Falcon byl skutečně hodně vymazlenej a elegantní, DSP tomu pomáhal. Je strašná škoda, že se v Atari soustředili na Jaguar, kterej se špatně programoval a vlastně to vůbec nebylo povedené (overengineering). Kdyby se soustředili na Falcona, mohla by být historie těch počítačů úplně jiná :/
Nevím, jak moc by byla jiná, spíš bych řekl, že by možná byla dospěla jinou cestou tam, kde je dneska. Dnešní počítače se totiž v mnoha ohledech mnohem víc podobají právě Falconu nebo nerealizovanému Hombre, než "PC compatiblům" počátku 90. let. U falcona šlo hlavně o to, že ačkoli řada Atari ST byla hudební platformou par excellence, samotný zvukový chip YM2149 absolutně neměl na Paulu z Amigy. Pak se to trochu zlepšilo u vylepšených verzí STF, ty už měly PCM výstup, ale hry ani aplikace ho skoro nikdy nepoužívaly. Takže u třetí generace (Falconu) tam konečně místo toho práskli DSP56K s nadějí, že se Falcon stane králem audio aplikací a taky jím určitou dobu byl.
Ano, 16 bitů datové sběrnice to brzdilo a 24bitová adresová sběrnice dávala možnost max RAM někde u 14 MB (+- kvůli mapování dalších zařízení). To sice možná bylo ok v době vzniku, ale byl to limit, který se při moddingu musí nějak obcházet. Ta 68030 měla mini cache, ale v řádu stovek bajtů (tuším 256?), takže to pomohlo jen pokud programátor dokázal nacpat například celou vykreslovací smyčku do tak malého prostoru.
dobre, ale v porovnani s Jaguarem, ktery dostal prednost a asi sezral vsechny prostredky to je hodne elegantni stroj. Co nechapu, proc nedali vsechno na 32 MHz, protoze ta 68030 to umela, DSP na te frekvenci stejne jel a i koprocesoru a Blitteru by 32 MHz prospelo (navic by si usetrili par svabu na sbernici).
Je to presne naopak. Falcon zacinal ako vyvojova doska pre Atari STE, povodne dokonca nemal mat ani tu 68030. Bol to v podstate prototyp, Falcon 040 mal byt ten "pravy" Falcon.
Zrejme ked si uvedomili, ze z Falcona 040 nic nebude, tak vypustili aspon tu 030 verziu, asi v nadeji, ze to aspon z casti zaplati vyvoj.
Nie je v tej maximalne adresovatelnej pamati chyba? ("64K × 3 ×2 = 384 KB")
Nemalo by to byt skor 64K (lebo 16-bit) x 3 (24-bit slova) x 3 (tri oddelene zbernice) = 576 KB?
Inak prave v tom Falcone je najvacsi uder pod par pre programatora velkost tej SRAM -- teoreticke limity su sice pekne, ale fyzicka realizacia spociva v zrkadleni velkych usekov pamati, takze je k dispozicii 32K slov, ktore su prekryvane napriec P/X/Y. Takze ziadne krat tri. :D Mat moznost vlastneho frame bufferu priamo v DSP a potom len posielat vysledok do CPU, ach, to by bolo.
Já to počítal jen pro datové RAM, ty jsou rozděleny jen na dva bloky. Ale ano, teoreticky a celkově to může být 576 KB, popř. když si dá někdo práci s pagingem, tak i víc (se všemi obezličkami).
S Falconem to je pravda, škoda, že to nedořešili líp, protože na dobu vzniku bylo to DSP skutečným boosterem výkonu.