Vlákno názorů k článku Co se v roce 2020 nepovedlo: šindelové disky, upadající Firefox a ztrácející Intel od Martin Stransky - Ze by na tom byl Firefox nejak spatne,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 12. 2020 21:01

    Martin Stransky

    Ze by na tom byl Firefox nejak spatne, to se mi moc nezda. Zrovna v roce 2020 se tu udalo pomerne dost zajimavych veci ktere budou pokracovat. Z globalniho hlediska to je projekt fusion, tj. kopletni izolace na urovni elementu stranek (a samozrejme spousta dalsich uprav pod kapotou). Jsou tu ovsem i dalsi kontroverznejsi zmeny typu DoH nebo zmeny rozhrani.

    Na Linuxu Firefox 84 prichazi s defaultnim WebRenderem pro X11, Firefox 85 pro Wayland backend, cili konecne HW akcelerace.

    Byl implementovan va-api prehravani videa, ve Firefoxu 85 dokonce v in-tree takze pro VP8/9 neni potreba externi ffmpeg. Z mensich veci napr. PipeWire nebo OpenH264 pro media.

    Vyhled pro rok 2021 je implementovat i va-api encoding z kamery pro WebRTC.

    At uz to je jakkoliv, urcite Firefox neni projekt ktery by nejak skomiral nebo se chystal to zabalit.

  • 29. 12. 2020 21:13

    Jakub Lobodáš

    Asi budu znít divně nedej bože dost kriticky...
    Ale co teď je za Firefox není to, pro co tento prohlížeč lidé volily a využívali v hojném množství v minulosti.

    Já osobně firefox využíval pro svoji svobodnost, odlišné funkce, případně sis udělal na tom kdejakou blbost, úprava všeho byla samozřejmostí, snadná úprava themata uživatelem podle představivosti atd.... Nevadilo mi dokonce, že o sekundu se načte déle stránka než na chrome..
    Už to neni o tom, že by uživatel byl vládce a dělal/upravoval prohlížeč podle sebe. Tímto byla ovšem unikátní i Opera, především funkčností a svým způsobem interaktivností pomalu z 22. století. (proto jsem zakotvil na Vivaldim)
    Firefox svým způsobem jede k splynutí k EDGI. za chvilku to bude nerozeznatelné... Je sice hezké, že Firefox má koníky pod kapotou, ale že to vypadá stejně jako žigulík od MS... Dokonce pomalu funkcionalitou to pomalu stejně doplňuje...

  • 30. 12. 2020 0:14

    Martin Stransky

    Souhlasim ze se urcite zmenilo zamereni celeho projektu. Puvodni zamer bylo vytvorit jakysi "toolbox" ktery by si uzivatele priohnuli podle sebe. XUL, embeded, xulrunner...

    Ukazalo se ale ze vetsinu uzivatelu ale toto nezajima. Zjistilo se to jednouse telemetrii kdy jsou presne cisla kolik procent lidi ma kolik doplnku, jake upravy a podobne. Jiste, kazdy na to muze mit jiny nazor, ale celkova statistika vsech instalaci na celem svete (a platformy linux + windows + mac) je zkratka takova.

    Dalsi dulezity aspekt je Linuxove prostredi samo o sobe. Pokud se bavime o prohlizecich, vsichni sve prohlizece upravuji a smeruji na prostredi Windows, kde je cca 90% jejich uzivatelu. A to se tyka Firefoxu i Chrome, tam se take hlavne bere telemetrie, statistiky uprav a addonu a uzivatelske chovani.

    Aktualni zamereni projektu je tedy na soukromi, bezpecnost a ochrana uzivatelu s tim ze doplnky jsou az na druhem miste. Vzhledem k predchozim cislum (a tomu ze podobnou vec Chrome nabidnout nemuze) mi toto pro vetsinu uzivatelu celkem dava smysl - obvzlaste pro vetsinoveho uzivatele ktery je na Windows a nema zadne doplnky.

    Jen pro srovnani v jakych cislech se pohybujeme ohledne doplnku. uBlock ma asi 4 mil instalaci, addblock plus 6 mil - a to jsou asi nejzasadnejsi doplnky pro trochu pouzitelny web. Priblizny pocet dennich uzivatelu na Windows je asi 200 mil, na Linuxu 2-3 mil (neoficialni cisla od znamych).

    Z toho me vyplyva ze doplnky a nebo upravy prohlizece jsou pro majoritu uzivatelu (opravdu vsech a ne jen geeku na Linuxu) zcela marginalni tema, stejne jako kdysi slavny "classic theme restorer" a podobne.

    Jiste, lze plakat nad tim ze tu neni onen stary Firefox co umel to ci ono. (on tu tedy stale je, staci si ho stahnout z http://archive.mozilla.org/pub/firefox/releases/) Ale zkratka se ukazalo ze pro vetsinu lidi toto neni zajimave/dulezite.

  • 30. 12. 2020 1:55

    Ladis

    Ano, většinu uživatelů ta nastavitelnost a rozšiřitelnost nezajímá - proto použijou Chrome (nebo Edge Chromium nebo Safari, pokud nechtějí nic dalšího instalovat - jádro je příbuzné, kompatibilita s weby tedy lepší než ve Firefoxu). Je sice hezké, že nový Firefox cílí na masy, ale tam to může mít (v konkurenci) ještě těžší než cílit na geeky (kteří mají okolo sebe určitý dosah na obyčejné uživatele a mohou je zkonvertovat, když jim ukážou, jak ve Firefoxu udělají něco, co jim v mainstream prohlížečích schází).

  • 30. 12. 2020 2:43

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    @Martin Stransky

    Takze z uzivatelu FF ho v GNU/Linuxu pouziva max 1%, to neni moc ... Vivaldi nedavno na blogu zminovali ze z celkoveho poctu novejch instalaci je na GNU/Linux asi 20% ;-) Ovsem Vivaldi jde presne opacnym smerem, kdy chce uzivatelum prinest i tu sirokou customizaci a moznosti...

    30. 12. 2020, 02:45 editováno autorem komentáře

  • 1. 1. 2021 12:40

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    doplneni k predchozimu

    ten udaj 20% novejch instalaci Vivaldi ze je na GNU/Linux sem mel v shrnuti 2020 od Vivaldi v mailu, na webu to ted nevidim, tak aspon par jinejch odkazu:

    https://vivaldi.com/blog/reflecting-on-2020-a-year-of-exception

    https://vivaldi.com/blog/best-browsers-linux/
    (starsi zapisek kde je zminovano 18% new install na GNU/Linux v zari 2020 a zaroven ze je to vice nez novejch instalaci na macOS)

  • 30. 12. 2020 9:37

    Jakub Lobodáš

    To zaměření bezpečnost atd... to splňuje chrome taky.. Ale jediný už snad rozdíl mezi mozillou a chromem je ten, že jen jedna firma podporuje GAYPRIDE, přeoperování intimních míst, vyrovnanost ve společnosti muži vs ženy.. skončilo to celé v háji...

    Řeší kraviny a nejhorší je, že tyto hovadiny nejlépe platí... Ty peníze by se mohli investovat lépe jak erotický veletrh v ulicích s nutností souhlasit, a kdo ne ukamenovat... ;) (nejsem proti gaypride, ale ovšem co předvádí na průvodech tak kdyby to udělal hetero tak je u soudu za mnoho přestupků obnažování, kažení mládeže atd...)

    A právě pro ty odlišnosti lidé používali Firefox.. dnes neni ani důvod se pomalu vracet natož přecházet. ;) Neni tam funkce navíc jak jinde, která by byla klíčová...

  • 30. 12. 2020 15:18

    J ouda (neregistrovaný)

    ad zaměření na bezpečnost - tak zrovna u Firefoxu když na člověka po instalaci (=default settings, default search engine) vypadne googlí "abychom mohli pokračovat, musíte odsouhlasit ..." tak to moc náladu nespraví. To samé vnucování Firefox accountu (jo, stará mozsync byla navržena dobře, ale to se dá říct o spoustě starých moz*věcí. Např.per cookie nastavení blahé paměti)
    O pokusech na lidech s DoH, které (bez applího a spol. anonymizování, které je snad pořád v draftu) naopakřadou technik soukromí zhoršuje nemluvě.

    ad. zaměření na prosté uživatele. No nevím, marketingové školy nemám. Nicméně prostému uživateli najspíš nějaký z mnoha googlích webů už dávno vnutil Chrome, a jediný kdo mu může nainstalovat FF je známý geek. Jenže když ten to od Mozilly chápe celé jako podraz, tak se moc do instalace FF u známých nepohrne, rozhodně né jako dřív když jsme ve válce prohlížečů byli plní nadšení.

  • 30. 12. 2020 16:50

    Michal Kubeček

    A to je přesně ten problém: ve své povýšenosti zapomněli na to, jak a čím se dostali nahoru. Začali se zaklínat telemetrií, což je populární klacek na minoritní uživatele, a hodili přes palubu přizpůsobitelnost a technické nadšence, kteří ji oceňovali. Tím zabili ty konkurenční výhody, které jim kdysi umožnily porazit MSIE, a nezbylo jim nic, čím by mohli konkurovat Chrome.

    Právě kvůli té aroganci a povýšenosti (těch pár hračičků nás nezajímá, cílíme na masy, resp. když si vypnete telemetrii, dobře vám tak) mi jich vlastně ani není líto.

  • 30. 12. 2020 17:55

    Martin Stransky

    Telemetrie neni zadna arogance ale zakladni nastroj pro vyvoj software, ktery vam umoznuje zjistit co uzivatele nejvice pouzivaji a co ne a podle toho smerovat vyvoj.

    Pokud by geekove hrali v rozsireni prohlizecu tak zasadni roli, proc se zacal prosazovat Chrome, ktery byl ze zacatku (pokud se nepletu) zcela bez doplnku a nedal se nijak extra konfigurovat?

    Pokud se nepletu, tak Firefox zacal vyrazne ztracet ve chvili kdy Chrome byl rychlejsi (diky js enginu a multi-procesove architekture) a take diky masivni reklame vsude mozne. Podil Firefoxu klesal i pres to ze stale jeste podporoval XUL doplnky. Odstraneni XUL a celkova "chomizace" byla pouze reakce na expanzi Chrome ale v dobe, kdy uz trzni podil Firefoxu byl davno dole.

  • 30. 12. 2020 23:16

    Michal Kubeček

    Příliš velké spoléhání se na telemetrii vede k tomu, že se software přizpůsobuje masám a jsou zahazovány featury užitečné pro pokročilé a technicky zdatnější uživatele, protože ti budou - snad až na nějaký speciální software pro úzký okruh odborníků - vždy v menšině. Jako ten, kdo je na tom obvykle bit, v tomhle trendu vidím zásadní problém současného vývoje software.

    Chrome se samozřejmě začal prosazovat především kvůli masivní reklamě a agresivnímu vnucování všude možně. Jenže to nebylo nic nového, totéž už tu bylo dříve s MSIE 4-6, a i proti takové síle se Firefox tehdy dokázal prosadit. Jenže Chrome přišel v době, kdy vztah geeků k Firefoxu značně ochladl a dále se zhoršoval. Ten problém totiž nezačal odstraněním XUL, to bylo už jen vyvrcholení dlouhodobého trendu.

  • 31. 12. 2020 13:25

    martinpoljak

    Nejen vývoje software, bohužel, ale i hardware. A nejhorší je, že nejen počítačového hardware. Jakmile se něčeho chopí masa, ta věc obvykle přestane být rozumně použitelná pro cokoliv pokročilejšího protože ta masa se smaozřejmě podstatně snáze a za vynaložení menšího úsilí monetizuje.

  • 31. 12. 2020 20:47

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    Martin Stransky
    Telemetrie neni zadna arogance ale zakladni nastroj pro vyvoj software, ktery vam umoznuje zjistit co uzivatele nejvice pouzivaji a co ne a podle toho smerovat vyvoj.

    to je ten zasadni rozdil, prispusobit se vetsine = to co popisujes,
    nebo nabidnout co nejvice moznosti = to jak to dela Vivaldi, kterej zaroven uzivatele nesleduje ;-)

    https://vivaldi.com/zerotracking
    https://vivaldi.com/cs/privacy/browser/

    31. 12. 2020, 20:49 editováno autorem komentáře

  • 31. 12. 2020 22:07

    Zdeno Sekerák

    My taky vyvijime uz par let SW. Nejdrive to byl software ktery umel vsechno. Jo ja jsem to tam nasel a vedel pouzit ale musel jsem uznat ze uzivatel se v tom ztraci. Takze jsem zas a znova psal postupy co a jak. Pak jsme presli k tomu ze jsme to zjednodusili. Tedy mene caste veci a exotiky jsme schovali to zvlastniho menu. A zase jsem psal postupy ale uz mene. Jenom pro tech par pripadu. Nakonec jsme zjistili ze to nema zmysel ani schovavat a jednoduse jsme to vyhodili. SW je prehlednejsi a uzivatele spokojeni. Tech par pripadu delame na dalku.

  • 2. 1. 2021 9:27

    Martin Stransky

    Vivaldi, Brave a podobne projekty se tezko nejak hodnoti, v statistikach je nenajdete, popr. jsou zapocitane jako Chrome protoze pouzivaji stejny UA, takze jakymkoliv tvrzeni o rozsireni muzete nebo nemusite verit.

    Co se tyce telemetrie - tu za ne obstarava Chrome, resp. uzivatele Chrome, podle kteryh se pak Vivaldi chte nechte profiluje. A profiluje se proto, ze bere zaklad Chrome ktery je podle telemetrie nastaveny a jen udela par uprav. Opet (stejne jako napr. u Palemoon) jsou to zmeny jen kosmeticke, nikoliv v jadru prohlizece.

    Takovym snaham samozrejme Google tleska, protoze podobne "pseudo-Chrome" prohlizece, stejne jako Chromium, jen opticky zvysuji dominanci Chrome a posiluji globalni pozici Chrome, cimz Google ve vysledku pomahaji.

    A potom si Google muze dovolit podobne prasarny typu podsouvani starych / nefunkcnich stranek na YT a podobne pro ne-Chrome prohlizece. Ale pokud se zaradite do spravneho stada, problemy nebudou.

  • 2. 1. 2021 17:58

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    nepsal sem o statistikach chrome, ale o tomto odstavi v shrnuti Vivaldi teamu za rok 2020:

    With its awesome support for Linux, Vivaldi continued to grow on this platform. 20% of new installs of Vivaldi on desktop are now on Linux!

    upresnenni par nepresnosti ;-)
    - Vivaldi nebere zaklad Chrome, ale Chromium
    - nedela par uprav, ale ma kompletne vlastni UI rozhrani
    - nejde o kosmeticke zmeny, ale proste komplet jine UI/UX
    - Google delal prasarny i Vivaldi uzivatelum presto ze nejde o ne-Chrome(resp. ne-Chromium)

    ackoliv samozrejme je Vivaldi postavane na Chromium, to cim se lisi, tedy to UI je natolik radikalni ze mluvit o nejakejch drobnejch upravach je z neznalosti nebo pomluva, ty moznosti ktere Vivaldi nabizi, at uz moznosti ovladani prohlizece, moznosti customizace, integrovane vlastnosti, je ve svete WWW prohlizecu ojedinele, a historicky to podobne mela pouze (klasicka) Opera <=12... oba tyto prohlizece sli cestou co nejvice moznosti uprav a schopnosti primo v prohlizeci, myslejici skoro na kazdeho uzivatele vcetne tech okrajovejch, nikoliv zjistujici co chce siroka masa a prispusobeni se ji s ingorovanim minoritnich prani/pozdavku/vlas­tnosti... ze to tak dela Firefox je "jeho" vec, ovsem pak se nelze divit ze spousta power useru ho hodila pres palubu a naopak ze spousta uzivatelu neda na Vivaldi dopustit a to z naprosto racionalnich duvodu...

  • 4. 1. 2021 1:08

    Ladis

    Ano, Google dělal prasárny i prohlížečům postaveným na Chromiu. Proto na to dnes už se*ou a browser string dávaj prakticky stejný jako Chrome a netrápí se tím.

  • 31. 12. 2020 1:17

    okalousek (neregistrovaný)

    Tak to jejich sluníčkářství také leze krkem, ale na jednu stranu se tak firma prezentuje, na druhou stranu programátoři v to věřit nemusí a software by neměl obsahovat takové věci. Články od Mozilla se mi neukazují.

    Vivaldi se mi líbí, ale jaksi je to moc. Docela mi přijde že je pomalejší a docela plné funkcí které neocením. Asi na tom Firefox nebude nejlépe a pokud skončí, nebo v blízké době pravděpodobněji se vyčerpá studnice peněz, či půjde do celkového úpadku, tak nevím kam bych odešel.

  • 29. 12. 2020 21:15

    Ladis

    Tak vývoj Firefoxu je jistě zajímavý, ale většinu lidí to moc nezajímá (např. HW akcelerace dekódování videa byla v Chromiu o mnoho let dřív). Čísla mluví jasně, což bohužel ovlivňuje peníze na další vývoj (např. konec vývoje Rust - ano vím, opensource, komunita, snad se toho někdo ujme).

  • 30. 12. 2020 16:59

    Michal Kubeček

    Ne, "zařízli" je trochu silný výraz, spíš ho přestali podporovat jako svůj projekt a nechali ho žít vlastním životem. Rust už má příliš mnoho stoupenců na to, aby to jen tak od sebe umřelo, tedy aspoň do doby, než se najde nový, ještě lepší, hype jazyk, ve kterém budou všichni psát bezchybné programy.

  • 1. 1. 2021 14:49

    BobTheBuilder
    Stříbrný podporovatel

    V Linuxu to tak není, ale ve Windows má Firefox několik problémů zcela zásadních:
    1) k aktualizaci jsou potřeba administrátorská práva (mozilla update to neudělá, na rozdíl třeba od Chrome) - vadí ve firemním prostředí: buď mají lidi neaktuální FF, nebo musejí mít admin práva
    2) systémové úložiště certifikátů: FF ignoruje = problém; certifikáty CA umí naimportovat, ale použít třeba podpisový certifikát ne
    3) neřídí se systémovými konvencemi display language (na rozdíl třeba od LibreOffice i systému samotného), takže když máte ve firmě cizince, musíte mu dát jiný FF. Jazykovými moduly to obejdete, ale zase narazíte na 1.
    Bod 1 asi lze řešit přes managed instalace, ale ne úplně snadno, a zlikvidujete tím řešení bodu 3.
    Závěr: už mě to nebaví a do image systému dávám jen Chrome (a je tam Edge, samozřejmě).
    Sám ho používám (s FF sync a LockWise), ale jak dlouho ještě, to nevím.
    Malér je, že to stejné platí pro Thunderbird - a za ten náhradu nevidím.

  • 1. 1. 2021 15:41

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    ja FF pouzivam jen vyjimecne, ale i tam v Linuxu zas napr.:

    po aktualizaci balicku pri spustenem Firefoxu, se pri prepnuti na okno toho FF v nem zobrazi neco jako "Nyni uz staci jen restartovat Firefox" s tim ze NElze to odlozit, protoze je zablokovanej pristup k otevrenejm listum
    -> s Vivaldi se tohle samozrejme nedeje a zalezi az na me kdy si stavajici Vivaldi vypnu a pustim ho znovu v te aktualizovane verzi

    a kdyz uz se "smirim" s tim ze teda musim FF restartovat a nemuzu se ani podivat na pretim otevrenou stranku, tuknu na Restartovat a FF se jen vypne, musim ho pak rucne pustit sam znovu