Rozšíření pro Chrome a Chromium čeká diktát Googlu

13. 11. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Google Chrome a Chromium čeká od ledna 2014 po již dříve avizovaném omezení podpory plug-inů další restrikce. Nově bude možné rozšíření instalovat pouze z katalogu Chrome Web Store. Zatím jen pod Windows, ale to nemusí platit dlouho. Záleží na skutečném motivu. Jde o ochranu uživatelů, či pozici na trhu?

Uživatelé prohlížeče Google Chrome budou moci od ledna 2014 instalovat rozšíření takřka výhradně z katalogu Chrome Web Store, který provozuje přímo Google. Samozřejmě ve jménu bezpečnosti. Jak jinak. Změna byla oznámena minulý týden. Ke změně dojde již na úrovni open source projektu Chromium, ze kterého Google Chrome vychází. Díky otevřenému zdrojovému kódu by však autoři odvozených prohlížečů měli mít možnost tuto restrikci odstranit.

Nové omezení se prozatím dotkne jen uživatelů Windows, ale dříve či později může dojít i na uživatele konkurenčních platforem OS X a Linux. Problém je v tom, že bezpečnost velmi pravděpodobně není tím skutečným důvodem, proč se Google k tomu kroku odhodlal. Sám to nepřizná, ale z aktuálního vývoje si lze ledacos vyvodit, aniž by člověk musel přehnaně fantazírovat. Ostatně posuďte sami.

Google Chrome již delší dobu varuje při pokusu instalovat rozšíření z jiného zdroje než je Chrome Web Store. Před časem byla také zavedena ochrana před „tichou“ instalací rozšíření bez vědomí uživatele. Na tom není nic zhoubného. Mozilla Firefox s totožnými prvky přišel ještě dříve rovněž z bezpečnostních důvodů. Rozšíření mohou být velmi užitečná, ale nemalá část z nich působí problémy, takže pořádek musí být.

Některé nezávislé katalogy rozšíření tak přestaly nabízet přímou instalaci rozšíření. Místo toho odkazují na portály Chrome Web Store či Mozilla Add-ons. Oba katalogy však stále mají i své plnohodnotné konkurenty. Zatímco Mozilla ve svém prohlížeči umožňuje po důkladném varování jejich využívání, Google se rozhodl učinit jim přítrž. Od ledna budou moci koncoví uživatelé instalovat rozšíření jen z katalogu, který provozuje Google.

Chrome Web Store bude od ledna 2014 pro uživatele prohlížeče Google Chrome jediným dostupným zdrojem rozšíření. Zatím sice jen pod Windows, ale u toho nemusí zůstat věčně.

Oficiální důvod je ten, že si prý uživatelé velmi často stěžují na zhoubné dopady instalace některých rozšíření, která nepocházejí z katalogu Chrome Web Store. Dokonce prý jde o nejčastější předmět stížností uživatelů prohlížeče Google Chrome na platformě Windows. Erik Kay, technický ředitel projektu Chromium (ze kterého Google Chrome vychází) omezení instalace rozšíření vydává za bezpečnostní záležitost.

Jako příklad zhoubných dopadů instalace rozšíření z katalogů třetích stran udává změna obsahu nové prázdné karty (panelu). Google přitom nyní postupně uživatelům mění obsah prázdné karty, která de facto vypadá jako titulní stránka vyhledávače Google. Zajímavé načasování. Těžko lze tento sled událostí považovat za náhodu, aniž by člověk musel být nutně paranoik. Pro Google je vyhledávání a na něj nabalená reklama stále primárním byznysem.

Google ještě více sbližuje svůj prohlížeč a vyhledávač

Experimenty s novou podobou prostoru prázdné karty (panelu) začaly již na sklonku loňského roku, ovšem zapojen do nich byl jen malý vzorek náhodně vybraných uživatelů. Google tvrdí, že podstatná část uživatelů k hledání nepoužívá Omnibox (multifunkční řádek s webovou adresou), ale po otevření nové karty nejdříve zadá webovou adresu hlavní stránky svého vyhledávače, ze které teprve začne vyhledávat. Nová podoba prázdné karty má mít pro uživatele hned tři výhody.

Po necelém roce experimentování Google Chrome postupně dostává novou podobu prázdné karty, která připomíná domovskou stránku vyhledávače Google.

Za prvé nemusí zadávat adresu, protože nová prázdná karta de facto kopíruje podobu hlavní stránky vyhledávače Google. Stačí tedy jen otevřít novou kartu (panel). Za druhé je vyhledávač rychleji k dispozici, protože obsah prázdné karty tvoří offline prvky, takže není nutné čekat na jejich načtení z Internetu. Tím se dostáváme ke třetí proklamované výhodě, kterou má být úspora objemu přenášených dat.

Více než uživatel však z nové podoby prázdné karty (panelu) těží samotný Google, který svůj webový vyhledávač uživatelům „strká až pod nos“. Samozřejmě i těm, kteří Google nepoužívají. Na globální úrovni vyhledávač Google sice nemá reálnou konkurenci, ale na dílčích trzích ještě musí bojovat v řadě bitev. Konkrétně v České republice mu silně konkuruje Seznam. Na ruském trhu je v podobné pozici Yandex, na čínském trhu Baidu a tak dále.

Nová prázdná karta s vyhledávačem Google přitom není pouhou domovskou či startovací stránku prohlížeče, kterou by bylo možné v nastavení jednoduše nahradit třeba vyhledávačem, který uživatel skutečně preferuje. V nastavení lze sice určit, že po spuštění prohlížeče se namísto nové prázdné karty (panelu) otevře již konkrétní webová stránka, ovšem rozhodnutí o změně nastavení není tak jednoduché.

Uživatelé si mohou nechat po spuštění prohlížeče nechat otevřít třeba svůj oblíbený vyhledávač, ale přijdou tak o okamžitý přístup seznamu nejčastěji navštěvovaných webů.

Komplikuje jej skutečnost, že na nové prázdné kartě se i nadále zobrazují nejčastěji navštěvované stránky a lišta se záložkami (ve výchozím nastavením se zobrazuje pouze zde), což jsou prvky prohlížeče, které si uživatelé zvykli vídávat po startu prohlížeče. Navíc při každém otevření nové karty již za chodu prohlížeče na uživatele „vybafne“ vyhledávač Google integrovaný do jejího obsahu, kde zabírá podstatnou část místa tlačítkům s náhledy pro přechod na pravidelně navštěvované weby.

Mozilla Firefox podporuje skrytí obsahu prázdného panelu tak, aby byl skutečně prázdný (viz tlačítko v pravém horním rohu). Google Chrome nic podobného nenabízí. Omnibox umožňuje změnu výchozího vyhledávače, ale zdá se, že z nové prázdné karty půjde vyhledávač Google vypudit pouze s pomocí rozšíření. Ta ale od ledna 2014 bude možné instalovat jen z Chrome Web Store, který provozuje Google, jenž si sám určuje, která rozšíření v katalogu vystaví.

Uvidíme, jak pochodí autoři rozšíření, která budou zasahovat do obsahu nové prázdné karty. Google však již nyní zamítá zařazení některých rozšíření, která jdou proti jeho zájmům. Například různé nástroje pro stahování videí z YouTube. Možná namítnete, že AdBlock je v Chrome Web Store bez problémů dostupný. Jenže Google si velmi pravděpodobně platí, aby jeho reklamní systém nepodléhal tak přísné blokaci, takže proč nenechat v nabídce rozšíření, které více ohrožuje inzertní konkurenci?

Google chce získat zpět kontrolu nad rozšířeními

Je zřejmé, že Google chce získat, resp. upevnit si kontrolu nad ekosystém rozšíření. Konkurenci jeho Chrome Web Store hází klacky pod nohy již delší dobu. Některé katalogy jsou na černé listině webů šířících malware, takže uživatelům je přístup na ně blokován. Provozovatelé dotčených katalogů si ale stěžují, že jde o účelovou záležitost. Blokování lze sice obejít, ale je otázkou, kolik uživatelů to po důrazném varování skutečně udělá.

Přístup k některým alternativním katalogům rozšíření Google blokuje. Jde o jejich šikanu nebo ochranu uživatelů?

Provozovatelé nezávislých katalogů upozorňují, že instalace rozšíření výhradně z Chrome Web Store není zárukou bezpečnosti, když Google nezvládá filtrovat malware na Google Play. Je to sice srovnávání jablek s hruškami, ale přesto je přinejmenším pikantní, že se Google staví do role garanta bezpečnosti (samozřejmě ne v právní rovině). Oficiálně právě kvůli bezpečnosti od ledna 2014 bude blokována instalace rozšíření z jiných zdrojů než je Chrome Web Store, který má Google pod palcem.

Distribuce rozšíření pro Google Chrome od ledna 2014

Chrome Web Store prozatím bude výhradním zdrojem rozšíření jen pro uživatele Windows. Velmi brzy však stejné omezení může dopadnout i na uživatele konkurenčních platforem. Jestliže Google skutečně motivuje spíše získání kontroly nad ekosystémem rozšíření, tak je to jen otázka času. Připomínám, že rovněž od ledna 2014 se Google chystá omezit podporu Netscape Plug-in API, což je další restriktivní zásah do možnosti uživatelského přizpůsobení prohlížeče.

Pro vývojáře rozšíření používající Windows zůstane zachována možnost instalace rozbalených rozšíření z lokálního umístění (po přepnutí do vývojářského režimu). Toho by mohli využít i uživatelé, ale nešlo by o zrovna přívětivé řešení. Navíc při stahování rozšíření z Internetu bude integrovaný správce stahování varovat, že stahovaný soubor může být nebezpečný. Ve skutečnosti to ale vůbec nemusí být pravda. Jde o pouhé varování před určitou eventualitou.

Vývojáři budou moci nadále instalovat svá rozšíření z lokálního zdroje.

Google radí autorům rozšíření, kteří dosud své dílo nezařadili do katalogu Chrome Web Store, aby tak co nejdříve učinili. Rozšíření mohou skrýt tak, aby ze samotného katalogu nebylo přímo viditelné. Pak eventuálně půjde rozšíření nabídnout k tzv. inline instalaci přímo ze svých webových stránek, pokud je rozšíření hostováno v katalogu Chrome Web Store. Jenže mnohá rozšíření tam nejsou prostě proto, že je Google dříve odmítl pro nesplnění podmínek.

bitcoin_skoleni

Domnívám se, že většina koncových uživatelů popisované změny v možnosti distribuce rozšíření nepocítí, protože majorita velmi pravděpodobně používá jen a pouze Chrome Web Store. Z pohledu koncového uživatele vidím větší problém v nové podobě prázdné karty (panelu). Nelze však také opomíjet vyšší princip. Google se rozhodl, že bude uživatelům mluvit do skladby používaných rozšíření nad rámec toho, co je technicky realizovatelné.

„Přizpůsobte si Chrome,“ říká Google. Ale už neříká, že to teď půjde jen tak, jak on sám uzná za vhodné.

Nejde jen o to, že rozšíření bude možné (zatím jen pod Windows) instalovat pouze z katalogu Chrome Web Store. Jde také o to, že Chrome Web Store má nějaká svá pravidla, která si diktuje samotný Google, který je též v pozici velkého hráče v oblasti internetové reklamy a provozovatele řady významných služeb. To vše dohromady je nebezpečná kombinace. 

Odkud si instalujete rozšíření pro Google Chrome / Chromium?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.