Pochybuju, že by na windows už dále nefungovalo OpenGL. Narozdíl od DX postačí k běhu programu pod OpenGL pouze jedna dll knihovna a je jedno, jestli je od MS nebo od někoho jiného. Pokud jde o odstoupení MS od podpory OpenGL, tak pokud se pamatuju, byl MS členem skupiny, která se podílela na vývoji OpenGL a z té skupiny před časem vystoupil.
Skoda ze to nebylo v clanku dostatecne zdurazneno. OpenGL je napsano na zaklade server - client architektury. V praxi to znamena to, ze klientsky program muze posilat prikazy na zobrazeni nejakeho zakladniho geometrickeho objektu do graficke karty pres "uzke" hrdlo agp velmi rychle a s malym mnozstvim dat a tomuto prikazu pak rozumi graficka karta ktera ma hw naimplementovane tyto objekty.
Vysledkem je, ze to muze byt skutecne velmi rychle a snadno prenositelne.
Glut umoznuje i omezenou moznost nejen graficky objektu ale i jednoduchych widgetu.
Z hlediska programovani je fakt jedno jestli pozuijete Fortran nebo C, vyslo me to uplne nastejno. Dalsi jazyky jsem nezkousel, ale nepredpokladam, ze by doslo k zasadnejsi zmene.
Glut me fungoval i proti mesa knihovne, kdyby nahodou nekdo nemel OpenGL kartu a chtel si zkouset. Jeste tehdy na S3Virge, ale pomaluuuuu. Pro vaznejsi zajemce Nvidia funguje velmi spolehlive.
Ono se v OpenGL da dokonce pouzit nefalsovane "client-server" architektury. Funguje to tak, ze na klientovi (coz muze byt samostatny pocitac) bezi GUI a na serveru napriklad slozita vizualizace. Pouze je potreba rozsireni X klienta. Timto zpusobem se napriklad da pripojit na vykonny pocitac SGI a hrat si s grafikou i na relativne slabem PC.
Toto je vsak serie clanku o GLUTu, pokud bude zajem, muzu taky napsat neco o OpenGL.
Chtel bych dodat,ze pri vyvoji Blenderu vzniklo projekt GHOST, ktery vylespuje puvodni GLUT o takove veci jako je kolecko na mysi, ... GHOST je dostupny zatim pouze z CVS, ale uz je dostatecne pouzitelny. Na http://www.blender.org byl maly tutorial, jak psat aplikace pomoci GHOST.
Blender samozrejme pouziva GHOST.
Nechci autora clanku nijak nastvat, clanek je to pekny, ale myslim si, ze na pekne GUI je GLUT nevhodny. Nema vpodstate zadne widgety, akorat menu (btw. zajimave resene, cetl jsem zdrojaky) a to je pro narocnejsi aplikace trochu malo. Nicmene pokud pisete hru, ktera ma OpenGL kontext pres cele okno, je to idealni, akorat nektere callback funkce jsou trochu tezkopadne. Jinak je prenositelny vyborne (treba i na OpenVMS).
Zajimaly by me vyhody GLUT oproti SDL. Psat aplikaci s SDL ma vyhodu v tom, ze muzu platformne nezavisle prehravat audio, pouzivat vlakna, atd.
S SDL jsem narazil na problem prelozeni ve Win. Pouzivam DevC++ (IDE nad gcc) a nejde mi zaintegrovat devel knihovny SDL do DevC (s GLUTem se to kolegovi taky nepovedlo). Znate nekdo lepsi prekladac pro Win? Ale neco jineho nez M$Visual C. Borland C Builder taky radsi ne. Neco maleho...
Diky