Dear Esther: interaktivní povídka

12. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dear Esther perexový obrázek
Dear Esther perexový obrázek
Dear Esther je „hra“, která vznikla z módu pro Half Life 2 a pokusila se předvést zcela nový druh vyprávění příběhu. Proto je slovo hra v uvozovkách. Jedná se spíše o interaktivní povídku nebo herní poezii, která vás pohltí jen tak, jak jí to sami dovolíte. Vydejte se po stopách hrozného traumatu hlavního hrdiny a vychutnejte si jedno z nejvíce atmosférických prostředí, které se kdy ve „hře“ objevilo.

Asi bych jen těžko hledal hru, která ve mně vzbudila tolik rozličných emocí jako právě Dear Esther. Možná není ani fér tenhle pokus nazývat hrou, jedná se spíš o interaktivní povídku nebo herní poezii, která svého „čtenáře“ pohltí zcela originálním způsobem, jaký nemá obdoby. Musíte však přijmout její pravidla a hlavně být příjemně naladěni. Dear Esther vám dodá přesně takový zážitek, jaký jste ochotni od ni přijmout. Nic navíc.

Zážitek vstřebáváte formou jakési adventury z pohledu první osoby. Jdete, díváte se a snažíte se splynout s působivou krajinou a procítěnými slovy z dopisů hlavního hrdiny. Ten na ostrově nalézá sebe, sleduje stopy kontroverzní minulosti a vše adresuje tajemné Esther. Prozradit cokoliv z tohoto díla by bylo velmi neslušné. Stačí naznačit jen trochu a „hráči“ se zboří celý zážitek jako domeček z karet. Absolutní vrchol tohoto pokusu je totiž na konci, při samotném prozření.

Dear Esther - obrázky ze hry.

Z módu do plnohodnotné hry

Dear Esther vyšla v roce 2008 jako experimentální mód pro Half-Life 2 a upoutala na sebe nemalou pozornost. Vývojáři šli ale dál a kompletně rekonstruovali celé prostředí hry. Dalo by se říct, že nenechali kámen na kameni, aby „hráče“ absolutně pohltili. Když srovnáte obrázky z módu a pak finální hry, ta vyšla v roce 2012, jen slepec by si nevšiml rozdílu. Koneckonců, můžete se na srovnání podívat v tomto videu. To navíc působí jako skvělá demonstrace dnes již docela obstarožního enginu Source.

I když se jedná o adventuru, nebudete řešit žádné hádanky. Ten nejtěžší úkol, před který jste postaveni, je porozumět sdělení autorů a někdy taky najít správnou cestu napříč ostrovem k vysílači mrkajícímu na vás červeným světlem a vábícímu vás tak k sobě. Váš avatar kromě pomalého chození a prohlížení okolí nemůže doslova nic. Když vstoupíte do temné místnosti, automaticky rozsvítí baterku. Nikdy nebudete provádět interakci s žádným předmětem.

Dear Esther - obrázky ze hry.

Hádanky nečekejte. Jen jděte a dívejte se

Přesto mi to vůbec nevadilo. Stačilo, že jsem šel a díval se. Autoři totiž vykouzlili tak působivé výjevy, které jsem snad ve virtuálním prostoru nikdy neměl šanci spatřit. Často se nestává, abyste se zastavili a v úžasu koukali na umělou krajinu. V Dear Esther se mi to stávalo neustále. I když jsem nemusel, chodil jsem do těch nejzapadlejších uliček a hledal další střípky příběhu.

Je skoro jedno, jestli se procházíte venku nebo uvnitř jeskyně. Autoři si vyhráli s každým detailem. Nejhůře dopadly interiéry lidských domů. Ty ničím nepřekvapí, ale skaliska a pohled na moře nebo i na obyčejný měsíc, který se vyskytuje snad téměř v každé hře, je kouzelný. Místy jsem si dokonce připadal jako uvnitř jiné reality a ne „hry“. Tak moc vás Dear Esther dokáže pohltit.

Dear Esther - obrázky ze hry.

Zvuková stránka uchvátí stejně jako ta vizuální

Působivá grafická stránka by ale nebyla nic, bez stejně dobrého zvukového podkresu. Z vlastní zkušenosti doporučuji hrát Dear Esther se sluchátky. V pozadí je slyšet jednoduchá emotivní hudba a jinak je vaše postava bičována studeným a nemilosrdným větrem. K tomu si připočtete výtečný výkon vypravěče. Ten každé písmeno ve čtených dopisech prožil, jako by je psal sám. Skoro se člověk až bál, že je to autobiografická „hra“.

I ambiciózní experimenty však mají chyby. Dear Esther je graficky působivá a o to na hardware náročnější. Na plné detaily, a opravdu jinak „hru“ hrát nedoporučuji, dokáže pořádně zatopit i výkonému počítači. Není divu. Vegetace je bujná a i když Source engine patří mezi ty méně náročné, s optimalizací si vývojáři hlavu moc nelámali.

Dear Esther - obrázky ze hry.

Herní doba je podobná jako u průměrného filmu

Dalším mínusem je krátká herní doba. Je jasné, že vzhledem k monotónním herním mechanismům nelze hráče u hry udržet několik hodin, to by Dear Esther moc lidí asi nedohrálo. Bohužel, i po celkem pečlivém prozkoumávání ostrova a kocháním se krajinou, dorazil jsem na konec za hodinu a čtvrt. To je podle mě velmi málo.

Dear Esther - obrázky ze hry.

Závěr a konečné hodnocení

Dear Esther je herní povídka, nelze k ní přistupovat jako k hře. Záleží jen na vás, zda se necháte pohltit a prožijete emocemi nabitou hodinu, nebo vás po pár minutách tenhle experiment přestane bavit. Cena za pořízení není malá, ale i tak musím říct, že se do mě Dear Esther otiskla a v mé mysli zůstane ještě hodně dlouho, stejně jako skvělý film nebo kniha.

bitcoin_skoleni

P. S.: Hra byla součástí akce The Humble Indie Bundle 8. Nyní je možné ji zakoupit v Ubuntu Software Centre.

Výhody

  • Příběh

  • Atmosféra

  • Audiovizuální stránka

  • Odvaha autorů

Nevýhody

  • Náročnost na hardware

  • Herní doba

  • Pro někoho cena