Názor k článku Chytré nabíjení Tesly, moderní nomádi a síť Mastodon, zápisky z OpenAltu od bez_přezdívky - Typický dům na sídlišti - 60 bytů na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 11. 2023 20:51

    bez_přezdívky

    Typický dům na sídlišti - 60 bytů na dům, parkoviště před domem plné, večer před prodlouženým víkendem, kdy většina chce zítra odjet nabitým autem. Tedy na parkovišti před domem je potřeba alespoň 40 nabíjecích stanic. Nejlépe pro každý byt jedna. Na sídlišti je takových bytů třeba 5000.

    Dejme si extrém - každý vlastní Teslu s baterií 75kWh, nabití na plno trvá cca 70 minut rychlým nabíjením. Takže máme 5000 aut, které během 10h musíme nabít. To znamená 75*5000 = 375000kWh během 10h, to znamená průměrný příkon 37500kW, tedy 37.5MW. Přičemž prvních 10 minut si zvládne vzít až 240kW. I kdyby se optimálně rozkládalo nabíjení všech aut po celou dobu, tak to špičkově může vylétnout až k 140MW.

    To všechno navíc k běžné spotřebě sídliště, protože všichni si chtějí posvítit na to smažení řízků na zejtra.

    Ja vím, je to extrém dnes. Zítra může mít baterie kapacitu ne 75kWh, ale 150kWh, protože dojezd, pak ta čísla budou platit ne pro 5000 aut, ale jen pro 2500. Navíc, ne každý byt má jedno auto, ale třeba v průměru 1.25 (na druhou stranu, nejsou vybitá do dna... ale představu o řádech potřebného výkonu to snad udělá). A to se bavíme o jednom sídlišti. Zdá-li se vám to jako mimo mísu, podívejte se třeba na Vinohrady v Brně - cca 13000 obyvatel, cca 5100 bytů, parkoviště přeplněná a nahraďte auta elektrickými.

    Taky používání baterky auta jako dočasného úložiště energie je v praxi problematické - takovéto přelévání energie mezi sítí a baterkou sem a tam může být dost ošemetná věc - co když v okamžiku, kdy bude baterka na dně, budu potřebovat urgentně odjet? Takové to ženarodí, devadesátiletá babička na zemi, ufiklý prst na cirguli...

    Upřímně řečeno, ono už teď se tiše přepokládá, že rezervovaný výkon daný jističem nezačnou všichni odebírat najednou. Ono to funguje jako ještě nedávno oblíbená agregace u připojení k internetu...

    Jízda s elektroautem mi dnes připadá docela podobně jako propagační jízda manželky Henryho Forda - benzínky tehdy neexistovaly, tak plánovala trasu tak, aby jela kolem lékáren, kde kupovala technický benzín... Tak dnes se podobně plánuje jízda kolem dobíjecích stanic... Není to tak trochu krok zpět ve jménu pokroku?