Nebezpečí je samozřejmě jinde, a to v novém obchodním modelu, kdy uživatelé budou uzavřeni do uživatelských domén, podle toho, od které firmy si koupí železo a kam si uloží svá data. Proniknout tam se svou vlastní aplikací bude téměř nemožné, protože aplikace budou prodávány na jednom místě, a na monitor se vejde cca 100 řádků, tedy šance pro 100 produktů a nabízeno bude statisíce aplikací. Takže internet bude postupně ztrácet obsah a bude se blížit kontinuálnímu vysílání TV, prakticky všichni budou požadovat a používat totéž, a variabilita internetu bude klesat. Domény mohou být vymezeny i softwarově, třeba časem jedna doména vznikne z FB. V před internetové době nedostatek informací umožňoval budování paralelní obchodní struktury, s tím, jak se informace šíří po internetu se dostáváme k budování sériové obchodní struktury, která je zranitelnější a s tím bude klesat i počet inovací.
Dulezita je osveta. Aby obycejni uzivatele vedeli, ze kdyz si koupi podobne zarizeni tomuto nebo treba iPad, ze uz to neni normalni pocitac se kterym si clovek muze delat co chce, ale ze je to zarizeni na kterem lze delat pouze to co jeho prodejce dovoli. A o to, ze je jeho hodnota *nizsi*. V pripade, ze se lidem osvety nedostane je pro me docela pravdepodobne ze budoucnot bude mit vyse popsanou trpkou prichut :/
Desktopy jsou spise monokultura - jednoznacne vede Windows, trochu Mac. Ale u "dalsi velke veci", jakou jsou mobilni zarizeni, je velkych hracu docela dost. U socialnich siti je nejsilnejsi FB, ale velke mnzostvi sluzeb podporuje i TW, bezny je i login pomoci Google...
...at koukam, jak koukam, monokulturu nevidim.
No a proto velcí hráči přicházejí s podobnými zařízeními, aby tu monokulturu pro sebe vytvořili, a nebo alespoň pro ty, co si je koupí. A nejde o operační systém, ale především o obsah a aplikace. V tom je ukryto nejvíc peněz. Pomocí mobilů se už podařilo zpoplatnit něco, co bylo dříve zadarmo, běžnou lidskou komunikaci.
Ano, to je podstatný rozdíl proti dopisům, telefonům na pevné lince, telegrafům, protože tam probíhala pouze formální a účelová komunikace. V mobilech ale probíhá i běžná a intimní komunikace. Tu dnes zase částečně přebral FB, který je zatím zdarma. No a právě zařízení jako toto, to mají zvrátit. Jsou inspirována obchodním modelem mobilních operátorů.