Učím na ZŠ informatiku, takže vím o co tu jde.
Pravda je taková, že linux ve škole jednou bude mít svoje místo, ale co se základek týče, tak rozhodně ne ve výuce – uplatnění najde spíš v infrastruktuře konektivity. Pravdou je i to, že opencource sw ušetří školám nemalé peníze za licence a za méně výkonný (tím pádem i levnější) hw.
Ale…
Berte prosím v potaz, že škola nás především připravuje pro život a dokud MS povede pořád takovou politiku, že bude majoritní na trhu, tak se bude vyučovat na sw od MS. Kolik lidí (resp žákú), kteří budou schopni pracovat jen s opencource sw na linuxové platformě, dokáží tento sw doma zprovoznit – tj nainstalovat na linuxový stroj a před tím tedy i nainstalovat a nastavit linuxový OS? Nemyslím si, že zprovoznění linuxového stroje by mělo být součástí výuky na ZŠ a SŠ, které nemají ICT zaměření. A v době, kdy je na spoustě nových PC předinstalován OEM OS Win, ukažte mi člověka, který jej odinstaluje a nahradí jiným nonMS… Ano jsou v prodeji i sestavy, u kterých je linux přbalen… ale jen přibalen.
Takže spíš by se mělo diskutovat o tom, proč není ve škole opensource programové vybavení namísto opensource OS…
FYI: nejsem zastáncem MS, linux mám rád a učím se s ním pracovat, na můj popud jsme nasadili debian jako GW, DHCP, AV, AS a proxy ve škole.
Jen maly doplnek pametnika, kolik lidi melo doma pocitac, kdyz se ve skolach ucila prace v dosu? Ok, dos se roysiril, tak jinak, kolik lidi vubec nekdy prislo do styku s pocitacem, kdyz se ve skolach ucilo ovladani pmd a iq151? Nevidim duvod, proc neucit zaky pracovat v prostredi kde na linuxu. Ze to nikde nepouziji? Toho ve skole je vice, co nepouziji. Proste vyznat se v ruznych grafickych prostredich a umet se trochu orientovat nad ramec os plus najit reseni pri konkretnim problemu je prece zaklad jakehokoliv vzdelani. Nebo mate jako ucitel malou nasobilku naucenou a neumite zakladni princip nasobeni? Je to jen a jen o vas jako o ucitelich a jak se k tomu postavite.
Mimochodem mam postreh primo ze zivota, vetsina laiku, ktera prosla dosovskym hororem dokazi resit na kompech problemy daleko snadneji nez bezni klikaci, kteri zacali na iphonu. A to o necem vypovida.
:) Možná jsem se špatně vyjádřil: jako ukázku a demostraci alternativních OS a SW linux a opensource SW určitě, ale jako výuku na ZŠ a ICT nezaměřených SŠ rozhodně ne…
BTW vzdělávat dnešní žáky v oblasti ICT, když jim prostě nepovolíte DOOMa a pod. během vyučování, je řehole… :)
Ale fandím všem, kteří budou mít sílu na zavedení linuxu do škol. Nápad je to dobrý, ale těžko realizovatelný.
Doom se dá nahradit nějakou ptákovinou, která žáky pobaví a zaujme. Třeba takové kukačkové hodiny (vysunout a zasunout CD tray tolikrát, kolik je zrovna hodin) nebo mexická vlna (nechat vlnu vysouvání a zasouvání CD trayů oběhnout učebnu). Na začátku tohle předvedete a slíbíte jim že je to naučíte, když budou dávat pozor. Pak vysvětlujete potřebnou látku. Pro kukačkové hodiny jsou to třeba cykly v shellu, pro mexickou vlnu zase přihlašování přes SSH pomocí certifikátu. No a když žáci dělají bordel, tak mají smůlu, protože na vysvětlování té blbinky nezbyde čas. A zrovna Linux je na to perfektní, protože takových blbinek se kolem skriptování v shellu dá vymyslet spousta.
Shell má spoustu využití i pro domácí uživatele. Když si chce člověk například nagenerovat náhledy pro 200 fotek z dovolené, tak neznám nic jednoduššího než prohnat tu hromadu fotek jednořádkovým skriptem skrz ImageMagick. Počítač není jen psací stroj, mezi základní znalosti informatiky patří i trocha skriptování.
No a neučí se tím pádem děti to, co už z domova znají (mnohdy lépe než učitel)? Tohle jim s klidem vysvětlí i rodiče (dnes snad už jo), sourozenec, kamarád. Prostě zběžně seznámit resp. zopakovat, zadat domácí úkoly a je čas na (řekněme) rozvoj hrou. Ono učit se Word nebo Excel moc zábava není (až na občasné vyjimky)
Je fakt, že 6. třída je cca 25 let za mnou, ale pamatuju, že už od 5. jsme pájeli klopné obvody, krystalky a na volitelném počítačovém kroužku do nás hustili v 5. třídě vývojové diagramy, což už bylo moc abstraktní, ale programy na PMD jsme už upravovali. A to dnešní děti mají určitě lepší podmínky.
Jestli ony ty osnovy nejsou moc měkké…
Nenechte se mýlit… Spoustadnešních dětí vypíná PC tím že stiskně poweroff na monitoru a odchází a co se zanlosti týče 95% žáků s klidem zadává korktní URL do pole pro vyhledávání na seznam.cz, na otázku co je to vlastně internet odpoví též seznam.cz…
Nebojte, učit je rozhodně co :)