I navzdory geograficky omezené dostupnosti značkové počítače s platformou Chrome OS z dílny společnosti Google slaví první tržní úspěchy. Chromebooky v loni na podzim představovaly až 30 % všech prodaných počítačů v ceně do 300 dolarů na americkém trhu. Prodeje zvedla hlavně poptávka studentů, kterou analytici přičítají dobré penetraci Google Apps do amerického školství. Zájem o Chromebooky ovšem není jen mezi studenty.
Nedávno analytici z NPD Group zveřejnili zprávu, že podle jimi nashromážděných údajů Chromebooky v roce 2013 představovaly 21 % ze všech přenosných počítačů dodaných do amerického firemního sektoru. Z počítačů obecně pak rovných 10 %. Tato poměrně vysoká čísla vyvolala bouřlivou diskusi o jejich věrohodnosti, ale NPD Group si za nimi stojí.
Zprávy o nemalé poptávce po Chromeboocích potvrzuje také e-shop Amazon.com, který uvedl, že dva ze tří nejprodávanějších přenosných počítačů z jeho nabídky ve vánoční sezóně 2013 byly právě Chromebooky. Dlužno dodat, že Amazon.com je jedním z mála oficiálních prodejců, což logicky může reálné zájem o Chromebooky zkreslovat, protože prodeje konkurenční typů a modelů přenosných počítačů se „rozpustí“ mezi spoustu e-tailerů a retailerů.
Chromebooky s procesory Haswell a all-in-one počítač Chromebase
Chromebook již není synonymem pro levný počítač se slabým výkonem a žalostnou výbavou. Na veletrhu CES 2014 byly oficiálně odhaleny nové modely pro tento rok s procesory Intel v generaci Haswell. Chromebooky tak z hlediska mobility i výkonu začínají konkurovat ultrabookům. Googlu se navíc daří do projektu zapojovat další a další výrobce. Ti logicky při současném stavu trhu osobních počítačů hledají nové obchodní příležitosti.
Chromebooky nyní vyrábějí firmy jako je Acer, Hewlett-Packard, Lenovo, Samsung nebo Toshiba. Zatím posledním do party je jihokorejské LG, které by se mělo podílet na rozšíření formátů počítačů s Chrome OS. Pod názvem Chromebase totiž hodlá na trh uvést stolní all-in-one počítač se systémem od Googlu, s nímž se pochlubilo na veletrhu CES 2014. Stolní počítače all-in-one, které nevyžadují mnoho místa, jsou v poslední době značně populární.
Uvidíme, jestli se na vlně jejich popularity sveze také Chromebase s Chrome OS. Zatím jediným stolním počítačem s Chrome OS je dnes už poněkud omšelý Chromebox, který v roce 2012 na trh uvedla společnost Samsung. Žádná data o prodejnosti však nejsou známá. Je dost možné, že novější all-in-one Chromebase v portfoliu počítačů s Chrome OS nahradí právě Chromebox, který ještě tvoří klasický case, byť v kompaktním provedení a la Mac Mini.
Google se ve spolupráci s hardwarovými partnery snaží pokrýt různé požadavky a představy uživatelů i v rámci přenosných počítačů Chromebook. Vedle modelů s x86/x64 procesory Haswell je v prodeji Chromebook založený na ARM architektuře. Nejzajímavějším loňským počinem je zřejmě Chromebook Pixel, tedy dosud nejdražší model se špičkovým dotykovým displejem, který je srovnáván s Retina displeji z počítačů značky Apple. Není však konvertibilní.
Chromebook oficiálně v ČR? Acer o tom prý velmi vážně uvažuje
Podle nejnovějších informací by se přinejmenším jeden Chromebook měl objevit také na českém trhu. Společnost Acer prý vážně uvažuje, že v České republice uvede do oficiálního prodeje svůj nový model C720. Na americkém trhu je k mání za přívětivých 199 dolarů, ale na českém trhu by byl zřejmě dražší (kvůli nákladům na výrobu české klávesnice, vyšší dani a povinné dvouleté záruce). I tak by české zájemce o přenosný počítač s Chrome OS mohl zajímat.
Chromebook Acer C720 má 11,6“ displej s nativním rozlišením 1366×768 pixelů (16:9). Rozměry celého zařízení činí 283×204×19 mm při hmotnosti 1,27 kg. Pohání jej procesor Intel Celeron (Haswell). Kapacita operační paměti činí 2 GB a kapacita SSD disku 16 GB. Optická mechanika v drobném těle pochopitelně chybí, ale částečně ji nahrazuje čtečka SD/SDHC/SDXC karet, která může posloužit i pro rozšíření úložného prostoru.
Acer C720 podporuje dual-band Wi-Fi (a/b/g/n) a Bluetooth 4.0. Ve výbavě je po jednom portu USB 2.0 a USB 3.0. Nechybí HDMI výstup pro propojení s monitorem či televizorem. K dispozici je též kombinované rozhraní pro 3,5mm jack, které dle nastavení funguje buď jako výstup na sluchátku nebo vstup pro mikrofon. V rámu displeje je zabudovaná webová kamera s VGA rozlišením. Na jedno nabití má počítač vydržet běžně 7 hodin v provozu. Teoretickým maximem je 8,5 hodiny.
Microsoft reaguje nekorektní srovnávací kampaní
Microsoft evidentně začíná chápat platformu Chrome OS jako relevantní konkurenci pro svá Windows. V pozadí je samozřejmě také souboj kancelářských řešení Google Apps a Office 365. Microsoft se pustil do srovnávací kampaně, ze které Windows vycházejí jako vítěz. Kromě videí s křečovitým humorem Microsoft vypustil do světa srovnávací tabulku, v níž minimálně ve dvou bodech neuvádí pravdivé údaje.
Microsoft tvrdí, že pod Chrome OS nelze přehrávat videa offline nebo ukládat dokumenty offline. Chrome OS má bezesporu mnohá omezení, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že zrovna tato na dlouhém seznamu nefigurují. Kontroverzí se však ve srovnávací tabulce najde více. Microsoft například upozorňuje, že Chrome OS nepodporuje programy pro Windows, což mi přijde, jako kdyby někdo konstatoval, že kočky neumějí štěkat a psi naopak mňoukat.
Microsoft také říká, že pod Chrome OS nefunguje Skype. To je pravda, protože čistě webový Skype je pořád v nedohlednu. Na druhou stranu ale Chrome OS podporuje Hangouts, což ale Microsoft nezmiňuje. Dále Chrome OS vyčítá, že nemá klasickou plochu, nýbrž pouze tapetu v pozadí oken. Zapomíná se však zmínit, že Chrome OS má obdobu nabídky Start, po které mnozí uživatelé posledních Windows teskně volají.
Nechci se Chrome OS slepě zastávat. V reálu toho skutečně umí a podporuje mnohem méně než Windows, OS X či Linux (ve většině distribucí). Myslím si ale, že se Microsoft snížil na hodně nízkou úroveň. Připomíná mi to neméně trapná a zavádějící srovnání, se kterými před lety přicházel Apple, když čiperný mladík reprezentující Mac v sérii videí zesměšňoval muže ve středním věku s kravatou, který měl představovat PC s Windows.
„Černý pátek“ připomněl hlavní problém Chrome OS
I když Microsoft působí poněkud dětinsky, tak značná část jeho kritiky směřující na hlavu Chrome OS je zcela relevantní. Koncepční omezení Chrome OS ukázal naposledy pátek 24. ledna 2014, kdy měl Google zhruba hodinu a půl trvající celosvětový výpadek většiny svých služeb. Mimo provoz byly služby jako je Gmail, Google Drive, Google Docs, Google Calendar, Hangouts a ještě několik dalších. Všechny patří mezi ty, na které se má Chrome OS spoléhat.
Výpadek začal krátce po 20. hodině našeho času, jenže třeba v USA bylo o osm hodin méně, takže právě vrcholil pracovní týden. Vzpomeňte si na vysoké prodeje Chromebooků do firemního sektoru zmíněné v úvodu článku. Uživatelé, kteří Chromebook používají v kombinaci s Google Apps v tu dobu neměli přístup ke svému e-mailu či kalendáři. Rovněž přišli o přístup k dokumentům a dalším souborům v cloudu. Nemohli ani komunikovat přes Hangouts.
Závislost na internetových službách je Achillovou patou platformy Chrome OS a není od věci si to jednou za čas v praxi připomenout. Google sice průběžně pracuje na podpoře offline režimu svých klíčových webových aplikací, ovšem je to již o několikaletý proces, který zatím nepřináší žádné převratné výsledky. Přitom Google tvrdí, že jde o jeho prioritu. Evidentně je tedy něco špatně. Nabízí se kacířská otázka, jestli špatně není celá koncepce Chrome OS, navzdory dílčím tržním úspěchům.