> Zmizely Činnosti, které tu své místo měly od přelomové verze 3.0, tedy dlouhých 12 let. Místo nich je indikátor toho, na které ploše se nacházíte.
Skvele, na tohle mam zvlast rozsireni ktere ukazuje plochy. Muzu se obejit bez nej, slava.
koukam na screenshot
Aha tak ne. Skoda, ze byla zvolena tak debilni graficka implementace. Proc ne normalne ocislovane plochy? Autor se spravne pta, jestli ten indikator uzivatele pochopi.
> všechna rozšíření vytvořená pro předchozí verze nebudou s tou aktuální fungovat
Tymu GNOME dekuji, ze mne davaji opakovane prilezitosti trenovat stoickou odolnost vuci navalu emoci.
Možná chtějí, aby lidi nepoužívali rozšíření, a místo toho pracovali s GNOME desktopem jen tak, jak autoři zamýšleli. Podobně jako zlikvidovali témata.
Z článku:
> přináší nové vlastnosti, které ještě zlepšují flexibilitu aplikací na malých obrazovkách
Není GNOME to největší a nejobludnější rozhraní? A tohle se koukám nezměnilo, jen ta libadwaita umí zalomit sloupce. Mimochodem to je ta knihovna, kvůli které nejde udělat nativně vypadající aplikaci na Linux desktopu, natož multiplatformní.
20. 9. 2023, 09:14 editováno autorem komentáře
Máme konverzní knihovny Gtk 2/3/... <--> Qt 4/5/..., máme xdg-desktop-portal pro nativní file open/save dialog (automaticky podle daného prostředí). To všechno funguje nebo dřív fungovalo (např. Qt --> Gtk už dnes asi nikdo neřeší, ale naopak funguje v KDE hezky). Základní podoba vzhledu ani není řešená nějakým hackováním, ale jednoduše druhým tématem pro danou knihovnu (hackování bylo dřív potřeba např. pro ten file open/save dialog, ale dnes už má aplikace možnost použít univerzální příkaz). Mimochodem vlastní téma bylo v dávných dobách jedním z odlišujících znaků každé velké distribuce (stačilo nakreslit téma do pár GUI knihoven).
EDIT: Ta hlavní témata jsou nakresená i pro další GUI toolkity, např. Breeze z KDE je i pro Python Tkinter a Java Swing emuluje Gtk (na který se v KDE aplikuje téma podobné Breeze jako na obecné Gtk aplikace).
20. 9. 2023, 15:56 editováno autorem komentáře
To je pěkné, že mohla mít každá distribuce a dokonce každý uživatel vlastní téma, ale výsledkem toho byly plné bugzilly hlášení typu "Spravte si to, máte černé písmo na černém" a podobně, protože autoři aplikací těžko můžou hádat, jak se to bude chovat s libovolným tématem.
Libadwaita používají ti, kteří chtějí, aby jejich aplikace vypadala všude stejně tak, jak ji navrhli a otestovali. Pokud se vám to nelíbí, používejte aplikace, které téma měnit umí.
Njn, stav ked uzivatel musi na nete nahanat magiu a nainstalovat kopu sr... odpadu z gnome, aby v dark KDE nemal cierne pismo na ciernom podklade v gtk aplikaciach je fakt idealny.
Ako nastastie je kopa alternativ bez gtk, alebo vyvojari radsej ostavaju na gtk3. Ale napriklad inkscape zatial nicim inym nahradit neviem.
Problem je ze pod libadwaita to mimo gnome nevyzera rozhodne tak ako autor zamyslal. Ibaze by zamyslal cierne pismo na ciernom pozadi.
Takze nie ze pokial sa vam to nepaci tak pouzivajte nieco ine. Ale gnome si zobralo aplikacie napisane nad gtk za rokujemnikov a nuti uzivatelov hnusnym sposobom pouzivat wm jak od vysinuteho dizajnera.
Pokud člověk začne dělat zajímavější rozhraní a ne taková ta úplně nejobecnější, tak to, že by musel podporovat acokdyby si někdo udělat motiv na tamhlecto… Upřímně? Zbláznil bych se z toho.
A ano, souhlas, Linux nemá jeden toolkit. Linux není z desktopového hlediska nutně jedna platforma. Libadwaita je pro GNOME platformu. Aplikace vypadají nativně pro GNOME. A tam nejde jen o barvičky a tvary, ale jde i o klávesové zkratky v programech, obecný návrh navigace. I kdyby byly všelijaké motivy, toho se bude dosahovat trochu hůř.
Mimochodem, GNOME Shell má plnou podporu rozšíření. Vývojáři GNOME Shellu se o ně ale nestarají, protože mají své práce dost a chtějí to někam posunout a ne ustrnout na něčem jenom protože nějaké rozšíření vyžaduje X a Y. Gtk stále podporuje globální CSS. Nějaké to přizpůsobení barev pro Adwaitu má projekt Gradience.
Jenže někteří Linuxáci došli k závěru že jejich všem možným cílům všichni budou lézt na ruku a každý požadavek s poklonou splní. A někteří by raději nic neměnili. Jasně, změna nemusí každému vyhovovat. Mě se změny s každou verzí GNOME líbí a přijdou mi lepší než co bylo předtím. Někdo zase si myslí že to starší je lepší. To je věc názoru. Ale oni mají svůj cíl, a člověku se to buď líbí nebo ne, zase, nemohou jít na ruku každému.
Pokud se vám nelíbí styl GNOME, KDE je tu pro vás. Nastavit se tam dá snad úplně všechno, přizpůsobení maximální. Co jsem viděl, lidé GNOME aplikace na KDE zase tolik nepoužívají jelikož KDE má své, ve stylu KDE. Zase odlišná platforma. GNOME se nesnaží ostatní prostředí zlikvidovat, jen je z technologického hlediska nejvyzrálejší. Dokonce spolupracují s jinými projekty na návrzích společných API.
A opravdu je to aby aplikace měla takový a takový motiv, nebo (zmíněno v jiném vlákně) aby šlo nastavit jednolitou barvu na pozadí tak strašně velký problém že kvůli tomu je nutné udělat protesty na Václaváku? Osobně mi jde o přehledné, vybavené a stabilní prostředí které prostě funguje, což na Linuxu splňuje GNOME docela dobře.
Tak jasne ze priemerny uzivatel je spokojny, ked nemusi nic nastavovat. Dalej su uzivatelia ktory maju potrebu si prostredie koli vyssej efektivite prace prisposobit. A tym jednoducho predstava niekoho, kto cieli na priemer nevyhovuje. Ten skvely uzivatelsky zazitok je ale len iluzia, kedze ten priemer spokojny s direktivnym prostredim na ktory cielia aktualne radsej pouzije widle alebo jablko, kedze gnome vyzera tak ako vyzera.
Nemusia nikomu liezt na ruku, stacilo by upozornit ze sa to chystaju rozbit tak, ze mimo gnome bez magie bude aplikacia pouzivajuca gtk nepouzitelna... teda nie ze ze by s tou magiou bol uzivatelsky zazitok z gnome nejake terno. Ale zase keby na to upozornili, tak autori aplikacii sa zamyslia ci vobec pouzivat gtk... Proste chovat sa ferovo k uzivatelom nutne neznamena ist uzivatelom na ruku. Neohovoriac o tom, ze ak by im na ruku isli, tak by usetrili cas za zbytocnu propagandu o tom jaky je gnome uzivatelsky zazitok a znasali by tym padom aj menej trolenia. Potom by im ostal cas aj na to aby to gnome dali do pouzitelneho stavu.
Z popisu projektu libadwaita:
Adwaita. Building blocks for modern GNOME applications. License. Libadwaita is licensed under the LGPL-2.1+. Building. We use the Meson (and thereby Ninja) ...
Ta knihovna je primárně určená k tomu, aby aplikace mohly snadno plni GNOME HIG, takže ta multiplatformnost, "nativnost" opravdu není cíl té aplikace.
Prostě to "nejobludnější" rozhraní nepoužívejte.
20. 9. 2023, 10:28 editováno autorem komentáře
Tím nejobludnějším jsem myslel, jak je roztahané. Bylo to v kontextu toho, že se ve zprávičce chlubili, že podporují i malé displeje (ale jde jen o přeskládání).
EDIT:
> aby aplikace mohly snadno plni GNOME HIG, takže ta multiplatformnost, "nativnost" opravdu není cíl té aplikace
Ano, cílem GNOME je zničit ostatní desktopy na Linuxu.
20. 9. 2023, 10:35 editováno autorem komentáře
X11 tu bude do té doby, dokud Wayland nebude mít aspoň půlku jeho funkcionality. Jinak Chrome a Firefox umí vypnout header bar (bude mít nativní window title) a mají pro zapnutý header bar témata emulující běžná prostředí (např. ikonky minimalizovat/maximalizovat/zavřít z Ubuntu, vanilla GNOME a KDE).
Divné je že máš vlastne 3 identifikátory (dostupné z plochy)....
- jeden v ľavom hornom menu
- keď prepínaš workspace tak v strede dole na chvíľu sa zobrazí identifikátor tiež
- dole v pravo, ak máš Windows list aktívny, tak zobrazuje čtvorčeky, označený aktívny.
+ 1 ďalší dostupný z "prehľadu aplikácií":
- v strede hore široký pás nad ikonkami aplikácií v menu aplikácií
trocha moc identifikátorov pre stejnú vec.
Já jsem si velmi zvykl na Material Shell, který je řešený formou rozšíření a, i přesto, že má bugy a není moc stabilní, nechci zpět. Takže kdyby měl kvůli nekompatibilitě přestat fungovat, tak se asi, nerad, na celé Gnome vykašlu a vyberu si konečně nějaký čistě tiling window manager. Ale zatím se mi žádný nelíbil úplně a cesta "udělat z Gnome tiling WM" mi přijde ideální ....
Úplně jsem ale nesledoval snahy vývojářů Gnome o částečný tiling, zmíněné v článku. Za mne asi cesta správným směrem.
Ja byl s i3wm spokojen ohledne pouziti, ale udrzovani skriptu pro vsechno mozne bylo casem otravne a proste jsem se tim jiz nechtel zabyvat. GNOME s rozsirenimi pro tiling je pohodlnejsi, akorat to proste porad rozbiji. Jeste stoji za zminku PopOS, ktery ma upravene prostredi Cosmic se zabudovanymi tiling prvky, jen tak na vyzkouseni to neni spatny.
Ja si jiz bez tilingu a navigace pres klavesnici nedokazu predstavit fungovat, proto jeste zvazuji zkusit Sway, az me dojde trpelivost s GNOME.
Až v tomto vydání k ní konečně došlo. Nikdo po nabídce aplikace asi plakat nebude vzhledem k tomu, že už roky nebyla moc užitečná. Já ji používal jen jako rychlý způsob, jak aplikaci zavřít, když okno aplikace neodpovídalo.
Já plakat budu. Firefox tam měl rychle a snadno dostupné menu pro spouštění správy profilů. Používám jich totiž více, aby se mi nemíchaly soukromé a pracovní světy.
Jenže to pak musím udržovat vlastní .desktop soubory. Teď to bylo out-of-the-box a šlo to řešit za běhu aplikace. Prostě klik, klik, hotovo.
Firefox správu profilů překvapivě nemá ani v hlavním menu aplikace.
EDIT: Vím, že about:profiles funguje, ale ty tři kliky jsou výrazně pohodlnější, než psaní speciální adresy.
22. 9. 2023, 11:38 editováno autorem komentáře
"Firefox správu profilů překvapivě nemá ani v hlavním menu aplikace."
Protoze by te to matlo. Divim se, ze to vubec jeste lze zadat jako parametr pri startu. takova nehoraznost ... to se musi napravit, jdu psat bug at to okamzite odstrani, ze se citim zmaten.
Ad fox a profily, zkousel si nekdy v dobe nedavne pouzivat jeden profil na dvou (nebo vice) systemech? To je teprve posusnani. Pokazde kdyz jeden z tech stroju aktualizujes (das tam novou verzi foxe) vznikne ti na tom jeste neaktualizovanem novy profil, bydefault, bez ptani a upozorneni. Jeden z duvodu proc jsem od svych zakazniku foxe uplne odstranil. Nekteri uzivatele meli tech profilu 50+ a pravidelne si stezovali, ze jim mizi bookmarky atd ...
To bych jim tam raději dal na pevno spouštění s konkrétním profilem.
FF není dokonalý, ale jaká je za něj vhodná alternativa?
Chrome za ni nepovažuji: https://contrachrome.com/comic/cz13/
A předpokládám, že nastavit obyčejnou jednu barvu jako pozadí desktopu pořád nepůjde. Tento přístup fakt nechápu.
PS: https://ubuntuhandbook.org/index.php/2022/05/solid-color-background-ubuntu-22-04/
Při každé podobné diskusi pod článkem o jakémkoli desktopu si klepu na čelo. Nikdy jsem nepochopil, proč to někteří uživatelé tak řeší a dokážou v sobě vybudit takové emoce kvůli věcem jako je tlačítko.
Někdo se tady ohání tím, že jako power-user chce svůj systém modifikovat, aby si zvýšil produktivitu. Absolutně nechápu. Stejně jako v případě doslova nekonečných modifikací VIMu, jak proboha produktivitě práce pomůže to, že vývojář tráví hodiny úpravami systému? Aby tu a tam ušetřil 50 ms na ergonomii a pak stráví celý den zbytečným psaním kódu, protože nedomyslel datovou strukturu..
Já jsem zřejmě asi z jiného světa se svým názorem, že OS i desktop jsou jen a pouze nástroje, na kterých pracuji. Jestli vypadá trochu takto a nebo trochu jinak, je mi úplně buřt. Těžistě mé životní radosti fakt neleží ve vzhledu mého pracovního nástroje. Po něm chci jen, aby mi umožňoval doručit výsledky mým zákazníkům.
A ostatně nechápu, co všichni s tím desktopem vlastně děláte. Já ho prakticky nevidím - jsem v IDE, terminálu (čím dál víc tom integrovaném v IDE, takže jen to IDE) a browser.
Upřímně si myslím, že to je jen neopodstatněné hračičkování lidí, kteří dávají vituálním věcem příliš velkou váhu před reálným světem. (Píšu z krásné remote destinace, kde se půjdu odpoledne projít a užívat si ji a fakt si nedokážu představit, že se budu trápit tím, co uvidím po otevření svého notebooku kvůli práci.)
Jsou ti kteří si přizbůsobují svět kolem sebe. A pak jsou ti kteří se přizpůsobují světu kolem sebe.
Ono nejde jen o barvu tlačítka. Příklad: já třeba jsem od dob file managerů v dosu zvyklý že F8 smaže soubor. Pokud to v novém file manageru nefunguje a musím používat třeba klávesu Del, pak se soustavně překlikávám, pletu se a otravuje to. Takže buď si najdu jiný file manager, anebo si ten nový přizpůsobím sobě. No a vzhledem k tomu že ideální filemanager neexistuje, tak to končí tím že přizpůsobuji.
Jiný příklad: od dob širokoúhlých monitorů mám obvykle nevyužité místo po stranách, ale vertikálně displej nedostačuje. A proto jsem začal upravovat standardní rozložení lišt každého desktopového prostředí, ještě dřív než některá desktopová prostředí začala dělat boční lištu výchozí. Kdybych to neupravil, musel bych častěji scrollovat v dokumentu nahoru a dolů a to snižuje moji výkonnost.
Souhlasím, OS i desktop jsou jen nástroje, a ti nejlepší řemeslníci si nástroje přizpůsobují :) (Tohle bylo poťouchlé, jen na ukázání že to přirovnání k nástrojům byla nesmyslná marginalizace)
Protože jste opravdu výjimka.
Já IDE nepoužívám. Respoektive používám jako IDE celý desktop. Tudíž mi musí vyhovovat.
Je to jako s tím nástrojem. Jako maflíka si zásadně kupuju Narexku, protože Bosh, či Makita prostě nejsou pohodlné. A já se chci soustředit na práci, ne na to, že mi nástroj dělá psí kusy.