... Druhým dechem však musíme otevřeně říct, že to není stoprocentní a ne vše funguje. ...
Třetím dechem dodávám, že toto je jeden z důvodů proč používám LINUX, protože ve WINE mi jede World of Warcraft stabilněji a lépe (a na slabším železe) než pod Windows, kde mi pravidelně tuhne a je to nehratelný. To že vývojáři kolem GNU reverzivně napsali lepší Win API pro moji konkrétní aplikaci, než soudruzi z MS je teda pro Redmond pěkná vostuda. Jinak článek je fajn, je to pěkně ucelený a ukazuje BFU opravdu to, čím je tenhle systém specifický proti Win.
Háček je v tom, že s příchodem Windows Vista a DirectX 10 bude Wine zase prakticky na nule. Aspoň u těch novějších her. Ale už teď je Wine na takové úrovni, že se na něm dá hrát obrovská spousta her, takže díky bohu za něj.
Takže se pánům podařilo 9 let starý engine zmodernizovat na 3-4 roky starý engine? Hm, to je ovšem průlom. Možná kdyby začali s Wolf3D engine, skončili by u obdoby CryEngine 2 :). Chápejte: hry stárnou velmi rychle. Jestli o dva roky staré verzi Linuxu tvrdíte, že je out, tak dva roky stará hra je daleko více out. Zbyde jen pár opravdu nadčasových kousků, které si (třeba díky skvělé atmosféře nebo originálnímu ději) stojí za to zahrát i s "pravěkou" grafikou.
No a když jsme u toho, XreaL je po dvou letech vývoje v pre-alpha verzi. Nechci nic předjímat, ale podle mého názoru to dopadne jako Cube. Příšerně zastaralý engine, úděsná grafika, ztráta času pro autory i hráče.
A Crysis jste neviděl? Srovnejte s konzolemi. Navíc takové GTA4 (které pravda na PC ještě není) běží na PS3 jen 640p, což je výsměch.
Prostě je třeba se smířit s tím, že dnešní základní PC za 15000 Kč s GeForce 8800GT 512MB a Core2 Duo E7200 je na tom výkonově o dost lépe, než rok a půl stará PS3, nebo dva a půl roku starý XBox 360.
Jenže nulová optimalizace rychlosti pro PC způsobí dorovnání výkonové ztráty konzolí.
Kdysi J.Carmack tvrdil. že Amiga není dost výkonná pro Dooma.
Amigisti si tedy vytvořili svoje klony doomovek.
Jakmile ID soft uvolnil zdrojáky, Doom na Amigu vyšel a běžel rychleji než na srovnatelném PC.
Když vidím efekty ,které jsou schopni vytvořit tvůrci her pro konzole, je mi smutno.
S optimalizovaným kódem by takový Crysis svištěl na hardware o generaci starším, než jaký má uveden
jako minimální konfiguraci.
Optimalizace některých her je pravda tristní. Nicméně Crysis je z těch lepších.
Ono to souvisí s tím, že PC mají velké množství konfigurací, a autoři SW se nesnaží. Co na jedné grafické kartě běží velmi dobře, na druhé je pomalé. Autoři her to typicky řeší tak, že dají uživateli obrazovku s pár desítkami options (kterým uživatel nerozumí), a nějaké tři presety typu "dobrý, lepší, nejlepší". Ovšem ono se jim těžko divit ve chvíli, kdy podpora takového množství konfirugací přinese tak málo peněz. Hry pro PC se spíše kradou, než prodávají. A hry s copy protection, ty zase nemají rádi zákazníci.
Ale není přece problém Microsoftu, že společnost Blizzard (teda jestli je to stále tahle společnost, která dělá Warcrafta - WOW nehraju) nevyužila plně potenciálu Windows API. A pokud využila celého potenciálu a stále je hra pomalá, tak je to opět chyba tvůrce hry, že ji napsala zrovna pro Windows API. Mohla ji přece napsat nativně pro Linux. Za to přece Microsoft nemůže. (BTW: jedu na Ubuntu a Linux používám již 6 let jak na PC tak na NTB). Nenadávejte na M$, ale tlačte na Blizzard, aby Vám přepsali WOW pro Linux.
No já nenadávámm, jenom konstatuju stav, že na Debian Linux/Wine mi WoWko jede lépe (stabilita, rychlost), než pod Windows 2000 na malinko silnějsím (samozřejmě trochu odlišným) HW. A zda je to chyba Blizardu nebo MS? To by mne ani tak nemuselo trápit pokud bych k tomu přistupoval jako BFU, osobně bych to ale spíš viděl na nějaké zádrhel ve Woknech, buď je mám blbě nastavený (což nemůžu vyloučit ani potvrdit) a nebo je to tak jak jsem psal výše, zkrátka WINE je lepší jako Windows. Ale může být kopie lepší než originál? :-) Je to záhada.