Jestli je nějaké téma v oblasti digitálních technologií před Vánocemi skutečně aktuální, tak je to digital wellbeing. Jde o jednu z 21 nejdůležitějších digitálních kompetencí, které Evropská komise zařadila mezi ty, kterými by měl disponovat každý občan v EU. Současně představuje jedno z klíčových témat ve vývoji a inovací operačního systému Android od Google, ale i něco, čemu se věnují desítky teoretiků po celém světě.
Co se dozvíte v článku
Technologická rovnováha
O co jde? Ve zkratce bychom mohli říci, že jsme se poměrně dobře naučili ovládat technologie, které vstoupily do všech dimenzí našeho života – prostřednictvím videa na YouTube se naučíme zavázat si kravatu, pustíme si hudbu na Spotify a od programování si odskočíme do světa Minecraftu. Budí nás budík v mobilu a Alexa nás upozorní, že bude pršet a kdy nám jede autobus do práce. Zdá se, že ať děláme skoro cokoliv, hrají v tom roli technologie.
Není to přitom samo o sobě úplně negativní, protože je používáme proto, že je to lepší než techniky, které jsme na plnění zvolených úkolů měli doposud k dispozici. Jenže může to být současně nesmírně zatěžující a stresující. Jsme neustále online, obklopeni neustálým proudem notifikací a upozornění, že máme ještě něco udělat. A právě v takové situaci je dobré hovořit o něčem, co se v anglosaském označuje jako digital wellbeing, tedy digitální blaho nebo digitální rovnováha.
Základní myšlenkou je, že by člověk měl technologie užívat tak, aby s nimi (a jejich prostřednictvím) byl v maximální možné rovnováze. Na jedné konferenci mi lidé z Japonska ukazovali projekt Gatebox – virtuální přítelkyni, která pomáhá mladým Japoncům, aby se necítili osamělí. Báječný experiment, který právě k určité rovnováze směřuje, byť pohledem Evropanů nesmírně bizarní.
Všeho moc škodí
Faktem je, že nadměrné užívaná technologií asi úplně zdravé není a může přinášet problémy fyzické (například bolest zad či očí), psychické (například nemožnost usnout) i sociální (neschopnost odložit mobilní telefon během rodinných oslav). A právě toto je situace, ve které se stále více aktérů snaží pracovat na tom, aby jejich technologie v blízké budoucnosti vůbec někdo ovládat chtěl.
Tim Cook, šéf Apple, nedávno prohlásil, že si na svém iPhone vypnul notifikace. Tedy přesně tu funkci, které iPhone dokázala proslavit a přinést mu obrovské množství uživatelů a zcela změnit způsoby interakce člověka s aplikacemi. Google se poprvé začal věnovat digital wellbeing v polovině minulého roku, když do Androidu umístil aplikaci, která monitorovala čas strávený v jednotlivých aplikacích. Je přitom zajímavé, že se tento krok nepodařilo vůbec vysvětlit, takže současná diskuse na Google Play okolo tohoto nástroje je nesmírně negativní.
Digital Wellbeing Experiments
Nyní Google přišel s celou řadou nástrojů, které tuto problematiku různých způsobem řeší v balíčku Digital Wellbeing Experiments. Jde o celkem sedm různých konceptů toho, jak uživateli pomoci s omezením využívání mobilního telefonu. Mohou být ale zajímavé v tom, jak o vztahu člověk – technika uvažovat a jaké příklady nástrojů případně hledat.
Důležité je přitom to, že všechny aplikace mají otevřený kód a Google se snaží vytvořit diskusi o tom, jak s nimi vlastně pracovat. Více než o hotové produkty jde tedy o způsob, jak pomocí zajímavých malých aplikací otevřít velký balík témat, který bude zřejmě vyžadovat komplexní řešení.
Co tedy v Digital Wellbeing Experiments najdeme:
- Unlock Clock ukazuje, kolikrát jste za den odemkli telefon. Velice jednoduchá a pěkná aplikace, která vám částečně nastíní, kolikrát během dne dokážete být bez telefonu.,
- We Flip umožňuje skupině uživatelů se společně hlídat, kdo používá mobilní telefon. Slouží tedy pro hromadné blokování používání (když telefon odemknete, další uživatelé to uvidí). Ideální do hospody nebo na třídní srazy či domácí večeře.
- Desert Island je nástroj, který vám umožní vybrat si dopředu, které aplikace chcete v dalších 24 hodinách používat. Mimo váš dosah se tedy ocitnou ty, které vás rozptylují, nebo které byste nejraději neviděli.
- Morph funguje hodně podobně – umožňuje nastavit si profily s aplikacemi, například doma, v práci ve škole, venku. A při volbě profilu nevidíte ty ostatní. Cílem je, abyste se v práci věnovali práci a doma nepracovali.
- Post Box se snaží řešit notifikační spam – funguje tak, že si nastavíte čas, kdy se vám mají zobrazit notifikace a ty jsou pak setříděné do logických skupin. Zbavíte se tak průběžného „pípání“.
- Paper Phone je další nesmírně zajímavý nástroj. Umožňuje vytisknout si na papír všechny důležité věci z mobilního telefonu – od kalendáře po kontakty či poznámky. Telefon tedy můžete nechat odložený a vyrazit na schůzky s papírem.
- Digital Detox je rozšíření do Chrome, které sleduje, jak rolujete po webových stránkách. Tuto vzdálenost pak promítá na mapu s poutní cestou napříč Španělskem do Santiaga. Snaží se upozornit na to, kolik toho na webu přečteme.
Proč to?
Docela důležitá otázka proč to všechno. Pokud čteme například o platformní společnosti, nebo populárního (ale asi ne zcela vědeckého) Manfreda Spitzera a jeho Digitální demenci, mohlo by se zdát, že všichni velcí hráči budou mít ambici, abychom v jejich službách a s jejich technologiemi trávili co možná nejvíce času. Proč najednou přicházejí s nástroji, které s snaží člověka upozornit, že to s tou technikou trochu přehání a měl by se snažit ubrat?
Motivaci je možné vidět hned v několika oblastech. Tou první je obecná snaha o to, aby uživatelé u technologií vydrželi. Současná diskuse ohledně jejich nadužívání totiž může snadno skončit tím, že sáhneme po technologiích, na kterých se žádná reklama nezobrazuje (třeba hloupých tlačítkových telefonech), nebo že nějakou část techniky opustíme úplně. Současně přispívat k tomu, abychom technologie užívali rozumně je rozhodně moderní.
Google svoji první aplikaci (respektive celý ekosystém aplikací) mířil na rodiny – pokud budete mít pocit, že jste na mobilním zařízení (na počítači) pořád, těžko budete chtít něco takového dopřát dětem. Ty mají navíc obecně s regulací technologií problémy, takže to, co se nabízí je pomoci s jistým vyvážením stavu, aby zde nevznikal generace mladých, kteří k technologiím přijdou s příliš velkou restrikcí příliš pozdě. Alespoň optikou obchodníků.
Praktický dopad
V neposlední řadě jde ale i marketingový tah – pokud nějaké zařízení dokáže přispívat k pohodě a vyváženosti, budeme žádanějším než to, které z člověka sedře duši. Google se snaží být lídrem právě v oblasti digitálního wellbeingu, protože mu to dává image moderního nástroje. Všechny firmy chtějí, aby jejich zaměstnanci byli šťastní, měli dobrou rovnováhu mezi prací a zábavou a technologie jim neničily rodiny. Protože jinak nebudou dobře pracovat a utečou jim.
I přes všechny tyto aspekty je téma digitální rovnováhy rozhodně zajímavé a stojí za zvážení. Ať již jako vánoční program nebo novoroční předsevzetí. Efekty se zdají být nezpochybnitelně pozitivní, jakkoli se na nich bude stavět silný marketing.