ked som videl obrazky, tesil som sa ze hra je freeware. Ale kto je ochotny dat 30 dolarov, ked za tu cenu dostane hry s ovela lepsim vizualnym spracovanim?
585kc? to dam za navstevu restaurace vic. spis me mrzi odflaknute zpracovani enginu, ktery na to, ze zase tolik nedela, ma nehorazne naroky. ale je to roztomile male rpg, takovy orezany nethack s grafikou. prijemne zpracovanych rpg pro tucnaka, co by me behali na notebooku zase tolik neni. kdyby tak nekdo chtel portovat brany skeldalu.
Tohle malé RPG mě velmi potěšilo (tenhle typ mám opravdu rád). Zpracování mi hodně připomnělo Jagged Alliance. Opravdu se mi líbilo "bezešvé" skloubení real-time s turn-based. V podstatě je to celé striktně turn-based, ale tak plynulé, že výsledný dojem je jako u real-time (ale kdykoliv si můžete beztrestně udělat pauzu na promyšlení dalšího postupu). Odpadají tak přechody mezi real-time a turn-based jako například ve zmíněné JA. Jediná nepříjemnost je jistá nenažranost enginu a zpomalení pohybu v oblastech s mnoha objekty (typicky v lese), ale dá se to přežít (obzvláště s trochou plánování pochůzek a využitím quick travel lokací). Rovněž je pěkné, že světlo a denní doba není jen dekorace, ale důležitá součást hry. Obzvláště v dungeonech to hodně přidá na atmosféře. Pěkná je i hudba, obzvláště ta v intru je moc pěkná.
Co se hratelnosti týče, je výborná. Příběh i systém vylepšování postavy je docela dobře vymyšlený a co je třeba obzvláště nutné ocenit je možnost skutečného role-playingu (možno dohrát nejen jako klasická mlátička, ranger nebo kouzelník, ale třeba i stylem thief nebo ninja, případně nějakým hodně obskurním stylem jako třeba barbar alkoholik :-), včetně možnosti řešit řadu problémů několika různými způsoby.
Suma sumárum, na indy hru moc pěkné, a určitě doporučuji alespoň vyzkoušet demo (obsahuje několik questů, tři mapy a dva dungeony). Už se těším na pokračování.
Hru jsem zakoupil a dohral. Naposledy jsem se takhle pobavil u Falloutu - neslo to nedohrat :)
Pri hrani jsem vzpomnel i na klasiky jako EOB, Ishar, Dungeon Master (Eschalon ma skvelou alchymii) apod.
HW narocnost plyne z pouzite technologie - BlitzMax, ale zase z toho plyne verze pro 3 OS. A to se vyplati :)
Cena je IMHO primerena. Nikdo nerika, ze indie hry museji byt levne a zpracovani Eschalonu odpovida komercnim hram. Cenu skoro 40 dolaru tzn. 693,-- Kc (za CD se vsemi tremi verzemi) jsem zaplatil rad. BTW v cene je i postovne.
"zpracovani Eschalonu odpovida komercnim hram" - zrovna hraju Oblivion (asi $50 i s dvema datadisky) a nezbyva mi nez rict: NE, opravdu, ale opravdu neodpovida ;) v grafice je to pozadu o vice nez 10 let
oblivion nie je rpg, zahraj si neverwinter nights2 s datadiskom, zaklinaca alebo stalkera.. to uz diablo2 bolo zabavnejsie ako ten benchmarkovaci soft co vydali ako hru
To je uplne jedno ze je Oblivion graficky in, protoze po chvili hrani se z toho stane koncentrovana nuda a stereotyp a nemam jedinej zajem se k nemu vratit. S Eschalonem nesrovnavam, jeste jsem ho nezkusil. Posledni propracovane, zabavne, inteligentni RPG se silnym pribehem byli IMHO Baldur's Gate II a Wizardry 8 ale to uz je hodne davno, bohuzel :(
A zabijet 3x toho samyho padoucha nuda a stereotyp neni? ;-) Krom toho BG ma velmi silne minus v AD&D systemu magie, pro ktery nemam slusnych slov :-/
Na Oblivionu se mi asi nejvic libila pribehova linie Dark Brotherhood, ta byla opravdu stylova ;-) Jedine co by se mu dalo trochu vytknout je diky systemu postupu na levelech nutnost urciteho "managementu rozvoje postavy" a obcas samucelneho trenovani vlastnosti.
Co se tyce pribehu, tak se mi libil ten v KNOTOR I. I to, ze pokud to chcete opravdu hrat za temnou stranu, tak musite ke konci pozabijet velkou cast svych partaku, se kterymi jste do te doby byli nerozlucni pratele. Krasne sithske :-)
Kua, asi budu muset dat kotor1 (dal jsem jen 2). Protoze pokud uz se najde exot, ktery taky nesnasi AD&D magii a jeste ke vsemu se shodnem i na tom ze nucenost planovanyho levelovani zabiji Oblivion, mel bych jeho vkusu verit ;-)))
Safrys, tohle jsem chtel recenzovat taky, uz to mam rozmyslene, ale jeste nenapsane. Ale mel bych to asi o dost delsi ;-)
Zkratkou: Je to dobra hra, i kdyz mam trochu vyhrady k vyvazenosti herniho systemu a k linearite celeho pribehu (vpodstate hlavni linie + par subquestu ktere spolu vubec nesouvisi).
Kdyby nekoho zajimala plna verze, muzu ji zkusit zapsat ;-)
Grafika: Isometrická, pěkně provedená. Poněkud drobná a jelikož hra umí pouze
mód 800x600, na větších monitorech není reálné hrát hru v okně, musí se
používat fullscreen. Bohužel hra neobsahuje žádné "meziscény" - ty by mohly
ještě přidat na atmosféře.
Zvuk: Žádné výhrady, hudba pěkná, neomrzí ani při delším hraní, zvuky dobré.
Dialogy: Pouze textové, vidíte jen obraz obličeje toho s kým mluvíte. A ani ty
obličeje nejsou moc povedené, toto asi nejslabší místo grafiky. Ozvučení
dialogů by zlepšilo atmosféru, zřejmě vývojáři nechtěli hru o těch pár desítek
MB zvětšovat a platit namluvení.
Herní systém: Vybíráte si:
1) Rasu - dává bonusy k vlastnostem
2) Víru - dává různé speciální vlastnosti jako odolnost na magii (ale i na tu
pro vás dobrou), upravené dobývání životů a many atp.
3) Povolání - jedna dovednost na první úrovni zdarma
4) Vlastnosti - Základní vlastnosti se určí náhodně (můžete "házet znovu"), pak
si je můžete ještě zvýšit za použití bodů
5) Dovednosti - Musíte utratit 3 SP za první úroveň, 1 SP za každou další.
Za každou úroveň dostanete k utracení 3 body do vlastností, 3 do dovedností pus
se vám zvýší životy a mana.
Výhrady mám pouze k systému dovedností - přijde mi poněkud nevyvážený. Zatímco
veškerá magie je obsažena ve DVOU dovednostech, pro zbraně je jich asi ŠEST,
pro každý druh zvlášť (beze zbraně, krátké čepele, dlouhé čepele, tupé zbraně,
pádné zbraně, luky). Dovednosti se vzájemně neovlivňují, takže to, že umíte
perfektně bojovat dlouhým mečem vám nijak nepomůže při boji s krátkým mečem.
Pokud máte rádi roleplaying, tak vás asi nepotěší, že je dost obtížné vytvářet
čisté postavy - například bojovníka pouze s mečem, beze znalosti magie. A i
čistý mág se nehraje moc dobře. Na druhou stranu alchymie je velmi silná
vlastnost. Takže buď si uděláte kombinovaného všeuměla (alespoň ve stylu
Paladinana), nebo máte docela problém.
Co jsem naopak ocenil je fakt, že dveře a truhly nemusíte otevírat paklíčem,
pokud se to nechcete učit, můžete úspěšně používat pouze hrubou sílu :-)
Unikátní dovedností je kartografie. Hra má automapu, ale její funkčnost závisí
na úrovni vaší dovednosti v oblasti kartografie. Jelikož je mapování pro hru
víceméně nutné, musíte do ní nutně nějaké body dát. Nebo splnit jeden vedlejší
kvest a pak se ji můžete do určité úrovně učit za peníze.
Příběh: Hlavní linie tvoří cca polovinu questů přístupných ve hře. Příběh je
pěkný, chytlavý, napaditý (odhalení identity tajemného přítele který vám
nechává vzkazy bylo super :-) ), pouze trochu lineární, i když na website tvrdí
opak. Tedy, ono v zásadě jediné co potřebujete udělat je sehnat čtyři předměty
a dojít s nimi na určitém místo, ale to bez projití celé linie nevíte, takže
tuhle zkratku použít normálně nemůžete.
Questy: Vedlejší questy spolu nijak nesouvisí, neexistuje žádná vedlejší linie
příběhu (postup v nějaké guildě atp.). Obecně jsou questy přiměřeně složité,
pouze by se hodilo mít možnost nějakou klávesou zvýraznit věci na které se dá
kliknout, jako je to v Diablu, aby člověk nemusel prohledávat obrazovku myší.
Deník ve kterém jsou questy je jednoduchý, ale plně dostačující.
Předměty související s questy můžete vesměs prodat, takže si znemožníte
dokončení questu. Mně se to stalo s questem za který se můžete učit
kartografii. Musíte tedy dávat pozor a předměty kategorie "Special" neprodávat,
i když zatím nevíte, k čemu by mohly být :-)
Inventář: Na ten jsem nadával z celé hry nejvíce. Stejné předměty se
automaticky nedávají na sebe, takže jej musíte čas od času projít a udělat to
ručně. Stejně tak není možné "vyfiltrovat" jen předměty určitého druhu, i když
alespoň zbraně a zbroj jsou odlišeny podkladem.
Kolový systém je integrován velmi dobře, jak už napsali předřečníci, za to má
hra velké plus.
Hru jako celek bych charakterizoval slovy "relativně jednoduché, ale dobře
provedené", myslím, že to za ty peníze stojí, i když to možná z mé recenze
nevypadá, hra má velmi dobrou hratelnost. Takže si ji kupte, ať tu máme brzy i
knihy II a III :-)
úplně jednoduše, jenom se po každém kouzlu bude tlouct do hlavy a nahlas křičet "Nevěřím! Nevěřím!" :-) Což mu pochopitelně způsobí značný postih v boji...
Těžko říct. Zkustil jsem si ten "skvost" stáhnout. Nejprve bylo potřeba komplet aktualizovat grafické ovladače, protože po spuštění dema byla černá obrazovka. Fajn, přežiju.
Hra se spustila objevil jsem se v kajutě. Občas mizela stěna, takže byla vidět voda, řetěz, na kterém se houpala lampa, neexistoval. Probleskávaly různé grafické elementy, které na scénu rozhodně nepatřily. I to jsem přežil.
Chůze ne šipkami, ale písmennými klávesami mi nevyhovovala. Zajímavé výchozí nastavení. Vše jsem si změnil a také to přežil.
Vysbíral jsem v kajutě, na co jsem přišel a rozhodl se uložit pozici. Dostal jsem se do menu klávesou ESC. V té chvíli hra zatuhla. To už jsem začínal pěnit.
Znovu jsem vše zopakoval a znovu hra vytuhla po stisku ESC a zobrazení menu. Sice pěním, ale přežiju to.
Ale úplně mně dorazí, když takovejhle paskvil, co testera viděl tak možná v encyklopedii a kde ani demo (které mě má nalákat na koupi) pořádně nefunguje, někdo označí za "skvost".
Vůbec nic jsem proti Penumbra Overture neměl, neznal jsem to a nainstaloval až teď pod dojmem tohoto příspěvku, čili na nějakou zaujatost se mé zhnusení nedá svést. Za tohle dát 20 dolarů, to bych si připadal jako ultramagor.
Pěkná hra. RPG jsem nikdy nějak moc nehrál, ale toto mě zaujalo, dokonce natolik, že jsem autorům také přispěl. (Alespoň jsem si vyzkoušel ty platby po internetu - teď ještě čekám na to CD s bonusy. :-)
Ono co se týče té ceny - těch asi 700 není zase tak moc. Kdyby to bylo dvakrát tolik (a tolik dříve hry stávaly, nevím jak dnes), tak si to asi rozmyslím. Ale takhle? Si skoro říkám, jestli se to autorům té hry vyplatí...
Ahoj, hledal jsem nějaké tipy do hry, návod a češtinu, bohužel jsem nic nenašel. AJ neovládám, tak bych docela uvítal, nějaké to info k vytvoření postavy (co co znamená a co je dobré zvolit), nějaké typy do hry, popřípadě i návod. Hraju to už nějakou dobu (né moc dlouho), mám toho dost projitého, plno questů (nějaké již splněné), ale nějak bych rád splnil i ty nevyřešené, nevím kde přesně co najít... tak teď nějak bloudím (např mám 10 velkých larev, nějaké klíče,...).
Čeština by byla fajn, nebo alespoň ty tipy a návod.