Také gymnazisté a studenti jistě ocení řadu zajímavých nástrojů, které jim učiní jejich školní aktivity zajímavějšími a snesitelnějšími. Nabídnou možnost efektivnějšího studia, rychlejšího řešení domácích úkolů nebo jen zábavnější učení. Nabídka je skutečně pestrá, zvláště proto, že ve svém věku již nemusejí používat aplikace určené pro děti, ale klidně zvládnou již většinu dospělých nástrojů.
Následující článek tak není – a ani být nemůže – zevrubným výpisem všech možných programů, ale spíše souborem zajímavých tipů na to, jaké aplikace si může student na svůj počítač nainstalovat.
Matematika, fyzika
V oblasti matematické algebry, která tvoří většinu gymnaziální matematiky, je možné doporučit především wxMaxima. Jde o Computer algebra systém, který umí řešit rovnice, pracovat s proměnnými nebo integrovat a derivovat. Asi není dobré, aby se v něm řešili běžné příklady, ale hodí se pro kontrolu i různé matematické experimentování. Program se snaží být alternativou k Maple a myslím, že na úrovni středních škol se mu to jednoznačně daří.
Pokud jde o geometrii, tak tam je možné sáhnout například po Dr.Geo, který buduje správné rýsovací návyky, je rychlý, jednoduchý a úplně přesný.
Z oblasti fyziky je pak možné doporučit jednak Phun, který k výuce fyziky (mechaniky) přistupuje velmi hravě a intuitivně a je možné si v něm vyzkoušet řadu zajímavých věcí. Pro serióznější studium je pak připravený Step, který sice není tak zábavný, ale lze v něm pohodlně modelovat různé kinematické a dynamické jevy nebo práci s plynem.
Pro pozorování noční oblohy je pak zřejmě nejdostupnější Stellarium, které hezky vypadá, snadno se ovládá a pokud nejste systematický hvězdář, tak nabízí dostatek funkcí pro běžné pozorování.
O tvorbu grafů a jejich analýzu se pak může postarat například SciDAVis, který nabízí velké množství nástrojů ve velmi intuitivním provedení. Výsledky jsou rozhodně hezčí nežli z Excelu či Calcu a možnost rozumným způsobem hledat funkční závislosti v grafu se hodí také.
Chemie, zeměpis, programování
Pro středoškolskou chemii se vyplatí mít k dispozici nějakou dobrou periodickou tabulku prvků. Jednou z nejlepších tabulek je Kalzium, která nabízí ke každému prvku řadu podrobných informací jak jsou základní fyzikální a chemické vlastnosti, důvod pojmenování, přehled izotopů atp.
Učení se zeměpisu je možné zefektivnit a prohloubit užitím nějakého ze simulátorů glóbu. Na výběr je především z Marble Globe, který je hodně školně orientován, a komplexnějšího Google Earth, který nabízí velké množství zásuvných modelů. Je tedy využitelný i pro 3D procházky antickými městy nebo třeba současným New Yorkem. Osobně bych doporučil doporučil druhý jmenovaný nástroj.
Pokud jde o programování, tak si myslím, že gymnazisté si poradí v programování již s plnohodnotnými jazyky a jejich IDE. Je tedy jen na vkusu každého, po jakém prostředí sáhne a jaký jazyk se bude chtít učit. Osobně se mi pro první seznámení líbí Pascal, ale v této oblasti je to čistě otázka vkusu studenta.
Myšlenkové mapy, ZIM a flashcards
A na závěr snad jen ještě několik tipů na nástroje, které učení mohou zefektivnit. Především jde o program na tvoru poznámek – ať již zápisků z hodin, nebo třeba vypracovávání kratších referátů nebo maturitních otázek. Zde je možné doporučit ZIM, který je ve své kategorii zřejmě nejpropracovanější a nejlepší.
Jinou možností, jak zapisovat poznámky, tvořit výpisky nebo se učit jsou myšlenkové mapy, které jsou považovány za základní nástroj v oblasti efektivního učení a kreativity. Pokud je chcete dělat na počítači, pak máte řadu možností. Zde je možné vypíchnout například FreeMind, který je dostupný skrz platformy, rychlý, efektivní a s velice dobrou možností exportu mapy.
A samozřejmě není možné opomenout ani flashcards na učení slovíček nebo i další možnosti studia. Zřejmě nejlepší variantou je Anki, který nabízí velice pěkný vzhled a bohatou databázi již hotových kartiček, kterou je možné do určité míry hned použít.
Učebních nástrojů je ale k dispozici samozřejmě mnohem více. Roli v rozhodování, po kterém z nich sáhnout, bude často hrát především grafické prostředí nebo hardwarové nároky. Pro samotné studium pak doporučuji zvážit již výše uvedené flashcards či myšlenkové mapy. Na studijních výsledcích se to může pozitivně projevit. A to bez ohledu na to, zda studujete vysokou, gymnázium nebo se učíte již jen sami pro sebe.