no tak se z toho ne exaltujte a nebo neproveďte předčasnou defekalizaci.
Ještě se mělo do názvu knihy vloudit slovo „bible“.
Zajisté by nahonilo další body vydavatelům od huhlajících, introvertních a ne jenom uhrovitých linukáků.
škoda zdrojů na růtu. A to ještě nesbíráme vokurky, že?
Na webu Computer Pressu je i ukázková kapitola. https://knihy.cpress.cz/DataFiles/Book/00004437/Download/kapitola_4_K1712.pdf
Kniha opravdu nevypadá špatně, i když některé věci jsou možná až zbytečně podrobné. Na webu vydavatele mají cenu 349 Kč s tím, že mají aktuálně slevu 15% na 297 Kč a některé webové knihkupectví jdou ještě o desetikorunu níž. Za knihu bych dal ale maximálně 3 stovky což v knihkupectví asi neklapne a na webu to zabije poštovné.
Já to dělám tak, že si knihu objednám přes web, k osobnímu vyzvednutí v knihkupectví. Kde osobní vyzvednutí je zdarma.
http://www.knihcentrum.cz/lubomir-cevela-digitalni-fotografie-v-programu-gimp/d-90485/
A je to pod 300 Kč
Uživatelé, pro které je určena tahle kniha, nechtějí víc funkcí. Naopak je tam toho pro ně obvykle až moc. Nejsem profesionální grafik a proto mi GIMP stačí; a to v něm dělám opravdu hodně věcí. Navíc ilegálně používají Photoshop obvykle právě ti uživatelé, kteří jej vůbec nepotřebují, protože oříznout a zmenšit fotku můžete ve dvaceti jiných aplikacích zdarma. A těm by GIMP bohatě stačil.
Suhlasim, ze cielova skupina je asi trosku ina, ale osobne si myslim, ze po plnom zapracovani geglu bude tato knizka uzitocna aj tej cielovej skupine ktoru som popisal ja. Mate pravdu aj v tom, ze drviva vacsina (budme uprimni, 8 z 10tich) ilegalnych pouzivatelov photoshopu by si vystacila s cimkolvek inym vratane gimpu, ale to im nikto nevysvetli, ani tato knizka (ale keby sa jej podarilo odlakat co i len malu cast z nich bude to prospesny uspech). Ostava nam tu vsak pomerne velka skupina ludi, ktori maju fotografovanie sice iba ako konicek, ale za to su nesmierne sikovni a GIMP im uz nestaci, a zaroven samozrejme ze utracat naozaj nekrestanske peniaze na licenciu PS ked ide iba o konicka, do ktoreho vrazili uz aj bezkat vacsinou desattisice KC je naozaj mimo. Tu skupinu odhadujem na 20% ilegalnych pouzivatelov. A tejto skupine opat v drvivej vacsine pripadov, a tentokrat mozno dokonca viac ako 80%tam, chyba k prechodu jedina a uz par krat spominana vec. Ked tato podmienka padne, verme, ze to bude uz naozaj zaciatkom buduceho roka, tak tato knizka bude opat velmi zaujimavou, pretoze technicky im uz nic chybat nebude, ale prakticky stravili pridlho v prostredi PS, takze akakolvek zrozumitelna prirucka im pride vhod.
no, presne na toto som znamemu nainstaloval GIMP pod Windows…
je to dost zle, dialogove okna uplne v prdeli, tlacitka za okrajom okna a podobne.. snazil sa s tym chvilu robit, ale dost veci bolo neintuitivnych
Paint.NET tieto zakladne veci(orezat foto, zmensit , urobit vyrez, nejake tie upravy farieb,zopar efektov) zvladne uplne v pohode a ma to viac ‚user friendly‘ prostredie
Takze CMYK to neni … to je pro ofsetisty co zustali u CMYKu … ja uz delam CMYK+4 … na coz mi staci RGB a rozdil nepoznam … tisk z RIPu ;-))
Jedine co by se mi hodilo by bylo 16bit … no muj fotak umi jen 14bit … abych si nemusel obcas zony pripravovat z RAWu pomoci vice expozic … i kdyz na velkou cast veci mi staci to, co umi 8bit jpeg … kdyz tisk je na urovni 6bitu ;-))
Jako Gimp neni dokonaly, novy photoshop ma spickove retusovaci schoapnosti … udela je sice blbe, ale zato behem par kliku … na poctivou manualni praci je gimp OK …
A hlavne, novy Gimp bude eno nuno … skoda ze az pristi rok ;-( … no ale jde to.
Ja tvrdim, ze az bude mit GIMP gegl, nastane smrst pluginu, nebot vetsinu veci brzdilo prave stare jadro …
Jo ale nativni LAB prostor bych moc moc chtel … ;-)) … mozna vic nez vicebit ;-))
Jo ale nativni LAB prostor bych moc moc chtel … ;-)) … mozna vic nez vicebit ;-))
To byste si asi rychle rozmyslel, konvertovat 8bit RGB to LAB a zpět…
Citing Andrew Rodney, from comments on: http://photo.net/learn/digital-photography-workflow/advanced-photoshop-tutorials/sharpening-in-lab-color/
Every time a conversion to LAB is produced, the rounding errors and severe gamut mismatch between the two spaces can account for data loss, known as quantization errors. The amount of data loss depends on the original gamut size and gamma of the working space. For example, if the working space is Adobe RGB, which has 256 values available, converting to 8-bit LAB reduces the data down to 234 values. The net result is a loss of 22 levels. Doing the same conversions from ProPhoto RGB reduces the data to only 225 values, producing a loss of 31 levels. Bruce Lindbloom, a well-respected color geek and scientist, has a very useful Levels Calculator, which allows you to enter values to determine the actual number of levels lost to quantization (see the “Calc page” at http://www.brucelindbloom.com). If you do decide to convert into and out of LAB, do so on a high-bit (16-bit per channel) document.
Nedávno jsem ji čistě náhodou objevil na war fóru v PDF a ze zvédavosti stáhnul.
Obsah mě velmi překvapil, naučil jsem se spoustu věcí, které jsem dříve pracně hledal roztroušené po různých webech.
Nevím, jestli je 300kc málo nebo moc, ale já ze zásady knihy nekupuji :-)
zcela oficialni navod jak co udelat v gimpu najdete na
http://www.linuxsoft.cz/gimp/ pokud to nekomu schazi zadarmo :)
Ono bohate staci kdyz se clovek pokusi pouzivat Gimp jinde nez na Linuxu.
Na MS Windows (neofiko port, ale sice) prace s Gimpem hranici s nemoznosti (nevim cim to, jestli jsou MS Win delane vice pro MDI okna, fakt nevim).
Na MacOS je to po zapnuti volby „Click-through inactive Windows“ v X11 lepsi, ale vyslovene bijici jsou pro MacOS nestandardni klavesove zkratky (a premapovat nejdou – napr. „Cmd-O“ vidi Gimp jen jako „O“).
Takze Gimp ano, ale prakticky pouze na nativnich X11 (Linux, BSD & spol).
P.S.: Presto jsem Gimp neodvrhl. Dela se mi s nim drobet hur, ale pomer cena/vykon je proste neporovnatelny.
Koupil jsem a nelituji, jelikož je tam v kostce vše, co uživatel GIMP-u pro zpracování fotek potřebuje. Většinu postupů jsem již znal, ale jsou tam i věci které jsem nevěděl. Díky pane Čevelo !!!
Poznámky pro kritiky GIMP-u:
V knize je popsáno zpracování fotek v RAW pomocí pluginu UFRAW tj. kdo potřebuje 16-bit barvy tak tonální úpravy může udělat tam a zbytek operací v GIMP-u než bude GEGL plné aplikován pro všechny tonální operace.
Můj dodatek: Použitím programu rawtherapee (www.rawtherapee.com) můžete v 16-bitové hloubce zpracovat nejen RAW ale i TIFF a jpg soubory a pak odeslat výsledek v TIFF přímo do GIMP-u! :-) Je pod GNU :-) Poslední stabilni verze 2.4.1 .
PS: Místo Photoshopu si radši koupím něco k foťáku :-P
Drive jsem pouzival photoshop, ale presel jsem na gimp, ktery ted pouzivam vyhradne. Musim rict, ze fura veci mi z PSH chybi, nicmene i tak se da velice solidne pouzit.
Co mne ovsem docela vyrazi dech, je cesky preklad, ktery se snazi za kazdou cenu jit svou vlastni cestou – jeden priklad za vsecky:
Prolnuti vyberu – nachazi se ve Vyber / Zaoblit – kdo to proboha takto pojmenoval? Je sice pravda, ze se prolnutim hrany zaobli, nicmene je to pouze vedlejsi efekt. A nejlepsi na tom je, ze minimalne do verze 2.2 se pouzival nazev prolnuti.
Po upgradu a delsi dobe nepouzivani jsem potreboval rychle upravit fotku – meli jste slyset jak jsem nadaval, kdyz jsem hledal prolnuti – nepomohla ani referencni prirucka, ktera je pouze na 2.2 – az jsem pak nasel nejakej navod na netu. Volbu zaoblit jsem povazoval za zaobleni hran…
Podobne nerozumim rozdilnosti klavesovych zkratek – clovek pak nemuze plynule prechazet mezi programy…
Klávesové zkratky se dají v Gimpu předefinovat jak je libo.
Vybereme Upravit->Klávesove zkratky, najedeme na příslušnou akci a stiskneme klavesovou zkratku :-).
Nebo Upravit->Předvolby->Rozhraní a nechat zatržené Dynamické klávesové zkratky. Potom pri každé volbě přes menu lze před potvrzením volby v menu stisknout požadovanou klávesovou skratku a ta se nově přiřadí k dané akci. Nakonec to nezapomenout uložit a Dynamické klávesové zkratky vypnout (ve stejné nabídce), aby omylem nedošlo k nechtěnému přepisování klávesových zkratek omylem.
Myslím že výchozí návrh klávesových zkratek GIMP-u není špatný jenom proto že je jiný. Tak jsou možné úpravy jak komu vyhovuje.
Ad „Zaoblit…“: Místo toho by dle mého by bylo optimální „Do stracena…“
Ano, klavesove zkratky jdou prenastavit, ale pokud si je zmenis a sednes pak k cizimu gimpu, tak jsi ztracenej, takze je lepsi zkratky jen doplnit, nez menit.
Ad „Zaoblit“ – „Do ztracena“ je opet jen vynalezani kola. Fakt nechapu co na tom prolnuti tak vadi, zvlast kdyz starsi verze „Prolnout“ pouzivaly.
Myslim si, ze politika gimpu jit vlastni cestou za kazdou cenu neni spravna, a ze by se mely vymyslet nove nazvy a zkratky jen tam, kde je gimp inovativni jinak to uplne zbytecne snizuje pouzitelnost…
Porad se pise o tom, ze lidi pouzivaji na zakladni upravy fotek nelegalni photoshop, ale kdyz takovy clovek sedne ke gimpu, prijde na to, ze ma jiny ovladani, nemuze najit pomerne zakladni operace, protoze se jmenuji jinak, tak zacne na gimp nadavat, jakej je hroznej a vrati se k photoshopu.
PS Podotykam, ze GIMP pouzivam a prosazuji mezi znamymi…
„Prolnout“ je obvyklý název, ale „Do ztracena“ je věcně správnější. Pokud je vrstva na kterou je aplikováno prolnuti vespod s čím se asi prolne?
Při mých začátcích před léty s GIMP-em jsem nechápal pojem „Prolnout“ a tak jsem to nepoužíval. „Do ztracena“ by bylo jasné hned. „Zaoblit“ je špatně !
Ovládání: V Anglii se jezdí vlevo a mají volant a řadící páku na druhé straně. :-). Jsou v Anglii auta míň použitelná? Pro Angličany nikoliv i když netvoří většinu europské populace.
Klávesové skratky bezdůvodně nepředělávám nechávám je původní. Používám je upravené pouze na časté akce (na jeden stisk) a na vlastní skripty. S klávesovými skratkami bych měl já problém u photoshopu (který nemám a nepoužívám).
Píšu-li textový popisek v GIMP-u používám českou klávesnici, jinak US.