ROOT o eCity psal již dvakrát – zde a zde. Dnes už nemá cenu zabývat se rychlostí serverů a podobnými problémy, o těch již bylo napsáno dost. Zaměřím se tedy spíše na zkušenosti běžného eobčana s životem v městečku.
Poznání první:
Chybové hlášky se již neobjevují tak často a do města se dá celkem rozumně dostat. Nicméně na tomto příkladu je krásně vidět, že všechno je relativní. Po totální nepropustnosti linek a neschopnosti serverů fungovat v prvních týdnech, se všem najednou zdá, že vše je nádherně rychlé, i když mít tuto ‚rychlost‘ jiný server, tak ho ostatní roznesou na kopytech. Opravdu bych nechtěl být dial-upistou plnícím každý den lehce stupidní úkoly.
Poznání druhé:
Zase taková zábava to není. Reklamy hovoří o ‚nových zážitcích na Internetu‘. Hmm, znám desítky zábavnějších serverů a nevidím nic moc zábavného na otrockém ‚nakupování‘ něčeho, co vůbec nechci, s vidinou toho, že možná vyhraju triko. Může to být zábavné a nové pár dní, ale čtyři měsíce?? Bylo by docela zajímavé vidět statistiku návštěvnosti eCity, uvidíme zda budou nějaká čísla zveřejněna.
Poznání třetí:
Expandia banka (ta reálná) je asi fajn věc. V eCity jsem si vyzkoušel všechny možné operace, inteligentní termínované vklady, trvalé příkazy, ohlašování došlých peněz e-mailem a další a utvrdilo mě to v tom, že si asi co nejdříve reálný účet založím. Ale… O založení účtu jsem uvažoval již dříve a věděl jsem, že na té bance něco je. Pokud bych o Expandii nevěděl vůbec nic, těžko by mě demo v eCity přesvědčilo, a tak zůstává otázkou, zda by nebylo výhodnější spustit pouze demo eBanky bez nesmyslného nakupování a ušetřený peníz investovat do reklamní kampaně na samotnou eBanku, protože, co si budeme povídat, celé eCity je stejně jedna obrovská reklama Expandie (trochu možná zbyde i na Paegas a IOL).
Navíc reálná eBanka pár svých klientů pěkně naštvala, protože spuštěním eCity odblokovala i skutečné účty a to pak asi hodně zamrzí. Takže i přínos pro Expandii je podle mě diskutabilní.
Poznání čtvrté:
eMan zásadně neodpovídá na nepohodlné dotazy, já sám jsem mu poslal dva a odpověď nikde. První se týkal toho, proč eCity v e-mailové komunikaci zásadně používá češtinu v kódování win1250. Nechce se mi věřit, že v celém týmu eCity není jediný člověk znalý alespoň základů slušného chování na Internetu. I když, na druhou stranu, zas tak nereálné to není, když uvážím, že nejčastější odpověď na nějaký problém zní: ‚A máte nainstalován nejnovější prohlížeč Internet Explorer? Ne? Tak si ho hned stáhněte zde.‘ Uznejte, že to je rada opravdového odborníka :((
Druhý problém je ten, že applet simulující kalkulačku (osobní klíč) v eBance se v mém Netscapu na Linuxu chová hodně divně. Posuďte sami:
Vyluštíte kód, který mi applet vygeneroval? Bez tréninku těžko, mě se to také nezdálo, vznesl jsem tedy dotaz a nic, vznesl jsem ho podruhé, nic. Vykašlal jsem se na eMana a nyní už umím číst poloviční číslice tak spolehlivě, že v bance zaplatím z 90% na první pokus (zvláště vypečené je rozpoznávání 6 a 8). Naučil jsem se tedy díky eCity něco nového, ale myslíte, že to upotřebím v reálném životě? No uvidíme, člověk nikdy neví…
Sečteno a podtrženo, ať dělám co dělám, stále mi vychází, že eCity je spíše propadák než bomba. Sice propadák s několika plus, ale s o hodně větším sloupcem mínus.
Ale možná jsem jen úplně špatný a průměru se vymykající uživatel, třeba jsou tisíce jiných lidí nadšení a tráví v eCity veškerý volný čas, poplatky – nepoplatky, Telecom – neTelecom. Divné je, že žádného neznám, asi se i všichni moji známí totálně vymykají průměru…