Bohužel desktopovým klientům už tak nějak odzvonilo. Z vlastní zkušenosti vím, že 99% uživatelů raději použije webmail (pokud tedy nemusí používat kvůli práci M$ klienta). Dříve byl podle mě nejlepším klientem KMail. Na rozdíl od všech ostatních uměl i práci s IMAP ACL apod. Je ostuda, že tohle doteď ani thuderbird neumí (je potřeba rozšíření). Co se týče webu je podle mě nejzajímavějším klientem webmail Roundcube, vyzkoušel jsem mnoho různých webmailů, ale tohle má u uživatelů největší ohlas a také toho umí poměrně dost.
99% možná. odkud to vlastně víte? je někde nějaký průzkum?
- pokud byste počítal jen ty lidi, kteří vědí, že vůbec existují nějaké desktopové klienty, dojdete k jinému číslu. To je, jako byste říkal, že příkazové řádce či překladači "odzvonilo", protože ji taky 99% lidí nepoužívá.
- jsme u článku na root.cz, zde bude mezi čtenáři poměr taky jiný.
Jak jsem psal - je to jen na základě mých zkušeností - z práce, mezi kamarády, apod. Mezi těmito lidmi se na osobním počítači prakticky nevyskytuje e-mailový klient. Je to z jednoduchého důvodu - musí se to konfigurovat. Je ale pravda, že naopak na mobilních zařízeních jsou hlavně lokální klienti. Všechny aplikace se začínají přesouvat do cloudů a z desktopových se stávají webové (hry, e-mail, kancelářský sw ...). Proto jsem psal, že jim už odvonilo. Naštěstí jsou tady ještě lidé, kteří si svých dat váží a preferují rychlost aplikace nad pohodlím, proto tu s námi ještě nejakou dobu desktopové aplikace zůstanou.
Potřeba desktopových aplikací nezmizí.
Ne každý uživatel je blbec, který chce být totálně závislý na pochybných cloudech.
To, že většinová populace bude přisátá na informačně-těžebním průmyslu neznamená, že pomine potřeba využívat skutečné počítače.
Ještě poměrně nedávno také nemělo doma PC každé pako....
A od kdy musí webový klient nutně znamenat že to je na cloudu? Pokud má firma hosting nebo vlastní server, dá se očekávat že tam mají i webmail. Když se to udělá správně, může to mít i velmi výrazné výhody oproti desktopovým klientům.
IMHO je to především otázka zvyku uživatelů a jejich nároků - drtivé většině bohatě stačí to co umí squirrelmail, o vyspělejších webových rozhraních nemluvě.
Tak moje skusenosti s web clientom su radikalne ine. Za prve, bezne vyuzivam asi 5-6 pocitacov, preco by som mal vsade drzat kopie svojich mailov (cez POP/IMAP si ich mozem ulozit koli zalohe) ale preco nepouzit web clienta.
Pouzivame Google aj pre firemne mailove schranky, je to perfektne riesenie. Pristupne zovsade na 1 klik. Co sa tyka pohodlia tak za seba mozem povedat ze GMAIL je RADOVO pohodlnejsie ako Notes, Outlook a Evolution dokopy. Nemam s tym ziadny problem. Chyba mi jedina funkcia, najdenie attachmentov vacsich ako nejaky size, to je vsetko.
Bohužel autům už odzvonilo. 99,9999% lidí používá v 99,9999999% případů k dopravě vlastní nohy.
První mi definujte úlohu a čím ji chcete provádět a já vám pak klidně řeknu jestli jeto blbost nebo ne.
K přesunu písku stačí mému synovi kyblíček, já používám kolečka, stavební firmy mnohatunové náklaďáky ;)
To co píšete je nesmysl.
Desktopový klient je nenahraditelný v případě, že s poštou skutečně pracujete a vážíte si svých - třeba firemních - dat. Jen blázen nebo Franta Vopička svěřuje svou poštu veřejným šmírovacím webmailům... a proč provozovat lokální náhražku skutečného klienta na web serveru...
Frantů Vopičků je možná většina, ale to neznamená, že nikdo nepotřebuje normální práci s poštou.
Pozor, posledním trendem je naopak migrace na služby jako Google Mail a jejich web mail. Pro firmy má Google úplně jiné smlouvy než pro obyčejné smrtelníky, takže data jsou v bezpečí. Ale to webové rozhraní je utrpení. Ono to neumí řadit emaily, neumí to uložit email do souboru, neumí to forwardnout více emailů najednou a nejde ani forwardovat pozvánka někomu jinému (lze pozvat další, ale já nechci pozvat další, já chci tu pozvánku poslat svým podřízeným proto, že je v ní přiložená prezentace, kterou si mají projít). Ano, dostanu se k firemní poště odkudkoliv a z čehokoliv, ale za jakou cenu?
Musite napsat, cast lidi prechazi na google apod. sluzby. Kdyz je predpoklad, ze muze nastat situace "nazaplatim" z jakehokoliv duvodu(a stava se to) a potrebuji nestratit data, vzdy budu mit zalohu na disku.
Priznavam, ze sem pracovne neco podobneho resil za 10let pouze jednou, ale stalo se. A zakaznik, pak sice zustal u weboveho způsobu, pritom kazdy den zalohuje na desktop klientu.
Otazkou zustava, zda jdou data v bezpeci a nehrozi ztrata know-how, ktere ani Google neovlivni. Prumyslova spionaz je natolik velke riziko, ze se nemuze takoveto reseni nikdy uplne uplatnit. Pro malou firmu, ktera poskytuje uklid, rozvoz mleka ... treba, pro technologickou/vyrobni spolecnost ovsem tezko.
Ve zbytku s Tebou sohlasim. Webmail jako nouzovka.
Pardon, ale nesifrovane data prenasane cez internet su z principu verejne citatelne (ako text na pohladnici). Preto je uplne jedno, ci je server u vas alebo u Googlu.
Ak je nieco tajne, potom to treba sifrovat a potom uz zase ohladom tohto nezalezi na umiestneni serveru.
Jiste, ale o tom preci neni rec. I kdyz budes pouzivat striktni bezpecnostni politiku, neomylny a dokonaly lidsky faktor :)) a budes si dopravat spickoveho DLP, porad bude platit to, co jsem rekl.S nadsazkou receno - Pro nadnarodni spolecnosti by stacil jediny frustrovany a zaplaceny statni urednik a Ty mu nezabranis, aby vynesl Tve know-how. U nadnarodnich spolecnosti je totiz problem cislo jedna politika. Ne v kazde zemi si muzes sifrovat jak chces, z EU je to treba Francie. Proto treba v USA maji strasne voblibe RIM, kvuli jeho sifrovani. Podivej se treba k Cisco, co vsechno umoznuji GOV. Ty pripady uz tu jsou. EU chtela i vysetrovat na popud vyrobcu, jejichz know-how si takto vypujcili v USA a nejzajimavejsi na tom bylo, ze EU vyrobce, tam pote nesmel z politickych duvodu vstoupit. Vazne myslis, ze prumyslova spionaz neni lukrativni. Oni i Skype je sifrovane, ale je opravdu bezpecne? I takova moznost tu prece je, otazka zni, proc jit naproti.
...Bohužel desktopovým klientům už tak nějak odzvonilo. Z vlastní zkušenosti vím, že 99% uživatelů raději použije webmail...
možná tak studentíci.
Reálná situace - zavolá vám manažer z dodavatelské firmy, jak to vypadá s projektem 2013. Potřebujete rychle, už během telefonátu vyhledávat podle klíčových slov komunikaci 6 měs. starou, jinak jste za debila...
když máte pořádného klienta, tak už po 7s můžete říkat: ale dohoda byla..., vzpomínáte si jak jsme řešili... již v lednu jsem vás informoval o...
do toho stojí ve dveřích šéf a tlačí na vás, kdy pošlete tu tabulku - víte, že jste jí poslal, ale asi jenom na účetní, potřebujete jí rychle dohledat jinak jste za flákače, co se na to vys. a neudělal to.
když máte pořádného klienta - už po 5s: posílám, šef odchází uklidněn...
To plati aj o webmaili. U GMailu sa mi dokonca zda, ze ma lepsie vyhladavanie ako mailovy klient. Dokaze vyhladavat tak, ze mu dam par klucovych slov, ktore sa nakoniec v mailoch ani nevyskytuju, ale on to nejak pochopi a najde co chcem.
Je pekne popisat hladany vyraz regexpom, ale ked ma prave nenapadne vtedy pouzite slovne vyjadrenie (alebo zaklad slov), tak nic nenajdem. A to nehovorim o tom, ked dava niekto mailom nezmyselne subjecty, v jedinom spominanom vyskyte doleziteho terminu spravi preklep a pri telefonate sa odvolava na to, ze nieco poslal on, pricom v skutocnosti preslo este cez jeho kolegu. V tomto konkretnom pripade mi desktopovy klient nenasiel nic a GMail vo webrozhrani nasiel mail na prvy pokus.
Nesuhlasim. :) Ano, Gmail ma pekne schopnosti hladania mailov, ale tie iste schopnosti ma aj napriklad Thunderbird. Aj ten dokaze hladat ci uz v adrese, subjecte alebo v texte mailu. Nie je problem.
Dalsia vec je, ze nie kazdy mailovy server na vyhovujuce webove rozhranie. Vy pouzivate Gmail na obchodnu korespondenciu? Ja by som si toto nikdy nedovolil. Vsetko co sa tyka biznisu ide cez firemne emaily a tam sa rozhodne oplati mat desktopoveho klienta.
Desktopovym klientom rozhodne neodzvonilo.
Jsem bez online připojení (vlak, letadlo, chata...). Mám rychle stvořit technickou zprávu za projekt IBRUS, zítra má být odeslaná.
Potřebuji mailovou komunikaci 17 lidí za poslední 3 měsíce....
já nevím proč si furt musíte něco dokazovat. Už vám tady dalo 100 lidí hadrem přes ... a vám to furt nestačí. Prostě ta věta 99% je blbost, no "."
Niekto by mohol povazavat firemne data za natolko "intimne" ze sa nemaju povalovat po cudzich serveroch bez akejkolvek vymozitelnej zaruky dovernosti, neporusitelnoti, atd. V pripade ze vam Google strati alebo poskodi dolezite data alebo sluzba nebude fungovat - aku mate realnu sancu niekoho chytit pod krk a prinutit ho k naprave? Aku mate sancu uspiet na sude nahradou skody? Komu skor dojdu peniaze na pravnikov, vam alebo Googlu?
HAHAHA.
Ak mam citlive udaje tak nepcham inde ale to nie som ani ja ani vy.
Pre mna je dolezitejsie ze k nasej poste da nedostane nas admin ako to ze sa k nim dostane google.
Ak si nezalohujete mate smolu ale ak pre vas online posta predstavuje nieco z coho budete mat velku stratu je mi vas luto. Treba vediet pracovat z IT.
A co připojit nějaký zdroj, kde bereš těch 99%? Třeba nedávno byla na Lupě anketa, která dopadla takhle:
Přistupujete ke své (primární) e-mailové schránce přes POP3/IMAP/MAPI?
Ano, velmi často.........72 %
Ano, příležitostně........5 %
Ano, ale jen vyjímečně....4 %
Ne, toto nepoužívám......19 %
Odpovědělo 740 čtenářů.
740 čtenářů je pro mě lepší vzorek, než tvoje "vlastní zkušenost".
No, to jsou slova jistě velmi zkušeného člověka:)
Až kamarádi vyrostou, budou mít víc firem, pár low-level emailů na zkoušení různých služeb, ještě rádi si pořídí jednoho desktop klienta, než aby se sedmkrát hlásili do nějakého webmailu.
Ne, nemyslím si, že všichni budeme přesměrovávat svoje emaily na Gmail nebo je budeme mít někde online v cloudu - někteří si vážíme soukromí a bezpečnosti svého i svých klientů.
Dokud pro praci s webovym klientem budu potrebovat byt online, nikdy mi z kompu nezmizi klasickej mailovej klient. Dokud budu potrebovat na jedno misto stahovat maily z 10 uctu, nikdy mi z kompu nezmizi mailovej klient. Webmaily maji svoje vyhody a urcite existuje milion a jedno pouziti, na ktere bohate staci nebo jsou jedinou moznou volbou. Bohuzel/bohudik vetsina lidi co znam proste potrebuje mit maily dostupne i offline
To má asi autor článku nějaký problém s databází v Evolutionu. Mně chodí do schránky stovky mailů denně a uložených jich mám desítky tisíc a Evolution je pořád bleskurychlý. Vyhledávání ve složkách o tisících mailů je instantní, tedy s nulovou prodlevou.
Evolution používám v práci právě kvůli rychlosti. Oproti webovému rozhraní Zimbry je to nadsvětelná rychlost.
Geany vypadá pěkně, ale je to tak pro ty uživatele, kterým dojde pár zpráv denně.
Abych pravdu řekl, tak v češtině jsem se nesetkal s použitím slova "instantní" ve smyslu "rychlý", nebo "okamžitý", ale v angičtině je to prej běžný. Ale co, dneska se to nepoužívá a zítra se z toho třeba stane norma. Čeština je děvka zákeřná a zlá ;-)
A když už je řeč o jazyku - v úvodu článku, kapitole "Současný stav" by asi mělo být "nezastupitelná místa".
Banka: "Vzhledem k nepovolenému zápornému zůstatku na Vašem účtu prosíme o instantní vyrovnání účtu."
Email: "Vzhledem k naléhavosti úkolu prosím o instantní odpověď"
Branky, body, vteřiny: "Brankář zareagoval instantně"
Viz
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/hledat?typ_hledani=prefix&cizi_slovo=instantn%ED
http://ucnk.ff.cuni.cz/verejny.php - zadat slovo "instantní"
(nemám nic proti prolínání jazyků, ale zvyšovat si cool faktor a potenciál lajkování forin spíkem musí člověk jenom vocaď pocaď)
Nemohu to příliš potvrdit. Pro náročnější hledání často používám grep nad lokálním úložištěm evolution, protože náročnější dotaz (např. tělo zprávy odpovídá regexp) zabere evolution i minuty, a občas se dokonce chová divně.
Ale uznávám, že poslední verze jsou výrazně lepší. Byly doby, kdy mi evolution startovala 20 minut.
Pravda, mám tam uloženo kolem milionu mailů.
Navíc evolution časem zpomalovala (možná ještě zpomaluje), protože silně fragmentovala data. Takže čas od času bylo třeba její data zazálohovat, smazat a odzálohovat.
Keby bol GMail/Live.com/Facebook priamo integrovany do systemu (GOA je dobry pokus, treba doladit ale), tak by urcite bola popularnejsia aplikacia ako web aplikacia. Dneska ma takmer kazdy svoj pocitac/mobil, takze preferuju skor paradnu integraciu a sviznost do systemu ako web rozhranie.
Evolution som pouzival a bol rychly, Thunderbird ma lepsie rozhranie, ale tiez to je otras. Som rad ze nejake aplikacie konecne maju user-centric design, toto GNOME/KDE/UNITY potrebuju, radsej menej funkcii a hlavne nech to je vyladene a intuitivne.
Musím říct, článek mne fakt pobavil. Kliknu, proletím screenshoty a říkám si, to vypadá zajímavě. Dávám se tedy do čtení. První část článku o tom, co dělají úhlavní konkurenti špatně, napětí graduje, co se dozvím za bombastické informace o novém super klientu a tam "... pokud se obejdete třeba bez mazání zpráv ...".
To mne po ránu rozsekalo. Lepší než typický sobotní komix. :o)
Moje zkušenosti jsou spíš takové, že hodně lidí používá prostě mail v prohlížeči a to dokonce i v mobilu (pokud tedy není rozhraní pro mobily otřesné jako v podání Seznamu). Nemají potřebu používat desktopový klient, ale chtějí notifikátor. Prostě nějakou malou utilitku, která dá vědět pokud přijde nový mail
Nějak mi nedochází ten nadpis. Nekopíruje je proto že do takového stádia ještě nedozrál, nebo se chce odlišovat? Nějak mi chybí "rozhřešení" :) Poukázat na to že lze jednoduše konfigurovat schránku, když Thunderbird to umí jednodušeji? (zadáte jen emailovou adresu a on se pokusí zjistit vše ostatní) Nebo seznam klávesových zkratek, které jsou již několik let standardní? Asi mi nedochází ani smysl tak dlouhého článku. Možná by stačila jen zprávička.
Ukradené? Příklad byste měl? Soudil se kvůli tomu někdo? Jak to dopadlo? Kdo konkrétně okradl koho? Jakou způsobil škodu?
Nebo byla Vaše poznámka jen takové prázdné plácnutí, které jste možná někde slyšel?
Netvrdím, že to tak nebylo, ale neznám žádný takový případ/příklad. Soudím, že vy ho máte a určitě se rád podělíte;-)
Zkoušel autor článku mutt? Já ho používám už opravdu hodně dlouhou dobu, funguje se složkami, ve kterých jsou desetitisíce mailů, umí v nich i poměrně svižně vyhledávat... A hlavně - stačí se přihlásit na můj počítač via ssh a mám přístup k mé poště.
Thunderbird má problém, pokud schránka přesáhne 2TB. Takové schránky jsem si kopíroval na Linux a dělil či odmazával z nich maily mutt-em a pak je kopíroval zpět...
Např. můj mbox, do kterého si odkládám poštu, se kterou už nepracuju běžně, ale ve které tu a tam vyhledávám, má 1.9GB a je v něm skoro 40tis. mailů. Mutt jej otvírá cca 5 vteřin (ano, mám jej na SSD) a pak je schopen jej bleskurychle seřadit jak potřebuju (i podle vláken), je schopen filtrovat maily podle období, regulárních výrazů...
Ostatně, heslo, podle kterého se vyvíjí, zní (kopíruju z helpu): “All mail clients suck. This one just sucks less.” — me, circa 1995 :-)
S muttem se snažím zápasit už dlouho, ale zatím to pořád vypadá, že prohrávám. Moje požadavky jsou přitom poměrně nenáročné:
1. Spojení IMAPem k několika (cca. 5) serverům současně
2. Monitorování a upozorňování na nové maily ve všech složkách, eventuálně s opt-out (není podmínkou)
3. Přepínání SMTP serveru v závislosti na adrese From: (aby správně fungoval DKIM a SPF)
4. Žádná uložená cleartext hesla v konfiguračním souboru, nepsat 10 hesel po spuštění aplikace (ideálně jedno master heslo, které dočasně rozšifruje všechna ostatní)
5. Dobrá podpora S/MIME a zároveň PGP, možnost volby různých certifikátů pro různé identity
Body číslo 3 a 4 se mi jakž-takž podařilo vyřešit, ostatní bohužel ne. Kdyby někdo sepsal návod, jak tohle všechno rozjet, byl bych velmi vděčný a používal Mutt na všechno.
Přeposílání právě nechci. Líbí se mi víc na sobě nezávislých účtů.
K tomu bodu 5: výběr certifikátů není možná správný příklad, to funguje obstojně. Horší je to s importem certifikátu z podepsaného mailu, tak abych na něj pak mohl poslat šifrovanou zprávu. Tohle mi vždycky trvalo aspoň půl hodiny a zahrnovalo to spoustu commandline příkazů, editací souborů a tak. To je pro mě neúnosné.
No, k přeposílání asi tedy nic, nenapadá mě nic jiného, než nějaký nezávislý mail checker, ale nevím, zda něco takového existuje.
Co se týče importu smime certifikátu, pak to musí nějak jít, protože jsem našel v konfiguračních direktivách jednu s názvem 'smime_import_cert_command'. Pokud lze něco takového nadefinovat, pak to lze i použít. Zkoušel jsem se dívat, ale nikdo mi certifikát zatím neposlal, takže nemůžu vyzkoušet...
Bod 1 jssem vyřešil pomocí offlineimap a maily mam lokalně dostupné i když mi nemám dostupnou síť (taky při synchronizací mailu mi to hlási přes awesome-client kolik nových zprav kde je - script navic). Co se týče bodu 5 používám jen PGP a to mi funguje dobře. S/MIME by sna mělo fungovat přes gpgme, ale nezkoušel jsem.
A v cem je teda pak pro desktop nasazeni vyhoda/rozdil IMAP, kdyz budu mit (predpokladam v diskove cache) nekolik GB dat; a budou tam permanentne nebo na zaklade nake magie predpokladu co asi budu chtit prohlizet za maily, tedy obsah 2 roky staryho mailu se stejne bude stahovat znovu?
Návrat od Gentoo k Debianu - Wheezy, KDE 4.8, KMail ve spolupráci s SSD diskem naprostá paráda.
I přes porodní problémy, které jsem za tu dobu co KMail používám během postupné migrace na Akonadi jsem nikdy s žádným jiným emailovým klientem nebyl co se týče funkčnosti tak spokojen.
V Gentoo jsem byl spokojen, v Debianu jsem dvakrát tak spokojen, je to opravdu rychlík. V koši přes 35 tisíc emailů a díky SSD je to do 2 sekund načetlé.