ja bych se zrovna u toho automobiloveho prumyslu zas tak moc neinspiroval, v nekterych ohledech jsou na tom hure nez ty browsery, viz. http://www.carscoops.com/2013/08/wireless-car-hacking-demonstrated-in.html
a pomerne zajimavy rozhovor s autory na http://twit.tv/show/security-now/497 o tristnim stavu zabezpeceni pristupu k pocitacovym systemum automobilu
cimz nechci rict, ze se mame smirit se stavem veci, jen bych to nevidel tak cernobile...
Vidíte a já se tam inspiruji. Podívejte se sám nebo se zeptejte táty jaké byla auta před 30-40 lety "popelnice".
Stačí si vzpomenout na spolehlivost a kolik aut zůstalo stát u krajnic při pátečním odjezdu na chalupy nebo na dovolenou. Ta spolehlivost a bezpečnost posádky se obrovským způsobem zlepšila.
Dnes jsou automobily kvalitativně na úplně jiné úrovni a výrobci, kteří to nedokázali měli problémy, zkrachovali nebo je někdo jiný koupil.
No, nesdílím to nadšení. Zase tak překotný vývoj to není. Technologie stará +/- 70 let, možná víc co já vím, akorát vylepšená a vyšperkovaná spoustou čidel a senzorů a desítkami servomotorů, které se mohou pokazit a kazí se. Co se taky mohlo pokazit na Š1000 MB co by si řidič sám neopravil? Palec, svíčky, karburátor, filtry? A to nemluvím o dvoutaktech. Nepamatuju si, že bychom jako děcka někde zůstali stát a museli odejít pěšky.
Bezpečnější jsou určitě. Ale taky to auto neváží 600 kg ale 1,5 t. A tak se tady prohání 1,5 t popelnice, které převážejí 80 kilového člověka. Mě to přijde padlé na hlavu. Bezesporu větší komfort. Je to ale to nejdůležitější? Na jednu stranu výrobci mírně zvyšují účinnost a na druhé hmotnost auta, takže to +/- žere pořád stejně.
Pred triceti az ctyriceti lety lidi kolikrat jezdily auty, ktera mela za sebou dvacet az tricel let provozu. Pokud za tach podminek stale jeste vetsinou dojela na chalupu a zpet, tak to byly docela dobre stroje. Chci videl, kolik z dnesnich aut bude za tricet let jeste jezdit. Mozna budou mit mene shnilou kastli, ale kvuli problemum v elektronice, na kterou ebudou nahradni dily, uz je nikdo neda dokupy.
Tak to se asi s novymi auty objevili novi ridici...
(Jinak samozrejme, ze typicky ma moralni a pravni odpovednost ridic, ale kupodivu novejsi auta ve vetsim poctu a pri vic najetych kilometrech zabijeji min. Je tady nutne rozlisit konkretni situaci a statistiku - stejne jako trebas rikame "ockovani zachranuje zivoty" prestoze konkrenti injekce pichaji konkretni lekari a politiku nastavuji konkrenti politici a epidemiologove nebo "koureni zabiji" prestoze v idndividualnim pripade je to pomala sebevrazda kuraka. Podal jsem to dost srozumitelne?)
To jsem si nevsiml, ale vsiml jsem si zminene kategorie ridice. Agresivni a blby. Jeden takovy zacal v kopci predjizdet strudl kamionu a aut na miste, kde by predjizdel jen totalni blb, protoze tam neni videt. Na kopci, zprava tam vedla silnice a z te vyjel manik s Trabantem a zacal sjizdet dolu proti tomu blbeckovi. A ten sklidem pokracoval v predjizdeni a ten clovek s Trabantem musel sjet ze silnice, aby zabranil srazce. To, ze ho ten blb videl zdaleka, rozhodne nebyl duvod k tomu, aby treba pomalil a na tu krajnici sjel sam, kdyz jel v protismeru, kde nemel co delat.
Takovych pripadu, i kdyz ne tak hustych, jsem videl vicero. Koukej se vic okolo, treba si vsimnes take. Spolecneho maji to, ze se jedna o auta na ukazovani s mladym ridicem za volantem. Stari praktici takovou prasarnu tezko udelaji.
Zadny soudoby auto neprezije 10let provozu. A narozdil od tech starejch vraku, to soudoby auto neumi NIKDO opravit. Tak maximalne ti navrhnou, ze ti vymenej 1/2 auta, za 10tinasobek ceny toho auta, a ze to MOZNA pomuze.
Konkretne? Co myslis, o kolik by cenu auta navysil nerezovej vejfuk? O 2kKc? A kdovi jestli? Jenze to by ti nikdy nemohli navrhnout, ze ti ten shnilej (po 3ch letech) vymenej ... za bratru 80k (bych chtel videt toho magora, kterej by jim to dal).
O kolik by cenu auta navysily proudovy stabilizatory u zarovek? O 20Kc? nj, ale to bys nikdy nepotreboval rozebirat 1/2 auta kvuli vymene zarovek, protoze nijak jinak se tam nedostanes. A zkus si u libovolnyho "moderniho" auta zmerit napeti ... ona ta 12V baterka dava 14V, a kdyz bezi motor, nameris neco mezi 17-18V ... to tem 12V zarovkam jiste dela mooc dobre.
Nebo se muzes jit pokochat znalostma ... v servisu (autorizovanym) nevedi, ze auto ma topeni vzadu (ford galaxy), klidne ti daji pisemne, ze auto nema vzadu central (toyota yaris), pripadne ti vrati auto s centimetrovou vuli kol po celem dnu stim, ze je to OK (opel), alternativne ti za 2x8k Kc vymeni zapalovaci kabely, a auto stejne po 1km chcipne (skoda), nebo vymeni 1/2 motoru, vcetne ridici jednotky, a auto stejne nenastartuje (saab), nebo ti tvrdi, ze sjety disky brzd po 15k je prece normalni, pripadne mas 3 mesice stary auto, ktery stoji 2,5 mesice v sevisu, protoze nebrzdi(peugeot) atd atd ....
Máte zkreslené představy, takže bych si dovolil je zkorigovat. Moje 17 let stará Škoda Felicie jezdí bez záseků. Výfuk zatím vyrezl asi 3x, oprava kolem 2t Kč. Napětí v rozvodné síti kontroluji přes palubní počítač, který má v sobě tu roztomilou funkci na kontrolu napětí - stabilních 14,2 V. Samozřejmě, že karosérie rezaví, ale na vnitřku se zub času zatím příliš neprojevuje.
1 odstavec:
Troufnu si říct že přežije 10let. Viděl bych to opačně, jezdí (nebo táhnou nepojízdné) k nám lidi i přes 100 km se starými auty. Ty "soudobá" auta opravujeme taky ale podle Vašeho příměru by ty "soudobá" auta musela stát od 20Kč do 5000Kč max :) a pomůžeme téměř vždy napoprvé.
2 odstavec:
Netuším kolik by stál výfuk z "nerezu" ale jistá firma Vám udělá výfuk se zárukou 10 let(vydrží zhruba 20 vlastní zkušenost) a stojí to cca 30 000,- Výfuky na nových autech bez problému vydrží min 5 let.Těch 80 k asi myslíte ne přímo výfuk ale systém pro dodatečnou úpravu výfukových plynů, ano to je možné ale většinou je to tím že si koupí špatně zvolenou motorizaci u daného modelu.(češi chtějí "naftu" v kombíku která jezdí za 5 i po městě....)
3 odstavec:
Stabilizátory by asi pomohly ale když si přečtete návod který je k tomu vozu dodáván tak to zvládne skoro každý.Žádná "baterka" nedá víc jak 13 v a to jen krátkodobě pak se ustálí na nějakých 12,5 +- a ano dobíjí se vyšším napětím ale strop je cca 14,2 jestli naměříte 17-18v tak buďto máte nákladní automobil který nedobíjí nebo osobní automobil který přebíjí, v obou případech doporučuji svěřit to někomu kdo se v tom vyzná.
4 odstavec:
Jestli Vy osobně jste měl všechny tyto auta s těmito problémy tak máte neskutečnou smůlu a je mi vás líto víc k tomu nemám co dodat.
Možná se mýlím ale opravuji auta a vše co má motor teprve asi 30let a posledních 25 mě za to obstojně platí.
Ty ses tak naivni ... znam osobne cloveka, kterej na konstrukci aut dela. Cas od casu dostavaji primo zadani, ze tu ci onu soucastku maji zeslabit/vymenit za horsi, protoze moc douho vydrzi.
A muzem pokracovat. Vis kolik stoji spickova navigace pro kamionaky, ktera samo bere v potaz i nosnosti mostu, prujezdni sirky/vysky/... ?? Kolem 15-20k (HW + SW samo). Vis za kolik ti proda automobilka smecko do auta? Horsi nez lecjaka free appka? Za 60k ...
Koupil sis nekdy novy auto? Srat se zacne uz v zaruce. Samo, nekteri si auto kupujou proto, aby ho mohli parkovat pred barakem. Pokud si nekdo kupuje auto proto, aby s nim najezdil 10k/rok a min ... tak je dbil, protoze se mu vyplati jezdit taxikem.
U feldy se mi nestalo, ze by se auto preplo znicehoz nic do nouzaku, a ja musel zastavit, vypnout motor a nastartovat, abych to resetoval ... lol. ctrl+alt+del by meli zaintegrovat do palubky ...
RJ feldy má nouzový režim, kuna překousala kabel od lambda sondy, změny jídzních vlastností jsem si nevšiml. Jediný rozdíl byl v tom, že nežrala 6.5l/100km ale kolem 10l/100km a toho si nejde hned všimnout pokud nemáte palubní PC (drtivá většina feld nemá) kde je chyba jsem zjistil až po připojení diagnostiky.
To neni nouzovej rezim. Vic to chlasta proto, ze to nema data. Nouzovej rezim omezi otacky a vykon motoru a to kurevsky. Nevytocis to pres 3k (+-) a nad 50km/h to uz temer neakceleruje.
Nektery auta pak po chcipnuti motoru uz ani nenastartujes, nekdy nejde v nouzaku klima ...
Kazdopadne zakladni indikace nouzaku je, ze muzes slapat na plyn jak chces, ale auto na to prakticky vubec nijak nereaguje. Ovsem chapu, ze nekdo s motorovou trikolkou 1,2 HTP to povazuje za beznej stav.