následovně:

(define (compute-pi n)
  (let ((pi 4.0))
    (do ((i 3 (+ i 2)))
      ((> i (+ n 2)))
      (set! pi (* pi (/ (- i 1) i) (/ (+ i 1) i))))
    pi))
 
(do ((n 1 (* n 2)))
  ((> n 10000000))
  (display n)
  (display " ")
  (display (compute-pi n))
  (newline))
Poznámka: využíváme zde spíše imperativního přístupu a nikoli přístupu funkcionálního.

7. Porovnání rychlosti interpretrů GNU Guile a Chicken Scheme

S projektem nazvaným GNU Guile jsme se již v tomto seriálu seznámili. Jedná se o interpret jazyka Scheme doplněný o JIT překladač, takže můžeme předpokládat, že by výpočetní výkon takto doplněného interpretru mohl být vyšší, než je tomu v případě jednoduchého interpretru dodávaného s projektem Chicken Scheme. Ostatně se o tomto předpokladu můžeme snadno přesvědčit, protože výše popsaný výpočet konstanty π je napsán takovým způsobem, že je kompatibilní jak s GNU Guile, tak i s Chicken Scheme.

Nejprve tedy výpočet spustíme v GNU Guile a budeme sledovat jak strojový čas strávený výpočtem, tak i celkový čas viditelný vnějším pozorovatelem (což je mnohdy důležitější ukazatel):

[schemer ~]$ time guile pi1.scm

Výsledky, na jejichž konci jsou zobrazeny i časové údaje:

1 3.5555555555555554
2 3.5555555555555554
4 3.4133333333333336
8 3.302393550012597
16 3.230036466411716
32 3.1881271694471383
64 3.1654820600347926
128 3.1536988490957967
256 3.147686899556418
512 3.1446501625172
1024 3.143124017028185
2048 3.142358989121772
4096 3.141975985005608
8192 3.1417843602347433
16384 3.1416885171495856
32768 3.1416405879293077
65536 3.1416166213993866
131072 3.1416046376544267
262144 3.1415986456618494
524288 3.141595649635512
1048576 3.141594151614876
2097152 3.141593402602468
4194304 3.1415930280955355
8388608 3.1415928408418403
 
real    0m4.858s
user    0m5.212s
sys     0m0.058s
Poznámka: povšimněte si, že čas strávený výpočtem je z pohledu uživatele cca 4,8 sekundy (real=čas, který je možné změřit stopkami vně počítače), zatímco z pohledu mikroprocesoru je čas delší – celých 5,70 sekund (user+sys). To znamená, že některé výpočty musely být provedeny ve více vláknech.

Nyní si vyzkoušejme, jestli bude výpočet π podle stejného skriptu s využitím interpretru nástroje Chicken Scheme rychlejší nebo pomalejší. Použijeme přepínače -b a -q, které zajistí, že se interpret po dokončení výpočtů ihned ukončí a že se na začátku nebudou zobrazovat úvodní informace o projektu Chicken Scheme (což sice nevede k žádnému podstatnému urychlení, ale ke zpřesnění výsledných časů):

[schemer ~]$ time csi -b -q pi1.scm

Samotné výsledky výpočtu by měly být přibližně podobné, minimálně na prvních sedmi až osmi desetinných místech:

1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.3023935500126
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003479
128 3.1536988490958
256 3.14768689955642
512 3.1446501625172
1024 3.14312401702818
2048 3.14235898912177
4096 3.14197598500561
8192 3.14178436023474
16384 3.14168851714959
32768 3.14164058792931
65536 3.14161662139939
131072 3.14160463765443
262144 3.14159864566185
524288 3.14159564963551
1048576 3.14159415161488
2097152 3.14159340260247
4194304 3.14159302809554
8388608 3.14159284084184
 
real    0m8.137s
user    0m7.739s
sys     0m0.318s

Čas celého výpočtu je v tomto případě výrazně delší, než tomu je v porovnání s projektem GNU Guile. Dále můžeme při porovnání všech tří časů předpokládat, že výpočet běžel pouze v jediném vláknu (což je ostatně pravda).

8. Rychlost benchmarku přeloženého do nativního kódu

Při porovnání předchozích časových údajů se může čtenář zajisté ptát, kde tedy spočívají přednosti Chicken Scheme oproti GNU Guile, když interpret je (alespoň v rámci jednoduchého a jednoúčelově zaměřeného benchmarku) pomalejší. Odpověď je zřejmá – tou je překladač. Budeme tedy muset benchmark nejdříve přeložit a otestovat, jak dlouho bude trvat výpočet provedený (přeloženým) nativním kódem.

Samotný překlad je jednoduchý a prakticky okamžitý:

[schemer ~]$ csc pi1.scm

Dále již budeme používat spustitelný soubor nazvaný „pi1“:

[schemer ~]$ time ./pi1

Se stejnými výsledky výpočtu, ovšem zcela odlišnými časy:

1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.3023935500126
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003479
128 3.1536988490958
256 3.14768689955642
512 3.1446501625172
1024 3.14312401702818
2048 3.14235898912177
4096 3.14197598500561
8192 3.14178436023474
16384 3.14168851714959
32768 3.14164058792931
65536 3.14161662139939
131072 3.14160463765443
262144 3.14159864566185
524288 3.14159564963551
1048576 3.14159415161488
2097152 3.14159340260247
4194304 3.14159302809554
8388608 3.14159284084184
 
real    0m0.885s
user    0m0.869s
sys     0m0.011s

Nyní tedy celý výpočet trval pouze přibližně 0,89 sekundy, což je oproti interpretaci (více než 8 sekund) prakticky řádový rozdíl!

9. Porovnání kvality překladače Chicken Scheme s alternativními implementacemi vytvořenými v C a Go

Překladač Chicken Scheme tedy skutečně dokáže odvést poměrně velmi dobrou práci, minimálně v porovnání s klasickými interpretry popř. interpretry dovybavenými JIT překladačem. Ovšem jak dobrý či naopak špatný je tento překladač v porovnání s podobně naprogramovaným algoritmem v čistém céčku? Na tomto místě můžeme předpokládat, že Chicken Scheme bude produkovat horší kód (už jen kvůli neexistenci explicitního typového systému, resp. prozatím jsme tento systém nevyužili), ovšem musíme se o tomto předpokladu přesvědčit.

V céčku může obdobný výpočet konstanty π vypadat následovně (jedná se o prakticky doslovný přepis předchozího skriptu):

#include <stdio.h>
 
double compute_pi(int n) {
        double pi = 4.0;
        long i;
        for (i = 3; i <= n + 2; i += 2) {
                pi = pi * (i-1)/i * (i+1)/i;
        }
        return pi;
}
 
int main(void) {
        long n;
        for (n=1; n <= 10000000; n *= 2) {
                printf("%ld %16.14f\n", n, compute_pi(n));
        }
        return 0;

}

Výsledky pro neoptimalizovaný kód:

[schemer ~]$ gcc -Wall -ansi pi.c
 
[schemer ~]$ time ./a.out
 
1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.30239355001260
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003480
128 3.15369884909580
256 3.14768689955642
512 3.14465016251721
1024 3.14312401702820
2048 3.14235898912179
4096 3.14197598500563
8192 3.14178436023478
16384 3.14168851714965
32768 3.14164058792947
65536 3.14161662139959
131072 3.14160463765471
262144 3.14159864566229
524288 3.14159564963532
1048576 3.14159415161453
2097152 3.14159340260678
4194304 3.14159302810327
8388608 3.14159284083911
 
real    0m0.157s
user    0m0.154s
sys     0m0.002s

Zde je urychlení cca 5,5násobné oproti výsledku překladače Chicken Scheme!

Překlad se základními optimalizacemi:

[schemer ~]$ gcc -Wall -ansi -O3 pi1.c 
 
[schemer ~]$ time ./a.out 
 
1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.30239355001260
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003480
128 3.15369884909580
256 3.14768689955642
512 3.14465016251721
1024 3.14312401702820
2048 3.14235898912179
4096 3.14197598500563
8192 3.14178436023478
16384 3.14168851714965
32768 3.14164058792947
65536 3.14161662139959
131072 3.14160463765471
262144 3.14159864566229
524288 3.14159564963532
1048576 3.14159415161453
2097152 3.14159340260678
4194304 3.14159302810327
8388608 3.14159284083911
 
real    0m0.128s
user    0m0.126s
sys     0m0.001s

Je patrné, že jsme dosáhli ještě dalšího urychlení, i když již nikoli několikanásobného, jako tomu bylo při přechodu na C.

Pro zajímavost si ještě vyzkoušejme podobný algoritmus napsaný v programovacím jazyku Go. Nejdříve použijeme naivní přístup pracující v jednom vláknu (tj. stejný přístup, jako ve Scheme a jazyku C):

package main
 
import "fmt"
 
func computePi(n int) float64 {
        pi := 4.0
        var i int
        for i = 3; i <= n+2; i += 2 {
                fi := float64(i)
                pi = pi * (fi - 1) / fi * (fi + 1) / fi
        }
        return pi
}
 
func main() {
        var n int
        for n = 1; n <= 10000000; n *= 2 {
                fmt.Printf("%d %16.14f\n", n, computePi(n))
        }
}

S výsledky benchmarku:

[schemer ~]$ go build pi1.go
 
[schemer ~]$ time ./pi1
 
1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.30239355001260
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003480
128 3.15369884909580
256 3.14768689955642
512 3.14465016251721
1024 3.14312401702820
2048 3.14235898912179
4096 3.14197598500563
8192 3.14178436023478
16384 3.14168851714965
32768 3.14164058792947
65536 3.14161662139959
131072 3.14160463765471
262144 3.14159864566229
524288 3.14159564963532
1048576 3.14159415161453
2097152 3.14159340260678
4194304 3.14159302810327
8388608 3.14159284083911
 
real    0m0.143s
user    0m0.136s
sys     0m0.005s

Výkonnější by mohl být algoritmus převedený do takové podoby, kdy se konstanta π získaná ze zadaného počtu prvků nějaké řady vypočítá v samostatné gorutině:

package main
 
import "fmt"
 
func computePi(n int, results chan<- float64) {
        pi := 4.0
        var i int
        for i = 3; i <= n+2; i += 2 {
                fi := float64(i)
                pi = pi * (fi - 1) / fi * (fi + 1) / fi
        }
        results <- pi
}
 
func main() {
        var results [30]chan float64
        // inicializace kanálů
        for i := range results {
                results[i] = make(chan float64)
        }
 
        // výpočet v gorutinách
        for i, n := 0, 1; n <= 10000000; i, n = i+1, n*2 {
                go computePi(n, results[i])
        }
 
        // čekání na dokončení gorutin
        for i, n := 0, 1; n <= 10000000; i, n = i+1, n*2 {
                fmt.Printf("%d %16.14f\n", n, <-results[i])
        }
}

Nyní budou výsledky odlišné:

[schemer ~]$ go build pi2.go
 
[schemer ~]$ time ./pi2
 
1 3.55555555555556
2 3.55555555555556
4 3.41333333333333
8 3.30239355001260
16 3.23003646641172
32 3.18812716944714
64 3.16548206003480
128 3.15369884909580
256 3.14768689955642
512 3.14465016251721
1024 3.14312401702820
2048 3.14235898912179
4096 3.14197598500563
8192 3.14178436023478
16384 3.14168851714965
32768 3.14164058792947
65536 3.14161662139959
131072 3.14160463765471
262144 3.14159864566229
524288 3.14159564963532
1048576 3.14159415161453
2097152 3.14159340260678
4194304 3.14159302810327
8388608 3.14159284083911
 
real    0m0.078s
user    0m0.138s
sys     0m0.008s

Tento výpočet z hlediska mikroprocesoru sice trval prakticky stejně dlouho, jako výpočet předchozí, ovšem z pohledu uživatele byl proveden v prakticky polovičním čase. To přesně odpovídá použití gorutin, kdy je celkový čas zdola omezen poslední gorutinou, která vlastně provádí více výpočtů, než všechny ostatní gorutiny dohromady.

Poznámka: podobných rozdílů lze dosáhnout i při řádovém zvýšení počtu iterací a tím pádem i ve chvíli, kdy se časy výpočtu měří spíše v jednotkách a desítkách sekund. Samotný čas spuštění interpretru a/nebo runtime prostředí v případě Go je prakticky neměřitelný (s využitím nástroje time).

10. Typové informace a jejich vliv na výsledek benchmarku

Dalšího vylepšení času výpočtu je možné dosáhnout přidáním typových informací do zdrojového kódu vytvořeného v jazyku Scheme. Chicken Scheme umožňuje specifikovat typ globálních symbolů tímto zápisem:

(: symbol typ)

V případě funkcí pak zápisem:

(: symbol (typy na vstupu -> typ návratové hodnoty)

Dále je možné explicitně zadat typ hodnoty přiřazené k lokálnímu symbolu, a to s využitím speciální formy the, které se předá datový typ a hodnota či výraz. Například:

(let ((pi (the float 4.0)))
    ...
    ...
    ...)

Předchozí výpočet tedy můžeme poněkud nešikovně přepsat takto:

(: compute-pi (fixnum -> float))
(define (compute-pi n)
  (let ((pi (the float 4.0)))
    (do ((i (the fixnum 3) (+ i 2)))
      ((> i (+ n 2)))
      (set! pi (* pi (/ (- i 1) i) (/ (+ i 1) i))))
    pi))
 
(do ((n 1 (* n 2)))
  ((> n 10000000))
  (display n)
  (display " ")
  (display (compute-pi n))
  (newline))
Poznámka: typ float odpovídá numerické hodnotě s plovoucí řádovou čárkou, zatímco fixnum celým číslům.

11. Výsledky všech benchmarků v grafické podobě

Výsledky předchozích benchmarků si můžeme zobrazit i v grafické podobě:

Obrázek 5: Výsledky benchmarků v grafické podobě.

Poznámka: na tomto místě je dobré si uvědomit, že se jedná o mikrobenchmark, který pokrývá jen malou část možností jazyka Scheme. Existují i další benchmarky, které porovnávají více implementací Scheme vybavených překladači:

Obrázek 6: Porovnání rychlostí výpočtu různých implementací jazyka Scheme..

12. Další vlastnosti programovacího jazyka implementovaného v rámci Chicken Scheme

Většina základních vlastností programovacího jazyka implementovaného v rámci Chicken Scheme je odvozena z R5RS a částečně i z novějších vydání RnRS. Týká se to především samotné sémantiky programovacího jazyka, ovšem s tím, že některé funkce, které jsou v ostatních implementacích Scheme běžně dostupné, je v Chicken Scheme zapotřebí explicitně importovat. Týká se to například i tak základních funkcí, jakými jsou funkce vyššího řádu map či filter. Ty jsou dostupné v balíčku nazvaném srfi-1 a před jejich použitím je nutné použít volání:

(use srfi-1)

popř.:

(import srfi-1)

Podobně jako je tomu i v dalších implementacích Scheme je i v Chicken Scheme základním strukturovaným datovým typem seznam (list) doplněný o základní funkce pro práci s ním. Z LISPu byly převzaty funkce car a cdr i jejich další varianty (cadr, cdar atd.):

; helper function
(define (println item)
     (display item)
     (newline))
 
(println '(1 2 3 4))
 
(println (list 1 2 3 4))
 
; create list and assign it to symbol
; (=variable)
(define a '(1 2 3 4))
 
; get the first item
(println (car a))
 
; get the rest of a list
(println (cdr a))
 
; combination of car+cdr
(println (cadr a))
 
; combination of cdr+cdr
(println (cddr a))

S výsledky:

(1 2 3 4)
(1 2 3 4)
1
(2 3 4)
2
(3 4)

Interně jsou seznamy reprezentovány prvky, přičemž každý prvek je tvořen takzvanou tečka-dvojicí, kterou si můžeme představit jako strukturu obsahující dvě hodnoty – buď ukazatel na další tečka-dvojici nebo hodnotu (včetně prázdné hodnoty):

; helper function
(define (println item)
     (display item)
     (newline))
 
; simple dot-pair
(println '(1 . 2))
 
(println '(1 . ((2 . 3) . 4)))
 
(println '((1 . 2) . (3 . 4)))
 
; this is proper list in LISP, but not in Scheme!
(println '(1 . (2 . (3 . nil))))
 
; this is proper list
(println '(1 . (2 . (3 . ()))))

Výsledky získané spuštěním tohoto skriptu:

(1 . 2)
(1 (2 . 3) . 4)
((1 . 2) 3 . 4)
(1 2 3 . nil)
(1 2 3)
Poznámka: povšimněte si, že se chování Scheme (zde konkrétně Chicken Scheme) v některých ohledech odlišuje od tradičních implementací programovacího jazyka LISP.

Seznamy je možné konstruovat i s využitím funkce cons:

(define (print item)
     (display item)
     (newline))
 
(print (cons 1 2))
 
(print (cons 1 (cons 2 3)))
 
(print '((1 . 2) . (3 . 4)))
 
; this is proper list
(print (cons 1 (cons 2 (cons 3 '()))))
 
(define nil '())
 
; this is proper list
(print (cons 1 (cons 2 (cons 3 nil))))

S výsledky:

(1 . 2)
(1 2 . 3)
((1 . 2) 3 . 4)
(1 2 3)
(1 2 3)

13. Funkce a speciální formy

Podobně jako u každého dialektu programovacího jazyka LISP, i v případě Scheme se program skládá především z funkcí. Ty mohou být anonymní (nepojmenované) či naopak pojmenované. Nejprve se zabývejme pojmenovanými funkcemi, protože ty se chovají prakticky stejně, jako běžné funkce v jiných programovacích jazycích. Pojmenované funkce se definují pomocí speciální formy define, za níž v závorkách následuje jméno funkce. Každá funkce může mít libovolný počet parametrů, jejichž jména se uvádí v seznamu ihned za pojmenováním funkce. Poslední částí formy define je v tomto případě tělo funkce, přičemž po zavolání funkce se vyhodnocená forma vrátí jako její výsledek (nikde se tedy nezapisuje slovo „return“ ani nic s podobným významem):

; one-liner function
(define (add x y) (+ x y))
 
; function written on more lines
(define (mul x y)
  (* x y))
Poznámka: ve skutečnosti je výše uvedená definice pouze syntaktickým cukrem nahrazujícím definici proměnné, jejíž hodnotou je anonymní funkce, která je zapisovaná pomocí speciální formy lambda. Bez použití syntaktického cukru by definice nové funkce vypadala takto:
; function written on more lines using lambda
(define div (lambda (x y)
  (* x y)))

Zavolání funkce je jednoduché – používá se stále ten samý formát seznamu, na jehož prvním místě je jméno funkce a za ním následují parametry:

(print (add 1 2))
(print (mul 6 7))
(print (div 10 3))

Kromě pojmenovaných funkcí, které jsme si již představili v předchozím textu, je možné ve Scheme použít i funkce anonymní, tj. funkce, které nejsou navázány na žádné jméno. Pro tento účel se používá přímo lambda výraz (bez define), podobně jako v každém ortodoxním Lispu (snad kromě PicoLispu):

; anonymous function is a value
(lambda (x y) (+ x y))
 
; call anonymous function
(print (lambda (x y) (+ x y)))

Další důležitou vlastností jazyka implementovaného v Chicken Scheme, s níž se dnes (znovu) seznámíme, je použití takzvaných speciálních forem. Ze syntaktického hlediska jsou speciální formy zapisovány naprosto stejným způsobem jako běžné funkce, ovšem existuje zde jeden významný rozdíl – zatímco u funkcí jsou všechny jejich parametry nejdříve vyhodnoceny, u speciálních forem k tomuto vyhodnocení obecně nedochází, resp. jsou vyhodnoceny pouze některé parametry (které konkrétně, to závisí na tom, o jakou speciální formu se jedná). S některými speciálními formami jsme se již setkali, především s formou define či let, ovšem existují i formy další – cond, if, and, lambda, quote, do atd.

14. Koncová rekurze

V naprosté většině algoritmů se objevují bloky kódu, které se mají iterativně opakovat. Při programování s využitím funkcionálního paradigmatu se iterace vyjadřuje formou rekurze. Ta je samozřejmě ve Scheme podporována (mezi jediné známější jazyky, které rekurzi nepodporovaly, patřil původní FORTRAN a Basic), ovšem specifikace jazyka Scheme jde ještě dále, protože určuje, ve kterých případech je skutečná rekurze (při níž se parametry a návratové adresy musí ukládat na zásobník) nahrazena takzvanou koncovou rekurzí, což zjednodušeně řečeno znamená, že se namísto skutečného rekurzivního volání funkce interně provede obyčejný skok (koncový skok či koncové volání) bez nutnosti alokace místa na zásobníku pro parametry volané funkce a návratové adresy.

Koncová rekurze představuje při správném použití velmi silnou programovací techniku, protože umožňuje zapisovat mnoho algoritmů v mnohdy elegantní rekurzivní formě, ovšem skutečné zpracování takto zapsaných algoritmů je stejně efektivní jako provádění programové smyčky (každou koncovou rekurzi lze nahradit smyčkou a naopak).

Klasickým příkladem rozdílu mezi normální (plnou, skutečnou) rekurzí a koncovou rekurzí je výpočet faktoriálu. Ten můžeme zapsat mnoha způsoby, například (jak je to v matematice obvyklé), rekurzivně:

(define (factorial n)
    (if (= n 0) ; podmínka pro ukončení rekurzivního zanořování
        1       ; faktoriál nuly je definitoricky roven jedné
        (* n (factorial (- n 1)))))

Z teoretického hlediska není na výše uvedené funkci nic nekorektního, ovšem při jejím praktickém používání brzy narazíme na limit způsobený omezenou velikostí zásobníku.

Výše uvedený rekurzivní výpočet lze relativně malou úpravou převést na výpočet který (alespoň v programovacím jazyce Scheme) vede na koncové volání, což mj. znamená, že paměťové (prostorové) nároky tohoto programu jsou konstantní:

; výpočet faktoriálu využívající koncového volání
(define (factorial n)
    (let fact-iter (          ; pomocná vnitřní funkce
                  (n n)       ; počitadlo iterací
                  (result 1)) ; průběžný výsledek
        (if (= n 0)           ; po dosažení koncového stavu
            result            ; se vrátí průběžný výsledek
            (fact-iter (- n 1) (* n result)) ; koncové volání
        )))
Poznámka: i překlad do nativního kódu by měl být v tomto případě lepší, než u běžné rekurzivní varianty.

15. Lokální rozsah proměnných

Jazyk Scheme je, na rozdíl od původních LISPů, založen na lokálním rozsahu proměnných (local scope). Můžeme si to ukázat na následujícím demonstračním příkladu, v němž je uvnitř funkce add použit lokální rozsah, v rámci něhož je vyhodnocována proměnná x:

(define x 1)
(define y 2)
 
(define (add x y)
    ; rozsah (scope) je lokální!
    (set! x (+ x y))
    x)
 
(print (add x y))
(print (add x y))
 
(set! x 10)
(print (add x y))
(print (add x y))

Po spuštění tohoto příkladu se vypíše:

3
3
12
12
Poznámka: ve funkci add se tedy neměnila globální proměnná x.

Příklad s globálními a lokálními proměnnými:

(define x 1)
(define y 2)
 
(define (add x y)
    (+ x y))
 
(print (add x y))
 
(print
    (let ((x 10)
          (y 20))
          (add x y)))
 
 
(set! x 10)
(print (add x y))
 
(print
    (let ((x 10)
          (y 20))
          (add x y)))
 
(print
    (let ((x 100))
          (add x y)))

Po spuštění tohoto příkladu se vypíše:

3
30
12
30
102
Poznámka: lexical scope má ovšem dalekosáhlejší důsledky, které mj. ovlivňují činnost správce paměti atd. Jde o to, že pokud je nějaká proměnná (která je definovaná vně funkce) na funkci navázána (prakticky: je ve funkci použita), nemůže tato proměnná zaniknout ani při opuštění daného bloku, protože společně s funkcí tvoří takzvaný uzávěr (closure). S uzávěry se v LISPovské rodině jazyků setkáme velmi často a dnes je nalezneme i v některých dalších programovacích jazycích (zdaleka ne ve všech):
(define (larger-than limit)
    (lambda (value) (> value limit)))
 
(print ((larger-than 5) 0))
(print ((larger-than 5) 10))
 
(print (filter (larger-than 5) '(1 2 3 4 5 6 7 8 9 10)))

S těmito výsledky:

#f
#t
(6 7 8 9 10)
(6 7 8 9 10)

Další, nepatrně složitější implementace uzávěrů:

(use srfi-1)
 
(define (print item)
     (display item)
     (newline))
 
(define counter
    (let ((i -1))
         (lambda ()
             (set! i (+ i 1))
             i)))
 
(print (counter))
(print (counter))
(print (counter))

S výsledky:

0
1
2
Poznámka: zde jsme vytvořili funkci counter, kterou lze v určitém ohledu považovat za objekt, protože má vlastní stav a zapouzdřuje hodnotu čítače představovaného proměnnou i.
(use srfi-1)
 
(define (print item)
     (display item)
     (newline))
 
(define (get-counter)
    (let ((i -1))
         (lambda ()
             (set! i (+ i 1))
             i)))
 
(define counter1 (get-counter))
(define counter2 (get-counter))
 
(print (counter1))
(print (counter1))
(print (counter1))
 
(print (counter2))
(print (counter2))
(print (counter2))
 
(print (counter1))
(print (counter1))
(print (counter1))

Výsledky činnosti dvou čítačů:

0
1
2
 
0
1
2
 
3
4
5

16. FFI – rozhraní mezi Chicken Scheme a nativními jazyky (C apod.)

V ekosystému jazyka Chicken Scheme nalezneme hned několik implementací FFI neboli Foreign Function Interface. Jedno z těchto rozšíření se jmenuje přiléhavě – The „Easy“ Foreign Function Interface. Použití FFI, tedy zavolání nativní céčkové funkce, je s využitím tohoto rozšíření mnohdy velmi triviální. Pokud například potřebujeme zavolat standardní funkci getchar, jejíž deklaraci najdeme v hlavičkovém souboru stdio.h, stačí napsat:

(foreign-declare "
#include <stdio.h>
")
 
(foreign-parse "extern int getchar(void);")

Poté je možné tuto funkci zavolat, jakoby se jednalo o běžnou funkci či speciální formu deklarovanou přímo ve Scheme:

(print (getchar))

Podobné je to v případě funkce akceptující parametr nějakého (céčkového) typu:

(foreign-declare "
#include <math.h>
")
 
(foreign-parse "extern double fabs(double);")
 
(print (fabs -10))

V případě, že se použijí funkce, které nejsou dostupné ve standardní knihovně, je nutné příslušnou externí knihovnu či objektový soubor správně slinkovat:

$ csc -X easyffi ffi-test.scm soubor.o

Především při použití nestandardních knihoven je někdy nutné předat další parametry překladači céčka a/nebo linkeru, typicky s cestou ke hlavičkovým souborům a cestou ke knihovně, která se má slinkovat s vygenerovaným kódem do výsledného spustitelného souboru:

$ csc -X easyffi ffi-test.scm soubor.o -C -Iinclude_directory -L "-llinovaná_knihovna"
Poznámka: FFI lze využít jak při překladu (csc), což je implementačně jednodušší, tak i v režimu interpretace skriptů psaných ve Scheme.

17. Předchozí části seriálu

V této kapitole jsou uvedeny odkazy na všechny předchozí části seriálu o světě programovacích jazyků LISP a Scheme:

bitcoin_skoleni

  1. Jemný úvod do rozsáhlého světa jazyků LISP a Scheme
    https://www.root.cz/clanky/jemny-uvod-do-rozsahleho-sveta-jazyku-lisp-a-scheme/
  2. PicoLisp: minimalistický a přitom překvapivě výkonný interpret Lispu
    https://www.root.cz/clanky/picolisp-minimalisticky-a-pritom-prekvapive-vykonny-interpret-lispu/
  3. PicoLisp: užitečné funkce a speciální formy používané při tvorbě aplikací
    https://www.root.cz/clanky/picolisp-uzitecne-funkce-a-specialni-formy-pouzivane-pri-tvorbe-aplikaci/
  4. PicoLisp: dokončení popisu a několik praktických rad na závěr
    https://www.root.cz/clanky/picolisp-dokonceni-popisu-a-nekolik-praktickych-rad-na-zaver/
  5. GNU Guile – interpret Scheme vestavitelný do nativních aplikací
    https://www.root.cz/clanky/gnu-guile-interpret-scheme-vestavitelny-do-nativnich-aplikaci/
  6. TinyScheme aneb další interpret jazyka Scheme vestavitelný do dalších aplikací
    https://www.root.cz/clanky/tinyscheme-aneb-dalsi-interpret-jazyka-scheme-vestavitelny-do-dalsich-aplikaci/
  7. Kawa: překvapivě silný a výkonný dialekt Scheme pro JVM
    https://www.root.cz/clanky/kawa-prekvapive-silny-a-vykonny-dialekt-scheme-pro-jvm/
  8. Jazyk Kawa v ekosystému virtuálního stroje Javy
    https://www.root.cz/clanky/jazyk-kawa-v-ekosystemu-virtualniho-stroje-javy/
  9. Zpracování vektorů, matic a N-rozměrných polí v programovacím jazyku Kawa
    https://www.root.cz/clanky/zpracovani-vektoru-matic-a-n-rozmernych-poli-v-programovacim-jazyku-kawa/
  10. Racket: programovací jazyk a současně i platforma pro vývoj nových jazyků
    https://www.root.cz/clanky/racket-programovaci-jazyk-a-soucasne-i-platforma-pro-vyvoj-novych-jazyku/
  11. Makra v Racketu i v dalších lispovských jazycích
    https://www.root.cz/clanky/makra-v-racketu-i-v-dalsich-lispovskych-jazycich/
  12. Základní knihovna jazyka Racket
    https://www.root.cz/clanky/zakladni-knihovna-jazyka-racket/
  13. Jazyk Joker: dialekt Clojure naprogramovaný v Go
    https://www.root.cz/clanky/jazyk-joker-dialekt-clojure-naprogramovany-v-go/

18. Repositář s demonstračními příklady

Zdrojové kódy všech dnes použitých demonstračních příkladů byly uloženy do Git repositáře, který je dostupný na adrese https://github.com/tisnik/lisp-families.git (stále na GitHubu :-). V případě, že nebudete chtít klonovat celý repositář (ten je ovšem – alespoň prozatím – velmi malý, můžete namísto toho použít odkazy na jednotlivé příklady, které naleznete v následující tabulce:

# Příklad Popis příkladu Cesta
1 dot_pairs.scm konstrukce tečka dvojic (dot pairs) https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/dot_pairs.scm
2 cons.scm funkce cons použitá pro konstrukci seznamu https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/cons.scm
3 lists.scm základní práce se seznamy https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/lists.scm
4 functions.scm deklarace a volání funkcí https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/functions.scm
       
5 factorial1.scm rekurzivní výpočet faktoriálu, první varianta https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/factorial1.scm
6 factorial2.scm rekurzivní výpočet faktoriálu, druhá varianta https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/factorial2.scm
7 factorial3.scm tail rekurze při výpočtu faktoriálu https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/factorial3.scm
       
8 lexical_scope1.scm lexikální oblast platnosti proměnných, příklad číslo 1 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/lexical_scope1.scm
9 lexical_scope2.scm lexikální oblast platnosti proměnných, příklad číslo 2 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/lexical_scope2.scm
10 lexical_scope3.scm lexikální oblast platnosti proměnných, příklad číslo 3 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/lexical_scope3.scm
11 lexical_scope4.scm lexikální oblast platnosti proměnných, příklad číslo 4 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/lexical_scope4.scm
       
12 closure1.scm uzávěry, příklad číslo 1 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/closure1.scm
13 closure2.scm uzávěry, příklad číslo 2 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/closure2.scm
14 closure3.scm uzávěry, příklad číslo 3 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/closure3.scm
15 closure4.scm uzávěry, příklad číslo 4 https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chic­ken/closure4.scm
       
16 pi1.scm výpočet π realizované ve Scheme, základní varianta https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/pi1.scm
17 pi2.scm výpočet π realizované ve Scheme, přidání typových informací https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/pi2.scm
18 pi1.c výpočet π realizovaný v jazyku C https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/pi1.c
19 pi1.go výpočet π realizovaný v jazyku Go, základní varianta https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/pi1.go 
20 pi2.go výpočet π realizovaný v jazyku Go, varianta založená na gorutinách https://github.com/tisnik/lisp-families/blob/master/chicken/pi2.go

19. Literatura

Sbírka dnes již klasických knih o programovacích jazycích LISP a Scheme:

  1. Peter Seibel
    „Practical Common Lisp“
    2009
  2. Paul Graham
    „ANSI Common Lisp“
    1995
  3. Gerald Gazdar
    „Natural Language Processing in Lisp: An Introduction to Computational Linguistics“
    1989
  4. Peter Norvig
    „Paradigms of Artificial Intelligence Programming: Case Studies in Common Lisp“
    1991
  5. Alex Mileler et.al.
    „Clojure Applied: From Practice to Practitioner“
    2015
  6. „Living Clojure: An Introduction and Training Plan for Developers“
    2015
  7. Dmitri Sotnikov
    „Web Development with Clojure: Build Bulletproof Web Apps with Less Code“
    2016
  8. McCarthy
    „Recursive functions of symbolic expressions and their computation by machine, part I“
    1960
  9. R. Kent Dybvig
    „The Scheme Programming Language“
    2009
  10. Max Hailperin
    „Concrete Abstractions“
    1998
  11. Guy L. Steele
    „History of Scheme“
    2006, Sun Microsystems Laboratories
  12. Kolář J., Muller K.:
    „Speciální programovací jazyky“
    Praha 1981
  13. „AutoLISP Release 9, Programmer's reference“
    Autodesk Ltd., October 1987
  14. „AutoLISP Release 10, Programmer's reference“
    Autodesk Ltd., September 1988
  15. McCarthy, John; Abrahams, Paul W.; Edwards, Daniel J.; Hart, Timothy P.; Levin, Michael I.
    „LISP 1.5 Programmer's Manual“
    MIT Press. ISBN 0 262 130 1 1 4
  16. Carl Hewitt; Peter Bishop and Richard Steiger
    „A Universal Modular Actor Formalism for Artificial Intelligence“
    1973
  17. Feiman, J.
    „The Gartner Programming Language Survey (October 2001)“
    Gartner Advisory
  18. Harold Abelson, Gerald Jay Sussman, Julie Sussman:
    Structure and Interpretation of Computer Programs
    MIT Press. 1985, 1996 (a možná vyšel i další přetisk)
  19. Paul Graham
    On Lisp
    Prentice Hall, 1993
    Dostupné online na stránce http://www.paulgraham.com/on­lisptext.html
  20. David S. Touretzky
    Common LISP: A Gentle Introduction to Symbolic Computation (Dover Books on Engineering)
  21. Peter Norvig
    Paradigms of Artificial Intelligence Programming: Case Studies in Common Lisp
  22. Patrick Winston, Berthold Horn
    Lisp (3rd Edition)
    ISBN-13: 978–0201083194, ISBN-10: 0201083191
  23. Matthias Felleisen, David Van Horn, Dr. Conrad Barski
    Realm of Racket: Learn to Program, One Game at a Time!
    ISBN-13: 978–1593274917, ISBN-10: 1593274912
  24. Graham Hutton
    A tutorial on the universality andexpressiveness of fold
    http://www.cs.nott.ac.uk/~pszgmh/fol­d.pdf

20. Odkazy na Internetu

  1. Chicken Scheme
    https://call-cc.org/
  2. Eggs Unlimited
    http://wiki.call-cc.org/chicken-projects/egg-index-5.html
  3. Chicken Scheme Wiki
    https://wiki.call-cc.org/
  4. CHICKEN for Python programmers
    https://wiki.call-cc.org/chicken-for-python-programmers
  5. Programming for Performance
    http://wiki.call-cc.org/programming-for-performance
  6. Using the compiler
    https://wiki.call-cc.org/man/4/Using%20the%20compiler
  7. CHICKEN Scheme tutorials
    https://wiki.call-cc.org/tutorials
  8. Racket: programovací jazyk a současně i platforma pro vývoj nových jazyků
    https://www.root.cz/clanky/racket-programovaci-jazyk-a-soucasne-i-platforma-pro-vyvoj-novych-jazyku/
  9. Makra v Racketu i v dalších lispovských jazycích
    https://www.root.cz/clanky/makra-v-racketu-i-v-dalsich-lispovskych-jazycich/
  10. Základní knihovna jazyka Racket
    https://www.root.cz/clanky/zakladni-knihovna-jazyka-racket/
  11. Grafický metaformát PostScript
    https://www.root.cz/clanky/graficky-metaformat-postscript/
  12. Vektorový grafický formát SVG
    https://www.root.cz/clanky/vektorovy-graficky-format-svg/
  13. The Racket Drawing Toolkit
    https://docs.racket-lang.org/draw/index.html
  14. Traditional Turtles
    https://docs.racket-lang.org/turtles/Traditio­nal_Turtles.html
  15. [racket] How best to repeat a function call n times?
    https://lists.racket-lang.org/users/archive/2014-September/064203.html
  16. Racket: Macros
    https://www.it.uu.se/edu/cou­rse/homepage/avfunpro/ht13/lec­tures/Racket-3-Macros.pdf
  17. Beautiful Racket / explainers: Macros
    https://beautifulracket.com/ex­plainer/macros.html
  18. Macros (dokumentace k Racketu)
    https://docs.racket-lang.org/guide/macros.html
  19. Model syntaxe jazyka Racket
    https://docs.racket-lang.org/reference/syntax-model.html
  20. Syntax Objects
    https://docs.racket-lang.org/guide/stx-obj.html
  21. Tech behind Tech: Clojure Macros Simplified
    http://techbehindtech.com/2010/09/28/clo­jure-macros-simplified/
  22. Fatvat – Exploring functional programming: Clojure Macros
    http://www.fatvat.co.uk/2009/02/clo­jure-macros.html
  23. Beautiful Racket: an introduction to language-oriented programming using Racket
    https://beautifulracket.com/
  24. Stránky projektu Racket
    https://racket-lang.org/
  25. Dokumentace k projektu Racket
    https://docs.racket-lang.org/index.html
  26. Seznam dostupných balíčků pro Racket
    https://pkgs.racket-lang.org/
  27. Racket na Wikipedii
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Racket_(programming_lan­guage)
  28. Blogy o Racketu a navazujících technologiích
    https://blog.racket-lang.org/
  29. Prográmky psané v Racketu na RosettaCode
    http://rosettacode.org/wi­ki/Category:Racket
  30. Fear of Macros
    https://www.greghendershott.com/fear-of-macros/
  31. Rackjure
    https://github.com/greghen­dershott/rackjure
  32. Matthew Flatt’s proposal to change Racket’s s-expressions based syntax to infix representation creates a stir in the community
    https://hub.packtpub.com/matthew-flatts-proposal-to-change-rackets-s-expressions-based-syntax-to-infix-representation-creates-a-stir-in-the-community/
  33. Racket News
    https://racket-news.com/
  34. Racket: Lisp for learning
    https://lwn.net/Articles/795385/
  35. Future of Racket
    https://www.greghendershot­t.com/2019/07/future-of-racket.html
  36. Kawa: Compiling Scheme to Java
    https://www.mit.edu/afs.new/sip­b/project/kawa/doc/kawa-tour.html
  37. Kawa in Languages shootout
    http://per.bothner.com/blog/2010/Kawa-in-shootout/
  38. Kawa 2.0 Supports Scheme R7RS
    https://developers.slashdot­.org/story/14/12/13/2259225/ka­wa-20-supports-scheme-r7rs/
  39. Kawa — fast scripting on the Java platform
    https://lwn.net/Articles/623349/
  40. Tail call (a její optimalizace)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Tail_call
  41. SLIME (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/SLIME
  42. slime.vim
    http://s3.amazonaws.com/mps/slime.vim
  43. What are the best scheme implementations?
    https://www.slant.co/topic­s/5282/~scheme-implementations
  44. Bigloo homepage
    http://www-sop.inria.fr/mimosa/fp/Bigloo/
  45. FTP s tarbally Bigloo
    ftp://ftp-sop.inria.fr/indes/fp/Bigloo
  46. GOTO 2018 • Functional Programming in 40 Minutes • Russ Olsen
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=0if71HOyVjY
  47. TinyScheme (stránka na Sourceforge)
    http://tinyscheme.sourcefor­ge.net/home.html
  48. Embedding Tiny Scheme in a Game
    http://www.silicondelight­.com/embedding-tiny-scheme-in-a-game/
  49. Embedding Scheme for a game mission scripting DSL
    http://carloscarrasco.com/embedding-scheme-for-a-game-mission-scripting-dsl.html
  50. Všechny verze TinyScheme na SourceForge
    https://sourceforge.net/pro­jects/tinyscheme/files/ti­nyscheme/
  51. Fork TinyScheme na GitHubu
    https://github.com/yawnt/tinyscheme
  52. Ackermannova funkce
    https://cs.wikipedia.org/wi­ki/Ackermannova_funkce
  53. Ackermann function na Rosetta Code
    https://rosettacode.org/wi­ki/Ackermann_function#Sche­me
  54. Success Stories (lisp.org)
    https://lisp-lang.org/success/
  55. Allegro Common Lisp Success Stories
    https://franz.com/success/
  56. Clojure Success Stories
    https://clojure.org/commu­nity/success_stories
  57. Scheme Quick Reference
    https://www.st.cs.uni-saarland.de/edu/config-ss04/scheme-quickref.pdf
  58. Slajdy o Scheme (od slajdu číslo 15)
    https://docs.google.com/pre­sentation/d/1abmDnKjrq1tcjGvvRNAK­hOiSTSE2lyagtcEPal07Gbo/e­dit
  59. Scheme Cheat Sheet
    https://github.com/smythp/scheme-cheat-sheet
  60. Embedding Lua, embedding Guile
    http://puntoblogspot.blog­spot.com/2013/04/embedding-lua-embedding-guile.html
  61. Lambda Papers
    https://en.wikisource.org/wi­ki/Lambda_Papers
  62. Revised7Report on the Algorithmic Language Scheme
    https://small.r7rs.org/at­tachment/r7rs.pdf
  63. Video Lectures (MIT, SICP 2005)
    https://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6–001-structure-and-interpretation-of-computer-programs-spring-2005/video-lectures/
  64. Why is Scheme my first language in university?
    https://softwareengineerin­g.stackexchange.com/questi­ons/115252/why-is-scheme-my-first-language-in-university
  65. The Perils of JavaSchools
    https://www.joelonsoftware­.com/2005/12/29/the-perils-of-javaschools-2/
  66. How to Design Programs, Second Edition
    https://htdp.org/2019–02–24/index.html
  67. LilyPond
    http://lilypond.org/
  68. LilyPond — Extending (přes Scheme)
    http://lilypond.org/doc/v2­.18/Documentation/extendin­g/scheme-tutorial
  69. Scheme in LilyPond
    http://lilypond.org/doc/v2­.18/Documentation/extendin­g/scheme-in-lilypond
  70. GnuCash
    http://www.gnucash.org/
  71. Custom Reports (in GNU Cash)
    https://wiki.gnucash.org/wi­ki/Custom_Reports
  72. Program by Design
    https://programbydesign.org/
  73. SchemePy
    https://pypi.org/project/SchemePy/
  74. LISP FQA: Section – [1–5] What is the „minimal“ set of primitives needed for a Lisp interpreter?
    http://www.faqs.org/faqs/lisp-faq/part1/section-6.html
  75. femtolisp
    https://github.com/JeffBe­zanson/femtolisp
  76. (How to Write a (Lisp) Interpreter (in Python))
    http://norvig.com/lispy.html
  77. Repositář s Guile Emacsem
    http://git.hcoop.net/?p=bpt/guile.git
  78. Interacting with Guile Compound Data Types in C
    http://www.lonelycactus.com/gu­ilebook/x1555.html
  79. Calling Guile functions from C
    http://www.lonelycactus.com/gu­ilebook/c1204.html#SECCAL­LGUILEFUNC
  80. Arrays, and other compound data types
    http://www.lonelycactus.com/gu­ilebook/charrays.html
  81. Interacting with Guile Compound Data Types in C
    http://www.lonelycactus.com/gu­ilebook/x1555.html
  82. Guile Reference Manual
    https://www.gnu.org/softwa­re/guile/manual/html_node/in­dex.html
  83. Scheme: Summary of Common Syntax
    https://www.gnu.org/softwa­re/guile/manual/html_node/Syn­tax-Summary.html#Syntax-Summary
  84. Scripting with Guile: Extension language enhances C and Scheme
    https://www.ibm.com/develo­perworks/library/l-guile/index.html
  85. Having fun with Guile: a tutorial
    http://dustycloud.org/misc/guile-tutorial.html
  86. Guile: Loading Readline Support
    https://www.gnu.org/softwa­re/guile/manual/html_node/Lo­ading-Readline-Support.html#Loading-Readline-Support
  87. lispy
    https://pypi.org/project/lispy/
  88. Lython
    https://pypi.org/project/Lython/
  89. Lizpop
    https://pypi.org/project/lizpop/
  90. Budoucnost programovacích jazyků
    http://www.knesl.com/budoucnost-programovacich-jazyku
  91. LISP Prolog and Evolution
    http://blog.samibadawi.com/2013/05/lisp-prolog-and-evolution.html
  92. List of Lisp-family programming languages
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_Lisp-family_programming_languages
  93. clojure_py na indexu PyPi
    https://pypi.python.org/py­pi/clojure_py
  94. PyClojure
    https://github.com/eigenhom­bre/PyClojure
  95. Hy na GitHubu
    https://github.com/hylang/hy
  96. Hy: The survival guide
    https://notes.pault.ag/hy-survival-guide/
  97. Hy běžící na monitoru terminálu společnosti Symbolics
    http://try-hy.appspot.com/
  98. Welcome to Hy’s documentation!
    http://docs.hylang.org/en/stable/
  99. Hy na PyPi
    https://pypi.org/project/hy/#des­cription
  100. Getting Hy on Python
    https://lwn.net/Articles/596626/
  101. Programming Can Be Fun with Hy
    https://opensourceforu.com/2014/02/pro­gramming-can-fun-hy/
  102. Přednáška o projektu Hy (pětiminutový lighttalk)
    http://blog.pault.ag/day/2013/04/02
  103. Hy (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hy
  104. GNU Emacs Lisp Reference Manual: Point
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­lisp/Point.html
  105. GNU Emacs Lisp Reference Manual: Narrowing
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­lisp/Narrowing.html
  106. GNU Emacs Lisp Reference Manual: Functions that Create Markers
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­lisp/Creating-Markers.html
  107. GNU Emacs Lisp Reference Manual: Motion
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­lisp/Motion.html#Motion
  108. GNU Emacs Lisp Reference Manual: Basic Char Syntax
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­lisp/Basic-Char-Syntax.html
  109. Elisp: Sequence: List, Array
    http://ergoemacs.org/emac­s/elisp_list_vs_vector.html
  110. Elisp: Property List
    http://ergoemacs.org/emac­s/elisp_property_list.html
  111. Elisp: Hash Table
    http://ergoemacs.org/emac­s/elisp_hash_table.html
  112. Elisp: Association List
    http://ergoemacs.org/emac­s/elisp_association_list.html
  113. The mapcar Function (An Introduction to Programming in Emacs Lisp)
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­intr/mapcar.html
  114. Anaphoric macro
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Anaphoric_macro
  115. Some Common Lisp Loop Macro Examples
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=3yl8o6r_omw
  116. A Guided Tour of Emacs
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/tour/
  117. The Roots of Lisp
    http://www.paulgraham.com/ro­otsoflisp.html
  118. Evil (Emacs Wiki)
    https://www.emacswiki.org/emacs/Evil
  119. Evil (na GitHubu)
    https://github.com/emacs-evil/evil
  120. Evil (na stránkách repositáře MELPA)
    https://melpa.org/#/evil
  121. Evil Mode: How I Switched From VIM to Emacs
    https://blog.jakuba.net/2014/06/23/e­vil-mode-how-to-switch-from-vim-to-emacs.html
  122. GNU Emacs (home page)
    https://www.gnu.org/software/emacs/
  123. GNU Emacs (texteditors.org)
    http://texteditors.org/cgi-bin/wiki.pl?GnuEmacs
  124. An Introduction To Using GDB Under Emacs
    http://tedlab.mit.edu/~dr/gdbin­tro.html
  125. An Introduction to Programming in Emacs Lisp
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­intr/index.html
  126. 27.6 Running Debuggers Under Emacs
    https://www.gnu.org/softwa­re/emacs/manual/html_node/e­macs/Debuggers.html
  127. GdbMode
    http://www.emacswiki.org/e­macs/GdbMode
  128. Emacs (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Emacs
  129. Emacs timeline
    http://www.jwz.org/doc/emacs-timeline.html
  130. Emacs Text Editors Family
    http://texteditors.org/cgi-bin/wiki.pl?EmacsFamily
  131. Vrapper aneb spojení možností Vimu a Eclipse
    https://mojefedora.cz/vrapper-aneb-spojeni-moznosti-vimu-a-eclipse/
  132. Vrapper aneb spojení možností Vimu a Eclipse (část 2: vyhledávání a nahrazování textu)
    https://mojefedora.cz/vrapper-aneb-spojeni-moznosti-vimu-a-eclipse-cast-2-vyhledavani-a-nahrazovani-textu/
  133. Emacs/Evil-mode – A basic reference to using evil mode in Emacs
    http://www.aakarshnair.com/posts/emacs-evil-mode-cheatsheet
  134. From Vim to Emacs+Evil chaotic migration guide
    https://juanjoalvarez.net/es/de­tail/2014/sep/19/vim-emacsevil-chaotic-migration-guide/
  135. Introduction to evil-mode {video)
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=PeVQwYUxYEg
  136. EINE (Emacs Wiki)
    http://www.emacswiki.org/emacs/EINE
  137. EINE (Texteditors.org)
    http://texteditors.org/cgi-bin/wiki.pl?EINE
  138. ZWEI (Emacs Wiki)
    http://www.emacswiki.org/emacs/ZWEI
  139. ZWEI (Texteditors.org)
    http://texteditors.org/cgi-bin/wiki.pl?ZWEI
  140. Zmacs (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zmacs
  141. Zmacs (Texteditors.org)
    http://texteditors.org/cgi-bin/wiki.pl?Zmacs
  142. TecoEmacs (Emacs Wiki)
    http://www.emacswiki.org/e­macs/TecoEmacs
  143. Micro Emacs
    http://www.emacswiki.org/e­macs/MicroEmacs
  144. Micro Emacs (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/MicroEMACS
  145. EmacsHistory
    http://www.emacswiki.org/e­macs/EmacsHistory
  146. Seznam editorů s ovládáním podobným Emacsu či kompatibilních s příkazy Emacsu
    http://www.finseth.com/emacs.html
  147. evil-numbers
    https://github.com/cofi/evil-numbers
  148. Debuggery a jejich nadstavby v Linuxu (1.část)
    http://fedora.cz/debuggery-a-jejich-nadstavby-v-linuxu/
  149. Debuggery a jejich nadstavby v Linuxu (2.část)
    http://fedora.cz/debuggery-a-jejich-nadstavby-v-linuxu-2-cast/
  150. Debuggery a jejich nadstavby v Linuxu (3): Nemiver
    http://fedora.cz/debuggery-a-jejich-nadstavby-v-linuxu-3-nemiver/
  151. Debuggery a jejich nadstavby v Linuxu (4): KDbg
    http://fedora.cz/debuggery-a-jejich-nadstavby-v-linuxu-4-kdbg/
  152. Debuggery a jejich nadstavby v Linuxu (5): ladění aplikací v editorech Emacs a Vim
    https://mojefedora.cz/debuggery-a-jejich-nadstavby-v-linuxu-5-ladeni-aplikaci-v-editorech-emacs-a-vim/
  153. Org mode
    https://orgmode.org/
  154. The Org Manual
    https://orgmode.org/manual/index.html
  155. Kakoune (modální textový editor)
    http://kakoune.org/
  156. Vim-style keybinding in Emacs/Evil-mode
    https://gist.github.com/tro­yp/6b4c9e1c8670200c04c16036805773d8
  157. Emacs – jak začít
    http://www.abclinuxu.cz/clan­ky/navody/emacs-jak-zacit
  158. Programovací jazyk LISP a LISP machines
    https://www.root.cz/clanky/pro­gramovaci-jazyk-lisp-a-lisp-machines/
  159. Evil-surround
    https://github.com/emacs-evil/evil-surround
  160. Spacemacs
    http://spacemacs.org/
  161. Lisp: Common Lisp, Racket, Clojure, Emacs Lisp
    http://hyperpolyglot.org/lisp
  162. Common Lisp, Scheme, Clojure, And Elisp Compared
    http://irreal.org/blog/?p=725
  163. Does Elisp Suck?
    http://irreal.org/blog/?p=675
  164. Emacs pro mírně pokročilé (9): Elisp
    https://www.root.cz/clanky/emacs-elisp/
  165. If I want to learn lisp, are emacs and elisp a good choice?
    https://www.reddit.com/r/e­macs/comments/2m141y/if_i_wan­t_to_learn_lisp_are_emacs_an­d_elisp_a/
  166. Clojure(Script) Interactive Development Environment that Rocks!
    https://github.com/clojure-emacs/cider
  167. An Introduction to Emacs Lisp
    https://harryrschwartz.com/2014/04/08/an-introduction-to-emacs-lisp.html
  168. Emergency Elisp
    http://steve-yegge.blogspot.com/2008/01/emergency-elisp.html
  169. Lambda calculus
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Lambda_calculus
  170. John McCarthy's original LISP paper from 1959
    https://www.reddit.com/r/pro­gramming/comments/17lpz4/joh­n_mccarthys_original_lisp_pa­per_from_1959/
  171. Micro Manual LISP
    https://www.scribd.com/do­cument/54050141/Micro-Manual-LISP
  172. How Lisp Became God's Own Programming Language
    https://twobithistory.org/2018/10/14/lis­p.html
  173. History of Lisp
    http://jmc.stanford.edu/ar­ticles/lisp/lisp.pdf
  174. The Roots of Lisp
    http://languagelog.ldc.upen­n.edu/myl/llog/jmc.pdf
  175. Racket
    https://racket-lang.org/
  176. The Racket Manifesto
    http://felleisen.org/matthi­as/manifesto/
  177. MIT replaces Scheme with Python
    https://www.johndcook.com/blog/2009/03/26/mit-replaces-scheme-with-python/
  178. Adventures in Advanced Symbolic Programming
    http://groups.csail.mit.e­du/mac/users/gjs/6.945/
  179. Why MIT Switched from Scheme to Python (2009)
    https://news.ycombinator.com/i­tem?id=14167453
  180. Starodávná stránka XLispu
    http://www.xlisp.org/
  181. AutoLISP
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/AutoLISP
  182. Seriál PicoLisp: minimalistický a výkonný interpret Lispu
    https://www.root.cz/serialy/picolisp-minimalisticky-a-vykonny-interpret-lispu/
  183. Common Lisp
    https://common-lisp.net/
  184. Getting Going with Common Lisp
    https://cliki.net/Getting%20Started
  185. Online Tutorial (Common Lisp)
    https://cliki.net/online%20tutorial
  186. Guile Emacs
    https://www.emacswiki.org/e­macs/GuileEmacs
  187. Guile Emacs History
    https://www.emacswiki.org/e­macs/GuileEmacsHistory
  188. Guile is a programming language
    https://www.gnu.org/software/guile/
  189. MIT Scheme
    http://groups.csail.mit.e­du/mac/projects/scheme/
  190. SIOD: Scheme in One Defun
    http://people.delphiforum­s.com/gjc//siod.html
  191. CommonLispForEmacs
    https://www.emacswiki.org/e­macs/CommonLispForEmacs
  192. Elisp: print, princ, prin1, format, message
    http://ergoemacs.org/emac­s/elisp_printing.html
  193. Special Forms in Lisp
    http://www.nhplace.com/ken­t/Papers/Special-Forms.html
  194. Basic Building Blocks in LISP
    https://www.tutorialspoin­t.com/lisp/lisp_basic_syn­tax.htm
  195. Introduction to LISP – University of Pittsburgh
    https://people.cs.pitt.edu/~mi­los/courses/cs2740/Lectures/Lis­pTutorial.pdf
  196. Why don't people use LISP
    https://forums.freebsd.org/threads/why-dont-people-use-lisp.24572/
  197. Structured program theorem
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Structured_program_the­orem
  198. Clojure: API Documentation
    https://clojure.org/api/api
  199. Tutorial for the Common Lisp Loop Macro
    http://www.ai.sri.com/pkarp/loop.html
  200. Common Lisp's Loop Macro Examples for Beginners
    http://www.unixuser.org/~e­uske/doc/cl/loop.html
  201. A modern list api for Emacs. No 'cl required.
    https://github.com/magnars/dash.el
  202. The LOOP Facility
    http://www.lispworks.com/do­cumentation/HyperSpec/Body/06_a­.htm
  203. Clojure.org: Vars and the Global Environment
    http://clojure.org/Vars
  204. Clojure.org: Refs and Transactions
    http://clojure.org/Refs
  205. Clojure.org: Atoms
    http://clojure.org/Atoms
  206. Clojure.org: Agents as Asynchronous Actions
    http://clojure.org/agents
  207. Transient Data Structureshttp://clojure.or­g/transients
  208. Dynamic Languages Strike Back
    http://steve-yegge.blogspot.cz/2008/05/dynamic-languages-strike-back.html
  209. Scripting: Higher Level Programming for the 21st Century
    http://www.tcl.tk/doc/scripting.html
  210. Clojure (na Wikipedia EN)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clojure
  211. Clojure (na Wikipedia CS)
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Clojure
  212. SICP (The Structure and Interpretation of Computer Programs)
    http://mitpress.mit.edu/sicp/
  213. Pure function
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Pure_function
  214. Funkcionální programování
    http://cs.wikipedia.org/wi­ki/Funkcionální_programová­ní
  215. Jazyky Hy a Clojure-py: moderní dialekty LISPu určené pro Python VM
    https://www.root.cz/clanky/jazyky-hy-a-clojure-py-moderni-dialekty-lispu-urcene-pro-python-vm/
  216. Pixie: lehký skriptovací jazyk s „kouzelnými“ schopnostmi
    https://www.root.cz/clanky/pixie-lehky-skriptovaci-jazyk-s-kouzelnymi-schopnostmi/
  217. Programovací jazyk Pixie: funkce ze základní knihovny a použití FFI
    https://www.root.cz/clanky/pro­gramovaci-jazyk-pixie-funkce-ze-zakladni-knihovny-a-pouziti-ffi/
  218. Stránka projektu Jython
    http://www.jython.org/
  219. Jython (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Jython
  220. Scripting for the Java Platform (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Scripting_for_the_Java_Plat­form
  221. JSR 223: Scripting for the JavaTM Platform
    https://jcp.org/en/jsr/detail?id=223
  222. List of JVM languages
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_JVM_languages
  223. The JavaTM Virtual Machine Specification, Second Edition
    http://java.sun.com/docs/bo­oks/jvms/second_edition/html/VMSpec­TOC.doc.html
  224. The class File Format
    http://java.sun.com/docs/bo­oks/jvms/second_edition/html/Clas­sFile.doc.html
  225. javap – The Java Class File Disassembler
    http://docs.oracle.com/ja­vase/1.4.2/docs/tooldocs/win­dows/javap.html
  226. javap-java-1.6.0-openjdk(1) – Linux man page
    http://linux.die.net/man/1/javap-java-1.6.0-openjdk
  227. Using javap
    http://www.idevelopment.in­fo/data/Programming/java/mis­cellaneous_java/Using_javap­.html
  228. Examine class files with the javap command
    http://www.techrepublic.com/ar­ticle/examine-class-files-with-the-javap-command/5815354

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.