Vlákno názorů k článku Google se chce zbavit JPEG XL, KDE na cestě k Plasmě 6.0 od Saljack - Tady vyjádření v u ticketu a potvrzení, že...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 10. 2022 6:44

    Saljack

    Tady vyjádření v u ticketu a potvrzení, že to není nedorozumnění:
    Thank you everyone for your comments and feedback regarding JPEG XL. We will be removing the JPEG XL code and flag from Chromium for the following reasons:

    - Experimental flags and code should not remain indefinitely
    - There is not enough interest from the entire ecosystem to continue experimenting with JPEG XL
    - The new image format does not bring sufficient incremental benefits over existing formats to warrant enabling it by default
    - By removing the flag and the code in M110, it reduces the maintenance burden and allows us to focus on improving existing formats in Chrome

    Jako napsat, že o JPEG XL není zájem je teda pěkná lež a celé to vykresluje, že je za tím něco víc. To, že nepřináší nic nového oproti stávajícím je už vyložená lež. Ale souhlasím, že experimental flags tam nemají být nekonečně dlouho proto ho měli odebrat a nechat JXL zapnuté od začátku.

  • 31. 10. 2022 7:33

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    ma anglictine neni dobra, ale prelozil bych to asi jako:
    "- bojime se ze JPEG XL by prevalcoval nas vlastni format, kterej chceme tlacit, takze ho odstranujem"

  • 31. 10. 2022 7:58

    Saljack

    Ale vlastně, který je to ten jejich formát? Co jsem četl tu diskuzi, tak WebP2 je mrtví, WebP mi nepřijde jako konkurent a navíc teda moc používaný taky není a mimo web už vůbec, AVIF jsem vlastně vůbec ještě neviděl. Jestli tím chtěli větší rozšíření AVIF, tak nevěřím, že se tímhle něco změní. Navíc spousta firem teď bude mít k tomu "jejich" tlačeném formátu odpor. Mě to prostě nedává smysl. S JPEG XL by šlo mít jeden soubor v JPEG XL a snadno poskytnout JPEG pro stará zařízení a pro nová JPEG XL. Jestli tohle není dobrý důvod spolu s progressive decoding, tak už nevěřím, že někdy něco nahradí JPEG. Bohužel díky Google s ním budeme ještě pěkně dlouhou dobu. Stále věřím, že se JPEG XL prosadí. Podpora v Chrome a Android je to poslední co mě ještě drží před konverzí mých JPEG do JPEG XL, ale tohle rozhodnutí na tom rozhodně nic nezmění, protože tím o nic nepřijdu, to že ty JPEG nepůjde otevřít v Chrome je pro mě malá nepříjemnost.

    31. 10. 2022, 07:58 editováno autorem komentáře

  • 31. 10. 2022 9:26

    martinpoljak

    WebP je používaný více, než si možná myslíte, ale jinak máte pravdu.

    Že vám to nedává smysl je v pořádku. Dávalo vám smysl (kromě arogantního rejžování na nebohých uživatelých) to, co dělal Microsoft třeba před deseti patnácti lety? Tak tohle je podobné. Tohle se z Googlu stalo.

  • 31. 10. 2022 9:56

    Saljack

    Jenže WebP se nikde než na webu nepoužívá (a i tam to bude pár procent, jestli vůbec) a to je podle mě pro grafický formát teda problém. Ale právě, že to nedává smysl ani z pohledu Google co tím vlastně získá? Vydělává na WebP nebo AVIF? Nemyslím si. Co je pro něj tedy vlastně přínos. Jediné co mě napadá, že investovali spoustu peněz do podpory WebP/AVIF u nich a bojí se, že je JPEG XL je převálcuje (což by se asi nejspíš stalo) a oni budou muset investovat peníze do přechodu na JPEG XL. Ale nic jim nebrání používat WebP a AVIF dále ta podpora pro ně je taky dobrá. Ale oproti JPEG XL mají jasné nedostatky a všichni vědí, že JPEG nenahradí. WebP vlastně nic lepšího než JPEG XL nemá. Další co mě napadá, že je v Google tlak od inženýrů co se podílí na WebP nebo AVIF, protože se bojí, že jejich práce skončí v propadlišti dějin. Stále ale nevidím co odstraněním JPEG XL z Chrome Google získá, kromě toho, že si rozhněvá technickou/odbornou komunitu. Vlastně nemůže získat nic ale ztratit mnoho. Třeba pro mě je tohle od Google poslední kapka. Stále si myslím a doufám, že budou dotlačeni tohle rozhodnutí změnit a vrátit/neodebrat JPEG XL z Chromium/Blink.

  • 31. 10. 2022 9:41

    Jinrys

    AVIF je prezentovaný jako konkurence k JPEG XL: https://caniuse.com/?search=avif
    AV1, ze kterého AVIF vychází, není jen Googlovo dítě, ale celé Alliance for Open Media, což prý zahrnuje Amazon, Apple, ARM, Cisco, Facebook, Google, Huawei, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix, Nvidia, Samsung Electronics, Tencent. V zásadě tak není velká společnost, která by se mohla stavět AVIFu na odpor, protože je vedlejším produktem jejího snažení.

  • 31. 10. 2022 10:31

    Saljack

    AVIF ale neumí vše co JPEG XL. Rozhodně se za tu dobu co tu je neprosadil. A správně jste napsal, že je to pouze vedlejší produkt AV1. Ale kde se vlastně reálně používá a to i přes to, že má celkem dobrou podporu? Lze snadno transformovat AVIF na JPEG nebo obráceně, lze mít grafiku uloženou v jednom formátu a podle podpory klienta poskytovat v jiném?