E-commerce a'la Česká republika

13. 1. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V tomto krátkém článku bych se rád podělil se svými zkušenostmi s elektronickým obchodováním v ČR.

Opojen pohodlím nákupu u zahraničních prodejců Amazon a O'Reilly, jsem se rozhodl ozkoušet služby českých prodejců. Musím se přiznat, že jsem již v té době měl jisté pochybnosti, zejména v oblasti dodacích lhůt, nicméně realita českého podnikání mne dokázala i přesto překvapit.

Web e-shopu Vltava na první pohled působí solidním dojmem. Obchod je přehledně uspořádán do sekcí, obsahuje velmi dobré vyhledávání a i nákupní košík funguje, jak má, Alespoň ve dvou nejrozšířenějších prohlížečích. U každého zboží naleznete alespoň základní informace, často nechybí fotografie. Téměř každý produkt je uváděn se slevou. Nevím, od jakých cen Vltava tuto slevu odvozuje, neboť u všech tří produktů, jež jsem si vybral, došlo za tři měsíce ke zdražení. Jak se ale můžete přesvědčit, stránky produktů uvádějí další zlevnění… Marketingovou lest nepovažujme za tak veliké mínus, porovnávání cen je v prostředí WWW snazší než v reálném světě, třeba díky vyhledávačům obchody.atlas.cz nebo obchody.centrum­.cz.

Z bohaté nabídky audio CD jsem si vybral tituly, které běžně v obchodě nenaleznu:

Objednávku jsem učinil někdy kolem 20. 10. loňského roku. První chybou, kterou jsem učinil, byla domněnka ušetření poplatků za poštovné, v případě platby kreditní kartou. Platba je tímto způsobem zatím řešena zasíláním diskrétních informací přes fax, z toho usuzuji, že není v našich podmínkách příliš rozšířená.

Nicméně transakce se povedla a já obdržel konfirmaci objednávky a 10. 11. ComputerPress z účtu karty transferoval částku odpovídající objednávce. 15. 11. jsem obdržel následující e-mail:

Vazeny pane Steinere,

velice se omlouvame, ze Vam nemuzeme zaslat CD ``Orbital'', jelikoz nejsou skladem a musime je objednat u vydavatele. CD Vam zasleme v nejblizsim moznem terminu na nase naklady.

Dekujeme za pochopeni

S pozdravem

--snip--

(V některých věcech) nejsem člověk netrpělivý, takže jsem se na svou objednávku začal ptát až po Novém roce. Komunikace s e-shopem, jak jsem se mylně domníval, bude nejlepší přes e-mail. Adresa vltava@vltava.cz, odkud přišel výše uvedený dopis, ale pravděpodobně směřuje do /dev/null. Ani na druhý dotaz ohledně mé objednávky nikdo nereagoval, takže jsem se rozhodl telefonovat.

Slečna na druhém konci aparátu byla milá, nicméně nedokázala zmírnit můj hněv, způsobený informacemi, které se vzápětí dozvíte i vy. Na dotaz proč není možné komunikovat elektronicky, jsem odpověď nedostal, o své objednávce jsem se ale dozvěděl. Dodavatel, který mnou objednaná CD pro Vltavu zajišťuje, údajně nekomunikuje (něco mi to připomíná). Žádné z CD, které jsem si objednal, tedy nedostanu, ale peníze samozřejmě obratem vrátí.

Děkuji obchodu Vltava za cenné zkušenosti, bez kterých bych se pohyboval v prostředí českého internetu jako americký turista v ráji pražských taxikářů. Zejména pak za:

  1. Včasné upozornění, že Vltava ukončila vztah s dodavatelem mnou objednaného zboží.
  2. Uschování peněz na kontu ComputerPressu. Jestli nás je víc, měl by si ComputerPress zažádat o bankovní licenci.
  3. Lekci asertivního chování při zbytečném telefonickém (meziměstském) hovoru, i když by e-mail bohatě stačil.
  4. Za slevy, jež jsou poskytovány dalším zákazníkům, a to i na zboží, jež si nemůže objednat.

Lituji milou slečnu za telefonem, která si musela vyslechnou mé lamentování, i když její odpovědnost za celou lapálii je nulová. Lituji ostatní potencionální zákazníky, hledící do budoucnosti českého elektronického nakupování s přílišným optimismem.

Jaké z tohoto článku plyne ponaučení?

bitcoin_skoleni

V prostředí českého webu, nakupujte pouze na dobírku. To sice negarantuje kvalitu zboží, ale alespoň máte jistotu, že platíte za něco.

Abych humorně zakončil tento smutný článek, podělím se o zkušenost svého kolegy, taktéž s obchodem Vltava. Obchod Vltava kromě knih a CD prodává i hudbu ve formátu mp3. Vltava připravila pro své zákazníky na Vánoce dárek v podobě slevy v hodnotě 25 korun, uplatnitelné při další objednávce. Knihu nebo CD za 25 korun asi nepořídíte, ale v případě mp3 souborů se ze slevy stává dárek. A tak se kolega rozhodl zakoupit a stáhnout si na své náklady ze serveru Vltava dvě skladby. Pomineme-li fakt, že systém si s touto eventualitou napoprvé neporadil a teprve na upozornění e-mailem došlo k opravení systému, prošlo vše hladce. Humorné na celé záležitosti je, že za nějaký čas kolegovi přišla faktura za poštovné. Inu, sleva je sleva a na nějakou tu korunu se nesmí hledět. Třeba to mělo být balné? Zabalit skladbu do formátu mp3 je činnost náročná a spojená s nejedním výdajem.

Autor článku