Herní scéna se začala pomalu, ale jistě radikálně měnit. Přednášející nejnovějšího ročníku Game Developer Session byli rozděleni do dvou táborů. Jedni opěvovali mobilní a internetové hry jako zlatý důl, kde se i s malým finančním vkladem dají vydělat obrovské peníze. Jiní zas aktuální situaci považují za obrovskou mýdlovou bublinu, která musí každou chvíli prasknout, neboť se trh herními hříčkami začíná pomalu přesycovat a malá studia už nekonkurují jenom sobě navzájem, ale také velkým vydavatelům.
Přestěhování konference do NTK
Konference se z Matematicko-fyzikální fakulty přesunula do prostor Národní technické knihovny v Praze. Tato změna celé akci výrazně prospěla, neboť prostory knihovny jsou moderně a velmi intuitivně zařízené. Každá lavice v přednáškovém sále skrývala elektrickou zásuvku a vůbec, celá akustika sálu byla velmi dobrá. Přednášejícím bylo rozumět, i když se na chvíli oddálili od mikrofonu a se sledováním nebyl problém ani v zadních řadách.
Celkem se přednášelo ve dvou sálech. Jeden byl určen pro „hlavní“ program celé konference a prostor v něm byl poskytnut především známějším jménům české herní scény. Menší sál zase organizátoři vyhradili až na drobné výjimky pro workshopy. Program v nich běžel paralelně a občas jsem se musel bolestně rozhodnout, jaké přednášce dát přednost.
Začátek provázely drobné komplikace
První den GDS 2011 byl zahájen v sobotu v 9:30. Už v brzkých ranních hodinách dorazilo na akci poměrně velké množství účastníků. Ověření registrací u vchodu se poněkud protáhlo a tak se oficiální zahájení nevyhnulo drobnému zpoždění. Organizátoři poté museli čelit jedné nepříjemné komplikaci a to zaspání prvního přednášejícího Daniela Vávry. Co si budeme nalhávat, především kvůli němu byla účast ráno tak velká. Vávra totiž pracoval na obou dílech kultovní české hry Mafie.
Vše zachránil Tomáš Krcha, kterému nedělalo problém si svou přednášku Adobe: Triple-A 3D hry v prohlížeči přesunout na začátek programu. Prezentaci nových možností Flashe podpořil několika ukázkami her. Nejzajímavější byl třetí díl Unreal Turnamentu hraný přímo v internetovém prohlížeči a to bez viditelné ztráty svého grafického pozlátka a plynulosti. Tato technologie se nemusí využívat pouze u počítačových her, ale také u reklamy a různých prezentací. Největší výhoda tkví v mobilitě. Můžete mít své uložené herní pozice pořád sebou a hrát na jakémkoliv operačním systému s internetovým prohlížečem naprosto bez omezení.
Podívejte se na ukázku, jak taková hra vypadá.
Jak založit herní firmu?
Po Tomáši Krchovi přišel konečně na řadu Daniel Vávra se svou prezentací, Jak založit herní firmu. S posluchači se podělil o své mnohaleté zkušenosti a neodpustil si drobné rejpnutí na účet vývojářů mobilních her. „Kdo chce dělat velké hry, neměl by začínat u malých,“ zaznělo několikrát v jeho přednášce. Poté následovaly tipy při jednání s investory a na hledání schopných lidí do týmu. Nakonec zdůraznil, že by se potencionální vývojáři neměli bát ani práce v cizině. Přeci jen, velkých českých herních studií moc není a v zahraničí je možné získat unikátní zkušenosti.
Těžký úděl vegetariánských baget
První zahraniční host se jmenoval Projjol Banerjea a jeho přednáška se zabývala vydělávání peněz na online hrách. Sál se při ní poněkud vyprázdnil a lidé anglicky nemluvící si skočili na oběd. Nebylo divu – blížila se dvanáctá hodina a přestávka na jídlo nebyla do programu zanesena. Organizátoři občerstvení zajistili v podobě baget. Zatímco ty s obsahem masa zmizely téměř okamžitě, vegetariánské se netknutě povalovaly u stánku až do pozdních večerních hodin. Při chroustání své druhé bagety jsem omylem zapomněl dorazit na následující bod v programu, což byla přednáška Jiřího Zlatohlávka ze sdružení Court of Moravia zabývající se slovem Gamification.
Další lákadla GDS 2011
Jelikož byly dveře sálu už nějakých pár minut zavřené, rozhodl jsem se věnovat další získaný čas průzkumem okolí. Na chodbě před přednáškovým sálem si člověk mohl vyzkoušet hraní na konzolích Xbox 360 a hru Miner Wars, za kterou stojí studio Keen Software House, jež mělo v letošním ročníku GDS roli generálního partnera.
Osobně jsem se nejvíc těšil na přednášku Martina Procházky, vývojáře v herním studiu Hammerware. Jejich poslední projekt Family Farm byl portován i na operační systém Linux. Téma přednášky bylo: budoucí platformy pro herní mainstream. Poprvé od začátku GDS tam zaznělo i slovo Casual, které poté doprovázelo konferenci až do jejího konce. Casual jsou hry pro sváteční hráče, jež těží z jednoduchých herních principů a snaží se cílit na co nejširší skupinu potencionálních hráčů. Jako příklad casual hry lze použít pro většinu uživatelů notoricky známé Angry Bird.
Co je to flow?
Co to znamená flow a jak přikovat hráče ke své hře, vysvětlil posluchačům Stefan Durmek z Disney Mobile. Flow je stav, kdy cítíte, jak se každou další minutou při hraní zlepšujete a jste jejím pánem. V takovém stavu prý hráč nevnímá okolí a je aplikací zcela pohlcen. To může mít za následek nejen efektivní a zábavné zabíjení času, ale také i nevnímání svého okolí. V médiích se občas vyskytnou zprávy o lidech, kteří pohlceni hrou nechali své dítě bez dozoru nebo nevěnovali pozornost nějaké události ve svém okolí, jež jsem jim později stala osudnou.
Různé názory na herní průmysl
Do Vávrovy přednášky o bublině kolem mobilních a sociálních her, která brzy splaskne se poměrně tvrdě opřel Miloš Endrle. Ten zastupoval společnost Geewa a mluvil o ekonomice na sociálních sítí. Jedna z her od Geewy se dokonce dostala do top 50 nejhranějších na sociální síti Facebook. Přednáška se zabývala virtuální měnou a postupy, jak virálně rozšířit hru mezi uživatele. Budoucnost Miloš Endrle vidí v podpoře grafického akcelerovaného prostředí v prohlížečích. Internetové hry by se tak měly v dalším roce posunout zase o kousek dál. V této vizi si celkem notoval s Tomášem Krchou, podle něhož bude též rok 2012 rokem 3D her v browseru.
Petr Smilek měl přednášku techničtějšího rázu. Bohužel, videa v připravené prezentaci měl v poněkud exotickém formátu a nešly přehrát. Tento technický problém znepříjemňoval laikům orientaci v tom, o čem vlastně Smilek mluví. Naštěstí byli na začátku varováni, že bude mluvit především ke grafikům a programátorům z herní branže. Jak ošulit oko hráče, aby si myslel, že grafika ve hře vypadá lépe, než jaká skutečně je. To bylo hlavní téma výkladu. Tablety a mobily ještě pořád nedisponují takovým výkonem, aby se vizuální stránka her vyrovnala konzolovým a PC herním titulům. Jako příklad uváděl Shadowground, hru, na niž momentálně pracuje ve společnosti Madfinger Games.
Podívejte se na trailer ze hry.
Náhled do blízké budoucnosti v podání Nvidie
Igor Staněk z Nvidie umožnil všem přítomným v sále nahlédnout do budoucnosti herní grafiky. Aby byl zážitek z prezentace umocněn, pokusili se organizátoři zprovoznit HD projektor. To se nakonec moc nepodařilo. Nejprve byl obraz deformovaný a po drobných změnách se vše podařilo rozchodit ve velmi nízkém rozlišení, čímž ukázková videa a obrázky ohromně utrpěly na kvalitě. Budoucnost v podání Nvidie a DirectX 11 vypadala velmi lákavě. Někdy bylo až k neuvěření co dnešní výkonné počítače dokážou renderovat v reálném čase.
Budou hry v roce 2012 vypadat takhle?
Fandové Red Faction a Freespace měli Vánoce
Na letošním ročníku GDS měli fandové Red Faction a vesmírného simulátoru Freespace doslova Vánoce. Jako další zahraniční host byl pozván Dan Wentz, který již zmiňované legendy obohatil o zvukovou stránku. Na pozici zvukového designéra a hudebního skladatele se nemalou měrou podílel na tajemné atmosféře her. Kvalitu jeho práce dokazuje i to, že Red Faction byla první hra, u níž byl samostatně vydán i soundtrack. Aby toho nebylo málo, tak Dan Wentz, tahle trochu legenda v oboru spolupracuje s českým týmem Keen Software na vesmírném simulátoru Miner Wars 2081.
O ní koneckonců podrobněji mluvil v další přednášce zakladatel celého projektu a týmu Keen Software Marek Rosa. Stručně hru představil a vysvětlil základní mechanismy, na kterých budou herní principy postaveny. Mělo by se jednat o AAA indie hru, v níž obchodujete, stavíte svou vesmírnou základnu a bojujete s dalšími frakcemi. Stejně jak je to v módě u většiny novodobých indiovek, se bude vše postupně vylepšovat a patchovat, jak to již delší dobu znají hráči MMORPG her.
Ukázka ze hry Miner Wars 2081.
Bylo představeno mnoho českých projektů
Ještě před konečnou panelovou diskuzí, připravenou na závěr programu, následovala prezentace českých herních projektů. Týmů se sešlo opravdu hodně a prezentace se poněkud protáhly. Ti, již vydrželi, byli odměněni ukázkou několika zajímavých projektů. Pravda, většina z nich nebyla ještě úplně dokončena a značné množství her bylo tvořeno pro mobilní telefony, ale i tak se česká herní scéna poměrně blejskla a ukázala, že v sobě jistý potenciál má.
Závěrečná diskuze a hurá na párty
Přiblížil se závěr sobotního programu a tím byla panelová diskuze. Do ní se mohli všichni účastníci zapojit buď svými reálnými dotazy, nebo za pomocí tweetů. Ty byly promítány projektorem v pozadí. Diskuze byla poměrně poklidná, možná se na ní podepsal náročný denní program a tweetů se zrovna moc neobjevovalo. Přítomní se nakonec shodli, že Česko je laboratorní trh pro východní Evropu, na kterém si velké společnosti testují své produkty za malé peníze. A padla pro nás linuxáky zajímavá otázka: „Kdy nastane sjednocení standardů a technologií?“ Hluboké zadumání rozsekl jeden vtipný příspěvek na Twitteru: „Sjednocení nastane, až Microsoft všechny koupí.“
S blížícím koncem panelové diskuze se mysl návštěvníků i diskutující obrátila k chystané párty. Tam měla nastat příležitost na rozhovor a seznámení se s ostatními vývojáři. Jako zajímavost lze dodat, že večírek byl uspořádán ve stylu kultovní knihy Duna od Franka Herberta. Skoro všichni zvládli oslavu se ctí a na nedělním pokračování Game Developer Session 2011 se objevili. O něm, ale až v dalším článku.