2k display má oproti full hd 1.77x více pixelů. To by dost ovlivnilo výsledek testů.
Podle mého názoru nemůžeš jenom přehodit cpu, ale i obrazovka by měla odpovídat dnešní době.
Dnešní laptopy už také mají 2k, tak jaký pak trolling. I obrazovky smartphonů udělaly za 10 let pokrok.
30. 8. 2024, 07:41 editováno autorem komentáře
Souhlasím. Mám tedy 1920x1200 24 (WUXGA). FHD má málo řádku. Mám dva kusy, jeden normálně a jeden na výšku. Ať má každý, co chce ale pro mě na programování nejlepší setup. Ano, mohl bych si pořídit 2k nebo 4k ale k čemu? Na koukání do terminálu, VSCode a další programátorskou práci je to akorát mrhání zdroji, musel bych zainvestoval do dražšího hardware a nepřineslo by to nic než problémy se škálováním atd. Za mě je daleko důležitější kvalita panelů, radši si koupím Eizo s rozlišením WUXGA, který bude mít perfektní pozorovací úhly, dobrou odezvu a nebude blikat podsvícení než za stejnou cenu koupit nějaký Acer ve 4k, který má sice papírově dvakrát tolik pixelů ale obrazová kvalita je celkově horší.
Trebaze lze nakombinovat vice obrazovek za podstatne mene penez, tak me zajimala obrazovka i na hry a filmy. Take podpora pripojeni 2 PC a vybrany screen ma KVM integrovany v sobe. Trebaze jsem mel externi KVM ktere odesly po par mesicich uzivani, tak za 3 roky provozu tento integrovany zadnou poruchu nemel.
Take jsem chtel velkou obrazovku a po te co jsem predesle 2 obrazovky vratil kvuli nerovnomernem podsviceni mi zustal na stole BenQ 32", ktery timto problemem netrpi. Obrazovka pokryva 100% sRGB and 100% Rec.709 barevny prostor. Ne ze by to bylo pro me dulezite, ale nepriplacel jsem zas tolik.
K tem 4k bych rekl ze i na tu 32" obrazovku se mi to zdalo moc ( jeden vraceny byl 4k ) prave kvuli tomu skalovani ktere na linuxech neni dobre a 2k je takovy stred mezi Full HD a 4k.
30. 8. 2024, 10:21 editováno autorem komentáře
Ano, mohl bych si pořídit 2k nebo 4k ale k čemu? Na koukání do terminálu, VSCode a další programátorskou práci je to akorát mrhání zdroji, musel bych zainvestoval do dražšího hardware a nepřineslo by to nic než problémy se škálováním atd.
No, vidíte. Já přesně kvůli tomuto už bych do ničeho s nízkým rozlišením nešel. Právě při tom hledění do terminálu a kódu je dokonale ostré písmo pro mě naprosto neocenitelné. Ale chápu, že je to hodně individuální. Mám kolegy, kteří už nemají moc dobrý zrak a i to ostré písmo už pro ně není úplně ostré, takže to moc neocení a dál vesele jedou na FHD.
I na velice jemném displeji, s velice vysokým PPI, mi na oči dělá dobře když VYPNU antialiasing. Písmenka mi připadají méně rozmazaná a oči méně unavené. Dělám to tak u sebe už spoustu let, hlavně na terminálu, a vždycky když mám používat cokoliv kde je vyhlazování zapnuté, tak trpím.
Problém posledních desetiletí je, že většinu fontů nelze k tomuto použít. Když se vypne vyhlazování tak vypadají naprosto strašně.
Protože předtím byly kreslené tak, aby se v typické velikosti trefovaly do mřížky pixelů. Teď to naopak nedělají, aby byly dobře v libovolné velikosti. Prostě nejde mít font, který je dobrý s antialiasingem i bez něj. Nastavte si ty staré fonty. Tak to udělali lidi s Macy, když Apple dal nové fonty pro Retina displeje a člověk měl ještě starý Mac s LowDPI displejem.
To neni trolling. Muj setup je hlavni desktop 4K, a dva workstationy - jeden ma 2x 2K (to vychazi stejne.. na 4x FHD), druhej pak 8K (a to je 16x FHD).
Takze dokupy to toci 24x FHD, kdyz se fakt pracuje. A lol.. ani muj telefon nema FHD, ale 2K.
FHD zobrazovadlo patri do historie uz v dnesni dobe ,)
WTF :) Když budu mít doma zapnutý počítač s dvěma monitory, k tomu notebook a ještě se vzdáleně připojím na zapnuté PC v práci, taky to nemůžu sečíst na jednu hromadu a přepočítat třeba na fotbalová hřiště.
Navíc, to si řekněme upřímně, stroj s 8K nebo 4K displejem je i dnes pořád minoritní záležitost. Mrkněte se na nějaké statistiky, ať už k nějakým webařům (důležité pro UX atp), nebo třeba na Steam, abyste zacílil nějaký enthusiast segment. 1920 pořád jasně dominuje, následuje 2560 (což mi osobně přijde hezký kompromis, dokud nebude všechen SW a toolkity rozumně škálovat) a nebudou hromadně dostupné výrazně rychlejší GPU.
Samozřejmě máte i velice specifické používání (třeba to vaše), kdy např. dá někdo vyšší prioritu velkému rozlišení a nebo PPI před vším ostatním a neřeší 3D. Třeba na nějaký obří dashboard, hromady oken vedle sebe nebo kreslení čar v nějakém CADu atp.
Ale z těchhle specifických situací se nedá vyvodit, že FHD už je historie, nebo kvůli tomu trollit u recenze průměrného PC.
Steam nejsou relevantni statistiky.
To rovnou muzete tvrdit timto zpusobem, ze 144 Hz a ultrawide je mainstream :D A pritom neni.
Ze 4K neni mainstream znamena jen to, ze lidi nepouzivaj desktopovy desktopy, ale jsou svazani tim, co jim vyrobce notasu dodal za screen.. a to jsou typicky ty FHD hracky.
AD: A lol.. ani muj telefon nema FHD, ale 2K.
Vořvanej mimozemšťan : 3003 typů NTB s FHD
AD: FHD zobrazovadlo patri do historie uz v dnesni dobe.
Dle like mého příspěvku nahoře NE. Dle Alzy 811 typů.
U úhlopříčky cca 23-27" je to rozlišení úplně v pohodě...
Co je pro tebe hlavní setup, budeš se divit, je pro ostatní třeba overkill.
To koukáš co? 8-O
To ze na skladech lezi spousta ponozek velikosti 6 neznamena ze je zacnu ostatnim doporucovat, at si je koupi a lhat jim ze je nebudou tlacit.
Pak muj 32" 2k screen ma 91 PPI a 24" FullHD ma 94 PPI.
Takze komentare o neostrosti textu je blud.
Podobny blud je problem se skalovanim. U stejneho PPI neni potreba nic menit.
Takze vis o cem to je? O miste na stole, ochote zkouset nove veci a v posledni rade o penezence. Ale pokud na to mas, tak co resime, kdyz neni potreba nic menit v nastaveni a na vetsi plose toho vic vidis? ;-)
A dale Apple a Android tablety uz maji retina screeny, takze asi tady komunikuju s lidma, kteri si neumi priznat, ze se standartnim PC jim ujel vlak.
Ale abych se vratil k puvodnimu tematu. Tak kdyby autor tohoto clanku otestoval novy cpu s 2k screenem. tak by zjistil ze narust vykonu zas tak velky neni, protoze pixelove vetsi obrazovka si vezme vice vykonu.
Jestli to taky není tím, že velikost pánských ponožek bude výrobce dělat v rozložení podobnému Gaussově křivce a nejčastější velikost bude kolem 39-40. Těch bude nejvíc a XXS a XXL bude mnohem méně.
K tomu odpovídající bude rozložení rozlišení displeje, ale ne vzhledem k velikosti nohy, ale vzhledem k tlouštce peněženky.... A zde bude 39-40 odpovídat FHD
Ja mam porad starsi FHD Eizo. A nedam. Je to jediny monitor na ktery se mohu barevne a jasove spolehnout. I pres sve stari ma i snimac na kompenzaci okolniho svetla coz doposud lecktere vyssi tridy monitoru nemaji.
Nemuzu si pomoci ale za dobry monitor si musi clovek opravdu priplatit. Udelal jsem omyl a poridil o 10k levnejsi monitor od dellu jako tercialni pro osobni pouziti. Mam jeste NEC a Dell z prace. Dell neumi vyresit mechanicky uchyt celnich konektoru pod monitorem. Uz je to treti rada ultrasharp monitoru a vzdy na tom miste kdyz clovek zasune opatrne konektor tak se vysvetli nebo vytmavi misto pod tim. Co je horsi uz to vytlacene zustane a i novy monitor ma pod tim mistem jiny jas. Prvni rada mela dokonce silene flekaty jas po rozich a ruzne blbe ( porovnavali jsme si to v kanclu).
30. 8. 2024, 10:43 editováno autorem komentáře
A ty si myslíš že ten BenQ ten sensor osvětlení a jasovou korekci nemá? Navíc se umí i vypnout v nepřítomnosti osoby, má kabelový ovladač s nadefinovatelnými tlačítky a i na obrazovce jsou definovatelná nehlučná dotyková.
A je taky profesionální monitor. 4 vstupy miniDP, DP, HDMI a DVI. Plně nastavitelný stojan a 32" verze byla levnější než 28". Ty 2 předchozí letěly zpět ten samý den třebaže papírově byly lepší jako obraz v obraze a ten druhý obraz vedle obrazu v nativním fullhd vedle fullhd. Oba měly backlight bleeding v dolních rozích. Když jsem rukou mírně ohl rohy, tak se to ztratilo, což znamená že ten ultraultra wide plast se jim kroutí při výrobě a bez kovového framu je to k ničemu.
S rozložení jasu taky nemám u BenQ problém.
Navíc to má 2PC KVM, USB hub a SD slot.
Vím že EIZO má dobré screeny, ale konkurence taky pokročila a kdo zůstal dál stojí opodál.
Pozn: Tady na diskuzi mě to připadá jako slezina zastánců malých monitorů. To mám jenom já komplex z dětství kdy jsem hrál na 14" věštecké kouli, který si kompenzuji takhle?
30. 8. 2024, 14:43 editováno autorem komentáře
Prosim jaky je to model? Koupil bych si jako tercial treba misto toho EIZO (udela dobre sluzbu na retrogaming :-). Souhlasim ze klicem je pevny a teplotne stabilni ram ktery nejspis tem dellum chybi. Coz je dalsi vec ktera byla u dellu spatne. Az po zahrati monitoru na provozni teplotu (upozornuji v noci a v zimnim obdobi) se zacly promackavat rohy s podsvicenim.
Radeji zvolim vetsi a tezsi monitor nez takovy kde se prohne display uz pri vyndavani z krabice.
2. 9. 2024, 11:08 editováno autorem komentáře
Já zas nechápu, k čemu potřebuje uživatel, který nedělá grafiku/video, cokoliv víc než FullHD. Můžete mi uvést pár příkladů činnosti na PC, kde využijete 2k nebo cokoli lepšího než FullHD? Není to řečnická otázka, opravdu by mě zajímalo, k čemu jinému se dá využít 2k nebo 4k, než ke hrám, které jsou "víc než" realistické a filmům, kde je vidět i póry v kůži (což nechci).
Já si s FullHD vystačím bohatě i na úpravu fotek a videí z dovolené. Dokud z toho nechci tisknout plakáty, nemá větší rozlišení stejně význam.
Programovani vyuzije vetsi rozliseni a monitory - muzete mit otevren editor/preklad/testrun, pripadne i dokumentaci.
To same nejaka prekladatelska cinnost - otevreny dve okna side by side.
Nemusim delat grafiku, staci obycejna sazecska prace / psani, a je dobry kdyz je ve wordu videt 2 ci 3 stranky, v 1:1 zobrazeni na 32"/4K monitoru.
A pak uz jde jen o kvalitu zobrazeni.. prave ty "retina" aka HiDPi displeje slouzi k lepsimu prokresleni pismen a vektorove grafiky - takze je na to celkove prijemnejsi koukat a je to mene narocne na oci. To same pozoruji u prechodu 4K na 8K, oboji 32".
Jak velkou máte úhlopříčku? Rozlišení v tomhle nehraje roli. U běžných 22"-24" monitorů je na text viditelný z nějakých 50--60 cm (což je rozumná minimální vzdálenost) FullHD zcela postačující. Vyšší rozlišení umožní dělat menší písmenka, ale to při rozumné vzdálenosti očí od monitoru stejně nebude vidět. Chápu 4K u monitorů s velkou úhlopříčkou, ale u kancelářské 22" je to zbytečnost.
Jinak detail obrazu nemá s náročností pro oči nic společného. To, co očím škodí je ostření na neustále stejnou vzdálenost (bez ohledu na rozlišení), příliš málo časté mrkání, případně rozostřený obraz, který ale nezávisí na rozlišení, ale správné volbě fontu a nastavení.
Solidworks – nebo řekněme pro každý produkční CAD chcete min. 2-3 monitory, vadí-li rám monitoru, potom širokoúhlá 5k 40“ ideální řešení. Na jednom máte výkres/podsestavu/větev a současně na dalším/dalších monitorem máte např.: model sestavy. Záleží, jak co komu vyhovuje, protože když např.: značkuji trasy (výkres), tak se mi automaticky promítají v sestavě, kde je vidím ve 3D (model). Projektuji-li např.: ovládání PO klapek, tak na jednom panelu (části) zkrátka zakresluji do plánu schéma, na druhém vidím, co jsem kam dal, kolik mi zbývá modulů, rozmístění apod. V obřích sestavách např.: výrobní hala potom na modelu vidím strojní vybavení, konstrukční prvky, … tzn. těžko budu zakreslovat kabelovou trasu skrze strojní vybavení apod.
Dost individuální, ale na CAD jsou 2. panely opravdu základ práce, pak už záleží, co umí CAD, GPU a monitor.
P.S.: Hry na tom nehraji, Quadro a dnes RTX Quadro nejsou na vykreslování trojúhelníku zrovna stavěné, naopak jim jde vykreslování grafických primitiv = čáry a snižuje se rozlišení i počet součástí, protože nepotřebuji vidět „každý šroubek“ hlavní sestavy. Plus do té sestavy zasahují další lidé (dodavatelé v řetězci), tzn. rozvodná síť, jímací soustava, řízení, senzory, … navrhuji v Solidworks, strojní vybavení dělá někdo jiný v Catia apod.
Nemám zdání a ani to vědět nechci, protože nejde o zajímavý údaj, ani argument. Momentálně používám 40“ HP Z40c G3 nahrazující více panelů, avšak k volbě jsem se musel postupně prokousat a také se spálit. Jednoho času jsem měl 3x 30“ 2560x1600 px. (modelování ... ehm no)
Dámy jsou spokojenější s 27“ 2560x1440 px (HP P27q G4), než s dřívějšími 24“ 1920x1200 px (HP Z24i/BenQ BL2411PT). Některé chtěly opět dva, další 27“ s 1920x1080 px (Aoc 2790PQU), který jim méně namáhá zrak a ten se věkem mění. Na dílnu také nekoupíte levné řezné kotouče např.: za 15kč Magg (čti slepený prach) při řezání 3 mm ocelového plechu vyhodíte po 10 cm, kdežto Wurth za 25 to uřízne celé a pokračuje dál.
Stejné principy platí i pro monitory, pracuje-li se lépe a odvede se více práce, pak není důvod rozumným požadavkům nevyhovět. Nechtějí Eizo Color Edge „na Excel“, jen vhodnější pracovní nástroj.
Potřebné a produktivní periférie neznají většinou ani koncoví uživatelé. Při výměně (PC) do kanceláří jsem dámám dával na výběr židle, klávesnice, myši a mohli si vybrat. U židlí si vybraly rychle (model, barvy ladily u kávy nepoměrně dlouho), klávesnice a myš byl zcela jiný případ. Nabídl jsem jim klasické (OEM HP/Lenovo), ergonomické Lenovo Go Split, Microsoft Scuplt Ergonomic Wireless i klasické a vertikální myši.
Židle nadchly, na klávesnice, myši a monitory se tvářily nechápavě, po týdnu zkoušení si většina z vybrala Microsoft, čtyři Lenovo a pouze jediná zůstala u klasické klávesnice s myší. Na vertikální myši si zvykly rychle, jak jsem si myslel, oddělené numerické bloky po levé ruce a monitory si vybraly 27“ 2560x1440 (HP), dvěma s horším zrakem naopak vyhovuje 1920x1080 (AOC). Stejné to bylo se zaváděním Yubikey (náhrada za SmartCard). Neobtěžuje a bezpečné, výhra pro všechny.
Dokud se uživatelům neukáže a nedovolí vyzkoušet, tak vlastně sami nevědí, co chtějí, potřebují a usnadní jim práci.
Přesně z tohohle (resp. zcela opačného přístupu některých zákazníků) vždycky teču.
Občas dodáváme vybavení, na kterém se hodně píše i šoupe myší, výpočetní ani grafický výkon možná paradoxně úplně potřeba není. Často se to dokonce provozuje jen jako RDP klient Terminal Services a výkon se v případě potřeby dofukuje ve virtualizaci.
No a dejme tomu modelový příklad:
- desktopy jedou na terminálovém serveru
- zákazník si ale jako klienty naporoučí SFF nebo tinyPC i7čky, hlavně aby to mělo PassMark aspoň bambilión a RAMky třeba 32GB. Na argument, že RDP klient to nepotřebuje, zní odpověď "nezajímá, nebudem riskovat"
- pak dojde na displeje, do kterých ti lidé budou brejlit tisíce hodin a budou tam potřebovat HODNĚ informací najednou, a přestože na držácích na stole je místo na 3x 40" ve dvou patrech, dostanou ... počkej si ... 2x 20" FHD. S tím, že "komu to stačit nebude, ten dostane víc a větší". A to jim pak zamítnou, protože to (překvapivě) potřebujou všichni a stálo by to moc peněz a co s těmi nakoupenými FHDčky.
- A klávesnice / myši? Opět na tom budou psát a šmrdlat tisíce hodin, tak by z toho neměli mít problémy s karpálem. Přivezu auto klávesnic a myší, každou jinou, aby si je mohli osahat a měsíc zkoušet, co jim bude sedět. A pak někdo z účetních dojde k závěru, že k těm peckům přece výrobce klávesnici a myš dává v ceně, tak dostanou ty (ne že by všechny byly špatný, ale obecně jsou to takový zavřihubky pro domácí kancelář). Po pár měsících to nemá popisy, leskne se to jak psí kulky a hází to prasátka, buď to nebere klávesy nebo to duplikuje stisky, takže mají hromady překlepů, a dopadá to tak, že si kupujou vlastní klávesnice a myši a buď si je nosí domů, nebo ukládají do skříněk v šatnách.
Ono nejde ani tak o rozlišení, ale o PPI. Dlouhou dobu jsem jel na 2x 24" 1920x1080 (takzvané FullHD) a myslel jsem, že je to parádní. Ale jakmile jsem jednou okusil display s vyšším PPI tak nebyla cesta zpět.
Teď mám 2x 32" 4K (3840×2160) a nedělám s grafikou ani videem, jen programuji a pohled na 24" s 1920x1080 je pro mě utrpení, protože vidím rastr.
31. 8. 2024, 13:05 editováno autorem komentáře
První LCD měly spoustu dalších nedostatků jako pomalá odezva, špatné pozorovací úhly a slabé barvy.
Ale na psaní a CAD byly LCD dle mého názoru lepší díky chybějícímu zkreslení u ukrajů obrazovky.
Obecně vzato je dobré semtam změnit HW, tj. zkusit pomalá CPU aby si vážil rychlejšího anebo vyměnit obrazovku malou za velkou nebo naopak aby si vážil prostoru. Velký hdd za malý atp.
Dalo by se to převést i na auto i manželku.