Eschalon: Book II - RPG v klasickém stylu

11. 6. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Před několika týdny byl vydán dlouho očekávaný druhý díl série RPG od Basilisk Games – Eschalon Book II. V době výpravných třírozměrných first-person her se jedná o RPG „ze staré školy“, s klasickým isometrickým pohledem. To ale vůbec neznamená, že je proto hra méně hratelná.

Spíše než o zcela novou hru se jedná o „velký datadisk“ k Eschalon: Book I. Styl hry, herní principy a pravidla jsou velmi podobná těm v prvním dílu. Pokud se vám líbil, bude se vám líbit i díl druhý, pokud ne, druhý díl pro vás nejspíše žádné výrazné zlepšení nepřinese.

Příběh Book II začíná ve chvíli, kdy hrdina prvního dílu, který je už několik let na odpočinku, dostane dopis od tajemného starého známého, který se s ním potřebuje nutně a tajně sejít. A jak jinak, vše se opět točí kolem zvláštních drahokamů, nazývaných Cruxy.

bitcoin_skoleni

I když se jedná o přímé pokračování příběhu z Book I se stejným hlavním hrdinou, postavu přenést nemůžete a musíte si ji vygenerovat znovu, ať jste první díl hráli, nebo ne. Nejprve si „hodíte kostkami“ na vlastnosti. Pak si vyberete původ, který lehce ovlivní vlastnosti a vyznání, poskytující různé „quirks“.

Vytváření postavy

Nakonec zvolíte povolání, na základě kterého dostanete jednu dovednost a nějaké to vybavení do začátku zdarma. Jinak ale výběr povolání hru nijak neovlivňuje a každé povolání se může naučit každou z dostupných dovedností. Nemá smysl zde všechny vypisovat, pouze zmíním dvě neobvyklosti.

Pokud vaše postava nemá dovednost Cartography, nebude minimapa v pravém horním rohu zobrazovat nic. Čím lépe mapování ovládáte, tím více detailů bude obsahovat. Pokud jste v něm fakt dobří, bude se vám na minimapě zobrazovat i poloha nepřátel.

Ve hře existují tři dovednosti pro zbroj (lehká, těžká a štíty) a celkem sedm pro různé druhy zbraní, luk a boj beze zbraně. Válečníci se proto musí rozhodnout pro konkrétní druh zbroje a zbraně a v těch se cvičit. Pokud najdou dobrou zbraň jiného druhu, mají smůlu. Na druhou stranu veškerá magie je obsažena v pouhých dvou dovednostech. I autoři hry přiznávají, že je vystavěna tak, že nejlehčí je hrát mága, středně těžké je hrát lučištníka a nejtěžší válečníka, bojujícího nablízko.

Po vytvoření postavy si vyberete, která ze speciálních pravidel se budou na hru vztahovat. Můžete vypnout nebo zapnout potřebu jíst a pít a poškozování věcí používáním. Dále lze ovlivnit konzistentnost výsledků některých náhodných akcí, jako například odemykání zámků a zakázat ukládání a načítání hry v kritických situacích.

Počet zapnutých ztěžujících pravidel definuje obtížnost hry; z hraní na větší obtížnost máte určité herní výhody.

Na rozdíl od mnoha ostatních her, které fungují v reálném čase, probíhají veškeré činnosti v Eschalonu na tahy. Chůze po městě, převlékání vybavení, alchymie, kouzlení a samozřejmě boj, kde na tazích záleží především. Hra je ale vytvořena velmi chytře, takže pokud se pohybujete, vůbec tahy nezaznamenáte, vše se děje plynule. Pouze ve chvíli, kdy se zastavíte a nic neděláte, zjistíte, že nic nedělají ani ostatní.

Při boji se ze statistik útočníka a obránce určí, jaká je šance na zásah a podle toho se náhodně vygeneruje, zda zásah byl úspěšný nebo ne. Šance se pohybují typicky někde od 30 do 70 %, takže výsledky jsou poněkud nekonzistentní; ten samý protivník vás jednou skoro zabije a podruhé jej přemůžete jen s několika většími škrábanci.

Tu máš, nemrtváku!

Ve hře je klasický systém úkolů (questů) včetně integrovaného deníku, ve kterém vidíte zatím nesplněné úkoly i s jejich krátkým popisem. Škoda jen, že je jich poměrně málo. Za celou hru jsem napočítal 31 úkolů (hlavní linie i vedlejší úkoly dohromady) a to myslím, že jsem snad žádný nevynechal.

Úkoly mají často více řešení. Například když vás stráže nechtějí pustit do Port Kuudadu, máte pět různých možností, jak se s tím vypořádat. Logické úlohy a úkoly (questy) jsou poměrně jednoduché, jasné, většinou je vyřešíte bez většího přemýšlení nebo záseku. Obtížnější je jen jedna vedlejší linie, za kterou je ale velmi vysoká odměna, odpovídající její náročnosti.

Rozhovor s pánem zasněženého trpasličího města

Nakonec ještě pro hráče Book I uvedu krátký výčet největších rozdílů oproti předchozí verzi:

– Dost citelně byly osekány magické předměty. Bonusy na nich jsou menší a na konkrétním druhu předmětu (prsten, pásek, čepice, rukavice,…) může být pouze několik málo druhů vylepšení.

– Ve hře se mění počasí. A není to jen grafický efekt; pokud vás na ledových pláních zastihne sněhová bouře, musíte rychle vyhledat úkryt, nebo zmrznete.

– Alchymie byla o něco zeslabena, na druhou stranu přibyla nová dovednost Foraging, díky které po kempování naleznete v sáčku poblíž pár alchymistických ingrediencí.

Pokud chcete, můžete si hru okořenit podmínkami typu „nikdy nepoužiji magii“, „zabíjím pouze lukem“, „zabiji co nejméně lidí“ atd. Podmínky kontroluje hra a jejich splnění či nesplnění vidíte na stránce herních statistik. 

Několik dalších screenshotů ze hry najdete na basiliskgames­.com/eschalon-book-ii. I když hra vypadá trochu „historicky“, její nároky až tak historické nejsou. Moje P4 na 3 GHz s Radeonem 9600 bylo pro hru na nejvyšší detaily tak na hranici, hra byla místy lehce pomalejší. Rovněž nahrávání pozice nebo nové mapy trvá docela dlouho, v některých lokacích až půl minuty.

Hru je možno stáhnout z basiliskgames­.com/download­s. Instalace má kolem 275 MB a obsahuje plnou hru. Dokud není aktivována, běží jako demo, kde je přístupných asi pět prvních map. Po zaplacení 25 dolarů dostanete e-mailem aktivační kód, který odemkne hru celou, nebo je možné objednat hru v krabicovém balení. Na konec léta je plánováno vydání rozšíření, za které nebude třeba platit žádné další peníze.

Statistika po dokončení hry

Já jsem si hru koupil a rozhodně nelituji. Podle statistik trvalo dohrání skoro 37 hodin, včetně reloadování to odhaduji kolem padesáti hodin zábavy. A to nepočítám možnost hrát znovu za jinou postavu. Hra je dobře variabilní a hrát ji jako krvelačný válečník poskytne úplně jinou zkušenost, než když ji hrajete jako zloděj, který preferuje nenápadnost.

Autor článku