Pokud se bojíte tmy, doporučuji vám hru Closure raději nehrát. Temnota je všudypřítomná a světlo v ní nepředstavuje jen jedinou zónu vhodnou pro život, ale určuje i hranice mezi bytím a nebytím. Neskrývají se v ní překážky, pasti ani nepřátelé. Tam, kam světlo nedopadne, není nic, a pokud se na podobném světlem nepolíbeném místě nacházíte, čeká vás pád do propasti zapomnění.
Herní mechanizmy Closure nejsou zas tak vzdálené hře Portal. To, že vás od vašeho cíle odděluje zdánlivě neproniknutelná zeď, je drobný detail. Hmotné je jen to, kam dopadne světlo. To ale není fixně dáno. Všude po mapě se nacházejí jakési světelné pochodně, které váš avatar může volně přenášet a pokládat na určitá místa. Pokud tak ozáříte například jen jednu polovinu stěny a druhu necháte tmavou, lze jí v temném místě proskočit, musíte však dát pozor na to, abyste dopadli zase na hmotnou (osvětlenou) zem.
Ve tmě se hledá východ těžce
Bylo by to prosté, kdybyste měli alespoň potuchy, jak daná mapa vypadá. Osvětlené jsou jen kousky. Někdy se dokonce stane, že stojíte jen vy na lehce ozářeném místě s pochodní a zíráte do temnoty. První vaše akce bude spíš zkoumání, kde se nacházejí dveře, které vás dostanou do dalšího levelu a mapujete polohu zdí a „neprůchodných“ překážek.
Nemůžete se spoléhat pouze na zářící pochodně. Některé mapy jsou prošpikovány různými mechanizmy. Ty vezmou světelný zdroj a vezou ho na kolejích. Pokud s ním neudržíte krok, čeká vás pád do temných hlubin. Někdy má zdroj světla funkci lampičky, pokud se k ní dostanete, lze jí pootočit a osvítit nějakou vzdálenou nebo pro vás nedostupnou část.
I fyziky si užijete do sytosti
Dále Closure disponuje celkem funkční fyzikou. Sem tam jste nuceni na sebe skládat bedny nebo odvalovat kola z cesta či je pouštět ze svahu. Voda se chová opravdu jako voda a některé předměty plavou, kov zas klesá k zemi. Je to detail, ale voda místy dokáže sehrát velmi zásadní roli v řešení hádanek. Jediné štěstí je, že se v ní váš avatar nemůže utopit, což vám dává alespoň více času přemýšlet.
Tma vyvolává velmi klaustrofobní atmosféru. Obzvlášť, když se vám stane, že vidíte jen metr před sebe a pak zničeho nic spadnete do vody. Všudypřítomná nejistota dodává hře šťávu. Najednou se nejedná jen o obyčejnou logickou hru, ale dobrodružství a hledání cesty z toho mizerného světa pryč.
Záleží ale na člověku, jak danou situaci cítí. Podobně jako v Limbovi vás nečeká žádné vyprávění příběhu, ani nevíte co hledáte, ale přesto vás něco táhne neustále kupředu. Stejně, jako nevíte co se skrývá ve tmě, jsou vám skryty i motivace podivné kreatury, kterou ovládáte. Prožíváním jednotlivých úrovní vám ale snad přiroste k srdci, podobně jako mně, a začnete se o ni v temném labyrintu strachovat.
S černobílým světem skvěle koresponduje hudba
Kromě bílé a černé v Closure nenarazíte na žádnou další barvu. To byl od autorů velmi moudrý krok, neboť to nejen dodává hře na atmosféře, ale také je to i velmi praktické. Jak začne v černém světě něco bělat, ihned si toho všimnete. S použitím celé palety barev by občas mohlo dojít k dezorientaci a k černé je samozřejmě nejvíce kontrastní bílá. Svět vypadá jako ručně kreslený a místy jsem si vzpomněl na obrazy od umělce H. R. Gigera.
Hudební stránka vsází na temné dunivé tóny. Na dobré náladě vám pravděpodobně moc nepřidá, ale s grafikou koresponduje velmi dobře. Ostatní zvuky jsou minimalistické, ale dobře rozeznatelné. Převážně díky nim poznáte, že jste vstoupili do vody nebo něco v dáli žuchlo na zem. Po čase se mi stalo, že jsem na hudbu i zvuky zapomněl a nevnímal je. Jsou tak nějak srostlé se světem a pokud vypnete reproduktory, velmi intenzivně to poznáte.
Závěr a konečné hodnocení
Closure je originální hra s velmi depresivní a klaustrofobickou atmosférou. Jedná se o další skvělou logickou indiovku a za 9,99 dolarů si užijete srandy dosytosti. Jen nečekejte herní dobu přesahující několik hodin. Pro ty, co se bojí tmy, je však tato indiovka velmi nevhodná. Temnota je v ní totiž všudypřítomná!
Closure můžete ještě teď zakoupit v akci the Humble Indie Bundle 7 a nebo na Ubuntu Software Centre.
Výhody
-
Atmosféra
-
Herní principy
-
Audiovizuální stránka
Nevýhody
-
Herní doba
-
Kolísavá obtížnost
-
Absence příběhu