No, misto thinkpad rady lenova brat dell a pak resit dotykove fn a jine "detaily" mi prijde zvlastni. Stejne tak menit notebook kazde 3 roky. Thinkpad X1 gen4 mi tak nejak porad nechce umrit.
Jedine, co pochopim, je 300+ppi display. Mel jsem ho uz snad pred 20-ti lety na Sony Vaio s 21:9, a baterku vem cert.
Tříletý cyklus výměny notebooku je firemní politika - každý by měl mít notebook v záruce a záruka je stanovena právě na ty 3 roky (alespoň u standardních modelů nabízených ve firmě).
Nezapomeň, že je to nástroj, na který se musíš spolehnout. A holt to není šroubovák, který můžeš mít druhý v brašně, tak je lepší ho vyměnit dřív, než se zlomí.
" je to nástroj, na který se musíš spolehnout"
A tenhle parametr nejak ovlivnuje zaruka? Rek bych, ze u 3letyho notesu je naopak jeho spolehlivost dostatecne proverena, a zcela jiste bude spolehlive fungovat jeste nejmene dalsi 3 roky.
A je to pritom presne ten sroubovak, ktery v pripade potreby za minutu vymenim za jiny. Narozdil od vsemozneho serveroveho HW neni problem.
Ta zkusenost ale muze byt ruzna. Pripadu, kdy se zarizeni odporouci do kremikoveho nebe kratce po uplynuti zaruky pamatuje historie take spoustu, ze? ;-) Dobrym voditkem, ze se tak spise nestane muzou byt zarizeni, kde vyrobce je ochoten dlouhe zaruky skutecne poskytovat - ale to opravdu neplati o vsech zarizenich, co jsou na trhu ke koupi.
@Danny
asi nikdo nepsal ze to plati o vsech zarizeni, ale pokud se podivas na prodej repasu, kde jde o Thinkpad/Dell/HP tak se prodavaji X let stara a davaji na to zaruku dalsich 2roky (a nekde/nekdy dokoupeni az na 5let)
+ z me praxe hromadky repasovanych Thinkpadu, neodesel mi zatim zadnej, ted mam primarni 10let (realne podle SN sla do prodeje v 2013/09) starou T430s, kupoval sem ji repasovanou pred ~3lety a od te doby jede kazdy den... (pretim T42, T60p, X220t, T420s, X220, X230...)
To neznamena ze nikdy nic neodejde. Ale v ramci svych marzi s tim second-market pocita, ze? :-) Statistika "od sobe" je hodne osemetna vec, ja treba zrovna u Thinkpadu uz taky par reklamaci resil a treba i tesne pred koncem zaruky... rozhodne nemuzu rict, ze by kazdy Thinkpad, co jsem kdy mel byl bezproblemovy ;-) Ale beru to tak, ze obcas holt ma smulu na konkretni kus...
Kazdej vyrobce NB, kterej na to dava NBD, ti (za nejaky poplatek - radove jednotky stokorun) tu NBD prodlouzi na nejmene 5 nekdy i na 7 let.
Mi zakaznici pouzivaji jen NB 100+. Typicky se vyrazuji v okamziku, kdy se bud mechanicky rozpadnou, nebo odejde baterie. jednoduse proto, ze kupovat do 5-7let staryho za dalsi 2-3k baterku nedava smysl.
Vymena failnuteho NB = prijde clovek, dostane kus za kus ze skladu. Ukaz mi dodavatele, ktery toto umi.
Temer vsechny ty vyrazene notesy se nasledne odprodaji zamestnancum (prodalo by se jich nasobne vic, kdyby jich vic bylo). Prodavaji se totiz typicky za cenu asi tak 1/2 nez v ceskych bazarech. Protoze sem s tema lidma v kontaktu, tak vim, ze nekteri tudiz provozuji naprosto bez problemu NB 10 i 12 let stare.
Odpor k vymenam maji i sami uzivatele, protoze dobre vedi, ze novy bude horsi.
Já je neřeším. Jenom jsem konstatoval, že bych asi víc ocenil, kdyby to bylo jinak. Jako celek mi XPS 13 Plus vyhovuje víc než cokoliv od Lenova, protože notebooky od nich zase mají svoje "detaily", které mi vadí víc.
Měnit notebook každé 3 roky je firemní politika. Navíc si ten starý, který je pořád ve výborném stavu, můžeme za pakatel odkoupit do osobního vlastnictví. Mám si stěžovat?
Tak buď rád. Nové Thinkpady taky nemají nic moc podporu Linuxu. Lenovo je sice nechává certifikovat, ale na Ubuntu 20.04 s OEM kernelem (alespoň můj T14s AMD). Na Ubuntu 22.04 pak nefunguje ani suspend, větráček jede naplno apod. O něco se to zlepšílo přechodem na ještě nevydaný kernel 6.2 HWE, ale pro jsem si nekupoval Lenovo, abych se několik dnů drbal s rozjetím něčeho, co před pár lety spolehlivě na Thinkpadech fungovalo.
Nemluvě o příšerné kvalitě a servisu. Člověk má sice NBD záruku, ale u toho T14s mi nefunguje pravá strana mezerníku a musím s tím jet někam na pobočku.
X1 Carbon jsem už nechtěl, protože minule, i přes NBD záruku, mi řekli, že je to příliš prémiový notebook, na který v ČR nejsou náhradní díly a nový větráček jsem čekal dost dlouho, než ho přivezli odněkud z Polska. Pak přijel mamlas z Autocontu a nový chladič nasadil na procesor včetně té plastové krabičky, ve které se převáží, takže větrák jel na 100%, procesor throttlovat, co to šlo a musel jsem znova volat servis - přijel příčetnější technik, který se dost divil, co jeho kolega napáchal.
Takže já už s Lenovem končím a příští notebook budu hledat u jiné značky.
Ona bohužel ta certifikace u notebooků moc neznamená. Jednu dobu jsme to řešili u nás a zjistili jsme, že certifikovanému notebooku pro RHEL stačí, aby nabootoval do grafiky. Tak kolega strávil hromadu času dopisováním testů do toho našeho certifikačního frameworku, které to měly opravdu pořádně otestovat (webkameru, mikrofon, výdrž na baterku...). A výrobci notebooků pak za námi doběhli: "O co vám jde, proč nám stěžujete život?!"
Reálně z velkých výrobců řeší podporu Linuxu systematicky jen Dell a Lenovo. A u nich je nejlepší sázka na jistotu si pořídit model, který na nějakém trhu prodávají s Linuxem. U Lenova je pak úplně nejlepší model, který prodávají s Fedorou, protože my jim do Fedory žádný neupstreamovaný ovladač nepřijmeme. Ubuntu obsahuje různé neupstreamované ovladače a o custom obrazech Ubuntu, které má Dell nebo Lenovo, to platí dvojnásob. Tam pak nejde zaručit, že daný model poběží s jakýmkoliv Linuxem.
Co se týče podpory Linuxu, jsou na tom nejlépe malí výrobci, kteří se na Linux specializují: Slimboox, Tuxedo, System76, StarLab... Ti bez dobré podpory Linuxu nic nevypustí a i technická podpora dokáže dobře poradit. Jenže to jsou výrobci, které korporát nikdy za dodavatele nepřijme, protože nedokážou nabídnout celosvětové NBD.
Jo. U nás firma koupila všem, co chtěli Linux notebooky Tuxedo. NBD se pak vyřešilo tak, že máme jeden ntb navíc a když se někomu pokazí ten jeho, prostě si ze skladu vezme ten náhradní. Je to mnohem lepší než Lenovo NBD, kde už u druhého ntb čekám několik týdnů, než seženou náhradní díl (X1 Carbon byl příliš premiový, u T14s si zase servis nějak zapomněl předat ticket interně mezi svými pobočkami).