Výborný seriál, jen je znát, že je už napsán před nějakou dobou. Možná by nebylo na škodu ho před vydáním mírně zrevidovat. Jde jen o detaily, jako např. neuvedený režim AGP 8x, případně odstavec, který se zmiňuje o grafických akcelerátorech pro PCI Express. Vzhledem k tomu, že první a nejrozšířenější zařízení pro PCIe jsou grafické akcelerátory je to trochu zavádějící.
Máte pravdu, první verze poznámek k tomuto seriálu vznikala před cca rokem, to se ještě o PCIe "pouze" psalo a v běžných počítačích nebyla. Dnes je situace samozřejmě jiná, budu muset například opravit i mé poznámky o programování grafické pipeline (i na to v tomto seriálu dojde), protože tam dochází skoro každý měsíc ke změnám.
Nejen, ze PCI spravne znamena "Peripheral Component Interconnect" (jak uz zminil Tomas Simek vyse), ale AGP pro zmenu spravne znamena "Accelerated Graphics Port".
Jen dodam, ze MCA je "MicroChannel Architecture", nez nam z toho autor priste udela "Multiple Congenital Abnormalities". :-)
Bane, ted uz se musim branit. AGP je samozrejme backronym a muze znamenat obe vyse zminena slovni spojeni, tj. jak "Accelerated Graphics Port", tak i "Advanced Graphics Port". Viz napriklad http://en.wikipedia.org/wiki/AGP.
Aby som to mozno trosku upresnil, ono to je tusim presne opacne, a teda ze pre graficky akcelerator sa systemova pamat javi ako cast jeho lokalnej. Pre aplikacie to je zhola jedno, tie maju na to vacsinou svoje datove struktury. O manazment textur sa potom stara driver karty a DirectX/OpenGL.
Mozno by sa zislo zmienit o beznej polozke biosu systemov za AGP zbernicou teda AGP apperture size (tak nejak sa to volalo), ktora umoznovala alokovat systemovu pamat prave pre AGP grafarnu (resp ju obmedzit).
Ty pameti se jevi transparentni pro obe strany, tj. jak pro procesor, tak i pro GPU. Graficka pamet je totiz mapovana nekam do adresniho prostoru procesoru a je do ni mozne primo pristupovat. Neni napriklad zadnym problemem (kdysi jsem to zkousel) si vytvorit vlastni driver, ktery bude primo neco vykreslovat na obrazovku, tj. obejde jak Xka (ci GDI ve Windows), tak i DirectDraw apod. Samozrejme je problem s tim, ze nemusi sedet formaty pixelu a delky skenovacich radku (pitch muze byt odlisne od nuly), ale pro jednu grafickou kartu se to da klidne odladit.
maximální rychlost stanovena na 10 GBps-1.
no, bud GBps (kde p znamena per, tzn. zlomek : GB / s), nebo GBs-1 ( GB * s-1) == GB/s
GBps-1 by bylo neco jako GB * s
Jo sorry, chyba vznikla u me pri prepisu z LaTeXu do HTML. Jinde v clanku je to zapsany dobre (viz tabulka s rychlostmi PCI atd.), tady jsem na to zapomel.