Problémem těchto kroků je rychlost vymahatelnosti práva. Poskytovatel sídlí bůhvíkde. Když poruší nějakou povinnost, než se příslušné úřady doberou nějakého výsledku, tak už je situace jiná - pak nastává kolečko odvolávání, handrkování a na konec to v nejlepším případě skončí nějakou pokutou.
Dále se ty velké firmy soustředí na to, aby požadavky co nejvíc ošidily. Skrývají své kroky za "nutná technická řešení", vynakládají velkou snahu, aby mohli prokázat "best effort" v dané věci (tím pádem se pak dovolávají institutu liberace / exkulpace) atd.
V tomto ohledu jsou technická a právní oddělení značně napřed před mocí úřední a asi se to jen tak nezmění. Internet je globální - službu nejde (nechceme) omezovat lokalitou (Velký čínský firewall, ruské snahy atd.).
Úřady se na to dívají (v nejlepším případě) optikou obecného blaha a čas úředníka moc nezajímá (když vyřeší problém za měsíc nebo za rok - plat bere stejný). Korporace si velmi jednoduše postaví na váhu rizika postihů, náklady, ztráty a čas.
Podle mě je jediným řešením začít místními zákony. Vyžadovat striktně po lokálních provozovatelích dodržování GDPR - aby eshopy neshromaždovaly zbytečné informace o zákaznících (proč by měl eshop vůbec zpětně znát moje jméno a doručovací adresu? To potřebuje jen omezenou dobu), a tím učit široké masy, jak se to má dělat. Teprve pak dojde k uvědomění lidí, jak moc dávají svoje data všanc globálním službám a vznikne tlak do zákazníka (a na nej už korporace slyší).
Řešení je v nedohlednu. Jděte do jakékoliv malé či středně velké firmy a zjistíte, že jejich softwary jsou nabity informacemi, které stejně nepotřebují. Zlomek e-shopů umožní nákup bez registrace. Z toho zlomku ještě menší zlomeček vystaví doklady bez jména a úplně zanedbatelný zlomek dbá i na to, aby se zahodily ty informace po přepravě (i na straně přepravce)... Přitom si tím jen všichni komplikují život.
...nebo musíme připustit, že soukromí už neexistuje a existovat nebude.
Cokoliv odešlete na cizí server, přestává být soukromé.
Jestli jde o ochranu soukromí, proč nejvíc vadí platformy umožňující anonymní diskuze a sdílení informací?
https://www.youtube.com/watch?v=e82F6Rns2iE
https://blog.cloudflare.com/terminating-service-for-8chan/
https://off-guardian.org/2018/09/30/reddit-quarantines-9-11-truth-board/
31. 10. 2019, 13:03 editováno autorem komentáře
Problem je ze zakony dnes po firmach vyzaduju uchovavanie osobnych udajov (meno, adresa a podobne) pre uctovnictvo po dobu niekolkych rokov. Cize ja ako predajca tie udaje nemozem proste zmazat. Dalej ako vam mam predat nieco cez eshop na doklad bez mena? Pri nakupe na dialku je jedina moznost dokladu faktura a ta musi mat uvedeneho kupujuceho a predavajuceho. Bez dokladu samozrejme predavat nemozem. Anonymny blok z registracnej pokladne je mozny iba pri priamom predaji v obchode.
A to nehovoriac o zcela praktickych dvovodov. Vola zakaznik "No viete ja som si u vas pred rokom objednal nejake tricko a teraz potrebujem riesit problem XY alebo kupit XY podobny material". Moja reakcia "Je mi luto ale neviem nic dohladat lebo som vsetky objednavky anonimizoval takze tam nemam mena"
No a jakoze zmazanie dorucovacej adresi po doruceni zasielky na strane kurierskej spolocnosti tiez zo zakona nieje mozne. Ked Vam prida financna kontrola a zacnu sa pozerat nato kam a za ake peniaze posielate tovar tak potrebuju vypis zasielok a dalsie veci. Nehovoriac o tom ze kurierska spolocnost musi tie udaje uchovavat z rovnakych dvovodov ako ja. Musia vediet realne preukazat za co beru prachy.
Alebo mi nieco unika nejaka dvolezita pointa?
Ak ano poucte ma
Tomas Lehocky
Problem je ze zakony dnes po firmach vyzaduju uchovavanie osobnych udajov (meno, adresa a podobne) pre uctovnictvo po dobu niekolkych rokov.
Žádný zákon nenařizuje na doklady uvádět jméno. Jedinou výjimkou jsou doklady nad 10.000 CZK, které si chce kupující uplatnit v DPH.
Ve všech ostatních případech je to zcela zbytečné sbírat a na doklady uvádět. Pak se firmy musí dalších 10 let o údaje starat. E-shop může zcela v klidu vystavit doklad bez jména a dokonce po půl roce od přepravy smazat i údaje o dodací adrese.
Na Slovensku ano.
§ 74
Obsah faktúry
(1) Faktúra vyhotovená osobou podľa § 72 musí obsahovať
b) meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jeho sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo pod ktorým mu bola dodaná služba,
V urcitych pripadoch sa da pouzit "zjednodusena faktura", ktora meno kupujuceho obsahovat nemusi, ale to je zakonom zakazane pri zasielkovom predaji (teda e-shopy).
Neznám tedy slovenské zákony, ale čtu § 75 odst. a), b) - v obou se praví ještě "a jeho identifikačné číslo".
Podle mě se jedná jen o to, že když prodáváte podnikateli, on má právo doklad mít a vy povinnost vystavit. Nepodnikatel nemá identifikační číslo, takže se na něho § 75 odst. a), b) nevztahují.
V ČR je úprava jinak napsaná, ale významově totožná. Když jdete do IKEA a nakoupíte nábytek za 50 000 CZK, vyjedou Vám paragon (zjednodušený daňový doklad). Teprve na vyžádání Vám na informacích vystaví (= musí vystavit) doklad se jménem.
Přesně to samé, co praktikuje IKEA, Datart a ostatní, mohou bez nejmenšího problému praktikovat e-shopy. Tedy sbírat informace až ve chvíli, kdy druhá strana projeví zájem a tím pádem i souhlas. Pak se na to nevztahuje ani GDPR souhlas, protože sběr informací je dán jiným zákonem (ovšem chránit je musíte).
Tedy, to, že DOPŘEDU musíte vybrat informace a DOPŘEDU je vyplnit si podle mě do toho zákona doplňujete navíc.
Paragon (bez kompletnej faktury) sa da pouzit aj na Slovensku ale zakon o DPH ho explicitne zakazuje pri zasielkovom predaji. Teda pokial si nabytok kupim v IKEA osobne, daju mi len blok z pokladnice ak si ho ale kupim cez internet, musia mi vystavit kompletnu fakturu vratane mojich osobnych udajov. Zakon pritom nerozlisuje, ci je odberatel podnikatel/nepodnikatel a platca/neplatca DPH. Za spravnost udajov na fakture je zo zakona zodpovedny dodavatel, je teda pochopitelne, ze si ich vyziada este predtym ako sa uskutocni obchod.
§ 72
Osoby povinné vyhotoviť faktúru
(1) Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru podľa tohto zákona pri
d) dodaní tovaru formou zásielkového predaja s miestom dodania v tuzemsku,
§ 74
(4) Zjednodušená faktúra podľa odseku 3 písm. a) a b) sa nesmie vyhotoviť pri dodaní tovaru alebo služby podľa § 72 ods. 1 písm. b), d) a e).
V principe by fakturu nemusel vystavovat e-shop, ktory nie je platcom DPH a dodava len v tuzemsku . To sa ale tyka len mensiny e-shopov.
Ano, já to četl. Podle § 72 musíte vystavit fakturu.
Ale jméno na fakturu musíte uvádět jen za podmínek § 75 písm. b). Píše se tam o uvedení identifikačního čísla odběratele - ale to mají jen podnikatelé. Proto si myslím, že celé písm. b) se nevztahuje na běžnou fyzickou osobu nepodnikající. Ale nevím, výklady a komentáře jsem nečetl, jen ten paragraf.
§74 1b (nie §75) uvadza povinnost uviest identifikacne udaje prijemcu tovaru/sluzby - nie je tam explicitne povedane, ze prijemca je len podnikatel. Ak prijemca identifikacne cislo nema, tak sa jednoducho na fakture neuvedie (a nasledne samozrejme nie je mozny na zaklade takejto faktury odpocet DPH).
K tomuto sa hodi uz len dodat, ze presne na tento pripad sedi moja oblubena pasaz z Atlasovej vzbury od Ayn Rand:
"Nevinným totiž nelze vládnout. Stát má jednu jedinou pravomoc – zatočit s tím, kdo překročí zákon. Jenže když není dost pachatelů, musí si nějaké obstarat. A tak začne stavět mimo zákon kde co, až už není možné normálně žít, aniž by se člověk proti něčemu neprovinil. Národ poctivců není nikomu k užitku. Z takového nic nekouká. Stačí ale schválit pár zákonů, které nelze ani dodržovat, ani vymáhat, ani objektivně vykládat, a rázem máte národ provinilců. A těm už vládnout lze."
nie je tam explicitne povedane, ze prijemca je len podnikatel
Podle mě to vyplývá z kontextu odstavce i z jeho smyslu. Kontext je: předpokládá se existence IČ - tedy na toho, kdo nemá IČ se odstavec jako celek nevztahuje. Smysl: smyslem je kontrolovat odvedení DPH vs. uplatnění DPH (jsme na poli ZDPH). Nepodnikající osoba DPH neuplatní, takže nelze nalézt ani tento smysl. Dále můžete uplatnit strukturální výklad: zcela jiný paragraf hovoří, že se musí vystavit faktura (při zasilatelském prodeji). Jiný říká o náležitostech faktury - tyto paragrafy spolu souvisí volně (na těsno by byly uvedené v sobě).
Ale opravdu nejsem znalý slovenských zákonů a jejich uplatňování, toto je jen výkladový příklad.
"Podle mě to vyplývá z kontextu odstavce i z jeho smyslu.Kontext je: předpokládá se existence IČ - tedy na toho, kdo nemá IČ se odstavec jako celek nevztahuje."
Ide o to, ze v definicii pojmov na zaciatku zakona, je definovany pojem "zdanitelna osoba" co je v podstate ekvivalent podnikatela. Vsade, kde sa dana povinnost tyka iba podnikatelov, je uvedeny tento pojem. V §74 1b to vsak uvedene nie je a moj vyklad je preto taky, ze sa to tyka vsetkych odberatelov.
"§ 3
Zdaniteľná osoba
(1) Zdaniteľnou osobou je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť podľa odseku 2 bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti."
Zakon sa uplatnuje tak, ze na Slovensku neexistuje e-shop, ktory by faktury (aj nepodnikatelom) nevydaval a preto kazdy e-shop vyzaduje aj osobne udaje odberatela. Bez toho objednavku nevytvori.
Vsade, kde sa dana povinnost tyka iba podnikatelov, je uvedeny tento pojem.
Ano, to zní jako logický výklad.
Každopádně je to dost podivně nastavené a marně hledám nějaký rozumný důvod, proč se to v SK vyžaduje.
Mimochodem, e-shopů v ČR, které by uměly vystavovat doklady bez údajů taky moc není. Přetrvává tu ještě Rakousko-Uherská tradiční byrokracie, spousta firem si nedovede doklady beze jmen ani představit, přestože ty údaje k ničemu nepotřebuje ani nevyužívá. Takže výsledek je skoro stejný :).
"Každopádně je to dost podivně nastavené a marně hledám nějaký rozumný důvod, proč se to v SK vyžaduje."
Teoreticky to moze sluzit na ucely nesuvisiace priamo s vyberom DPH, ako napriklad pre obchodnu inspekciu , ale na hladanie rozumnych dovodov v ustanoveniach zakonov v SR som rezignoval uz davno - vid vyssie uvedeny citat z Atlasovej vzbury.
Pravdepodobne to tam vlozil uradnik Ministerstva financii, ktory sa podielal na priprave zakona, lebo si myslel, ze to "bude tak dobre" (teda, v sulade s uradnickou mentalitou, to umozni vyssiu uroven kontroly statu nad obchodnymi transakciami) a poslanci prislusnej vladnej koalicie uz len poslusne zahlasovali za vladny navrh zakona.
"Současná situace s dominantním postavením Chrome se této konfiguraci začíná blížit a je paradoxní, že právě Ballot sreen možná brzy vytvoří nového monopolního hráče."
Je k tomu zdroj? Co já vím, tak
1. byl Chrome svého času přibalený k půlce populárních programů, které jsem často do Windows instaloval (BFU nejspíš neodškrtává "Instalovat aj Chroma").
2. Android - ten nemá s BS nic společného.
Ballot screen byl jen vnější atribut celé velké snahy proti Microsoftu. Microsoft IE integroval do všeho ve Windows, čímž jej tvořil těžce nahraditelným (když už IE otevíráte 20x při běžné práci, tak proč už ne i na browsování internetu).
Otevřelo to dvěře konkurenci, a to zafungovalo. Microsoft to prohrál, Google vyhrál. Teď budeme zase pindat, že ani Google se nám nelíbí. Jenže to už není účelem regulací hodnotit, kdo je dobrý a kdo zlý, pouze dát možnost konkurovat si.
Jak nedomyšlená snaha to byla, vidíme. Všichni si mysleli, že jeden bude používat IE, druhý Mozillu, třetí Operu - ale ono prd. Miliardy napumpoval jiný gigantický hráč a z tmavě modrých sraček jsme v bledě modrých. Regulace nefungují.
V ste asi rok spali
Microsoft: Internet Explorer není prohlížeč, přestaňte ho tak používat
Markéta Mikešová 10. února 2019
Je Internet Explorer (IE) prohlížeč? Samozřejmě že ano, napadne člověka jako první. Podle Microsoftu ovšem ne. Jde o „řešení pro kompabilitu“, jak ho nazval šéf bezpečnosti společnosti Chris Jackson. Časy slávy IE jsou pryč a lidé by jej podle něj měli používat jen pro firemní účely, kde to jinak nejde. Rozhodně ne k běžnému surfování internetu.
Říkejte tomu „Řešení pro kompatibilitu“
[Miroslav Silhavy]
Regulace praveze funguji, jenze problemem je, ze mohou zafungovat az uz je vicemene pozde.
Kazda firma chce rust. A kdo ma hodne, chce jeste vic - to je normalni, prirozene. Zrovna Google, zacinal s webovym vyhledavacem a byl natolik uspesny, ze dnes se cpe vsude mozne. Vzhledem k tomu, ze je to takovy gigant tak ma prostredky a tim padem i vyhody proti konkurenci jakmile se vrhne na trochu jinou vetev byznisu. Takze driv ci pozdeji dojde k opakovani situace: Nutne musi dojit k tomu, aby si takovy moloch vybudoval oligopolni postaveni. A az teprve tehdy muze zareagovat regulator (respektive cihat, kdy porusi pravidla hry).
Jinymi slovy, pokud bychom chteli predejit takovym situacim jako u prohlizecu IE a Chrome, pak je potreba prevence. Ale jaka, aby to nebylo omezovani svobody trhu?
31. 10. 2019, 12:11 editováno autorem komentáře
Nicméně ať už jakkoliv, určitě by to zpomalilo vývoj protože by to omezilo "dravost" a přímočarost.
Nicméně, začal bych u napravení spravneho zdanění i takovych obrů ... např mezinarodni dohodou na urovni planety. To by srovnalo počáteční podminky a za chvili by se vidělo co kde vyčnívá ... Otazka totiz podle me spis je, jak mohou i obcane a narody profitovat z takovych monopolů. Pak uz by tolik monopoly nevadily - s jejich rustem větší profit - coz se dnes nedeje a proto jsou monopoly problem, protoze to sype jenom uzke skupince. To ne ze bych jim záviděl, možná trošičku, ale to je ten efekt který je vlastně ten problém - monopoly odsavaji, kumuluji a tim devastuji tržní okoli
31. 10. 2019, 18:32 editováno autorem komentáře
[Nick Sekáč Magor]
Jenze oligopol a monopol vyvoj brzdi take, protoze omezuji, ci dokonce nici konkurenceschopnost ostatnich subjektu na danem trhu. Tim silne omezuji nabidku, vytvari zavislost na jednom subjektu, ktery nic nenuti udrzovat cenu v rozumne vysi a zoroven inovovat (prave protoze neni jina nabidka, kam by nespokojeni zakaznici mohly prejit). To je - podle me - mnohem zavaznejsi problem.
Takze, za me monopol a oligopol z vyse uvedenho duvodu neprijatelny.
31. 10. 2019, 20:52 editováno autorem komentáře
@D.A. Tiger
No, představte si situaci že někdo opravdu Googlu sebere monopol a pěkně ho zdaní - kolik asi bude mít na vývoj? Sice budou mít víc i jiní, ale "taky málo" .... Tím to jako nepodporuji, naopak, nic než rozmanitost ve světě nefunguje dobře, ale občas byly i období dominance druhu ... spíš je to přechodné stádium, možná jenom ke skoku v technologiích a teď už se do zase začíná drobit a možná dojde i na Google ... Velkých firem už skončilo ...
[Nick Sekáč Magor ]
Priznavam, ze urcitou logiku to ma, ale taky je potreba vzit v uvahu, ze prirodni regulacni procesy jsou neporovnatelne tvrdsi, nez ty v byznisu a hlavne ... jak bych to nejlepe nazval... definitivni. A maji spoustu dalsich charakteristik, ktere by v lidske spolecnosti neprosly ci byly rovnou neprijatelne (napr. pojem spravedlnosti v tomto kontextu straci defacto smysl).
Obavam se, ze nechat procesum v byznisu volny pruchod, s tim, ze se o to postara "prirozena selekce" je spis utopie do najivniho SCI-FI nez do realneho zivota.
@D.A. Tiger
Tak jsem to nemyslel. Aby se procesy v této části nestaly definitivní jak píšete (ja bych to klidně nazval i kruté), je dobře mit mantinely - nicméně ty by neměly přerůst v pokus o řízení nejakeho prirozeneho vyvoje/stadií jenom protože nějaká fáze je nepříjemná. To bysme nakonec museli udelat uměle řízené vsechno ... coz je mimo sily lidstva. Je potreba spravne tezit ze soucasneho stavu, ne uplne ho menit
Obavam se, ze nechat procesum v byznisu volny pruchod, s tim, ze se o to postara "prirozena selekce" je spis utopie do najivniho SCI-FI nez do realneho zivota.
Volý průchod by byl průser, bez diskuse.
Podle mě se jen reguluje na špatném místě. Musí se začít u potřeb lidí a dávat jim alternativy, aby korporace nebyly jediným zdrojem, po kterém baží.
Ale buďme realisté. Tabákové výrobky se regulují a reklama zpřísňuje desítky let, ale počet kuřáků v populaci neubývá, i přes to, že stát si tabák na hranicích pohlídá a zatíží daní. Spotřeba paliv taktéž.
Bojovat proti tomu se musí, ale taky se musí vážit, jaký přínos lze očekávat a podle toho být rozumný v tom, kolik výdajů na ten boj obětujeme.
Co jsou potřeby lidí? Ve vztahu k MS nebo Googlu. Problém je velikost a záběr jako Google nebo Microsoft. Pro takto velké firmy není nic problém - potenciální konkurenci se mohou koupit, přetáhnout lidi, nebo stačí, že nespolupracují na standardech. Běžnému uživateli je šumák, jak je velký MS nebo Google - a v podstatě dokud existuje alespoň náznak možné konkurence, tak mu to spíš vyhovuje díky nižším cenám, které si může velká korporace dovolit z úspor z rozsahu. Ale kolem takto velkých firem už těžko vyroste něco dalšího. Což se může mít dopad i na běžného člověka, ale se zpožděním dekády - a do nějaké technologické změny máte zakonzervovaný trh.
Navíc pád takto velké firmy může způsobit politické, sociální zemětřesení, takže se nedají vyloučit zákulisní finanční pomoc od státu, od jiných korporacích. Základem by mělo být, že žádná firma by neměla vyrůst do extra velkých rozměrů, neměla by nikdy vlastnit celou vertikálu, atd. O potřeby lidí vůbec nejde. Je to regulace trhu ve smyslu zachování šance na dynamiku trhu. Pokud v rybníku nebudete regulovat počet velkých štik, pak se lehce může stát, že vám v rybníku zůstane poslední velká štika, a poté co chcípne, bude rybník mrtvý. Firmy stejně tak jako lidé mají potíže se samoregulací .
Jinak v zemích, kde není taková regulace tabákových výrobků se kouří podstatně více než zde. Většina systémů se nechová lineárně hlavně ne v krajních mezích.
v podstatě dokud existuje alespoň náznak možné konkurence, tak mu to spíš vyhovuje díky nižším cenám
V případě oligopolního postavení právě toto přestává platit. Přichází to plíživě (salámová metoda), oligopoly mají dost času dát klidně celé generaci čas na to, aby si zvykla, že ta "nižší cena" je čím dál vyšší. Ale o tom píšete níže.
Navíc pád takto velké firmy může způsobit politické, sociální zemětřesení, takže se nedají vyloučit zákulisní finanční pomoc od státu, od jiných korporacích.
O tom jsem psal v jiném postu, že příkladem jsou USA, kde pochopili, že firmy nejsou podřízené, ale víceméně rovnocenní partneři. Boeingu může spadnou dalších deset letadel, přesto v nějaké formě přežije.
Základem by mělo být, že žádná firma by neměla vyrůst do extra velkých rozměrů, neměla by nikdy vlastnit celou vertikálu, atd.
Jenže na to známe mechanismy fungující pouze v hmotném světě a podstatnou roli hraje ochrana hranic. Převážíš zboží? Platíš cla, DPH, ... Jedeš pracovat za hranice? Platíš daně obvykle v místě práce, někdy dokonce v obou zemích.
Na co nikdo nevymyslel mechanismus je, jak regulovat korporace které výrobu zajistí v tak levné části světa, že i jakákoliv cla se jim vyplatí zaplatit. Když se zvýší cla, dopadne to nejen na ty korporace, ale taky na malé podniky - takže výslednice je žalostná, optimum se nalézá pomalu, a než se nalezne, situace se stejně změní.
Na co nikdo nevymyslel mechanismus jsou online služby. U nich tečou peníze prakticky nekontrolovaně. Firmy v EU musí čím dál víc administrovat DPH u služeb - takže v rámci EU si zvyšujeme náklady. O co víc to děláme, o to víc firem poskytuje služby z mimo-EU prostoru, takže z toho na konec nemáme vůbec nic. Nejednotnost DPH vede k tomu, že firmy hledají kličky, jak místo plnění přesunout do země s nejvýhodnějšími sazbami...
Takto bych mohl pokračovat do nekonečna.
Nemám nic proti regulaci a ochraně trhu, ale vnímám to, že současné kroky nás víc ničí vnitřně a zvenčí nás chrání nedostatečně.
Teď už je více/méně na jakoukoliv regulaci pozdě - reálně přijde až po nějakém ekonomickém (politickém) otřesu. Osobně si myslím, že už se jen čeká na pořádný průser, bo se cítí, že tak jak to je, to dál nejde, ale nikdo neví jak korporace zkrotit, jelikož ty dnes mají mnohem větší páky než politici. Ale velké krize se všichni bojí, jelikož by to mohl být s dnešními technologiemi fakt průser - stačily technologie před 80 lety. Takže se udržuje status quo a hraje se na to, že se něco dělá. Reálně se ale nic moc neděje.
Osobně si myslím, že už se jen čeká na pořádný průser (...) nikdo neví jak korporace zkrotit, jelikož ty dnes mají mnohem větší páky než politici.
Souhlas. V případě války jsou technolické firmy veskrze velkými partnery vlády USA a drží prst na vypínači. Ono stačí, když bude google o maličko preferovat jiné výsledky (v souladu s politikou USA), nebo když nás poškádlí s omezením služeb Microsoftu, Androidu atd. USA se s těmito firmami musí kamarádit, jinak na tom vypínači může mít prst Rusko nebo Čína. Jsou-li tyto volby, jsem rád za USA.
Ono je to vlastně správně, demokratické vlády nejsou imperátory. Vlády mají jen moderovat trh (původně jen na svém území). To spíš v nás je zakořeněno generacemi, že nad námi je dům vládnoucího monarchy, nebo moudrá partaj. O Číně a Rusku nemluvě - proti nim máme aspoň výhodu konce Rakousko-Uherska a první republiky, kdy jsme zažili fungování konstituční monarchie a navázanou demokratickou formu vlády. Rusko ani Čína nic takového v historii ani nezažily.
Takže se udržuje status quo a hraje se na to, že se něco dělá. Reálně se ale nic moc neděje.
Proti tomu nic. Ale pokud musíme uznat, že se reálně nic neděje ani se nic nestane, mělo by se i přemýšlet nad tím, co to stojí. Možná maličko na tom sisyfovském pachtění ubrat by znamenalo, že výsledek bude podobný, ale náklady zlomkové. Tohle lidé v EU poslední dekádu cítí (byť to neumí naformulovat) - u McDonalda musíme pít nepoužitelným papírovým brčkem, ale nikdo neřeší, proč se uvnitř jí z papíru a ne z omyvatelného porcelánu. GDPR jsme zavedli, ale malé firmy to do praxe uvést neumějí a velké to umí obejít (najít způsob, jak vyhovět, ale dosáhnout svého cíle). 4x do roka měníme daňové a pojistné zákony, ale pak se divíme, že software státní správy stojí miliardy a stejně nefunguje tak, aby legislativu stíhal...
Právě z těchto úvah mi vychází, že fungování státu by mělo být jednodušší, do méně oblastí se navážet - efekt bude prakticky stejný. Ušetřené miliardy mohou posloužit účelněji.
Možná lepší, když se vymýšlí ta brčka v McDonaldu :). To, co kolem sebe vidíme, vnímáme je výsledek mediálního korporátního kapitalismu - jednak politici jsou pod tlakem korporátů, druhak je přemedializováno - každý politik musí být agresivní a mediálně zajímavý - a výsledkem jsou kompromisy třeba na těch brčkách - na ničem jiném se nedohodnou. Asi můžeme být ještě rádi.
Je iluzí si myslet, že se může ušetřit - a tady nejde jen o stát. Prostě u jakékoliv organizace nad 1000 osob (pokud není řízená vojensky) dochází ke střetům zájmům, priorit, preferencí.
Ty daňové zákony nemění stát, ale politici, kteří jsou zástupci politických stran - a software státní správy rozhodně není tak drahý kvůli komplexitě, ale kvůli neschopnosti státní správy být rovnocenným partnerem dodavatelů sw, který si účtuje maximum, co dokáže naúčtovat. Docela věřím tomu, že by sw ve státní správě mohl stát setinu, ale to by se asi nelíbilo IBM, Oracle, MS, ... a bylo by tady určitě o dost méně zaměstnaných v IT. Nicméně totéž v bleděmodrým je ve velkých korporacích. Bylo by hezké, kdyby se za ty zainvestované prostředky dosáhlo adekvátního produktu, ale to už je spíš šťastná souhra událostí (hlavě, že se sejdou kompetentní lidé, což se ne vždy povede).
1. 11. 2019, 10:57 editováno autorem komentáře
na ničem jiném se nedohodnou. Asi můžeme být ještě rádi.
Ale je to smutné. Volební programy se smrskly na prázdné proklamace. Místo výsledků je hlavní důraz na politický marketing.
a software státní správy rozhodně není tak drahý kvůli komplexitě, ale kvůli neschopnosti státní správy být rovnocenným partnerem dodavatelů sw, který si účtuje maximum, co dokáže naúčtovat
Ano, ale komplexita je hlavním argumentem. Mimochodem, např. sociální správa na většinu svých výpočtů nemá funkční software - počítá se ručně a do SW se jen přenášejí výsledky.
"Volební programy se smrskly na prázdné proklamace. Místo výsledků je hlavní důraz na politický marketing."
Niekde som cital, zda sa mi , ze to boli "Dejiny 20. storocia" od Paula Johnsona, ze "Najvacsou tragediou 20. storocia su profesionalni politici".
Ak je totiz politikom niekto "normalny", co stravi v politike 1-2 volebne obdobia a nasledne sa vrati k svojmu povodnemu povolaniu, snazi sa len vyriesit problemy, ktore ho trapia, aby sa mu po navrate k "beznemu" povolaniu zjednodusil zivot. Ak je ale politikom clovek, ktory ma politiku ako "povolanie" a buduje si v nom karieru, je jeho hlavnou ulohou si tento zdroj prijmu udrzat v konkurencii ostatnych politikov vo vlastnej strane a v stranach ostatnych. Na riesenie realnych problemov svojich volicov uz neostava cas a energia. A to sa odzrkadluje aj vo volebnych programoch.
Samotná komplexita sw problémem určitě nebude - nemůže být, když, jak zmiňuješ si někdo něco počítá ručně.
Myslím si, že problémy jsou jinde:
a) složitost a byrokracie výběrových řízení,
b) i když se dokončí výběrové řízení, tak se může ještě několikrát opakovat
c) občas nereálné zadávací požadavky (ale za nimi je buďto alibizmus nebo různé dohody)
d) neschopnost dekompozice velkých projektů na menší - zase je otázkou jestli je to neschopností nebo nechutí - v projektech za stovky mil se lehko pár M ztratí.
Myslím si, že problémy jsou jinde:
Tak třeba u té sociálky je problém v tom, že se výpočty provádějí za celý aktivní život subjektu - takže se aplikuje změť zákonů. Než dodavatel dodá odladěný software, tak už jsou účinné nové předpisy, některé jsou (falešně) retroaktivní - a může se začít znovu. Do toho přicházejí souběhy vedlejších pracovních poměrů a podnikání.
Manželka je daňová poradkyně - na PSSZ donesla formulář na mateřskou i s výpočty - paní ji nejprve seřvala, že to musí počítat ona. Pak to spočítala ručně a jinak. Teprve přes tři nadřízené se dokázali dohodnout, že původní (náš) výpočet byl správný.
Prozradím Vám jedno malé tajemství: když se začnete s ČSSZ přít, dřív nebo později to dostane na stůl krajský metodik. A ten ví, že to stejně není schopen rozpitvat dokonale, takže ve velké části vyhoví žadatelem dodaným podkladům.
Jednoznačně je chyba, že se při rozhodování neberou v potaz i tyto náklady.
Určitě netvrdím, že by se člověk měl se vším smířit, ale nemá cenu řešit, to co vyřešit v reálném světě, s lidma, kteří jsou tady, co vyřešit nejde. Ale to co jde, dělat, co nejlépe. Pokud by neexistovalo sociální zabezpečení, tak by problémy, které tu zmiňujete nebyly. Ale pak by také třeba neexistovala mateřská dovolená, a život by byl o dost drsnější. A jelikož je tady sociální zabezpečení od první republiky, a mění se svět, i systém s každou vládou, tak ten systém se stává nepřehledným. Což třeba někomu vyhovuje, drtivá většina lidí to neřeší a možná pro pár lidí to je problém - je to termodynamický zákon - o růstu entropie :)
Spíš bych byl za to, aby se změny takových předpisů prováděly co nejvíc uvážlivě a zdrženlivě. Na místo jednoduchého zákona a jednoduchého výpočtu (nejen v sociálním pojištění) máme slepenec jednoho zákonného hotfixu nad druhým. Výjimky z výjimek, kontradikovaná ustanovení, nedomyšlené průměty do jiných oblastí. Kvůli zneužití v malém se tvoří novelizace, které zasáhnou masy a udělají další "díry" na jiných místech. Přitom v jednoduchosti je síla.
Mám čtyři děti, ale klidně bych preferoval, aby mateřská a rodičovská byly stanoveny flat. Náklady na potomka má stejné chudý i bohatý stejné. Pokud ne, je to už rozmařilost - a tu stát nemusí suplovat. Už jen rozdělení mateřská (jde ze sociálního zabezpečení) vs. rodičovská (úřad práce) je administrativní pakárna, přitom výsledek je stejný: peníze putují k rodiči.
Slevy, bonusy a odečitatelné položky na daních jsou taky překomplikované. Něco se smí uplatnit jen ze základu, něco stát vyplatí i jako bonus. Něco smí exekutor zabavit, něco ne. Máme stanovenou minimální mzdu, ale nad ní ještě garantovanou mzdu podle skupiny zařazení.
Celý tento chlívek je kvůli tomu, že se vždy najde někdo, kdo najde skulinu na zneužití. Jenže zneužití by se mělo trestat, nikoliv vyústit v další novelu. V ní stejně zase někdo najde způsob, jak situaci zneužít.
A to si myslím, že jsou reálné myšlenky, postoje, ne nedosažitelná fikce.
"Volební programy se smrskly na prázdné proklamace. Místo výsledků je hlavní důraz na politický marketing."
Ustrednim tematem obou poslednich voleb v CR (parlament 2017 a prezident 2018) byli (u nas temer neexistujici) migranti. Z toho lze vinit pouze volice kteri po tom skocili, ne politiky kteri jim to nabizeli (kdyz jim jejich PRisti rekli ze to bude fungovat).
@bez_přezdívky
"Ustrednim tematem obou poslednich voleb v CR (parlament 2017 a prezident 2018) byli (u nas temer neexistujici) migranti. Z toho lze vinit pouze volice kteri po tom skocili, ne politiky kteri jim to nabizeli (kdyz jim jejich PRisti rekli ze to bude fungovat)."
1) "(u nas temer neexistujici) migranti." ale jinak zartraceně reálně existující ...
2) "(u nas temer neexistujici) migranti." taky právě kvůli těm na české poměry až masivním kampaním ...
3) Migrační vlna není vina českých politiků.
4) Migrační vlna není vina českých voličů.
5) Laxnost a neumětelstvní institucí EU řešit logicky, morálně a efektivně tuto krizi není vina českých voličů, méně pak českých politiků - v EU mají reálně slovo asi jako Vy nebo já ve vlaku.
6) Obavy, reálné a oprávněné, z migrační krize nejsou vina voličů, naopak se projevilo většinou střízlivé opakování zatímco instituce se zmohly jenom na nápad s přerozdělováním
7) Migrační krize nebyla hlavním tématem voleb, bezesporu to bylo duo Babiš-Zeman, EU a evropské hodnoty, dohánění evropy ... krize byla někde tak na 7 místě a přestože se média snažila vyvolávat pocity že každý čech je nějaký zamindrákovaný ustrašený chudák, většina voličstva zashovala klid a rozvahu > Okamura získal "pouze" 10% a to ani migrace nebyla jeho jediné téma ....
DISCLAIMER: Uvědomuji si zaměření severu a neoblibu podobných diskuzí zde, pak ale prosím nezveřejňujte lživé a pomlouvačné příspěvk jako ten vůči kterému se snažím vyvrátit ona lživá tvrzení. Děkuji
8. 11. 2019, 13:11 editováno autorem komentáře
zdanění i takovych obrů ... např mezinarodni dohodou na urovni planety
To je utopie. Nedohodnou se ani země v rámci EU a vždy nějaká ucukne. Bohaté chtějí být ještě bohatší, s chudými se dá cloumat ještě jednodušeji. Roste význam služeb, které se díky internetu nedají ani dobře odchytit na hranicích.
Otazka totiz podle me spis je, jak mohou i obcane a narody profitovat z takovych monopolů.
Občané z nich obecně profitují. Dávají práci. Nikdo neakumuluje peníze na účtech, všichni je chtějí mít činné - takže vždy se otáčejí do další a další práce. V tom problém není. Problém je v tom, že monopol přerozděluje peníze po planetě - v USA, EU, atd. se prodají služby (vyberou peníze), ale zaměstnají se Indové, Číňané, vytěží se suroviny v Africe atd.
@Miroslav Šilhavý
Není to utopie. Např. WTO tak funguje, ono se jenom nechce ;-) a v dnešní době, kdy vytrackují uživatele i na záchodě by šlo velice lehce zjistit kde a kolik danit ...
"Problém je v tom, že monopol přerozděluje peníze po planetě - v USA, EU, atd. se prodají služby (vyberou peníze), ale zaměstnají se Indové, Číňané, vytěží se suroviny v Africe atd."
Ano, ale tohle už se řeší samo - např. je to to co dělá Trump se stahováním firem a evropské firmy už to začínají dělat taky protože nakonec se ukazuje že "indové" jsou sice levní, ale všechno ostatní kulhá když parafrázuji prof. Zeleného a naprosto s ním souhlasím ...
"Nikdo neakumuluje peníze na účtech, všichni je chtějí mít činné"
To sice ano, ale když si za ně nakoupí facilities tak z toho v regionech kde bylo vyděláno nic nemají - viz česká debata o dividendech - získané dividendy sice nikde neleží, ale v česku je už nikdo nevidí a za služby ze které se díky nim zlepšili stejně zaplatí znova ;-)
To sice ano, ale když si za ně nakoupí facilities tak z toho v regionech kde bylo vyděláno nic nemají - viz česká debata o dividendech - získané dividendy sice nikde neleží, ale v česku je už nikdo nevidí a za služby ze které se díky nim zlepšili stejně zaplatí znova ;-)
A jsme zpět u toho, že v globalizovaném světě není moc pák, jak to pohlídat, tuplem u online služeb. Nejhodnotnější firmy světa platí daně v takové relativní výši vůči obratu, že by jeden řekl, že jsou před krachem.
Přesně tak, jen píšete.
Jenže doba se za posledních 30, možná 40 let změnila. Dřívější oligopoly vznikaly pomalu, postupně, prosazovaly se ve fyzickém světe a jejich růst byl přirozeně omezený geograficky - aerolinky musely nejdřív vydělat vnitrostátně, než dokázaly létat přes oceán. Dnes na růst stačí armáda programátorů a jedním nasazením zasáhnete celý svět v řádu hodin. Automobilky mají vyrobené motory a technologie tzv. "v šuplíku", nasazují je ve chvíli, kdy potřebují zase odskočit od dohánějící konkurence. Tak bychom mohli pokračovat dál a dál.
Regulovat tyto věci nemá valný smysl. Stojí to miliardy - a státy se místo řešení snaží dohánět mnohem silnější a připravenější korporace. Než se Marc Zuckerberg dostane k slyšení před kongresem, má už v šuplíku připraveno několik alternativních plánů, jak reagovat na vývoj situace. Celé se to pak zopakuje za další měsíce a roky - a do nekonečna. Státy vymýšlejí zákony, jak zdanit zisky nadnárodních podniků - ale než je schválí, ztratí pozměňovacími návrhy svůj smysl a korporace už je v ten moment stejně připravena odejít se zisky jinam.
Regulace by měla smysl, pokud by se internet omezil na dílčí území. Nezávislý FB, Microsoft, Apple v EU, jiný pokaždé v Číně, Rusku a USA atd. Jenže masy voličů toto vnímají jako omezení svobod - málokdo umí dohlédnout na to, kam co povede za pár (desítek) let. Levné oblečení nebo mobilní telefon je pro lidi větší hodnota, než "imaginární" bohatství své země.
Výsledek? Regulace víc odnesou malé a střední podniky, protože se dají dobře kontrolovat a perzekvovat. Nadnárodní podniky na tom jen profitují. Podívejte se na popularitu našeho premiéra, jehož "úspěch" v podnikání je přesným příkladem tohoto vývoje. Miliardy pročistí přes korunové dluhopisy, ale instalatér od vedle zaplatí doměrek daně za to, že pracovní auto používá i k soukromým účelům.
Spojené státy pochopily, že korporace nejsou jejich poddaní, ale rovnocenní partneři. USA si hýčkají své podniky, protože vyštvat je z USA by bylo ještě větší zlo. My tady naopak chceme s tímto zlem marně bojovat. V USA si korporace dávají pozor, aby si to nerozházeli ani s politiky republikánskými, ani demokratickými - protože v dalším volebním období by se jim to vymstilo. V našem chlívku s množstvím stran ani neexistuje partner pro dospělou dohodu se státem - třeba církevní restituce byly vyřešeny náhradou a podpisem smlouvy, kterou se další garnitura snažila přebít zákonem. To by se v USA nestalo - buďto by dohoda nebyla vůbec uzavřena, nebo by byla respektována.
@Miroslav Šilhavý
Porad jepro cely problem krucialni to že korporace mlží nad zisky a granularitou výkazů neznamená ze to nejde. Jenom se nechce, politici se bojí nejisteho boje (vuci delce jejich kariery) a medialni sily, to ze by to neslo spocitat a rozpocitat ... :-D ... korporace vi velice velice dobre odkud, jak a za co/z ceho maji zisky ... zatraceně dobre ;-)
Ano, muze se to resit i formou spoluprace, to uz je jen druh výnosů pro společnost
@Silhavy: Tohle možná platilo v USA dříve, ale podívejte se na poslední dvě administrativy. Vzájemně si ruší, co předchozí schválila a tlačí vlastní program bez jakékoliv známky kompromisu. Celý svět se polarizuje, středové strany byly jazýčkem možná před 10-20 lety, dnes vyhrává ten, komu se podaří lépe masově zabalit leckdy až extrémistické názory.
"most people know what is generally going on –generally going on – in the world, and are consciously aware of global inequities, inequalities, lack of respect, exploitation. Mankind is now politically awakened and stirring. The combination of the two: the diversified global leadership, politically awakened masses, makes a much more difficult context for any major power including, currently, the leading world power: the United States."
Zbigniew Brzezinski, America’s Geopolitical Dilemmas. Speech at the Canadian International Council and Montreal Council on Foreign Relations
Čím dál se kloním k názoru, že publikovat by mohly pouze agentury tiskoviny navázané na politické strany, případně státní instituce - tak aby bylo jasné v čí prospěch zveřejňují ty či ony informace (s určitými zárukami a zodpovědností za zveřejněné informace). V momentě, kdy se jedná pouze o byznys tak je internet pouze hromada reklamního balastu promíchaná s politickým balastem případně balastem, který může krýt nějaké obchodní a jiné války. Do všeho díky anonymitě internetu nepoznáte jestli něco je produktem jedné choré mysli nebo nějaké zájmové skupiny nebo jde jen o byznys s reklamou - ve smyslu čím větší blbost tím větší návštěvnost.
Samozřejmě, že pro názorově okrajové skupiny je neanonymita vražedná - pak by se ukázalo, že za nějakým silně propagovaným názorovým proudem na netu jsou vlastně jen 2-3 nýmandi, a že ten názor je opravdu okrajový.
Článek je o regulaci facebooku, ten anonymní není.
"nebo nějaké zájmové skupiny"
Regulátor je také zájmová skupina, pokud se nejedná o náš stát, nebude regulovat v našem zájmu. Nemám problém s regulacemi schválenými námi volenými zástupci. Ať klidně omezí fungování platforem na našem území. Problém je, když jeden stát nebo zájmové skupina diktuje celému světu co se smí a nesmí publikovat. Kdyby Čína celosvětově cenzurovala informace o protestech na Náměstí nebeského klidu, také byste tomu fandil?
tohle nevadí? https://cz.usembassy.gov/education-culture/countering-disinformation-special-grant-competition/
když se náš stát rozhodl regulovat hazardní weby, vyvolalo to ohromné pohoršení.
Samozřejmě, že Facebook nabízí a umožňuje anonymitu. Nevzpomínám si, že by po mně při zakládání účtu někdo chtěl ověření mé identity.
Regulace by neměla být o tom, co se bude publikovat, ale kdo bude publikovat. Resp. je špatně, když publikuje kdokoliv. Může se stát, že Čína bude cenzurovat nějaké informace, ale dnes už spíš bude některé jiné informace podvrhovat. Cenzura se dá jednoduše poznat, a je hloupá. Mnohem efektivnější je manipulace.
Předpokládám, že regulace hazardních webů vyvolala ohromné pohoršení primárně u provozovatelů těchto webů. Což se dá čekat. Druhak - internet byl svět sám pro sebe, do jisté míry fungující anarchie a prostor pro anarchisty. Nicméně dnes už prolnul s reálným světem, s reálnými dopady na svět. Pro anarchisty to je ale pořád jejich neregulovaný grál. Ale to jsou lidé, kteří žijí ve světě svých představ. A ti budou vždy proti všemu.
To je moc pracné, a moc viditelné. Stačí jen protistranu diskreditovat - nebo zdiskreditovat celý informační prostor. Na to abyste protistranu umlčeli musíte vynaložit dost násilí. Mnohem jednodušší je ji diskreditovat nebo odvést pozornost - i když to záleží samozřejmě na podmínkách. Jde jen o to, jak se chcete vnějšímu světu reprezentovat.
I v anonymní diskuzi zaznívají argumenty, jsou sdíleny odkazy. Ne každý chce být veřejně lynčován, poškodit si kariéru, jen proto, že se zajímal o nějakou událost.
https://www.nytimes.com/2006/08/01/education/01madison.html
https://www.vancouverisawesome.com/2019/10/02/green-party-911-truthers/
dobrá, tak jak poznáte fabulaci? Prostě diskuze s anonymem nebo anonymní diskuze může mít reálnou informační hodnotu 0 protože nevíte s kým se bavíte, neznáte jeho historii, neznáte jeho motivaci. Ne, že by to samo o sobě bylo špatné, ale je toho prostě moc. Je to perfektně zneužitelné a zneužívané marketingem a i to i politickým. A jak je v tom byznys, který nikdy nemá představu o správné míře, tak je toho už přespříliš.
Řešení je poměrně jednoduché - ignorovat anonymy - anonymem myslím i identity s aliasem ale bez zřejmé vazby na reálnou osobu nebo organizaci.
@Pavel Stěhule
Pominu souzení zdroje podle statistiky nějakého linkování zdrojů někde, ale
když tu nejste anonymně, což stejně nevíme (unesený profil, smyšlené jméno), jak můžeme znát Vaši skutečnou motivaci?
Co když právě to že tu nejste anonymně ovlivní to co si vůbec dovolíte linkovat, říkat nebo uznat (např. ze stejných důvodů jsou některé volby tajné) ?
2. 11. 2019, 20:35 editováno autorem komentáře
Moji motivaci znát nemůžete, ale znáte mne - znáte moji emalovou adresu a můžete si tuto emailovou adresu ověřit (samozřejmě, za předpokladu, že budu chtít komunikovat). Podle emailové adresy můžete poměrně lehko dohledat mojí internetovou stopu, a můžete si zjistit poměrně dost o mém životě - takže můžete vědět, co jsem udělal, čím jsem prošel, jaké názory jsem zastával, jaké názory zastávám. Což je výrazně více, než co víte o anonymech. Také většina mých zákazníků a studentů, kteří se mnou komunikují skrze veřejný účet se několikrát do týdne přesvědčí, že nejsem anonymní osoba. A není problém se potkat privátně (což už s některými diskutujícími z roota se stalo) nebo na některých akcích CSPUGu (P2D2, Postgres Meetup).
Nejde jen o to, že tu nevystupuji jako anonym, ale také např. o profesionální hrdost, nebo o to, že nemám rád lži, a to jak směrem ven, tak směrem dovnitř, protože prostě vidím, jak to lidem otravuje život, jak to otravuje lidi. Navíc v 47 letech už vím, které témata lze ventilovat veřejně, a která soukromě, a která vůbec (můžete tomu říkat auto cenzura, nebo taky sebereflexe, ..). Na čem člověku záleží, tak za tím si musí stát, veřejně . Morálka, atd. ...
3. 11. 2019, 06:32 editováno autorem komentáře
@Pavel Stěhule
Já bych nerad sklouzl do toho že bych konkrétně Vás musel z něčeho obviňovat, ale princip "Já mám pravdu protože mám veřejný profil" je ... nechám to radši bez dokončení
Víte, oproti tomu co tvrdíte, skutečnost prokázala že právě veřejné vystupování podléhá autocenzůre, resp. autolži chcete-li, a nutí lidi dělat a říkat něco jiného než si skutečně myslí - např. soudy (svědci), volby, u lékaře apod.
Takže jediné co mohu s jistotou k Vašemu veřejnému profilu a dnešní době říct je, že pokud se odkloníte od tzv. mainstreamu, pěkně si to užijete - je taky ale pravdou že v dnešní moderované diskuzi na root.cz to budete mít jednodušší než to bylo před tím ... rozhodně to tedy nevypadá tak že veřejný profil je nějakou zárukou pravdy a poctivosti.
Ale znova opakuji, mluvím obecně, ne přímo k Vaší osobě , tak to prosím neberte osobně ....