Aby pravě poznali výhody těchto produktů a případně v budoucnu aby to zavedli v těch společnostech pro další generace … (Ale neptejte se mně na výhody, pro mně osobně OO nemá žádné a před Linux jich zase pro mně nemá tolik, abych byl nucený přejít ať už z Windows nebo Mac Os …). Každopádně si myslím, že by měla na všech školách být možnost Linux, OO, … používat, ale nemělo by se používání vynucovat – což na pár školách bohužel dělají …
Problém může být v tom, že když je škola naučí na Windows XP, tak budou žáci/studenti znát jenom Windows XP. Když to bude Word z balíku MS Office 2003, tak to zase bude jen ta jedna verze.
Tím, že ve škole ukáží i jiné alternativy se studenti učí mít jiný pohled na problematiku a učí se zvládat obecný přístup. Pak jim nečiní problém přechod na jinou verzi Office, Windows apod.
Vidím to v naší firmě, kde ITci evidentně znají jen MS svět a jednoduché věci řeší katastrofálně neefektivním způsobem, protože holt ten přehled nemají.
Umi vase dcera poslat email ? Umi pracovat s texty, tabulkami, …? Zrejme ne a vy taktez ne, jelikoz z vyjadreni vyse konstatuji ze jste hlupak. ZS by mela ucit prave zminene dovednosti, nikoli uzivani konkretniho SW. Pokud nekdo umi poslat email, tak je mu jedno zda ho posadite pred Utlouka nebo TB ci jakehokoli jineho klienta (trebas weboveho).
Me totiz naprsto fascinuji lide, kteri jsou trebas o 10+let mladsi nez ja, a tudiz uz od detstvi maji pristup k pocitacum na kazdem kroku, ale nemaji naprosto zakladni dovednosti. Nevedi ze email ma nejaky predmet, ktery je slusnost vyplnit, nevedi, ze sloupecky v tabulce lze secist … a to nema s nejakou konkretni aplikaci nic spolecneho.
Ostatne, sem zvedav jak vase dcera za tech ± 5 – 10let kdy se dostane do pracovniho procesu uplatni znalosti aplikaci, ktere jiz nebudou existovat.
Na vás je vidět, že o věci nemáte ani páru.
Škola má děti učit používat efektivně PC a nikoliv konkrétní verze nějakého OS či aplikací, které budou za pár let vypadat jinak. Pak je úplně jedno na čem se to učí a nemusíte zbytečně vyhazovat za nesmyslné licence a dělat z dětí tupce svázané se ziskem konkrétní firmy.
Mám také dceru a té vaší je mně v tomto líto. Já té mojí vždy uvedu po hodině informatiky věci na pravou míru, protože ty blbosti, které se dnes učí jsou dětem k ničemu a má to jediný cíl – výchovu nových zákazníků jisté firmy. Nic užitečného je to nenaučí…
Tak třeba:
Milé děti. Když chceme na počítači napsat text, klikneme na ikonu „W“.
Milé děti. Internet na počítači to je to modré „e“.
Milé děti. Programy se nekradou. Pokud máte doma počítač a nemáte koupené programy, nechováte se správně – řekněte to tatínkovi.
Milé děti. Firma MS je nejdůležitější v tomto oboru. Bez ní by nebyl Internet a počítač byste doma určitě neměli.
Fakt nekecám. To je na některých školách realita…
aj ja mám dcéru na strednej škole a učím informatiku na inej strednej škole. Vždy sa teším na nejaký nový vtip, ktorý z informatiky prinesie.
Minule sme spoločne behali po byte a vykrikovali „Zázrak! Zázrak!“, pretože v škole sa učili, že počítač bez Windows nefunguje…
Ale v škole používajú „moderný“ OS (Vista 32-b), s modernými aplikáciami M$ Off 2007 a podobne… Tým IMHO vychovávajú budúcich poslušných zákazníkov istej nemenovanej firmy.
Ale moja dcéra už vie, čo je to sloboda výberu. A hlavne vie, že všetko čo sa naučila urobiť s OOo dokáže urobiť (po troche hľadania v GUI) aj v tom super výnimočnom najlepšom a nenahraditeľnom M$S Office.
Len na okraj, žiaci na mojich hodinách pracujú so 64-b aplikáciami prostredníctvom bezdiskových staníc v prostredí LTSP 5 a na podiv, väčšina dokáže to, čo sa naučí, použiť aj doma na Windows.
Nechápem prečo mňa v škole učili používať PMD-85. Aj asemblér ma učili pre 8080, v praxi absolútne nevyužiteľné, kým som skončil školu, dávno sa používali 16-b procesory… A môjho fotra, učili elektrónky…
Já bych si zase přál, aby moje dítě vidělo různé systémy a naučilo se s aplikacemi pracovat ne tak, že si bude pamatovat, v kterém menu to je, ale co to dělá a proč, aby příště u úplně jiného systému (nebo jen jiné verze ofisů!!!), kde jsou menu jiná, ale pojmenování funkčností podobné, nebylo v prdeli, prostě aby chápalo, jak to funguje. Zastuzení u jediné aplikace je děsivé, vlastně vzniká otázka, zda takové vzdělání nějakou využitelnost má.
Souhlasím s tebou, i přes to, že sám Linux používám. Učit někoho něco, s čím se v praxi zřejmě nesetká, je volovina.
A k těm prskalům v diskusi: zamyslete se nad sebou. Je fakt tak hrozně nutný lidem ten Linux nutit? Popravdě, mně je naprosto u p*dele co koho ve škole učí – kdo má zájem, najde si svoji cestičku sám a koho to nezajímá, ten se stejně bude bránit. Když některé z vás tak hrozně trápí málo Linuxových desktopů, tak pro to sakra hněte vlastní p*delí. Šiřte Linux doma, mezi známé, kamarády atd.
Občas je to tu jako číst tiskovou zprávu Microsoftu – už máme X% trhu, to jsme ale dobří co? Máme méně chyb než systém X, to jsme ale dobří co? Firma X nám hrozně ubližuje, třikrát fuj. Systém Y (aby náhodou někdo nehledal asociace) porušuje licenci, plivněte si taky…
Mně můj Debian vyhovuje, jsem s ním spokojen a co používají ostatní je mi naprosto ukradené. Propaguju ho nenásilnou formou, třeba tím, že někde u pivka, když si někdo stěžuje na Windows, tak mu ukážu svůj notebook s Debianem a předvedu, jak fajn se s tím pracuje. A pár lidí jsem takhle ulovil a dnes spokojeně linuxují, byť třeba na Ubuntu.
Chování některých „linuxáků“ je stejně hloupé jako chování MS, které tak odsuzují. Já jsem pro informování o tom, že existují i jiné operační systémy, jiné kancelářské balíky atd. Ale násilím někomu cpát něco, co mu ve finále k ničemu nebude, to je skoro stejné jako Microsoftí protlačování vlastních technologií.
Nemyslite, ze statni skolstvi, placene z kapsy danoveho poplatnika, by melo mit jiny cil, nez udrzovani a upevnovani monopolu jedne nejmenovane americke firmy? Jeste bych to pochopil, kdyby ta firma byla ceska. Ale takto tezko. Ucte deti Widle a MS Office a i v budoucnu bude statni sprava porad jen na Widlich a MS Office. A vy to budete platit. Kazdy dolar, ktery poslete do USA, bude v USA, ne v Evrope, ne v Cechach, kde asi zijete. K tomu si muzete koupit treba americke auto, lit do nej benzin od Shellu, Texaca a Essa, zivit se hamburgery z Mac Donaldu a dioxiny z KFC, aby se Americanum vedlo jeste lepe
Jak můžeš vědět, s čím se dnešní žák základky v praxi setká? Mezi informatikou na základce a praxí je obvykle ještě aspoň 10 let vývoje (včetně zpoždění technologií na základkách). Nikdo teď nemůže s jistotou říct, že dnešní žáci se v praxi s Linuxem nesetkají. Zato s naprostou jistotou lze říct, že se už určitě nesetkají s Windows XP, na kterých se dnes učí (prostě protože skončí podpora a všichni budou muset upgradovat na novější systém).
Proto je blbost biflovat se grafické rozhraní konkrétního systému a konkrétních programů. Žáci se musí naučit používat základní funkce různých typů programů a umět je najít i v úplně novém programu stejného typu.