Dobrý den,
rád bych jako zástupce kurikulárního ústavu (Výzkumný ústav pedagogický v Praze), který má problematiku RVP na starosti potvrdil, že tvrzení:
„open-source programy jsou z pohledu RVP ideálním a snadno dostupným nástrojem, který by školy mohly a měly využívat“
plně koresponduje s naším přesvědčením, stejně jako s doporučeními EU v oblasti vzdělávání.
„Pravdou je, že server zaměřený na školy nabízející podobné služby na českém internetu chybí, i když se možná začíná blýskat na lepší časy.“
Problematika open-source se může na první pohled zdát až jaksi druhořadá. V současné době je obecně daleko větší problém již to, že učitelé jako celek stále ještě nepřijali skutečnost, že budoucnost vzdělávání je spojena s technologiemi (http://www.spomocnik.cz/index.php?…). Bez podpory technologií nemůže uspět ani probíhající školská reforma. A open-source je vyšlápnutí dobrou cestou.
Již několikátý rok nabízí Výzkumný ústav pedagogický pro učitele on-line metodickou pomoc prostřednictvím Metodického portálu (http://www.rvp.cz/) a například výukové objekty v podání Digitálních učebních materiálů (http://dum.rvp.cz/) jsou pro učitele zdarma ke stažení (k dnešnímu dni jich je 2007) pod licencí Creative Commons (konkrétně Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko).
Ostatně, všechny moduly Metodického portálu jsou postaveny na open-source základu (WordPress, Moodle, Mahara, MindTouch Deki, phpBB atp.).
Přeji hodně zdaru v další podpoře open-source
ON
Zajímavé. Pozitivně hodnotím fakt, že se na projektu „Škola 21. století“ podílejí sami učitelé (viz. expertní tým pana Hausnera).
Namátkou jsem se kouknul na některé materiály DUMu. Překvapivě je tam víc dokumentů pro základní školy než pro odborné.
Odhadem bych řekl, že drtivá většina dokumentu je jak pro MS Office tak v ODF.
V zadání jednoho úkolu pro 1. stupeň ZŠ jsem objevil:
1. Zapni počítač.
2. Otevři si Internet Explorer nebo Mozillu.
3… atd.
Našel jsem i http://dum.rvp.cz/…ocile-2.html
Tak snad jsou ti zdejší sabotéři v menšině…
Rozhodně zajímavý příspěvek, uvidíme, co to přinese v budoucnosti.
Na předešlých příspěvcích, zejména těch skeptických, od samotných učitelů it mě mrzí nejvíce jedna věc, pořád hledají nějaké výmluvy a protiargumenty. Kdyby takhle přemýšlel napoleon, tak seděl do důchodu na korsice a strouhal brambory.
Dobrý den,
jako bývalý učitel informatiky (3 roky základka, 4 roky gympl) musím poznamenat, že mnoho z diskutujících nemá o IT ve školství ani tuchu.
Je to hodně o penězích, a pak také o tom, že mnohý z vyučujících „umí a zná“ o mnoho méně než jejich žáci. Po takových lidech můžete těžko chtít aby pracovali s alternativními programy, nedejbože s alternativním OS.Schopní vyučující informatiky ze škol dávno zdrhli, a ti co zbyli jsou schopni tak maximálně děti týrat programy typu Všema deseti.
To myslíte o úplatcích nebo platech učitelů?
Nějak se mi nechce věřit, že člověk, který svou práci fláká za 16 tisíc ji najednou za 30k flákat nebude. Tuhle lidskou vlastnost peníze ovlivňují jen velmi omezeně a hlavně krátkodobě.
A těch 16k není vše. K tomu patří další benefity spojené s tímto typem práce v porovnání s komerční firmou. To si každý musí zvážit sám. BTW kolik % lidí v ČR je spokojeno se svou mzdou? Pokud se pamatuju, tak velké procento to nebylo ani mezi ne-učitely.
A pokud mnozí žáci znají víc než učitel, tak bych je do procesu víc zapojil. Myslím, že pedagog (=vzděláním!) by si s takovou situací mohl poradit.
Tak znova (snad to nekdy zabendene hlavicky pochopi …)
Za 16k sezenes maximalne povl (nebo nadsence), za 30k slusnou kvalitu, za 60k spicku (krome nekterych specialnosti, kde se platy pohybuji daleko vys)
Kdyz ti bude ucitel flakat praci za 16k, tak kde sezenes lepsi nahradu? Nikde. Za 30k uz mas sanci, za 60k si muzes vybirat …
Uz pochopil?
A co se tyka znalosti zacku – prehnane optimisticky bych nebyl. Znalost her, ICQ, mailu a pod. – to ano. Ale jak to vlastne funguje …
Vaše naivní představa o lidech a penězích, které vyřeší vše, je úsměvná. Taktéž vaše představy o potřebné kvalifikaci pedagogů.
Nevím jaké máte zkušenosti se zaměstnanci vy, ale já mám takové, že s výší mzdy klesá procento přihlášených kvalitních lidí neboť množina póvlů roste rychleji. Většinou.
Když nabídnete 30k, tak se vám přihlásí i ten flákač za 16k. Tudy cesta nevede. Ostatně praxe potvrzuje krátkozrakost růstu mezd, což je ostatně jedna ze základních pouček vedení lidí. Zjednodušuji to a nehodlám to detailněji rozebírat.
Ad znalosti žáků: Psal jsem _zapojit_. Což nemusí nutně znamenat, že si dá učitel nohy na stůl a nechá to Pepíka odpřednášet.
Zacinam mit neprijemny dojem, ze mluvime oba o necem jinem:
Ja rikam, ze na misto s malym platem se kvalitni clovek ani neprihlasi. A Vy mi oponujete, ze na misto se slusnym platem se prihlasi i povl …
Opravdu nechci byt osobni, ale … nejste take nahodou z ODS?
ad znalosti zaku: Opakuji – uzivatelska znalost popularnich programu by se nasla, znalost principu uz jen malokdy.
Proč by se nepříhlásil? To je přeci o nabídce a poptávce, a že plat učitele není jediná kompenzace za práci. Jako například:
1. 2 měsíce „dovolené“
2. občas možná i 13. plat (?)
3. žádných 12.-14. hodin denně ruchat (a koukat do monitoru)
4. možná pracovní místo blízko bydliště (někde třeba i byt ve škole za slušný nájem)
5. práce s dětmi
6. žádné stíhačky termínů projektů IT…
7. žádné pohotovostní hodiny (buzení v 1.00 ráno…)
8. atd. atd.
To, že u vás je rozhodující _jen_ mzda a nic jiného (možná si to jen neuvědomujete), vám nikdo nebere, ale neaproximujte nekriticky svoje priority na jiné.
BTW když nechcete být osobní, tak nebuďte. :-)
Nedělám to z toho samého důvodu proč nedělám pilota. Nejsem pilot a nejsem pedagog.
A zrovna předmět výpočetní technika má poměrně vysoký potenciál žáky/studenty zaujmout. Ale je to jako se vším. Když neumíte programovat, tak nic pořádného nenaprogramujete. Když neumíte učit, tak nikoho nic nenaučíte.
Pokud se domnivate, ze se bavime o mem pripadu, pak Vam s potesenim mohu sdelit, ze jsem nikdy neucil a absolvoval jsem ve zcela jinem oboru. Nicmene mohu konstatovat, ze, patrne na rozdil od Vas, mam informace o situaci ve skolstvi z prvni ruky.
Pokusim se popsat typicky modelovy pripad:
Mame mladeho cloveka, ktery by chtel ucit. Vystuduje pedagogiku a nastoupi do skoly. Nastupni plat 16k, osobni ohodnoceni 0, priplatek za tridnictvi (po par letech) cca 500,–. Rekneme, ze rozumi ICT, takze se stane koordinatorem – priplatek 500,– + starost o vsechny pocitace a site na skole.
Ve vysledku plat nejakych 17 – 18k, prima pedagogicka cinnost 22 hodin tydne, k tomu dozory, sprava pocitacu, vedeni administrativy, opravy pisemek, pripravy, … – prace od rana do vecera.
A ted by, jak prekvapive, dotycny chtel zalozit rodinu. Na byt nema, na to, ze by uzivil manzelku na materske a potomce nemuze pomyslet bez horkeho smichu. Spolecensky statut – nekde mezi sluzkou a popelarem (ucitele jsou pitomci a jsou preplaceni) …
Jake je asi reseni takove situace?
Takze ve vysledku jsme prisli o jednoho (potencialne) dobreho pedagoga a ziskali ajtaka (tezko rici, jake kvality). Ejchuchu!
PS: Pokud ani tohle nepochopite, pak koncim debatu, protoze to nema vyznam.
Začnu od konce. Před 3 lety byl dělán průzkum veřejnosti v ČR, ze kterého vyšlo, že nejvíce si lidé váží vědců a pedagogů. Zmiňovány byly na ČR 1 právě tyto dvě skupiny. Můžete sice průzkum napadnout, ale nic lepšího objektivního nemáme. Takže s tím sociálním statutem nemáte pravdu.
Co se týká mých informací, tak je mám primárně od dvou příbuzných (50 let praxe ZŠ vč. řízení a 15 let střední odborná škola). Správa počítačů a výuka předmětů je rozdělená. Správu IT celé školy má na starosti externista, který je odpovědný za funkčnost. Výuku má na starosti pedagog, který kromě občasného doplňování znalostí (v tom má bohužel nevýhodu oproti učiteli matematiky) plní stejné funkce jako jiní učitelé.
To, na co vy upozorňujete není problém učitelů VT, ale učitelů – mužů. Ve školství obecně pracují převážně ženy (promě snad technických škol), právě z vámi uváděného důvodu. To jsem nikdy nepopíral. Ale problém nedostatku mužských pedagogů je jiný než problém dobrých pedagogů. A jakkoli jsou ti špatní vidět víc, těch dobrých není rozhodně málo. Jen prostě učí jiné předměty, protože VT je stále démonizovaná (!= démonizována) a koncepce, pokud je, ještě nedorazila do škol.
Pokud máme dobré učitele (a učitelky) na matematiku, fyziku apod. není důvod nemít dobré učitele (a učitelky) na VT. Pokud dobré učitele nemáme, tak je něco špadně v celém systému přípravy učitelů a řízení škol a jen peníze to nevyřeší.
Ostatně v komerčním IT jsou platy na slušné úrovni a lemplů je… To byste se divil.