Přečtěte si článek Firefox 4: novinky ve vzhledu a prostředí.
Nový Správce doplňků
Patříte-li mezi příznivce doplňků, nový Správce doplňků jistě zaregistrujete. Ten se nově otevírá do panelu na místo dialogu. Možnost dohledat si vhodný doplněk tak dostalo více prostoru. V části Získání doplňků jsou vám též nabízeny vhodné doplňky v závislosti na tom, jaké máte nainstalovány. Na obrázku níže si též můžete všimnout, že jsou na tomto panelu skryty ovládací prvky standardně umístěné na navigační liště.
Nový Správce doplňků přináší podporu pro rozšíření, která pro svou instalaci nevyžadují restart aplikace. Jedná se zejména o rozšíření, která jsou vytvořena skrze Add-on SDK (dříve označovaného jako JetPack), ale může se jednat i o tradiční rozšíření. Rozšíření, která pro instalaci nevyžadují restart aplikace, poznáte v oficiálním katalogu tak, že je u nich uveden popis Není vyžadován restart a štítek restartless.
Pokud se vám bude zdát, že Firefox nefunguje korektně a problém by mohl být s některým z nainstalovaných doplňků, můžete ze spuštěného Firefoxu rovnou přejít do jeho nouzového režimu. K dispozici je na to nové volba v nabídce Nápověda. Druhou variantou pro přechod do nouzového režimu Firefoxu je podržení klávesy Shift při spouštění Firefoxu. Původně parametr příkazové řádky, který šlo využívat v předchozích verzích, již není podporován.
Podpora hardwarové akcelerace
V poslední době se v souvislosti s webovými prohlížeči hovoří o podpoře hardwarové akcelerace. Za ní se skrývá využití možností grafické karty při vykreslování stránek na místo procesoru počítače tam, kde je to možné. Uživatel tak získá rychlejší vykreslování náročnějších stránek či takových stránek, které jsou náročnější na různé efekty.
Ve Firefoxu 4 jsou k dispozici dvě úrovně akcelerace. Ta první zrychluje vykreslování jednotlivých prvků na stránce. Může se jednat o text, obrázky či třeba ohraničení v CSS. Ve Windows je tato akcelerace realizována skrze Direct 2D, v Linuxu se o to stará XRender. Druhá úroveň akcelerace pak zajišťuje rychlejší skládání jednotlivých vrstev stránky. Ve Windows je tato část realizována skrze Direct 3D, v Linuxu pak skrze OpenGL. Bližší informace o hardwarové akceleraci ve Firefoxu 4 lze nalézt v příspěvku na blogu Mozilla Hacks.
S podporou hardwarové akcelerace tak lze docílit rychlejšího vykreslování webových stránek, v případě Firefoxu 4 je pak akcelerováno vykreslování jeho grafického rozhraní (ve Windows ano, v Linuxu neověřeno). Bohužel jak se přesvědčili nejen vývojáři Firefoxu 4, vyskytují se problémy s grafickými ovladači ke grafickým kartám. Ve Windows většinou postačí aktualizovat na novější verzi ovladače, v Linuxu je bohužel situace podstatně horší.
Pro lepší informaci, jak na tom jste, doporučuji zadat do adresního řádku stránku about:support, kde se v sekci Grafika dozvíte, jak na tom jste. V případech, kdy je hardwarová akcelerace zakázána čistě z důvodu zastaralé verze ovladače, je zde uvedena informace, na jakou minimální verzi ovladačů musíte aktualizovat.
Nové notifikace a nemodální dialogy
U několika funkcí si ve Firefoxu 4 budete moci povšimnout nové podoby dotazovacích dialogů. Setkáte se s nimi například u dotazu na uložení hesla. Tato forma notifikací postupně nahrazuje informační lištu, která se zobrazuje v horní části okna prohlížeče (nad webovou stránku).
Potěšující novinkou je též zrušení modálních JavaScriptových dialogů. Ty jsou nově nemodální, takže pokud některá webové stránka zobrazí dialog, nezabrání vám to v tom, abyste se přepnuli na jiný panel v prohlížeči. Uživatel je též nově chráněn před opakovaným zobrazováním dialogů na stránce, které jsou často součástí různých "vtípků" na webu. Při opakovaném zobrazení dialogu má uživatel možnost další zobrazování dialogů potlačit.
Dialog HTTP autentizace je však bohužel stále modální.
Zrychlujeme
Nemalá část úsilí na Firefoxu 4 byla věnována zvýšení výkonu a odezvy. Nejedná se o něco, čeho byste si na první pohled všimli v podobě nových funkcí, přesto se jedná o důležitou věc, o které je dobré se zmínit. Asi nejčastěji se uvádí rychlost vykonávání JavaScriptu, i když to o rychlosti prohlížeče jako celku zas až tolik nevypovídá. Ve Firefoxu 4 bylo v JavaScriptovém engine realizována řada úprav. Dost často se tyto úpravy označují pod kódovým označením Jägermonkey. A výsledek? V závislosti na testu je rychlost vykonávání JavaScriptu 3x - 6x rychlejší než v případě Firefoxu 3.6.
Firefox 4 by měl též startovat rychleji a to zejména díky tomu, že při startu realizuje výrazně méně diskových operací než u předchozí verze. Zrychlení startu by měly hlavně pocítit uživatelé, kteří mají nainstalováno větší množství rozšíření. Nově nainstalovaná rozšíření (či jejich aktualizace) se totiž z XPI balíčků nově nerozbalují, ale zůstávají na disku jako jeden archiv. Načtení by tak mělo vzhledem k diskovým operacím probíhat výrazně rychleji.
Upravena byla též obnova relace, kde se jednotlivé panely obnovují postupně a nikoliv najednou. Mezi dalšími novinkami je například zmiňována asynchronní práce s diskovou vyrovnávací pamětí, historií a záložkami prohlížeče a několik dalších úprav.
Co nového pro vývojáře
Stejně jako u všech předchozích verzích přináší Firefoxu 4 řadu novinek pro vývojáře. Tentokrát však nezůstalo pouze u podpory některých nových specifikací, ale ve Firefoxu 4 vývojáři naleznou i nové nástroje. Jedním z nich je Webové konzole, která je nástupcem Chybové konzole. Naleznete ji v nabídce, případně je rychle dostupná skrze klávesovou zkratku CTRL+SHIFT+K. Konzole se vysouvá nad stránkou a naleznete v ní informace o požadavcích na server a chybách ve stránce.
Pokud vám původní Chybová konzole vyhovovala více, můžete si ji znovu povolit. Ve Firefoxu 4 totiž pro vývojáře doplňků, kde má nenahraditelnou funkci, stále je. Přejděte na konfigurační stránku about:config, kde si přepněte předvolbu devtools.errorconsole.enabled. Poté restartujte Firefox.
Chybová konzole však není jediným nástrojem pro vývojáře, který je ve Firefoxu 4 obsažen, ale není ve výchozím nastavení aktivní. Dalším je Inspektor, který umožňuje procházet DOM webové stránky. V zásadě se jedná o nástupce kdysi populárního DOM Inspektoru, který je dostupný jako rozšíření. Vzhledem k tomu, že se Inspektor nepodařilo pro Firefox 4 dokončit, je ve výchozím nastavení skryt. Na konfigurační stránce about:config si jej však můžete povolit skrze předvolbu devtools.inspector.enabled.
Mimo integrovaných nástrojů je pro Firefox 4 jako již tradičně k dispozici řada nástrojů pro vývojáře v čele s nejpopulárnějším Firebugem.
Přehled novinek v podpoře jednotlivých specifikací přináší jako vždy souhrnný rozcestník na webu Mozilla Developer Network. V něm například naleznete informace o tom, že Firefox 4 obsahuje nový HTML parser, který vychází ze specifikace HTML5. Nahradil tak původní, který byl na platformě Mozilly více než 10 let. Měl by být mimo jiné rychlejší.
Firefox 4 nově z HTML5 podporuje některé další věci, jako jsou například některé nové typy prvků webových formulářů či nové značky, které HTML5 definuje. V souvislosti s podporou přehrávání videa Firefox 4 obsahuje podporu pro video formát WebM, který tak doplňuje podporu Theory (Ogg), která je ve Firefoxu k dispozici již nějaký čas.
V podpoře CSS přibyla podpora CSS transitions či některých nových selektorů. Podporován je nově JavaScript 1.8.5, který vychází z ECMAScriptu 5 a podporuje například striktní mód. Další výraznou novinkou je podpora WebGL, které umožňuje vytvářet 3D grafiku bez nutnosti instalace potřebných zásuvných modulů. Co je poté možné ve webovém prohlížeči vytvářet ukazuje následující video.
Závěrem
Novinek přináší Firefox 4 skutečně hodně. Jejich množství by se dalo přirovnat k Firefoxu 3, který byl na novinky taktéž bohatý. Také se na ně dlouho čekalo. U nadcházejících verzí tomu však bude jiné. Na letošní rok je jich naplánováno hned několik, z čehož je patrné, že vývojové cykly budou kratší. Jak moc ukáže až čas.