Google odchází z Číny, ale jen trochu

23. 3. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Včera se odehrálo to, co Google sliboval už dva měsíce: firma oznámila, že skutečně opouští čínský trh. Nejedná se ale o čistou prohru a firma neopustí ohromný a potenciální trh s 350 miliony uživatelů. Jen ruší čínskou variantu vyhledávače a tím chce uspokojit místní vládu. Podaří se mu to? Co bude následovat?

Google ruší vyhledávač v Číně

Společnost Google vydala oficiální stanovisko, na které svět čekal posledních sedm týdnů. Došlo ke kompromisu a firma zrušila čínskou variantu svého vyhledávače. Uživatelé jsou nyní z webové adresy Google.cn přesměrováváni na Google.com.hk. Firma tímto způsobem zareagovala na neúspěch jednání s čínskou vládou. Ta po místních firmách požaduje, aby dodržovaly zákony týkající se cenzury. Bylo velmi těžké se rozhodnout, jak dostojíme svému slibu, že přestaneme cenzurovat vyhledávání, napsal do firemního blogu David Drummond, šéf právního oddělení Google. Chceme aby přístup k našim službám měli i čínští uživatelé, ale vláda během našich diskusí zcela jasně řekla, že o cenzuře není možné vyjednávat.

Společnost Google zrušila svůj čínský vyhledávač poté, co ztroskotala rozsáhlá jednání, ve kterých mělo dojít k dohodě s čínskou vládou a zrušení cenzury ve vyhledávači. Vyhledávač Google, stejně jako i jiné podobné služby v Číně, totiž uživatelům nezobrazuje některá témata, která jsou v zemi tabu. Jedním z nejznámějších je masakr na Náměstí nebeského klidu, ale patří sem i jakákoliv kritika strany a vlády a další témata.

Jednání probíhala od ledna

Celý případ byl otevřen uprostřed ledna letošního roku, kdy Google oznámil, že chce přestat s čínskou cenzurou a hodlá o tom diskutovat s místní vládou. Už tehdy si představitelé firmy uvědomovali, že výsledkem může být zavření čínské varianty vyhledávače. Během následujících týdnů hodláme prodiskutovat s čínskou vládou možnosti provozu necenzurovaného vyhledávače v mezích zákona, pokud vůbec. Chápeme, že to možná povede ke zrušení Google.cn a zavření naší čínské pobočky, objevilo se v oficiálním firemním blogu.

Spouštěčem celého procesu jednání byl přitom útok na stovku amerických firem, který zasáhl také Google a byl pravděpodobně veden z Číny. Přestože vláda popírá, že by byla jakkoliv do útoků zapojena, objevují se kolem nich mnohé otázky a řada pozorovatelů věří, že Čína může i nepřímo platit lidi, kteří se aktivně podílejí na podobných aktivitách. Přesně po dvou měsících firma oznámila, že stále platí její stanovisko – vyhledávat v Číně svobodně nebo vůbec.

Čínská strana ale už na samém počátku jednání dala jasně najevo, že pokud chce Google v zemi zůstat, bude muset dodržovat místní zákony bez výjimky. Čínský internet je otevřený a vláda podporuje jeho rozvoj. Jako jiné země ale i Čína vyžaduje dodržování zákonů i na internetu, řekla v lednu mluvčí čínského ministerstva zahraničí Jiang Yu.

Čínský vyhledávač Google už neexistuje

Po více než dvou měsících se jednání obou stran dostalo do mrtvého bodu. Jeden ze zakladatelů Google, Sergey Brin, se nechal slyšet, že není možné se s čínskou stranou dohodnout v rozmezí týdnů a podle Brina budou jednání o cenzuře trvat minimálně rok či dva. Pak teprve je možné čekat nějaké reálné výsledky.

Google ale zřejmě nechtěl tak dlouho čekat a tak včera odpoledne oznámil, že ruší čínský vyhledávač a uživatelé jsou od nynějška přesměrováváni na hongkongskou variantu. Jelikož se jedná o administrativně samostatné území s vlastními zákony, Google tímto krokem nijak neporušuje čínské zákony. Doufáme, že čínská vláda naše rozhodnutí pochopí. Ačkoliv jsme si vědomi toho, že může kdykoliv přístup k našim službám zablokovat, řekl David Drummond z Google.

Co by měl Google podle vás udělat?

Nebylo by to přitom poprvé. V loňském roce Čína blokovala služby jako Twitter, Flickr a Hotmail, o rok dříve se uživatelé nemohli podívat na YouTube a průběžně jsou blokovány nepohodlné stránky z encyklopedie Wikipedie. Technicky tedy nebude pro Čínu vůbec problém hongkongský vyhledávač blokovat.

Akcionáři Google ale nechtějí opouštět slibný trh s 350 miliony uživatelů, který firmě přináší asi půl miliardy dolarů ročně. Firma se tedy nakonec rozhodla neopustit trh jako takový. Došlo jen k vypnutí vyhledávače, ale kancelář a obchodníci v zemi zůstávají. Chtějí tak dále prodávat reklamu a využívat potenciálu země. Z tohoto hlediska tedy nejde o jasnou prohru jedné ze stran, ale spíše o očekávaný kompromis.

ict ve školství 24

Google není v Asii úspěšný a jiní ho chtějí nahradit

Ačkoliv je Google v západním světě velmi úspěšnou firmou, v asijských zemích se mu zatím stejný úspěch zopakovat nepovedlo. V Číně má v současné době něco málo přes 30 procent trhu, přičemž konkurenční Baidu má dvakrát větší tržní podíl. Také v dalších asijských zemích je ale podíl Google poměrně malý. V Japonsku má vyhledávač méně než 50 procent a v Jižní Korei dokonce jen asi 8 procent. Jedním z důvodů neúspěchu je podle mnohých to, že Google svůj vyhledávač původně připravil pro jazyky psané latinkou a na jiných znakových sadách nedosahuje stejně dobrých výsledků jako místní konkurence. Této teorii odpovídá také fakt, že Google není jedničkou ani v Rusku, kde se na špici drží vyhledávač Yandex.

Konkurenti Google jako Yahoo a Microsoft se už ale těší na nové možnosti na čínském trhu, které se jim otevřou po odchodu jednoho z velkých protivníků. Microsoft má svůj Bing a cenzura je již jeho součástí a v některých zemích blokuje vyhledávání konkrétních klíčových slov. V Indii například není možné hledat slovo ‚sex‘. Microsoft se také v letošním roce intenzivně zaměřuje na proniknutí na čínský trh, i když podle některých na odchodu Google vydělá především místní vyhledávač Baidu.

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.