> Já za sebe po těch necelých dvou týdnech pozoruji, že jsem na YouTube nestrávil tolik času sledováním blbostí, resp. videí, u kterých jsem až po několika desítkách sekund dospěl k závěru, že to video nechci shlédnout celé. Ono to vlastně může být ku prospěchu...
Tohle mě napadlo hned při čtení titulku - taková přirozená kontrolka digital wellbeing :-D
Za mě ty náklady na provoz nejsou až tak překvapivé. Toho bordelu, který se tam každou chvilku nahraje, možná se na to pár lidí podívá, ale Youtube to ukládá navěky - tam možná budou muset nějak optimalizovat...
Netflix ma konkurenci (HBO Max, Disney, Hulu, Apple TV, Amazon Prime Video, Google Movies), YouTube realne ne. Tak se pozna, ze to az tak nenese.
Naklady souvisi s mnozstvem videi. Kdyz tam nahraju 50GB 4k video, tak tam bude bez poplatku navzdy. Navic tam bude nejen to, ale je transkodovano do dalsich cca 10 formatu, ktere se servuji ruznym TV a klientum podle podpory kodeku. Toto plati i pro ma rodinna videa, ktere maji za par let stale jedno shlednuti.
A jak se pise v clanku, nad timto vsim se dela review na autorske prava obrazu a zvuku vcetne novych pisnicek (staci usek pisnicky), na nasilny obsah a kdyz se lide stezuji, tak se to dela jeste manualne.
Fakticky ne, protože svou softwarovou i hardwarovou základnou, správou, provázaností … se s Windows žádná alternativa měřit nemůže.
I když to nechceš slyšet a začneš vymýšlet „argumenty“, nakonec se s tím smíříš, protože tak to prostě je. Tím neříkám, že je to dobře. Platforma x86 s Windows tu s námi bude ještě hodně, ale hodně dlouho jako zavedený standard.
To se přece nevylučuje a prostých konzumentů obsahu s možností si vybrat není nezanedbatelné množství. Však takový Apple se dlouhé roky snaží, aby byl vidět a zapůsobil faktor "IN".
Jen málokterý výrobce něčeho si dovolí ignorovat Windows, protože Windows je stále univerzální standard, což se o Apple, nebo Linux rozhodně říci nedá a nemůžeš chtít něco více, protože okamžitě pohoříš.
Nemusíme chodit daleko, stačí i hraní her, pak se přesuneme ke konstrukci, převodníkům, diagnostice až po multiplexní sběrnice. Pro Windows existují, ale s Apple i Linux tvrdě narazíš. x86 s Windows je univerzál, který pokrývá naprosto vše, což se o alternativách prohlásit nedá.
"Tak se pozna, ze to az tak nenese"
To by chtelo nejake ty zaklady ekonomie.
Pokud bych dnes zalozit podobnou platformu (technicky otazka 10 minut), budu do toho roky davat penize, nez budu mit k dispozici dostatek obsahu (ziskaneho prevazne zdarma od uzivatelu) abych to mohl nejak zpenezit (treba prodejem tech uzivatelu).
Nemluve o tom, ze konkurence tu je - twitch, a vyrostl mimo jine na zadech yt, protoze google zacal cenzurovat a prestal lidem platit. Takze se obrovska spousta lidi presunula prave tam.
Kdyz tam nahrajes video, tak dojde k jeho rekompresi, a z 50GB bude tak 5GB. V kazdym pripade bude vysledek mazanice, pokud natocena za trochu horsich svetelnych pominek, tak to bude jen kostickovana cerna plocha.;
Bohužel, YT si za to může sám. Dřív jsem ho normálně používal s reklamami. V jednu chvíli začal nutit to svoje premium a počet i délka reklam se stala naprosto neúnosnou. U některých pořadu co 5-10 minut vložené tak dvě reklamy, často nepřeskočitelné. To způsobilo, že to bylo zcela nesledovatelné.
Načež jsem přešel na Brave, který zatím dodnes reklamy na YT spolehlivě blokuje.
Vzhledem k aktuálnímu velmi sporadickému sledování se mi opravdu nechce se zavázat měsiční platbou, zbytečně vyhozené peníze. Takže občas se na něco mrknu přes Brave, až a jestli to přestane jít, tak přestane. Pokud od sebe YT vyžene dostatek uživatelů, tak ty solidní kanály co sleduji předpokládám najdou jiné cesty.
Nemluvě o tom, že své oblíbené kanály bych raději sponzoroval přímo. Nechce se mi sponzorovat ta obrovská nálož odpadu, co tvoří zbytek YT.
Osobně jsem přestal tolerovat jakoukoliv formu reklamy v okamžiky, kdy se z postranních bannerů stalo něco nesnesitelně otravného, uřvaného a vrcholem byla aktivní hlučná reklama přes celou načtenou stránku.
Blokování reklam mi začíná už na bráně (Omnia), což je sice fajn, ale není to příliš pohodlné a mnoho věcí zkrátka neumí a umět nemůže. Další vrstvu v eliminaci jakékoliv formy reklamy zajistí Kaspersky, který umí zlikvidovat i telefonní formu reklamy s centrální správou, což se hodí (PC, NTB, telefon) a nakonec Vivaldi, který sice umí zablokovat dost reklamy, jenže uBlock Origin je mhonem flexibilnější.
Ve výsledku reklama neprojde a za sebe musím říci, že jsem na YT zatím neřval, že bych mu blokoval reklamu, natož aby prošla reklama. Nerozlišuji doma, nebo ve firmě, pravidla a nastavení jsou stejné. Jediný rozdíl je v tom, že v práci nemůžu bez slitování eliminovat modrou svini (Meta/Facebook), protože někteří to používají.
V našich končinách představuje zive.cz ideální tréninkové prostředí na "vycvičení" blokování reklam. Co se týče reklamy, její vlezlosti, otravnosti, nemá snad konkurenci.
Zena si zaplatila rodinny tarif ytb. Poslala mi pozvanku. Error - ina zem profilu. Ona ma cesky, ja slovensky. Zijeme v jednej domacnosti. Skusila pozvat pozvanku rodicom, ten isty problem. Po nejakej dobe, ked uz asi desiaty krat dobiedzala, "aby som s tym nieco urobil", som sebe a jej rodicom zalozil nove google youtube-only ucty, v rovnakej krajine, aby si ich mohli nahodit na TV, mobiloch alebo kde vlastne. Ucty vydrzali asi den, nasledne boli zablokovane za porusenie cohosi kdesi.
Takze sa premium zrusi, ja zostanem na adblockeroch a nainstaluju sa aj u rodicov.
To je prave ten problem vas co blokujete reklamy nebo minimalne zamitate ty otravny souhlasy s pouzitim cookies (mmch, kdyz to budete zamitat bude vas ta cookie lista o to vic vsude prudit).
Jste sami proti sobe, jste proti webum ktere navstevujete, a a jejich provozovatele z vas nic nemaji (vy pracujete zadarmo?), naopak, maji s vami vice prace.
Sam zminujes ze reklamy ktere se to zobrazuji jsou pro tebe irelevantni a nikdy nekliknes. Za to si vlastne muzes sam, protoze reklamy blokujes nebo mas zakazane 3rd party identifikatory.
Je to tak, ze reklamu ti vydavatele budou posilat tak jako tak i kdyz zamitnes, jinak se neufinancujou a zaniknou.
Ale budou proste plosne bombardovat (vice a levneji) namisto toho aby ti zobrazili neco co by te mohlo zaujmout, protoze jim nic jineho nezbyva.
Respektive zbyva, bud ti bloknout obsah, nebo pouzit antiadblock reseni ktere to cele proxuje, casto rozbije a hodne zpomali (reklamu stejne dostanes), nebo te donutit nejak se registrovat.
Misto abyste weby ktere navsetvujete alespon minimalne podporovali tim ze jim povolite vam nadelit relevantni reklamu co vas nezabije, tak se furt snazite jim skodit. Ach jo.
Nevím, co myslel předřečník. Mě se "personalizované" reklamy ukazují. Ale že by byly nějak extra relevantní - možná na FB, ale bannerové na webech, kde jsem reklamy povolil moc ne.
Jak si můžete všimnou z výše uvedeného, já rád přispěji provozovateli webu tím, že si nechám zobrazovat reklamy. Problém je, že spousta provozovatelů nezná míru a reklamy na jejich webech jsou brutálně agresivní - animované pozadí, reklama zakrývající ostatní obsah atp. To je jako kdyby mě někdo chytil za rameno, přirazil ke zdi a z pěti centimetrů mi do obličeje řval "Kupte si náš skvělý výrobek".
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na jednu přednášku od šéfredaktora Technetu na Pátečnících (klub skeptiků Sisyfos), kde ukazoval nějaké příklady ke své přednášce na webu IDNES a ten článek pod reklamním nánosem ani nebyl vidět a neustále klikal na křížky pro zavření reklamy. Fakt skvělá ukázka od šéfredaktora. :-)
Zamítání cookies lišt je pro mě mnohem složitější problém, než otrava v podobě klikání na cookie lišt. Osobně to dělám kvůli ochraně svých údajů. Nechci, aby moje údaje byly zpracovávány reklamními společnostmi, nikoliv abych připravil vydavatelé o příjem. Obávám se důsledků používání prediktivních algoritmů sociologického chování. Osobní údaje mohou a jsou už dnes používány pro nabídky produktů (což by mě uplně netrápilo), tak například úpravy volebních preferencí (cambridge analytica), zjišťování sexuálního chování atd. (Což už mě trápí dost.).
Za mě by byl fajn anonymizovaný systém ve stylu peněženky v prohlížeči a kliknutí na talčítko odměnit odeslat nějakou částku vydavateli. Není to ideál, ale za mě by to mohl být lepší stav, než dnes.
Až na to, že to cílení reklamy je často horší než náhodné plošné bombardování. Opravdu je relevantní mi zobrazovat reklamy na lednice po tom, co jsem si jednu koupil?
Samo, že ta lišta prudí. Však je to i cílem. Jakoukoliv ochranu spotřebitele budou korporáty implementovat jen v minimální povinné verzi.
Jen bych byl opatrný nazývat to "škoděním". Spíš je to racionální reakce na silně nesymetrické interakce s entitou, která má v podstatě zákonem nařízené vás v maximální možné míře sedřít z kůže.
Neni relevantni zobrazovat uzivateli reklamu na lednici kterou uz koupil, ale tohle je chyba v nastaveni workflow, nebo nedostatecna prace s daty. (Sam muzes takovou reklamu oznacit, ale to nedela nikdo).
Lista prudi vsechny a ne, neni to cilem. Rozhodne neni cilem vydavatelu vsem listu dokola zobrazovat pres pul viewportu, to fakt ne. CMP je na ceskem trhu prevazne "standardizovan". Pokud nekde odsouhlasite, uz vas jinde nemusi prudit. A ano, je to to minimalni co muzete pro vydavatele udelat. Oni si to nevymysleli, ale oni to bohuzel musi implementovat, zaplatit a udrzovat, presto ze to dost podstatne nici jejich prijmy.
Dobre, zrovna Google neni dobry priklad, ale obsahove weby, vydavatele a podobne to proste postupne zabiji.
Spravny pristup je mit moznost zaplatit vydavateli, podporit ho. A vydavatel by nemel predplatitelum reklamu vubec zobrazovat.
Nebo se nechat trackovat, polknout reklamu a konzumovat zadarmo.
Osobne radeji uvidim lednici nebo jeji doplnky kterou jsem uz koupil, nez rtenku ktera me nezajima. Me to nic nestoji, ale web na ktery chodim to podpori.
"Osobne radeji uvidim lednici nebo jeji doplnky kterou jsem uz koupil, nez rtenku ktera me nezajima. Me to nic nestoji, ale web na ktery chodim to podpori."
Jakým způsobem web podpoří to, že vám ukáže reklamu na lednici, kterou jste si už koupil, místo rtěnky? Ani i u jednoho nebudete na reklamu reagovat. Možná se vám vizuálně víc líbí ty lednice než rtěnky, mě osobně to je jedno, je to pro mě všechno vizuální smog, který podvědomě nějak vstřebávám, ale vědomě na něj nijak nereaguju.
Reagovat nemusite. Proklik neni jedina metrika.
Web to podpori tak, ze za takto zacilenou reklamu, navic pomoci retargetingu, zaplati inzerent v programatickem chainu nasobne vice nez za nejakou plosnou, nebo dokonce pres maskovanou URL.
A kdyz rikam nasobne, myslim opravdu nasobne, ty cisla jsou uplne jinde.
Spoustu sluzeb v tom chainu si z toho samozrejme vezme nejakou provizi, ale vydavatel nakonec dostane podstatne vice za vasi navstevu.
A jak chcete podporit web na vas zacilenou reklamou kdyz ta platforma co reklamu na tom webu vydava o vas nic nesmi vedet?
Uprimne receno, o vas vedet neco stejne bude i kdyz to zakazete. Ale pomoci ruznych dalsich sluzeb; napriklad pres nejake zahashovane fingerprinty ktere dal zatezuji vas pocitac, traffic a podobne, a ani to neni presne, a je to drahe, a dale komplikuje tu reklamni dzungli.
3. 11. 2023, 10:18 editováno autorem komentáře
Ano, cílená reklama a respektování soukromí je do značné míry oxymóron a proto nemám potřebu někoho touto formou podporovat. Pokud nějaký vydavatel toto po čtenářích chce, tak to zároveň znamená, že mu nevadí, ba naopak chce, aby nějaký systém intenzivně zasahoval do soukromí jeho čtenářů. A takového vydavatele prostě nad minimální nutnou míru podpořit nechci. Jak píšu níže, přijde mi naprosto fér, pokud mi ten vydavatel přístup k obsahu nedá.
Svět bez soukromí je vlhký sen všech reklamních profíků. Kdyby měl každý doma nainstalované kamery, které by sledovaly každičký jeho pohyb, to bylo bylo dat, to by se cílily reklamy. Zajímavé, že s tímto by pořád měla většina lidí zásadní problém, ale v digitálním prostoru, který dnes zaplňuje velkou část našeho života, se to považuje za akceptovatelné, ba to někteří ještě obhajují.
Máte pravdu, že ač používám různé techniky proti sledování, tak se ty systémy pořád něco o mně dozví, iluze si nedělám. To ale neznamená, že tomu budu chodit naproti a svými kroky ten byznys podporovat.
V zadnem pripade neobhajuji nepovolene zasahy do soukromi uzivatelu. Sam v urcitych pripadech postupuju stejne.
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
A boj proti sledovani je boj s vetrnymi mlyny kde jsou ale biti jak seriozni vydavatele kteri bojuji o preziti, tak uzivatele kterym se stale vice zatezuji zarizeni; a ted si dovolim trochu povzdechu, nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda, protoze preziji jen AI agregatory, socialni site (ktere o nas stejne vedi vse), bulvary a anonymni clickbait zdroje.
A kousne nas to ve volbach. Ale to jsem odbocil, pardon :)
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
A byly by nějaké příklady?
Když si vezmu české noviny. Tak zprávy většinou přebírají z ČTK, takže stačí odebírat ČTK. Zbytek jsou názorové články, které si můžu a nemusím platit. Platil jsem si dva roky Deník N. Jenže, ty nejlepší články byly stejně veřejné zdarma pro nalákání veřejnosti a zbytek byla jen klasická výplň.
nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda
To je na zcela jinou debatu a ne, reklama tohle fakt nevyřeší.
U zpravodajskych webu je dobre sledovat zda a jaky maji kodex reklamy, eticky kodex, radu pro redakcni nezavislost. A zcela transparentniho vlastnika. Priklady uvadet nechci protoze to muze vyvolavat zbytecny off-topic hate.
A ano, bohuzel i reklama toto resi protoze hlavne reklama ty mizerne placene novinare zivi, coz si lide neuvedomuji.
Zadne kvalitni zpravodajstvi na nasem trhu se bohuzel dlouhodobe neuzivi jen z predplatneho.
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
S tím souhlasím a proto nemám problém si za obsah platit. Když jsem si posledně sčítal všechna předplatné za digitální obsah, dostal jsem se na částku cca 2 tisíce měsíčně. Touto formou nemám problém vydavatele podporovat.
A boj proti sledovani je boj s vetrnymi mlyny kde jsou ale biti jak seriozni vydavatele kteri bojuji o preziti, tak uzivatele kterym se stale vice zatezuji zarizeni
To můžete říct i o bezpečnosti. Pokud někdo bude opravdu chtít, k vašim datům se dostane, je to jen otázka rozpočtu. Tak proč se snažit šifrovat, že? Akorát lidem to čím dál silnější šifrování zatěžuje počítač. Proč to prostě nevzdat a neposílat si informace v plaintextu nebo md5...
nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda, protoze preziji jen AI agregatory, socialni site (ktere o nas stejne vedi vse), bulvary a anonymni clickbait zdroje
Vám přijde, že zpravodajská média, jejichž byznys model je založený primárně na příjmech z reklamy, jsou dnes etalonem kvality? Trend posledních 15 let ukazuje, že je to byznys model, který nevede k lepšímu obsahu. Naopak vede k menším příjmům a nižší kvalitě obsahu.Cesta z toho pro tato média jistě není jednoduchá, ale brečení nad tím, jak by to mohlo skvělé, kdyby si lidi nechali vyplundrovat soukromí a s radostí konzumovali reklamy, tou cestou opravdu není.
...Proč to prostě nevzdat a neposílat si informace v plaintextu nebo md5...
Chapu ze je to vtipek, ale vlastne proc ne. Idealni stav by byl kdy platici zadne reklamy nedostanou a chrani si sve soukromi; kdo platit nechce ale konzumovat ano, zaplati svym ID. Stejne se to deje ale je to jen komplikovanejsi, a pro vsechny drazsi (a bude hur).
Vám přijde, že zpravodajská média, jejichž byznys model je založený primárně na příjmech z reklamy, jsou dnes etalonem kvality?
Ne, ale nic lepsiho kde informace alespon nejak overuji nez je vypusti ven proste nemame.
Ne, ale nic lepsiho kde informace alespon nejak overuji nez je vypusti ven proste nemame.
Ale máme. Když vezmu Deník N, Respekt, HN, tak jsou to média, která u nás v oblasti zpravodajské žurnalistiky patří ke špičce a digitální reklama u nich nepředstavuje klíčový příjem. Pak tu máme ještě veřejnoprávní média. Mě třeba překvapuje, jak kvalitní obsah má na webu Český rozhlas. Z těch, kteří závisí primárně na digitální reklamě, jsou tu Seznam Zprávy, které si můžou dovolit platit velkou redakci, protože jsou přisáté na vyhledávači a spojené s jedním z reklamních systémů.
No a pak je tu ten zbytek (čest výjimkám, které jsem výše nejmenoval), který soupeří s rychloobrátkovými a fakenews weby o počty zobrazení reklam, případně je jejich majitelé dotují jako svůj PR nástroj. Ti jdou dolů a je to celkem smutný pohled, ale jestli zaniknou, rozhodně tu pak nezůstanou jen weby s podřadnou žurnalistikou.
> Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
Hodnota něčeho není daná tím, co za to chci, ale co za to dostanu. Když za ten obsah lidi nechtějí platit, znamená to že je bezcenný. Ne zadarmo, leda tak zadarmo drahý.
> protoze preziji jen AI agregatory, socialni site
Nediskutujeme náhodou pod článkem o agregátoru debilních názorů ve vlastnictví jednoho z největších šmíráků na téhle planetě?
Lepšího obsahu se nedomůžeme tím, že budeme platit, ale tím že za odpad platit fakt nebudeme.
Oni si to nevymysleli, ale oni to bohuzel musi implementovat
Nemusí. Cookies není povinná součást webu. Viděl jsem mnoho českých stránek, které cookies nemusejí mít a přitom tam měli tu, pro ně zcela zbytečnou, lištu. Jejich problém.
Tohle je prostě české řešení jakéhokoliv problému. Někdo nám to nařídil, nebudeme vůbec nad ničím přemýšlet, dáme tam lištu a je to "vyřešené".
Mylite se, je to samozrejme povinne
Není.
Tedy jakoukoliv monetizaci
To není povinné.
analytiku
Existují access logy.
Ano, kdyz si udelam sam maly blogisek ktery nepotrebuju zaplatit nebo nejak merit tak to tam dat nemusim.
Provoz webového serveru (celého, ne jen webhosting), stojí cca 80Kč/měsíčně.
o té povinnosti se toho dá také napsat hodně, ale kdo myslíš, že agresivně vnutil cookie lištu a její podobu na web? Ano, byl to sám Google, který je vynucoval i v místech, kde nebyla potřeba, asi jen proto, aby tlačil na zákonodárce.
Povinný je souhlas, jakou formou bude je na provozovateli, dá se to udělat méně agresivně. Nejlepší je, že i zamítnutí nemá vliv na vložení cookies třetích stran, to dokonce i v případě Googlu.
Heron nejspíš právě píše o těch stránkách, které nemají žádné cookies třetích stran, nesbírají data a stejně tu lištu mají.
Lista byva agresivni presne z toho duvodu ze vydavatele nutne potrebuji nas souhlas aby se uzivili. Neprosouhlaseny traffic neprinasi temer nic, jen naklady a ne male. Google dokonce ve svych reklamnich ekosystemech nemeri reklamy bez souhlasu vubec.
Ve velmi brzke dobe proto uvidime cookie wall implementovanou na mnoha zpravodajskych webech, protoze to zacina byt neudrzitelne. V zahranici uz se tak deje, zkuste si treba https://www.spiegel.de/
Zde si nejsem jisty jak to myslis nebo mi neco unika.
Reklamy na zpravodajskych webech (prostredi ktere znam) servirovane pres Google platformu nebyvaji zacilene na neprosouhlaseny traffic.
A to z duvodu ze Google na tomto trafficu reklamu nezmeri pokud je prodana naprimo (ale servingem pres Google platformu), a nebo ji nevyda vubec v pripade programmaticu (v podstate vyrenderuje prazdny iframe).
Jinymi slovy, v techto pripadech, pokud Google nema Consent, tak tam jeho reklama bud vubec neni nebo nic nevyda; a tedy inzerent nezaplati, nikdo nic neinkasuje ani google ani vydavatel. Jak to tedy Googlu pomaha?
3. 11. 2023, 11:04 editováno autorem komentáře
"A není náhodou tohle přesně proti GDPR/ePrivacy"
Ve skutecnosti pokud chces provozovat treba prave web, tak bydefault nesmis nacitat nic, zadny obrazky, scripty, protoste nic, odkudkoli mimo vlastni server. Jednoduse proto, ze IP je osobni udaj.
Pokud to z provoznich duvodu delat musis, tak ses povinen s tou dalsi stranou mit uzavrenouo smlouvu o zpracovani osobnich udaju (ve ktery je jasne deklarovano, ze je zpracovavat vubec nesmi, ale pokutu dostanes ty, pokud se ukaze opak).
Vetsina tech cookie list je navic stejne placebo a web se cookie ulozit pokusi i kdyz klipnes na ne. A za to bych daval pokuty v maximalni vysi naprosto bez diskuse.
Cookie wall není legální, viz https://www.cookiebot.com/en/cookie-walls/
Otázka kdy a jak moc se to bude vymáhat
"Mylite se, je to samozrejme povinne, tedy v pripade ze chcete pouzivat nejake cookies tretich stran"
Samozrejme ze neni, to jen nekteri nevzladaji cist. Cookie listy si svevolne vymyslel guugle. Zadna legislativa to nevyzaduje. Legislativa vyzaduje, abyste nezpracovaval zadne osobni udaje nad miru nutnou k poskytnuti sluzby. Tecka.
Navic 100% tech list stejne tu legislativu dokonce vylozene porusuje, protoze nejde o informovany souhlas, a bydefault vnucuji souhlas, coz je oboje zakazano.
Parkrat jsem psal, dejte mi pravomoc a za mesic smaznu statni deficit. Jen na pokutach za toto.
To je sranda, disky ublock origin a pruvaci badger me tyhle veci netrapi a ani nevi, co si kupuji ;-)
Spise to dela amazon nebo aliexpress - presne, nechapu, kdyz si koupim jednu drahou vec, mel by vedet, ze uz si stejnou nekoupim - rozhodne ne ted. - u lednicky by to mel chapat dvojnasob ;-)) - ze bych si kazdy tyden koupil jednu lednicku ? a kam bych je daval ?
[JSH]
"Až na to, že to cílení reklamy je často horší než náhodné plošné bombardování."
Naopak, ja se toho snazim vyuzivat tak, aby kdyz uz reklama musi byt, se mi zobrozovala takova na kterou se aspon mohu podivat. Takze radeji prokliknu reklamu s damskym spodnim pradlem (i kdyz si zadne rozhodne kupovat nebudu) s tim, ze se mi bude casteji zobrazovat nejaka celkem zajimave vypadajici slecna, nez ***** s panskym dedorantem. Stejne tak prokliknu inzerat na hru, server, atpd... nez abych penil u damskych vlozek ci priblbleho zeleneho plastaka od nejmenovaneho obchodnika s elektronikou.
Jinymi slovy snazim se si cilenou reklamu vychovavat, tak aby byla pokud mozno co nejmene otravna, bez ohledu na to zda o dane produkty mam skutecne zajem ci ne. A to ze tem algoritmum cilene lzu, jeste schopne poznat - jak se zda - nejsou.
Obvzlast dulezite je to v kontextu toho, ze spooustu webovych clanku dneska ctu na mobilu pri ceste do prace, na ktere stravim pomerne hodne casu. A na Androidu (nic lepsiho momentalne nemam) nejsem sto ovlivnit nic jineho (a nebo je to velmi slozite). Navic podeziram Google, ze do Androidi verze Chrome cpe reklamy sam, bez ohledu na to jak je maji nastaveny dane stranky.
Obsah na internetu je zdarma, kdo má pocit, že zdarma obsah poskytovat nechce, at ho dá za paywall. Rád přispěju na konkrétní obsah, který sleduji, ale odmítám platit googlu za nějakou platformu, adblock nebo at si to strčí do prdele.
Bohužel je mezi námi mnoho idiotů, kteří neznají hodnotu peněz, a jsou ochotní googlu platit. Já mezi ně nepatřím, bud zadarmo nebo nic.
Reklamu nevidím na žádném zařízení, ani na YT, FB, z jednoduchého postoje: na reklamy civět nebudu. Všecko je vyplé na úrovni IDS/IPS firewallu, tak DNS, tak u klienta, vše je zazichrované několikanásobně na max. Cookies zakázané, a taky veškeré developerské volání domů, to je vypreparováno nejenom přes DNS a inspekce klienta (přes globální certifikát), ale i přes Warden nebo AppManager, který běh těch komponentů přímo ruší. A to i na klientech se zdají být nemodifikovatelné, všude je způsob, jak to krásně pořešit.
A když náhodou, v 0.0001% případech vidím reklamu (vždy nekontextovou, páč tohle drtím antitrackingem, VPN, osobitým emailem pro každou firmu atd), zakrývám obsah rukou nebo skrolováním a ztiším zvuk:) #100%NeReklamě
https://adaway.org
- na rootlem nahrazuje primo systemovej hosts soubor (pouzivam)
- na nerootlem aktivuje sve interni/lokalni VPN
Ono bude také sranda, až google zamezí přístup na svou platformu nepřihlášeným uživatelům a udělá z toho takzvaný deepweb. Potom bude moci podstatně lépe sledovat přesně uživatele, kteří reklamu blokují a nějak je penalizovat.
Sice myslím, že to bude první krok do propadliště dějin, ale jsem přesvědčen, že se to stane.
3. 11. 2023, 08:21 editováno autorem komentáře
X/Twitter např nedávno zamezil přístup nepřihlášeným (zůstane jen ten jeden odkazovaný post, nevidíte nic okolo). Musk říkal, že mu síť vykrádali roboti, aktuálně pro učení AI. To není předmětem této diskuze. Nicméně jak kolega výše píše, Google bez problému zruší celou aplikací. Mě osobně se třeba dotklo, že Google+ zrušil dokonce o několik měsíců dřív, než byl ohlášený konec.
Tak to je jen dobře, já jim psal na podporu několikrát ať Google+ zruší, s argumentem že je to zcela irelevantní socuální síť. To jsem jim tam pořád psal, že jsou mrtví a z toho důvodu není nutné službu vnucovat. Protože kampaň byla silná a nepříjemná pro uživatele.
K mému milému překvapení k tomu pak došlo, krásně rychle, a mohl jsem se tedy zbavit vnucování ve stylu M$ OneDrive.
[object Object]
No muzes se tim utesovat, ale osobne si myslim, ze to ze je nejaka sluzba velka a znama neni rozhodujici. Jedine co takovou sluzbu muze uchranit pred reznickym nozem je, ze nese svym provozovatelum zlata vajicka. A musi jich byt dost na to aby nejen zaplatily jeji provoz ale taky na to, aby prevysovaly naroky provozovatelu.
A i tak to neni 100% jistota, spis jen slusna davka nadeje.
Je videt ze pohar trpelivosti kazdeho uzivatele pretece jindy. Obecne mrhani casem pri sledovni irrelevantniho obsahu se netyka jen YT ale je to spolecny rys vsech "socialnich" platforem. Je to tedy v prvni rade o vuli uzivatelu, prestat tam travit hodiny sledovanim nesmyslu. V tomto smeru lze Google jen pochvalit, protoze zjevne se mu dari nastvat uz i lidi, kteri jsou jinak splachovaci. Co me obecne vadi na predplatnem je nemoznost prispivat anonymne - koupi casopisu v trafice, se totiz nikdo nedovi kdo si ho koupil. Stejne ja to s rozhlasem nebo televizi. Poslanim byt 1Kc komukoli dnes mu prodavate svoji dusi, protoze dnes je uz 100% jiste, ze jakmile ma nekdo nejaka data tak je vyuzije. Rezignace s tim, ze "te google/facebook atd stejne uz davno maji ve stinovych profilech" je strasidelna. Dost mozna tak googlu nejde jen o to aby lide za YT platili, ale aby diky anonymizanicm a blokovacim technikam neprichazel o data o nich.
... ostatně třeba Facebook fakt ve svých stínových profilech každého nemá. Já si na něm chtěl po asi deseti letech důsledného blokování a rozmazávání všeho, co s ním jen trochu souvisí zřídit kvůli Facebook Marketplace účet a Facebook to odmítl a požadoval po mně, abych jim prý někam zaslal sken občanky jinak že mi prý nevěří, že existuju. Z toho usuzuji, že to s těmi stínovými profily asi nebude tak žhavé.
Asi by to mělo být popudem pro vývojáře adblockerů k takovým vylepšením,
aby server poskytující obsah nepoznal, že se reklamy zahazují. To by asi mělo
být na klientské straně schůdné (když to jde třeba v Brave).
Nepřeskočitenosti jsou tím nejodpornějším, co kdy kdo vymyslel. Nedávno
třeba zavedli neposunutelnost vpřed u primáckých pořadů na o2tv.cz, a to je
prosím placená služba! A ještě tak blbě, že nejde posun vpřed vůbec, nejen
přes reklamu (když někdo nestihne na jedno sezení odkoukat celý pořad, příště
si nemůže pustit jen zbytek, tj. dokonalá pakárna).
Když už autor zmínil i root.cz, tak musím přidat, že osobně nechápu, k čemu je
tzv. bronzový podporovatel, když mu tento stupeň podpory nepřináší ani to
základní očekávatelné, tedy právě absenci reklam (ostatní "bronzové benefity"
jsou v podstatě směšné). Kromě toho asi není zrovna nejetičtější, že jsou na
root.cz i vlezlé "hejbací", tedy velmi rušivé reklamy. A což teprve reklamy pro IT-web zcela irelevantní, kterými jsou zejména ty na všemožné hadry (pardon,
oblečení), na ezoterické kraviny a dokonce i na podvodné činnosti. Možná by
tedy bylo dobré si zamést i před vlastním prahem.
AD root: zrovna jsem chtěl koupit "bronzového" podporovatele, ale zjistil jsem, že by to zobrazovalo reklamy pořád. A vyšší stupeň je už fakt drahý - kdybych si takhle měl platit každý technický web, který čtu, tak se nedoplatím. Například na webu zdopravy.cz dali tak rozumné předplatné (365 Kč na rok), že jsem ihned zaplatil - a možná s nižším předplatným nakonec vydělali více. A ještě kdyby bylo možno vypnout bannery ve spodku stránky, tak by to bylo další plus.
3. 11. 2023, 09:07 editováno autorem komentáře
GSI-KSP
Nedávno třeba zavedli neposunutelnost vpřed u primáckých pořadů na o2tv.cz, a to je prosím placená služba! A ještě tak blbě, že nejde posun vpřed vůbec, nejen přes reklamu (když někdo nestihne na jedno sezení odkoukat celý pořad, příště si nemůže pustit jen zbytek, tj. dokonalá pakárna).
to si vynutila Prima vsude, ale jak je to resene asi zalezi na poskytovateli,
mam SledovaniTV (zaklad sluzby mam zdarma v ramci pripojeni internetu) kde si priplacim mesicne 69Kc za balicek "Prima bez reklam" na podporovanych zarizeni by mel zaridit pri zpetnem prehravani automaticke preskoceni reklamy, na nepodporovanych (muj pripad Kodi@miniPC + ~5let stara LG@webOS) to umozni rucne pretaceni jak tech reklam tak prubehu poradu obecne...
nejake info jak se chova bez tohoto priplatku maji tady
Wow, to že někdo v tomhle století sleduje terestriální TV, je pro mne šok. Ale sledovat Primu nebo Novu, tak to je teprve něco. To nejsou ty estrády, reality show plné primitivů, obstarožné zahraniční seriály, neherecké patetické české seriály, filmy s nízkým hodnocením. Tohle s vděkem někdo sleduje? Ovšem absolutní vrchol je platit jí extra balíček:D
Pomalý potlesk
"Já za své peníze očekávám ne pouze neobstrukční přístup k platformě, ale přístup k obsahu bez rizika, že bude smazán, že bude cenzurován, že se autor neocitne v nelibosti nějakého interního týmu a tak dál."
Celkom by ma zaujimalo, ktora tvoja dnesna elektronicka (internetova) sluzba tieto kriteria splna.
Este kym to bola jedna reklama raz za cas, tak som si povedal, ze ok.
Tiez chapem, ze na niecom zarabat musia, preto chapem snahy o zavedenie premia pre urcity druh obsahu - ktory bol natoceny specialne pre ucely premium, ako mali napriklad vsauce. Ale 2 reklamy za kazdym videom su moc.
Zatial na ublock nedosli, ak dojdu, tak sa na nich vykaslem a hudbu budem pocuvat z offline zbierky, ako predtym.
Pouzivam Brave a zatim nic nepozoruju, asi to maj udelany nejak lip, nez ostatni ad-blockery. Ale i kdyby se to zmenilo, tak co? Televizi jsem si do novyho bydliste neporidil, prave kvuli reklamam, bez Youtube se taky v pohode obejdu. Uz si platim Netflix, na kterej se podivam tak 3x do mesice a rozhode si nehodlam jeste priplacet za dalsi streamovaci sluzbu, navic jeste od takovy mega korporace, jako je Google, ktera si necha zaplatit a jeste bude prodavat informace o tom, na co se divam. Tak to urcite...
Ahoj, co se týče YT, tak patřím mezi holuby v hrsti. Platím si dokonce rodinný tarif, abych s rodinou nemusel koukat na reklamy. Platím si to už dlouho, vlastně hned od počátku co premium vyšlo. Jsem na YT denně, protože na YT hledám různé tutoriály, hudbu a edukativní materiál, například třeba vysoké školy často publikují zajímavé přednášky. Paradoxně na YT zábavu moc nehledám. YT je tedy pro mě zdrojem mnoha cenných informací a tak mi nevadí mu platit. O to více mě pak štve, když jsou na YT kanály, jako je třeba kanál Slavné dny, nebo Neurazitelný, které nově premium kontent cpou na HeroHero za Paywall. Za to totiž už dál platit nechci, navíc často je to za cenu, za kterou nejsem ochoten za tu trošku kontentu platit. Už takhle si platím několik známých velkých služeb a leze to docela do peněz.
BTW: Mám firmou placený neomezený přístup do Udemy a musím říci, že často na tom YT je lepší kontent.
K placeným článkům asi tolik. Pokud není možné si zaplatit za jeden článek, tak mám tři metody jak se s tím vypořádat.
- Články na iDnesu apod. se dají najít jinde, často zdarma.
- Za určitých okolností mi u článků se známými osobnostmi funguje to, že si ten článek nechám napsat OpenAI. To funguje docela dobře. Porovnával jsem to a docela to funguje. Oni lidi pořád říkají to samé dokola a málokdy něco nového, takže za mě super způsob.
- Třetí způsob jsem zatím využil jen jednou a to bylo to, že web, který měl článek, o který jsem měl enormní zájem nabízel jen předplatné za x tisíc, tak jsem napsal do redakce a zkoušel jsem se s nimi domluvit, že jim to zaplatím samostatně. No nechtěli, ale já byl neústupný tak moc, že mi nakonec ten článek poslali emailem zdarma :) Tohle však nejde dělat na denní bázi, takže jen velmi výjimečně.
PS: Jak je možné, že reset hesla na Rootu mi pošle dočasné heslo v plaintextu do emailu?
Je to bohuzel jen v rovinne zboznych prani mit platformu,, kde by opet lide sdileli informace protoze chteji a protoze maji hodnotu, ne proto, ze za to dostavaji baksis. Videa s technickym vecmi na YT jsou velmi cenna, zvlaste proto, ze jina dokumentace casto uz ani neni, toho balastu je na YT ale bohuzel vic a to zadne zavedeni reklam a placeneho obsahu nezmeni.
Udemy jsem mel moznost taky vyzkouset a opravdu to je dost hrozne - prevazne indictinou mluvena videa nevalneho obsahu.
Nevím, to je taková ta otázka, jestli je sklenice poloprázdná nebo poloplná. Na YT sleduji asi 10 kanálů o technice a historii a ti lidé to dělají fakt dobře. A tím myslím že ani BBC by to prostě líp neudělala.
Že tam na nějakém jiném videu kráká zmatený týnejdžr o svých dojmech z něčeho je mi fakt putna.
Google vyhlásil válku už před 7 lety uživatelům, tím že začal banovat videa / uživatele stará videa, která třeba v dobu vydání nepodléhala copyrightu, ikdyž se dodalo potvrzení od vydavatele, že tomu tak bylo... takže kdo měl 100 videí, tak ráno rozklikl youtube a měl zablokovaný účet...
A vyplácení nad 2500 tisíce korun, nebo přes partnera, který si bere tučnou provizi, polovinu zisku... total fail...
Pak tu máme reklamu, za reklamou, odporné, spam, scam, podvody.... kolikrát i stovka uživatelů to nahlásí a stále není stažena ta reklama...
Proto adnauseam, který to pro ně odklikne, ale vám se to nezobrazí....
Proto je blokován googlem, dále tu máme FREETUBE, který funguje luxusně. Lze importovat svá data o listech, videích, subscribů do appky. Pokud vám ale vaše data google vydá....
Hlavně je vhodné se dívat na to, který autor si do videa reklamy nechá dát a který ne. Je spousta dlouhých (pár hodin - přednášky, konference) bez reklam. Také spousta technických videí bez reklam. U některých se ale vyskytují reklamy i v live streamech. A oni tvrdí, že za nic nemůžou, že to YT. Není to pravda.
Mám rád lidi, kteří to dělají pro vlastní zábavu a poskytují to veřejnosti. Totéž platí i o psaní článků. Je spousta webů, které se dají číst a je to plnohodnotná informace a zcela bez reklam.
Videa z YT a dalších serverů si stahuju. To, že video zmizí, se může stát z mnoha důvodů a není to jen zásah poskytovatele služby. Spousta kanálů dobrovolně ukončilo činnost a to nejen na YT.
Kdysi byly jednoduché reklamy součástí stránek a nikoho by nenapadlo je blokovat. Bohužel provozovatelé stránek byli čím dál víc rozežraní a reklamy se tedy staly obtěžujícími. Ať už tím, že vytížily procesor na 100 % (flash a spol.), sežraly podstatnou část dat nebo tím, že mají většinou vytočenou hlasitost na 100 % nebo třeba tím, že "nejdou" zavřít (zvlášť na mobilech je to fajn). Takže buď vznikne časem nějaký etický kodex, podle kterého se budou provozovatelé řídit (a těm ostatním budou reklamy blokovány) nebo holt budou "reklamy" blokovány všechny.
Takové kodexy existují, vytváří je třeba oborová organizace SPIR. Problém je ale složitější a psal jsem o něm už před osmi lety na Lupě v článku Vydavatelé reklamu nezkrotí, dávno totiž nedrží otěže. Problém je v tom, že za obrázek na stránce vám dneska nikdo už nedá peníze. Většina peněz jde přes velké reklamní systémy, kam zadavatelé přes agresivní agentury vkládají reklamu. Tam mají data, tam mají cílení a mohou cílit na obrovské publikum napříč internetem.
Tam také leží peníze a pokud je chcete, musíte si pro ně jít tímhle směrem. Internet Info se snaží samozřejmě prodávat reklamní plochy přímo, mít vztah přímo se zadavatelem reklamy a mít reklamní plochy pod kontrolou, ale tohle zajímá čím dál méně firem. Typická odpověď je: „My jedeme přes agenturu, s vámi jednat nebudeme.“
Čili je to mnohem složitější než jen: můžou si za to nenažraní vydavatelé. My bychom v redakci byli moc rádi, kdyby se to dalo jednoduše dělat jinak, kdyby celý tenhle problém neexistoval, ale nemáme to ve své moci. Tím spíš, že redakce je celkově od byznysu oddělená a je to tak správně.
Chápu, že pro vydavatelé může být tento systém také značně nepěkný, takže jedinému, komu to vyhovuje je reklamní agentura a zadavatel reklamy. No možná je čas jim vysvětlit, že takhle svět fungovat nebude a vytvořit vlastní systém vedle, který tento pokřivený pohltí.
3. 11. 2023, 12:44 editováno autorem komentáře
Jak jsem psal u té zprávy co už zapadla - dokud mi bude pihole ukazovat 20-50% zablokovaných dotazů, tak budu blokery používat kde jen to půjde…
A na YT zatím funguje brave, tak jim to snad vydrží. Teď mi píše 11 BG a 5h (statistiky na telefonu, kde lezu na YT v podstatě jen na Wi-Fi) ušetřeného času a dat - odhadem je to ušetřené tak za rok…
Tarif mám 8GB dat na měsíc - tzn reklamy by mě stály ročně skoro 1,5 měsíce…
S tím ať si políbí…
Jsou lidi co Google plati, jsou lidi, co si pres VPN zaplatili Indicky premium ucet - snad nejakych 25 centu / mesic - to uz blokli ;-)
No ja uz na YT moc veci nemuzu sledovat, nebot je zcenzurovali a mame ted odysee - jednomu novinari dali strike, on jim napsal sprosty dopis odesel jinam - a razem jak odesel, tak omluvy, zruseny strike etc. - rikal ze jej to nebavi - Danny Kollar je uz davno na Telegarmu a vsude mozne, odysee taky, kdyz jej smazou na YT, jen se tomu smeje, uz jim to jednou napsal, ze je mu jedno, co si mysli a zda jej smazou, ze jeho primarni kanal je telegram a monetizaci nechce
YT moc nefungoval nikdy, treba mi uz napsal, ze jsme dal fakesny nahled videa, aha, ale on jej tam dal YT z videa sam ;-) - kde prisel na to, ze je falesny a ze ve videu neni - a hlavne, kdyz si jej tam dal sam, jak prisel na to, ze jsme jej tam udajne nahral externe ? - nejsem YT, to video ma sice 27M zhlednuti, ale davam videa jen pro kamose jako sdileni z akci - ani monetizaci nemam - ted je to video bez nhaledu, imoho se mi jej cesti libratrdi snazili smazat, ale odvolal jsme se a je zpet i s 27M zhlednutimi - nahlasovatele proklinam samozerjeme a symnbolicky do nich picham jehly ala woodoo - jako katalizator, popislam vam zpet 10x vice toho, co jste mi poslali vy ;-))
No ale YT nic nenabizi, google music je sh* mp3 nic moc kvalita, nas* me i TIDAL - ze 10 euro maji jen osekanou HD hudbu a chteji 20 euro - ale hlavne ten jejich master fortmat osekava ze skladeb detaily - je to naprosty odpad vsech odpadu, v Pinkfoidech hihh pipes algoritmus odstranil cmelaka jako sum - vubec nemam rad odsumovani hudby, nebot to vzdyu dojebe uplne detaily - jediny Amazon Music nabizi HD muziku, ac to moc neinzeruje, ma ji jen za 5e
Ma tez 3 formaty, FLAC a 2 co mam zabanovane a to 360st a DolbyAtmos, to same, sekaji pryc detaily, zadny sum, na shuntech ala vasich radoby hifi to zni asi vyborne, ale na skutecnem hifi opravdu priserne a detaily jsou kompletne pryc, nastesti maji porad ten FLAC a jde zakazat to vylepseni.
Je zajimave, ze jediny machri na masteringovani jsou amateri, co je to bavi a moc na to nesahaji, a treba i ja, zvladnu to lepe nez studia co do toho cpou miliony USD - jsou to amateri i Amazon je amater a jejich vylepseni nechci a je priserne - ale nabizi na rozdil od Tidalu moznost to mit bez uprav - nebo presneji udelany FLAC, tak jak bych jej udelal ja sam i se sumem za cenu ze zustanou detaily
Co? To nie je nahodou tento pomatenec? :
https://blog.sme.sk/serafinova/spolocnost/absolutne-dno-slovenskeho-internetu-danny-kollar
Ak sa dobre pamatam, tak to bol ten "Typek" s ktorym si Kapitan Danko dal v londone piwo.
YT jsem používal ze dvou důvodů: 1. velmi slušný zdroj návodů how-to. 2. nekonečný playlist jako podkres k jiným činnostem.
Druhou část jsem už nahradil - oprášil jsem svou offline sbírku, udělal nějaké pseudorandom playlisty a jedu takhle. První část zatím provozuju s uBlockem.
Celkem by mě zajímalo, jak si to Google spočítal. Sice něco ušetří na výkonu HW a datové kapacitě a asi něco vydělá na předplatném, ale zároveň mu klesne počet sledujících a tím i zájem tvůrců videí a tím i zájem inzerentů. Vyplatí se mu to? V dlouhodobém měřítku tomu moc nevěřím.
Standardně používám Firefox a v něm rozšíření Privacy Badger od EFF, což mi umožňuje na jakékoliv stránce blokovat všechen kód odkazující na všechny ty šmíráky typu Google, Facebook, atd. - reklamy na webových stránkách vidím prakticky pouze pokud si rozšíření PrivacyBadger vypnu (což dělám třeba zrovna tady na Rootu). AdBlock/uBlock/... ani NoScript apod. netřeba.
YouTube je trochu specifický v tom, že tam mají reklamy zabudované přímo v konkrétní službě, tudíž nejde použít žádný obecný nástroj, ale musí se použít něco specificky na blokování reklam v YouTube. Na to už dlouho používám ve Firefoxu rozšíření 'AdBlocker for YouTube' a žádnou výzvu na to, abych přestal cokoliv blokovat, jsem na YouTube nikdy neviděl. Takže možnosti tu jsou.
Jenom tu v rychlosti po delší době opět proshilluju pár alternativ k YouTube:
Rumble - asi největší konkurent, co do politiky a streamování už jde o legitimního konkurenta k TyTrubce (běžně streameři co streamují zároveň na YouTube a Rumble mají třeba 20% příspěvků z Rumble, což už množství které se nevyplatí ignorovat, zejména s přihlédnutím k tomu, že Rumble si bere z placených příspěvků mnohem menší díl než TyTrubka). Videí se zvířátky a videoherním obsahem je naopak na Rumble oproti TyTrubce poskrovnu.
Odysee - další větší video platforma, vyniká svým uživatelským rozhraním a vyhledáváním (srovnatelným s YouTube, naopak Rumble v tomto zaostává).
Bitchute - asi nejhorší z těch větších alternativ k YouTube, nicméně pořád dost populární. Největší výhodou (pro někoho nevýhodou) je to, že Bitchute cenzuruje ze všech videoplatforem nejméně - zatímco Rumble se brání cenzuře větších kanálů, tak Bitchute nechává na pokoji i malé kanály (není tak např. problém na Bitchute najít proslovy Adolfa Hitlera apod.). Největší technickou nevýhodou je pak nižší kvalita videí (typicky 480p, zatímco Rumble i Odysee nemají problém se 720p ani 1080p videi).
Největší z těch menších alternativ je asi Brighteon
Obecně by každý TyTrubkář měl použít alespoň jednu nebo dvě další videoplatformy (pokud tedy nemáte vyloženě nějaké větší peníze z reklamy na TyTrubce nebo nějakou exkluzivní smlouvu, samozřejmě), protože udělat si kopii kanálu je otázkou pár kliknutí
No a samozřejmě s tím, jak jednotlivé platformy konvergují (délka příspěvků, možnost přidávat videa, apod.) lze i pro hostování videí použít některé obecné (mikro)blogovací platformy - z těch největších alternativ např. Minds (alternativa k Metě), nebo Gab (alternativa ke Twitteru).
Poslední tip na závěr pro fanoušky chytrofouních aplikací - kdo by měl problém s následováním jednoho tvůrce/kanálu napříč videoplatformami, tak pro Android nově existuje aplikace Grayjay, která právě toto umožňuje.
Možná jsem paranoidní, ale pořád mne někdo sleduje...
Toho si nevšímejte, to je jen Google!
yt-dlp
.zadarmo a reklam půlka, protože opravdu nepotřebuji, aby si Google vytvářel nějaký můj profil, kde si poznamená, jaké že to notebooky mi prošly rukama.
Priamo na YouTube sledujem video raz za uhorský rok (a prekvapivo dnes, keď som sledoval stream z Ubuntu Summit). Inak ale mimo Ubuntu Summit, ViteConf, a pod, sa na YouTube ani nepozriem., schválne ale hovorím nepozriem. Pretože používam YT Music, a v pozadí mi to hrá hudbu počas práce. Ostatne mám ale Adblocker (Adguard), virtuálne VPN, DNS filtráciu a host file, kombo všeho k blokovaniu reklám. (áno, žiaľ na to doplácajú aj "slušné weby" s minimom reklamy).
Problémom reklám na Internete je:
- je ich extrémne veľa
- zvyčajne sú silne rušivé
- zvyčajne berú extrémne veľa času
- zvyčajne zbierajú dáta používateľov, a to aj také, ktoré vážne im netreba
- často sú aj bezpečnostným rizikom
- zvyčajne sú irelevantné
- zvyčajne sú chybné, nesprávne implementované (prekrývajú časť článku trvalo, sú bugnuté, automaticky otvoria stránku na novej karte keď klikneš na zavretie reklamy (teda "x" tlačítko nefunguje)
- a mnoho mnoho ďalšieho
Nemám problém web podporiť a zaplatiť za obsah, avšak v žiadnom prípade nebudem platiť za zbavenie sa reklamy (to si radšej zapnem adblocker), to je dôvod prečo YT nikdy nedostane žiadne peniaze z mojej ruky. Rovnako väčšina spravodajských webov, atď.
3. 11. 2023, 18:50 editováno autorem komentáře
[Ratbatcat]
No na jednu stranu mate pravdu, na druhou stranu, to nejsou jen podcasty, ale take nejruznejsi zaznamy prednasek, nebo takova videa ktera maji charakter prednasky nebo referatu, ale jsou podporena obrazem. Kazdopadne at tak ci tak, video-podcasty ty jsou a jsou tu dlouho, a uzivatele YT je sleduji, tak proc ne.
Spis mi jako hloupa strategie prijde spolehat se na jednu jedinou sluzbu/platformu (ale to odbocuji).
5. 11. 2023, 11:30 editováno autorem komentáře
Po přečtení několika návodů jsem se odhlásil a až poté vymazal všechny cookiie.
Pokud se člověk nepřihlásí, tak TvojeTrubka není schopná ověřit blokování reklam.
Ale pokud se jedinkrát přihlásáte a třeba odhlásíte, už má o vás záznam - i když jste odhlášen - a reklamy zobrazuje.
Mimochodem YT přišlo s novým vynálezem Shadow ban. Když já napíšu komentář a přihlásí se někdo jiný, tak můj komentář nevidí. Vidím ho jen já a pár procent návštěvníků aby se neřeklo. Za tento typ banu platit nebudu.
Obecně platí, že když web má moc reklamy, která mi nevyhovuje, tak si ho zaplatím, nebo ho přestanu používat. Blokátory reklam nepoužívám, připadá mi to neetické.
Před pár lety jsem se rozhodl, že koupím rodinný premium účet, ale Google moje peníze nechce. V YouTube kliknu na nabídku premium účtu (která mi tam pořád vyskakuje) a po pár dalších kliknutích mi to napíše, že pro účet Google workspace nelze premium aktivovat (tak proč mi to pořád nabízí?).
A tím příběh končí. Možná bych měl svůj účet nějak převést na nějaký jiný typ účtu, ale informace k tomu nejsou pro mě dohledatelné, žádná infolinka, kde by Google poradil, co s tím, neexistuje a v FaQ se tento případ neřeší :-(
Platit za obsah je normální. Já bych i zaplatil ale Google moje peníze nechce.
Obecně platí, že když web má moc reklamy, která mi nevyhovuje, tak si ho zaplatím, nebo ho přestanu používat.
Přesně tak, až na to, že blokátory reklam nepovažuji za neetické, ale za nezbytnost.
Přestal jsem už dávno koukat na TV. Přestal jsem poslouchat rozhlas. Přestal jsem navštěvovat weby, kde to bez blokovače reklam nešlo. = méně rušivých vlivů.
Ono tím blokovačem vždycky něco projde - ale to je neagresivní snesitelné minimum.
Když nebude YouTube dostupný, alespoň ušetřím čas a nebudu koukat na cenzurované nesmysly. YouTube zrušil existenci mnoha autorům / tvůrcům obsahu z politických i úplně malicherných příčin (některé se podařilo zachránit, některé ne). Nezrušeným YouTuberům zas maže videa leckdy jen proto, že vyslovili názor, který se nehodí do aktuálního narativu bigtech a jejich investorů. Zaslouží si alespoň trochu citelný odliv uživatelů.
Btw... ani blokovač reklamy nezabrání reklamě autorem vložené, ale tu lze naštěstí přeskákat rychloposuvem. Necítím se morálně povinován sledovat cokoli, co se mi snaží vnucovat produkty a služby, ani k autorovi, ani k provozovateli služby. To by mi za chvíli někdo mohl tvrdit, že jsem povinnen si tu a tam taky něco koupit, když už tu reklamu sleduju... Nejsem, že ne?
Příliš rozlezlá reklama je zlo a svým způsobem deformuje trh, protože dovoluje snadněji uspět výrobkům jen díky reklamní masáži. Ne kvalitou, spolehlivostí, potřebností, oblíbeností... Jinými slovy, reklama je prospěšná pro výrobce, prodejce..., ne pro nás koncové zákazníky. Reklamu je potřeba udržet v rozumných mezích, ne v současné přebujelosti.
Věřím, že autoři prohlížečů a blokovačů s něčím zajímavým přijdou. Třeba s tím, že blokovač reklamy bude lépe simulovat zobrazení reklamy, aniž by k zobrazení opravdu došlo.
Ale tohle mě nezajímá, to je práce antimonopolních úřadů (které se mimochodem snaží - viz třeba ta dohoda s FB, že ano). Případně s/monopol/oligopol/ a budeme exaktní.
Takže řečeno jasně - tohle je tvrdý business, ve kterém nikdy, slovy NIKDY morálka nebyla (a pokud ano, tak jen do míry na uklidnění nějakého maléru, který smrděl ztrátou části zisku). Tudíž nějaké řeči o morálce nechť jdou na lampárnu, žádný zákon nepřikazuje způsob, jak mám renderovat web, tudíž si budu renderovat web přesně tak, jak mě vyhovuje.
Když se někdo chová slušně, fajn, dostane penízky přes subscription (co jsem koukal na účet, tak je to hodně přes tisícovku měsíčně, radši jsem to ani nesčítal ;-) ), když ne, tak nechť si zkrachuje.
4. 11. 2023, 14:58 editováno autorem komentáře
Ale není to o tom, jak se komu chce, ono je to cost/benefit. Ve chvíli, kdy naštvou nemalou část uživatelské báze (což se momentálně pomalu děje), tak už moc manévrovacího prostoru nemají.
A upřímně, v době, kdy neuronka na PC/routeru dokáže detekovat reklamu dost rychle, je ten boj předem prohraný.
P.S. Kolik je tu pamětníků, co jsme se podobně hádali kolem DRM u her? ;-)
Feel free to implement.
Jaká je cena za implementaci propojení CDNek, aby sledovaly request flow, v celosvětovém měřítku?
Kolik ostatních klientů tím zaříznete, a kolik dalších dolarů Vás to bude stát?
Ad etika - opakuji jen v tomhle threadu podruhé. Etika není součástí businessu per se. Pokud se někdo eticky chová (a má zajímavý obsah), tak mu ten subík dám. Protože tím podpořím jak toho člověka, tak etické chování.
V případě takového Googlu - no radši to ponechám na fantazii ct. čtenáře (už proto abych tu nedostal, plně zasloužený, ban za květnatou mluvu).
Z tohto absolutne netusim co vam beha v hlave. Co to ma s CDNkami?
> Etika není součástí businessu per se
Ale my sa nebavime o biznise a ale o cloveku co ten biznis chce oklamat. Uplne opacna strana. Co ma youtube nastavenu spravnu politiku a aku je uplne ina tema pokial sa dohodneme na tom ze bud budete platit alebo pozerat reklamu. Potom sa mozeme pozriet na detaily. Vy ale odmietate aj platit aj pozerat reklamu.
Taky se necháš občas vykrást? Vždyť přece ty zloděje krádeže živí... Takový zámek na dveřích, alarm, ochranka... Vždyť to je něco jako ZlodějBlocker...
(I ta reklama je zloděj - ubírá mi z mého připojení k internetu, bere moji pozornost, bere můj čas a je to něco, co nechci. A stejně jako okradený nemám na výběr.)
Tak znova. On si chce koupit domů svíčku, prostě přijde do krámu, vezme si svíčku, zaplatí a odnese jí.
Místo toho mu pokladní vysvětlí, že svíčka je zadarmo, žádnou jinou široko daleko stejně nekoupí protože zkrátka investovali do nákupu všech svíček, a než stačí s onou svíčkou "zadarmo" dojít domů, tak má vytaperovanej byt plakátama a v koupelně nainstalovanou kameru připojenou bůchvíkam.
Pokud už chcete dělat analogii, tak pořádně.
4. 11. 2023, 15:25 editováno autorem komentáře
Já jsem reagoval na toto:
jenom hlupak nechape ze ty reklamy nekoho zivi, ze ty reklamy umoznuji provozovat nejakou sluzbu.
Reklama je služba, kterou většina lidí nechce a nestojí o ni. Dalo by se říci, že je zbytečná. Tudíž člověk, kterého reklamní průmysl živí je parazit. Stejně jako ten zloděj. Nabízí službu, kterou vlastně nikdo nechce a vzteká se, když já nechci přistoupit na jeho hru. To je ten problém.
(Reklama ve velmi rozumných mezích může být prospěšná, zde se bavíme o agresivní a nevyžádané reklamě.)
Já bych raději šel do jiného obchodu, kde za tu svíčku kolegy mohu zaplatit výrobci svíček a obchodníkovi. A nemusím platit darmožrouty, co mne šmírují a plakátují mi barák. Ale chci zaplatit za tu jednu svíčku, protože neprovozuji pohřební službu a nepotřebuji stovky svíček měsíčně. Zde mne nutí předplácet si vstup do obchodu bez jistoty, že tam ta svíčka bude.
> Reklama je služba, kterou většina lidí nechce a nestojí o ni
Skusme dat ludom na vyber ci chcu nechodit do prace a aj tak dostavat peniaze
> vzteká se
oni nie, vy sa 'vztekate' a hladate sposoby ako to obist
> Já bych raději šel do jiného obchodu
Tak tam nechodte, chodte inam. Vy tam ale chcete iba nechcete platit ani sledovat reklamu.
Já se nevztekám. Tak, jako pokládám telefon lidem, kteří mi nabízí kravinky po telefonu, tak jako zahazuji spam v e-mailové schránce a vyhazuji reklamní nabídky z poštovní schránky, tak filtruji reklamu na serverech, kde mne obtěžuje.
To, co se tady snažíte prosadit je, že takové chování je snad dokonce protiprávní. Ne, je to důsledek mé svobodné volby. Tak, jako mi nikdo nedává za povinnost sledovat reklamu v televizi, vyslechnout si telemarketing, číst letáky v poštovní schránce a spam v e-mailové, tak kdo mi ukládá povinnost dívat se na reklamu na youtube či kdekoliv v online prostoru? Protože ta reklama někoho živí? Tak to sorry jako.
Ale youtube není autorem toho obsahu!
A ti chudáci z youtube to dělají jako charitu, že... https://variety.com/2023/digital/news/youtube-q3-2023-alphabet-earnings-1235766877/
Tohle jsem našel taky, ale to řešení vlastně žádným řešením není a to zdůvodnění je také dost divné.
Proč by organizace nemohly platit za youtube?
Mám u google svojí doménu už pěknou řádku let. Když jsem jí registroval, tak tam nikde nebyla informace o tom, že je to jenom pro firmy (ani tam žádné firemní údaje nechtěli). Za tu dobu tam mám spoustu obsahu (emaily, google docs, fotky, ...). Možnost konverze účtu na jiný program není (nebo není zdokumentovaná - což je vlastně totéž).
Řešením by tedy nebylo založit jeden další účet, ale vytvořit paralelní účty celé rodině a neustále řešit, který účet použít, když se chci podívat na email a který účet použít, když se chci podívat na youtube (a jak to udělat, když mi odkaz na youtube video přišel emailem ...). Neříkám, že to nejde, ale bylo by to tak nepohodlné, že je asi jednodušší nějak překousnout ty reklamy.
Buď reklama, alebo plať. Akonáhle niekde začne reklama, tak s tým končím. A to sa týka aj napríklad bicyklov, alebo automobilov, či odevov. Prečo mám zaplatiť (kúpiť si) za bicykel na ktorom je nápis napr. TREK? Ja ten nápis nechcem. Nech mi Trek platí za to, že im jazdím na bicykli s ich značkou a robím im reklamu, alebo nech ju tam nedáva. Ja viem, odbočil som. To len tak pre pobavenie.
Silné slovo "válka". Nedávno jsem četl https://eldar.cz/kangaroo/zasek_do_zivyho/node9.html a je docela humorné ty nápěvy na osvobození a hnusném korporátu zasadit do kontextu ransomware a ddos útoků. Stejně tak k těm, co nesnáší reklamu a chtějí zároveň používat platformy jiných bez omezení. Jsme všichni stejní... :-p
1. Videa se na youtube stejně nedají dívat, jakmile je trochu pomalejší spojení, sekají se a trhají. Trávím dost času na chalupě, on line přes mobil, a tak vím, o čem píšu.
2. Pokud video stáhnete buď interním stahovačem (v počítači) nebo přes speciální weby, tak tam reklamy nejsou a spouštíte to z lokálního disku, tudíž bez problémů. Navíc vám (zatím) video na disku nikdo nevymaže.
3. Existují další služby s videem, svou má yandex, své mají Čiňané atd., lidé na ně budou asi přecházet stále víc. A to raději nezmiňuji warez platformy.
4. MMCH yandex má i srovnatelnou kvalitu v překladech a navíc přeloží správně i některé texty, které google přeloží špatně.
Srovnání najdete zde:
https://mojepracovni.blogspot.com/2022/02/test-prekladacu-1.html
(a následující).
Zcela jednoduchá strategie: chceš to bez cenzury a shadow banů, jdi na web jiné mocnosti. Yandex používám když už to fakt nejde přebrat se reklamními výsledky, a věčnou cenzurou. Překladač je taky slušnej jak píše. Logicky, tamní obyvatelé by zase měli používat zase naše ""svobodné"" servery. Jak jednoduché.
Zrovna Root (s ad blockem a bez generických google reklam) je super příklad toho, jak to dělat správně.
Vlastní bannery a jasně označené tematické reklamní články.
Vše k tématu webu - technická školení, veletrhy, sponzorované nové technologie pro vývojáře...
To mně přijde super. Zajímavý, neobtěžující, tematický a nenásilný. Nemám s tím vůbec žádný problém a určitě si něco z toho spíš koupím než když by mně nutil Youtube u videa o programování koukat na 30s video o hypotékách nebo rtěnkách. (jeden veletrh už jsem díku tomu navštívil). A i kdyby to bylo tematicky správně, už z principu bych si takhle nic nekoupil, protože mně to akorát naštve. Jak ta firma na kterou ta reklama je tak Youtube.
..obecně nechápu proč už skoro neexistuje reklamy kupovat přímo na koncových stránkách jako dřív a vypustit middle man google. Reklamy budou jen tam kde dávají smysl, protože si to sama firma pohlídá a budou ušité víc na míru konkrétním stránkám, ne generické.
Tak jsem si všiml že mám u jednoho videa s písničkami na YT zablokovaných už 247 "reklam". Otevřel jsem tuhle diskuzi, něco napsal, a už jich je 271, přičemž to video neběží a nehraje.
Mám tady od Maliny uBlock v defaultu, nikdy jsem na něj nesahal, a pokud bych se měl rozhodovat jestli pošlu peníze YTrubce nebo jim, je volba asi předem jasná. Teroristům platit nebudu.
Též mě prudí YT s reklamama, jeden nepříliš vzdálený čas zpět jsem vážně přemýšlel o tom si premium platit. Nakonec však vyhrálo iTunes které stojí citelně méně, ani ne tak měsíčně jako při součtu za rok. Na PC s FF do teď bylo YT sledovatelné v pohodě, až jsem si již tenkrát při občasné puštění skrze chrome z důvodu pohodlnějšího překladu říkal, "to opravdu mají lidé nervy na tuhle snůšku reklam"? Na tabletu či telefonu ve vaně to bylo horší, každou chvilku s mokrou tlapkou se domlouvat s technikou aby přeskočila reklamu, prostě jsem YT takto přestal používat. Naštěstí YT neblokuje veškeré blokery reklam, takže je na dále použitelná. Souzním s autorem a monoha dalšími pravda často IT lidmi, kteří nejsou ochotní dnes běžnou snůšku reklamního smogu ať už na internetu či v televizi akceptovat a stává se to pro mě pomalu mrtvá platforma. Benefitem je volný čas.
Zaruku na to ze co jednou přidají, uz se nezmeneni, neda nikdo. S timto si nemuzete platit ani HBO apod, pac ty proste obsah mazou casem a je jedno jestli zamerne z vlastni vule a nebo z vule ostatnich.
Takova je dnesni doba, vse virtualni kdesi v cmoudu bez kontroly.
Proto kupuju na Switche zasadne kazetky a uz i na me NNTD mysli a prodava prazdny obaly s klicem (treba Borderlands) a nebo hry ktere sice na kazetce jsou, ale bez stazeni zbytku hry z NNTD cmoudu je hra nefunkcni (treba Spyro).
Takze si davam velky pozor co kupuji a v druhe variante to ovlinit nelze, protoze si davaji dost prace tuto informaci neuvest v popisu a dokonce i obal je na webu reklamni - odlisny od toho co pak prijde domu - kde informace internet download +-10GB required uz nahle je a na webu prodejce neni na fotce.
Dopadl jsem úplně stejně. Nejdříve jen vyhrožování se zablokováním účtu na YT. Tak jsem se nechal zlomit a reklamu na YT povolil. Od té doby jen blokuji dílčí sponzorované reklamy, které jsou na jedno brdo. Podvodné weby, pochybné seznamky z Bulharska apod., lákání na hazard atp. Za všechny posílám ukázku: https://1iq.cz/img/x8yPS/cu9VT.jpg
Nahlásit takovou podvodnou reklamu nikam nevede. Google po pár dnech odpoví, že reklamu shledal v pořádku a jede se dál. Bodejť, peníze přeci nesmrdí. Nedávno tam prošel podobný podvod s pochybnou investicí s Temelínem, obrázkem prezidenta a údajným zaštítěním ČEZem. Odkazy na podvodné e-shopy s nevyzvednutými balíčky z eBay. Z Google se stává pěkná žumpa.
U mě je to trochu legrační, ve Chrome s přihlášením do Google účtu se občas tak černá obrazovka na čas objeví, pak někdy zmizí po novém spuštění nebo i po obnovení stránky. Ve Firefoxu bez Google účtu YouTube spolehlivě funguje. Obojí ve Windows s nainstalovaným uBlock Origin (což je mimochodem spíš blokátor různého webového svinstva; jen se podívejte, kolik toho zablokuje na jakékoliv stránce Googlu)
Mimochodem, docela by me zajimalo, jestli nekdo znate nejaky priklad, kdy vyhrala firma valku se svymi zakazniky. Ja znam prikladu nepocitane presne opacnych a typicky je to tim vetsi prus...(pro tu firmu) cim vetsi firma je. Yt je obri, takze to bude epicky.
A jako priklad muzu uvist klidne rovnou ... google+ ... tohle vnucovali roky vsem, vcetne vsemoznych vyhruzek na tema ze se bez toho ani na ten yt nepujde prihlasit ... a ...
IMO se to klidne muze behem nekolika malo tydnu slozit jako domecek z karet. Pokud totiz razatne klesne pocet lidi (coz pri jakemkoli vynucovani nastane) tak ... klesnou razatne ruznym tuberum prijmy, z cehoz nastane logicky jejich uprk, cimz opet klesne pocet lidi.