O Chrome OS se hovoří různě. Jedni celý systém zatracují a drží se osvědčené klasiky, další se snaží přijít na to k čemu to je. Prostředí totiž tvoří primárně prohlížeč Chrome a aplikace napsané pomocí HTML5. Mě samotného tento koncept nadchl, ale také jsem hned zkraje zjistil, že má některé mouchy, které se jen tak vyřešit nepodaří. Google říká, že lidé tráví většinu času v prohlížeči, ale podle mě je ještě trochu brzy na prohlížeči a webových aplikacích stavět celý systém, Ještě tu je několik nedořešených věcí, které možná už někde vývojáři řeší, ale nevyplatí se kvůli nim teď znechutit lidi a zabít ten prvotní „Wow efekt“.
Navíc po uvedení Chrome OS neexistoval jeho funkční obraz, takže si ho lidé nemohli ani vyzkoušet. Pokud jste ale pátrali pečlivě, tak jste zjistili, že tu jsou i neoficiální zdroje obrazů Chromium OS (open-source část Chrome OS) od Hexxeha nebo existuje dobrý návod na vlastnoruční kompilaci. Ani jedna možnost mi na mém Asus Eee 1000h nefungovala. Pokusy o rozjetí ve VirtualBoxu a qemu také selhaly.
Výhody webových aplikací
V minulosti jsem vyvinul několik aplikací, které dodnes slouží dobře, ale narážím na to, že když je potřeba něco změnit, musím jet za daným člověkem a program upravit. Když to je navíc nějaké C++ a na projekt se už dva roky nesáhlo, o to víc se podobných okamžiků děsím. Proto dnes už lidem vysvětluji, že webová aplikace může vypadat stejně jako ta desktopová a když překousnou nutnost připojení k síti (navíc to není nic neřešitelného), zůstanou pouze výhody.
- Zálohování
- Nezávislost na hardware
- Bezpečnost
Zde musím vyzdvihnout hlavně první výhodu, zálohování. Uživatelé prostě nezálohují, znám lidi, kteří mají na disku faktury napsané v Excelu a nikde jinde. Pak jednou blikne žárovka, zdroj to neunese, pustí k diskům trochu víc, během deseti minut mám telefonát, a co se děje dál, to snad už nemusím popisovat. Dobrá aplikace pro Chrome OS si změny ukládají každých pár slov jak lokálně, tak na vzdálený server, takže když náhodou blikne žárovka, tak sice za deset minut mám také telefonát, ale daného člověka bude mrzet jen to, že přišel o milovaný kousek hardwaru. Nejlépe to vysvětlí toto video, kde umřelo 25 notebooků Cr-48.
Aplikace na Web Store
Ikonka Chrome Web Store se mi v Chromu objevila z ničeho nic chvilku po jeho představení. Pár dní jsem zkoumal, co všechno Web Store obsahuje a přišlo mi docela divné, že téměř každá aplikace, která se v něm nachází, je jen link někam do internetu a reakce pod jednotlivými aplikacemi jsou podobné. Jelikož jde často o perfektní aplikace pro svůj účel, Google je propaguje horem dolem. Takže i když už se nějaká aplikace, co funguje i bez připojení do internetu, objeví, zapadne, protože není z rukou jednoho z partnerů nebo ještě nemá tak velkou uživatelskou základnu.
Fakt, že většina aplikací je jen tzv. bookmark, hodnotu celého konceptu neskutečně shazuje. Ano, můžete psát dokumenty, poznámky, přehrávat hudbu nebo se koukat na videa, ale pokud nemáte připojení a jako že i mobilní operátoři občas nějaký kousek světa nepokryjí, máte prostě smůlu a aplikace se ani nenačte. Navíc práce s aplikací, která tahá na každý klik 2 MB dat, je přes ne-3G mobilní připojení doslova utrpením.
Naštěstí se občas nějaká světlá výjimka najde a i ty, co jsou jen bookmarkem, se občas chovají slušně. Z těch neznámějších aplikací, co se opravdu spustí i offline a umožní offline editovat obsahu, to jsou třeba:
- TweetDeck
- The Fancy Pants Adventure: World 2
- Quick Note
TweetDeck je bezkonkurenční klient pro Twitter, Facebook a Foursquare, The Fancy Pants Adventure: World 2 je hra z rukou Electronic Arts a Quick Note slouží pro ukládání poznámek. Když se na všechny tyto aplikace podíváte a srovnáte je s jejich online protějšky, přijdete na to, že jejich používání je mnohem rychlejší a pohodlnější, i když nemají tolik funkcí. Pokud je aplikace opravdu napsaná pro Chrome, nepoznáte ji od běžných aplikací, na které jste do teď byli zvyklí. Pro webové vývojáře je Web Store jen dalším katalogem webových služeb. Nechápou, v čem spočívá a Google se tomu navíc nebrání.
Co ještě chybí
Chrome OS a Web Store si nenakročily dobře. Google nepořádal masové akce na podporu, jako to bylo u Androida, nenutil vývojáře upravovat aplikace tak, aby fungovaly, jak uživatelé očekávají. Také prostředí HTML5 a nezávislost na vzdáleném serveru je pro vývojáře nová a nepomáhají ani některé technické překážky.
Programátoři aplikací pro Androida, nějaké linuxové prostředí nebo pro Windows mají k dispozici řadu nástrojů, pomocí kterých mohou relativně rychle připravit uživatelské prostředí a nemusí být zrovna odborníky na grafiku. U HTML5 to neplatí a pokud nemáte grafické cítění a všechno, co k uživatelskému prostředí patří, strávíte nad ním velké množství času a s výsledkem nebudete nikdy spokojeni. Chromu tedy chybí nějaký framework, pomocí kterého by se dalo dostat přes tu nepříjemnou část navrhování každé barvy v uživatelském rozhraní a soustředit se hlavně na to zajímavé, na funkčnost.
Druhou překážkou je synchronizace. Díky HTML5 můžeme využít databáze a dokonce z nich tahat data pomocí SQL. Další možností je HTML5 Web Storage, což je vlastně key-value databáze omezená 5 MB prostoru. Aplikace jsou často jednoúčelové a není u nich zapotřebí řešit nějaké složité datové struktury. Proto mě docela překvapuje, že když už se Google postaral o synchronizaci aplikací, rozšíření, témat nebo nastavení, proč k těm aplikacím ještě nepřidal synchronizaci HTML 5 Web Storage proti vlastním serverům. Implementace není tak složitá a ušetřilo by to nervy jak uživatelům, tak vývojářům. Ti teď musí řešit synchronizaci vlastním způsobem, a to pro uživatele znamená nahrávání dat kdoví čím a kdoví kam.
Třetí problém leží v jiné práci s daty, možná není problém načíst nějaký soubor od uživatele, ale uložit ho tam a ještě navíc zařídit, aby víc aplikací mohlo pracovat s více předem neznámých souborů, to už problém je. Na to je HTML5 krátké, takže pokud Google nepřijde s nějakým zázračným API pro práci se soubory, budou aplikace zbytečně limitovány a nikdy nebudou moci nahradit to co dodnes známe. To se týká třeba hudebních přehrávačů, DVD přehrávačů, grafických editorů, fotogalerií a tak dále, kde se pracuje s velkým množstvím různých dat.
Závěr
Ve své podstatě je Chrome OS perfektním konceptem, kterému toho ještě hodně chybí. Když Sundar Pichai, produktový vice president Google, na představení Chrome OS řekl, že Cr-48 s Chrome OS požívá už půl roku jako hlavní počítač, nevěděl jsem, jestli mu to mám věřit nebo ne. Pravdou je, že pro firemní účely se specializovanými aplikacemi je Chrome OS a Googlem certifikovaný notebook perfektní volba.
Na druhou stranu čekali uživatelé tak trochu něco jiného. Byly to sice aplikace v prohlížeči, ale takové aplikace, které jsou v něm uložené a které se chovají jako ty, co už znají a mají stejné schopnosti. To se v současné době nedá říct. Ani aplikace od Googlu zatím neběží offline (i když tu nějaký příslib kolem Google Docs byl) a masově propagované aplikace jsou pouhým odkazem na léta existující projekty.
Můžeme jen doufat, že během dalšího roku se podaří z Web Storu i Chrome OS udělat něco, co uživatelé chtějí. Aktuální stav má k dokonalosti daleko.