Dnešní hru Glest řadíme mezi 3D real time strategie. Možná jste její název již dříve zaregistrovali. Pohybuje se na trhu už delší dobu a je neustále zdokonalována. Nutno uznat, že po dobu své existence prošla očividnou proměnou. Pokud bych ji měl pro lepší představu přirovnat k některé z komerčních her, bude to s největší pravděpodobností Warcraft II. Jak je patrné, tato bohémská klasika ovlivnila nejen svou dobu. Stejně jako ona, i hra Glest nabízí výběr mezi dvěma stranami. Začněme však od prvopočátku.
Hlavní nabídka skýtá možnosti Exit, About (kde si můžete přečíst, komu jste za zábavu vděčni), Config (nastavení hlasitosti zvukové složky, jeden ze tří jazyků, detaily grafické stránky) a konečně Play. Bohužel se nedočkáme poutavých příběhů, dávných legend ani hymnů opěvujících hrdiny naší války. Absence jakékoliv dějové linie je značnou ztrátou jinak povedeného kousku. Třeba si kult nadšenců vymyslí pěkný doplňující alegorický epos a hru tak oživí. Glest tudíž samozřejmě nemá klasický singleplayer, kde hráč postupuje dle předem dané dějové linie a postupně rozplétá vlákno svého osudu. Nalezneme zde však typ zvaný skrimish. Po kliknutí na zmiňovanou nabídku Play se objeví parametry bitvy. Jsou jimi například počet hráčů, jejich rasa, zda jsou s vámi v týmu nebo tvoří samostatnou jednotku, některou z nabízených map, bude-li se hra odvíjet v zimě či v létě. Teprve nyní započne samotná řež.
Začínáte obvykle s postaveným hlavním sídlem, pár dělníky a bojovníky. Na řadu přijde typické schéma, kdy se snažíte co nejrychleji zajistit obranu a ekonomické postavení. Žadné větší překvapení se nekoná. Ze surovin, které potřebujete pro stavbu budov či jednotek, získáváte kámen, zlato a dřevo. Hlídáte si stav jídla, který vás v budování armády omezuje. Na výběr máte ze dvou ras, jak již bylo výše nastíněno. Jsou to Magie Fraction a Tech Fraction. Pod názvem Tech se ukrývají obyčejní smrtelní lidé, název Magie je vcelku jasný. Obě strany jsou velmi dobře vyvážené. V podstatě v nich nalezneme jakési protějšky. Provázanost staveb není nejhorší, dá se v ní rychle zorientovat. Dělí se na základní a pokročilé budovy. Pod těmito názvy jsou vedené také v příkazech dělníkům. Rovněž systém vylepšení je zaveden a propracován. Zatímco strana Tech vylepšuje zbroje a zbraně, Magie má svá zaklínadla a škálu kouzel. Pokud máte zájem, na stránkách hry je k dispozici pro obě strany šikovně vytvořené přehledné schéma, které ukazuje všechny typy jednotek ve hře. Kdo ji staví, co produkuje, jakou stavbu potřebuje, jaká skýtá vylepšení, popis jednotek, které se v ní vytváří. Úkolem a cílem je naprosté zničení protější strany.
Zpracování hry Glest je na slušné úrovni. Potěší nás pěkná prostředí, znatelné střídání denní doby (snad jen noc by nemusela být tak přesná, hlavně když jste pod útokem) či detaily na bojovém území v podobě soch nebo třeba šibenic s nešťastnými obětmi. Prokreslení při zoomování by snad chtělo vylepšit, ačkoli osobně jsem jej příliš nevyužíval. Od chvíle, co naskočíte do hlavního menu, vás doprovází hudba bojovnějšího ducha. K ovládání vám postačí myš, vyskytují se však i užitečné klávesové zkratky. Hratelnost sama o sobě je velmi dobrá.
Myslím si, že tvůrci vytvořili skvělé dílko, které nám laskavě poskytli. Díky tomu, že hra není překombinována bezpočtem jednotek, budov a vylepšení, se hrací doba kola pohybuje v přijatelných mezích. Záleží samozřejmě na zkušenosti hráče. Glest je povednou 3D RTS hrou, která rozhodně stojí za stáhnutí a odzkoušení.
Jistě vás tato vzhledově přitažlivá hra zaujala. Teď jen potřebujete zajít na domovské stránky hry a vybrat si způsob instalace. Na výběr máte z instalátoru, zdrojáků pro vlastní kompilaci nebo balíčku pro Debian či SuSE (V Gentoo také klasicky pomocí emerge
). Hra byla napsána v C++
a ke všem grafickým prvkům využívá OpenGL (vyžaduje kompatibilitu s OpenGL 1.3
). Jedná se open-source projekt, která počítá s možností úprav, a proto autoři vydali nástroje pro všemožné zásahy do systému. Hra dokonce získala několik ocenění. Tak už neváhejte a pozdvihněte meč!