Po delší době tu máme zase lehce hranatou hru. Je vidět, že kostičky autoři indovek ještě nehodlají nějaký čas opustit a retro je pro ně stále in. Hra od studia Two Tribes nese název EDGE, což v překladu znamená hrana. Název je to zvolený chytře, neboť se se svým kostičkovým avatarem budete často balancovat na hraně, a to nejen hráčských schopností.
EDGE je něco jako logicko-postřehová hra. Ač se z okolních obrázků může zdát, že na vás autoři přichystali hromadu hlavolamů, není tomu tak. Při hraní sem tam na nějakou složitější hádanku narazíte, ale převážně budete muset spoléhat na své reflexy. Svět kolem vás se dynamicky mění pomalu každým vaším krokem a je extrémně nepředvídatelný, což nemusí sednout lidem, kteří si rádi plánují svůj postup dopředu.
Hranatý avatar hledá cestu do cíle
Herní princip je jednoduchý. Ovládáte barevnou kostku, se kterou se musíte dostat do cíle. Ten vypadá jako duhový terč pro lukostřelbu, jen poněkud hranatější, což vlastně není v kostičkovém světě žádné překvapení. Vaší cestu vám ztěžují různé propasti, spínače a fakt, že váš avatar nedokáže bez jistého bonusu šplhat. Může se jen přes hranu přehoupnout do patra, které není vyšší než on. Hledání té správné cesty je tak někdy komplikované.
Dále vám může váš postup znepříjemnit halucinogenní design světa. Ten se velmi podobá klasickému filmu Tron, Někdy není úplně jasné, na jaké úrovni se vaše kostka pohybuje a můžete tak při seskoku na můstek pod vámi skočit velmi snadno vedle. Kamera vám zdolávání jednotlivých úrovních také zrovna neusnadní. Někdy vám pohled na vašeho hranatého reka může zastínit nějaký objekt nebo se dostanete do tunelu, v němž musíte svůj další pohyb jen odhadovat. To není zrovna nejpříjemnější.
Je čas se pohybovat na hraně
Kolem dvacátého levelu začne hra konečně využívat svůj potenciál, a to balancování na hraně. Když se svým avatarem balancujete, přilepíte se automaticky k danému objektu, jehož se hrana vámi ovládané kostky dotýká. Pokud se zrovna zeď nebo objekt dá do pohybu, vy se svezete s ním. Není to jednoduchý trik. Vyvážit kostku tak, abyste nespadli, dá občas zabrat. Navíc se vám při těchto akcí počítá čas. Čím déle na hraně vydržíte, tím víc vteřin bude odečteno z konečného času, který jste zdoláváním úrovně strávili. Na konci jste totiž za rychlost odměněni známkou.
Sem tam můžete využít i nějaké bonusy. Nenápadný otazníček vám napoví, jak dále postupovat nebo se po sebrání barevného čehosi vaše kostička zmenší a konečně může šplhat vzhůru bez ohledu na to, jak je patro vysoké. Jen při tom nemůže bohužel zatáčet, což je velmi limitující. V některých úrovních se nachází počítačem ovládaná šedá kostka. Ta s vámi občas příjemně kooperuje a tak oživuje hratelnost.
Hra rychle spadne do stereotypu
Ta totiž velmi rychle spadne do stereotypu. Některé levely jsou prostě úžasné, mění se vám před očima a z kostek povstávají například chodící roboti, ale tak 2/3, což je ta větší část, jsou vesměs stejné. Nic moc se v nich neděje a neustále děláte to samé. Naštěstí jsou prokládány těmi povedenějšími, ale i tak jsem se u hraní po čase začal nudit.
Grafická stránka, jak jsem psal výše, velmi připomíná Trona. Vše co se hýbe, se náhle rozzáří a je to někdy opravdu příjemný pohled, statické bloky jsou ale šedé a nezajímavé. Prostředí je vesměs pořád stejné, i když se dynamicky mění před očima. Hudba se inspiruje 8bitovými hrami a poslouchá se velmi dobře. Do konceptu hry skvěle zapadá, a i když se jedná o „jednoduché“ pípání a podobné zvuky, neleze na nervy. Vlastně si místy připadáte, jako by bylo prostředí orchestrem a každá pohybující se kostička přispívala k tomu koncertu zvuků.
Závěr a konečné hodnocení
EDGE je příjemná odreagovačka. Určitě se při řešení jednotlivých hlavolamů moc nenadřete a spíš si procvičíte své reflexy. Hra se poměrně opakuje a může začít po čase nudit, ale i tak jsem si s ní užil několik skvělých hodin zábavy, i když jsem neměl chuť ji hrát hodinu nebo dvě v kuse. Za 5.99$ na Ubuntu Software Centre je to velmi slušná koupě. Pokud jste se už kostiček v herním průmyslu nepřejedli, jistě se dobře pobavíte.
Výhody:
-
Audiovizuální stránka
-
Množství úrovní
-
Originální herní mechanizmy
Nevýhody:
-
Rychle spadne do stereotypu
-
Slabší levely
-
Málo zaměstná mozek